Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko ok jattaa 1,5vuotias hoitoon ja lahtea viikoksi ulkomaille

Vierailija
22.09.2009 |

mielipiteita

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Voi jättää tutuille hoitajille.' lukekaa yksiKIN kirja pienen lapsen kiintymissuhteen muodostumisesta!

Ette taida lukea muuta kuin Seiskaa!

Vierailija
22/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en edes voisi jättää, itsenikään takia. Tulis niin kamala ikävä. Noin pieni ei tajua, että tulet takaisin. En usko että tekee hyvää lapselle noin pitkä ero, vaikka sattuuhan sitä tietysti paljon pahempiakin juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi turvallisesti olla erossa vanhemmistaan/vanhemmastaan öitä sen verran mitä ikää on vuosissa (kaksivuotias kaksi yötä jne.). Toki voi olla enemmänkin, sillä lapsihan sopeutuu siihen, mihin pakko on sopeutua, mutta onko kiintymyssuhteen luominen ja ylläpito yhtään tuttua sekään?

Vierailija
24/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin muutenkin siitä, että lomamatkat suunnitellaan koko perheelle sopiviksi.

Kahdenkeskisille lomille voisi olla aikaa sitten, kun lapset ovat teini-ikäisiä...

Vierailija
25/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ihan hyvin ottaa ulkomaanreissulle mukaan. Nukkuu vielä pitkät päiväunet, menee koneessa sylissä, istuu rattaissa tai kantorinkassa matkakohteessa. Ja saa paljon ihastusta osakseen.

Vierailija
26/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tosin ulkomaanmatkan takia jättäisi, ellei olisi ns. pakollinen työmatka.

Oman ja miehen työn takia olen jättänyt lapset äidilleni hoitoon vajaaksi viikoksi noin vuoden vanhana. Tosin on ollut isompi sisarus "turvana."

Vierailija
27/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus lukeneeni, että jonkinlaisen hoitoaikarajan saa kertomalla lapsen iän kuukausissa kahdella, ja vastaukseksi saa tunnit.

Suurinpiirtein tämä mun kolmen lapsen kokemuksella on pitänyt paikkansa.

Ap:n tapauksessa lapsi on 18 kk, joten 36 h.

Itse en jättäis, jos ei ois aivan hullu kriisi meneillään. En vaan nauttis. Me ollaan lomailtu paljon lasten kans, ja se on paljon hauskempa;) Koko perhe koossa

Vierailija
28/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen turvallisuuden tunnetta ei kannata vaarantaa. Mielipiteitä ja perusteluja on monia mutta itse en ottaisi riskiä lapsen perusturvan suhteen. Hylätyksi tulemisen tunne vaurioitta varmastoi lasta ikuisesti. Mieti miten lapsi reagoi jo 8h poissaoloon. Kun yö yön jälkeen pettyy lakkaa luottamasta että äiti tai isä tulee. Kun vanhemmat sitten tulee on jälki jo jäänyt lapsen tunnetasolle vaurioittaen sitä pysyvästi.

Vierailija
29/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on tottunut olemaan tutussa hoidossa, niin mikä ettei. Ja omassa kodissa paras. Totutella voi etukäteen pikkuhiljaa.

Odotan innolla, millaisia aikuisia tulee näistä lapsista joilla ei lapsuudessa ole siunaantunut trauman traumaa. Jos tuota esim. tutulle hoitajalle jättämistä sellaisena pidetään. Lapsi ei mene rikki. Paljon, paljon pahempi vaihtoehto on ahdistunut, syyllistävä marttyyriäiti ja stressaantunut isä luomassa kodin lämpöä.

Koko kylä kasvattaa. Mihin se on unohtunut????

Vierailija
30/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Seiskassa kai sitten - että pienellä lapsella ymmärrys riittää kiintymyssuhteeseen 3-4 pysyvän hoitajan kanssa. Miksei siihen mahtuisi mummu, joka on lapsen kanssa säännöllisesti ollut?

'Voi jättää tutuille hoitajille.' lukekaa yksiKIN kirja pienen lapsen kiintymissuhteen muodostumisesta! Ette taida lukea muuta kuin Seiskaa!

Vierailija
31/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle hoitajalle voi ilman muuta jättää

ja lomailla hyvillä mielin.

Tuttuun hoitajaan voit toki luottaa jne.

Lapselle tuo aika on iäisyys ja hän kaipaa teitä käsittämättä, miksi hänet on jätetty ilman äitiä ja isää.

Minut on jätetty tuossa iässä ja isompanakin, ja muistan sen hädän ja kauhean ikävän.

Vierailija
32/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli matkan syy mikä tahansa:)

Itse kysymykseen. Eihän sillä lapsella mitään hätää ole vaikka mummolassa tuon ajan. Mutta ehkä tuo viikko on vähän pitkä aika 1,5 vuotiaalle? Riippuu tietysti lapsestakin, mutta itse tekisin tuossa vaiheessa ehkä lyhyemmän reissun.

