Vaatteet väärinpäin - niuhotanko?
Minua on alkanut ärsyttää, kun lapsen housut ja paidat ovat miltei päivittäin väärinpäin, kun haen hänet päiväkodista. Pukevat päikkärien jälkeen itse, mutta voisiko hoitajilta vaatia, että katsoisivat miten päin kledjut ovat? Sukissa jarrut ovat taivasta kohti, mömmiästen kuvat puseroissa selkäpuolella jne.
Vai olenko vaina niuho nipo?
Kommentit (7)
Päivähotiomaksut ovt niin pienet, ettei kaikkea voi vaatia.
sun lapsella joku häiriö, jos ei osaa kattoo, että paidassa on kuva edessä, eikö vaatteet tunnu epämiellyttäviltä päällä?
Pääasia, että lapsi itse saa tehdä asioita ja pukea vaatteensa. Jos ei häiritse, niin mitä siitä!Pian oppii laittamaan oikein päinkin.
Meillä tytöllä 4v välillä sammaritkin vetskari taaksepäin :/
että etupuoli on takana. Lapsi siirtyi vasta syksyllä isompien puolelle täytettyään 3 vuotta elokuussa.
Aikuisilla on kyllä vastuu päällimmäisenä, vaikka lapset totuttelevat itsenäisyyteen, heitä tulee auttaa tarvittaessa. Ammattitaidoton on sellainen kasvattaja, joka ei saa hoidettua tätä työtehtäväänsä vastuullisesti, vaikka se aikaa ja pinnaa saattaa vaatiakin. Mutta siksihän sitä työssä siellä ovat olleet kai alun perin, että taataan lasten tarpeet, mm. asiallinen pukeutuminen.
Lapsen on hyvä yrittää saada vaatteet päälle, mutta aikuisen tulee lopulta "tarkistaa" kuinka meni ja toimia sen mukaan.
Vaikka tuntuisi kuinka hölmltä aina uudestaan näyttää esim. housujen laittamisesta, niitä tuntomerkkejä jne. kuuluu ohjaaminen osana kasvatukseen, sellaista on varhaiskasvatus.
Hoitajalle voit vihjaista että laittaa lapselle eteen housut siten, kuin ne aletaan pukemaankin. Sitten vielä saisi tarkistaa menikö sittenkään oikein.
Ei päiväkodissa aikuisten kuulu tehdä niin suurta numeroa oikein pukemisesta antamalla olla sitten väärin kun lapsi ei muista tai osaa tai ei välitä. -Aikuinen on aikuisen roolissa tässä asiassa. Lopputulos on päiväkodissa lapsista vastuussa olevilla aikuisilla, sillä oma vanhempi ei ole pukemistilanteessa valvomassa.
Päiväkotihenkilökunan työ sisältää mm. ohjaavaa kasvatusta, jossa aikuisen täytyy ymmärtää joitain asioita muutoinkin, kuin miltä sattuu itsestään tuntumaan.
muutaman kerran jälkeen.