-ulkomaanmatkan syystä

-sovituista hoitajista

kyllä 1,5-vuotias voi jäädä omaan kotiinsa tutun hoitajan kanssa, jos vanhemmalla on välttämätön työmatka tms.

Vierailija
33/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en voisi ja ihmettelen olenko ainoa joka jarkyttynyt. mun mielesta koululaisen voisi ehka jattaa, mut tosiaan lasten kanssa ihanampaa reissaaminenkin. onneksi mieheni myos nauttii lapsista ja haluaa viettaa yhteista aikaa koko perheen kanssa. ja kyllahan parisuhdetta voi hoitaa iltaisin kun lapset nukkuu. ja omaa jaksamista myos. tuntuu kauhealta etta on niitakin vanhempia, jotka eivat pida arjesta lapsen kanssa ja odottavat vain milloin paasevat ilman lapsia jonnekin. mutta jokainen tekee niinku tekee AP

Vierailija
34/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perusturvan tunne on hyvällä pohjalla, lapsi luottaa läheisiinsä. Voi ikävöidä, mutta se on elämää se. Ennustan tosiaan, että tulevina vuosikymmeninä psykologit ja muut analyytikot lyövät herkkissukupolven avulla rahoiksi...

Vierailija
35/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ehtineet olla pois kotoa, jos viikko ilman vanhempia ei tunnu missään. Itse oli kuusivuotias, kun vanhempani olivat viikon matkoilla, ja minut laitettiin mummolaan, ja muistan sen kurjan viikon vieläkin, nelikymppisenäkin.

Vierailija
36/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se tilannehan on lapselle sama

oli matkan syy mikä tahansa:) Itse kysymykseen. Eihän sillä lapsella mitään hätää ole vaikka mummolassa tuon ajan. Mutta ehkä tuo viikko on vähän pitkä aika 1,5 vuotiaalle? Riippuu tietysti lapsestakin, mutta itse tekisin tuossa vaiheessa ehkä lyhyemmän reissun.

-ulkomaanmatkan syystä -sovituista hoitajista kyllä 1,5-vuotias voi jäädä omaan kotiinsa tutun hoitajan kanssa, jos vanhemmalla on välttämätön työmatka tms.

lapselle toki sama, mutta kysymys oli "onko ok" ja minun mielestäni on, jos töihin on jo palattu ja työ tätä vaatii (eikä työmatkalle ole helppo ottaa lasta mukaan kuten lomalle). mutta tällöinkin ok vain, jos tuttu hoitaja voi koko viikon varata hoitoon.

Vierailija
37/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvän tuiverkoston avulla siitä selviää. Tässä ei ole kyse sotalapsista tai thai-äidistä, joka lähtee Suomeen siivoamaan 10 vuodeksi ja palattuaan lapset eivät tunnista.

Vierailija
38/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ei kenenkään lapset ole niin kiinni vanhemmissaan ettei voi lomalle lähteä ilman lapsia ennen teini-ikää! Ihan naurettavaa. Jos joku höyrähtänyt mamma noin ajatteleekin niin lapset ovat varmasti eri mieltä.

Kyllä meillä ja kaikissa tuntemissani perheissä lapset ovat jo alle kouluikäisinä olleet isovanhemmilla, serkuilla, yökylässä kaverilla, leirillä... Älkää hyvät mammat roikkuko niissä lapsissanne niin pahasti. Ette te ole niin korvaamattomia, normaali lapsi tarvitsee muutakin sosiaalista elämää kuin mamman helmoissa roikkumisen teini-ikään saakka:D

Lähtisin muutenkin siitä, että lomamatkat suunnitellaan koko perheelle sopiviksi.

Kahdenkeskisille lomille voisi olla aikaa sitten, kun lapset ovat teini-ikäisiä...

Vierailija
39/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt mistään tuollaista väittämää perusteltuna faktana.

Lapsi voi turvallisesti olla erossa vanhemmistaan/vanhemmastaan öitä sen verran mitä ikää on vuosissa (kaksivuotias kaksi yötä jne.). Toki voi olla enemmänkin, sillä lapsihan sopeutuu siihen, mihin pakko on sopeutua, mutta onko kiintymyssuhteen luominen ja ylläpito yhtään tuttua sekään?

Vierailija
40/64 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun esikoinen 4v9kk ja kuopus 2v5kk 4-5 päiväksi.

KAikki 4 isovanhempaa tulevat hoitamaan lapsia siksi aikaa.

Olimme kahdestaan ulkomailla kun esikoinen oli 1v3kk. Hyvin oli mennyt ja kiintymysuhde vanhempiin ainakin toistaiseksi oppikirjan mukainen.

Silloinkin oli 4 isovanhempaa hoitamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi