Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausmyrkytyksestä...

26.05.2008 |

Haluaisin kuulla kokemuksia, siitä miten raskausmyrkytys on alkanut. Ja varsinkin jos olet kärsinyt raskausmyrkytyksestä vaikka sinulla normaalista on alhainen verenpaine.

Itsellä on viikonlopun aikana tullut kamala turvotus (sitä on ollut aiemminkin, mutta mennyt levossa ohi) ja turvotus on jo aamulla herätessä yhtä pahaa tai ainakin melkein yhtä pahaa kuin illalla nukkumaan mentäessä.

Äsken maatessani ihan paikoillaan sängyssä alkoi näköhäiriöt.. Näin sellaisia kirkkaita tähteä muistuttavia valopalloja, jotka liikkuivat. Myös päätä särki. Tämä kesti aika pitkään, vielä noustessani ylöskin.

Verenpaine mitattiin viimeksi torstaina neuvolassa, ja se oli edelleen minulle tyypillisesti matala. Yläpainekkin alle 100 ja pissa oli puhdas.

Viime viikko oli äärimmäisen raskas ja stressaava kun poika oli kipeänä (todella kipeänä, ravattiin sairaalassa ja kotona isosisko vielä ärsytti pahantuulista poikaa jatkuvasti... Joten hermoja on koeteltu!

Voiko raskausmyrkytystä olla jos verenpaine on matala? Tai jos pissa on puhdas?

Soitin kyllä jo sairaalaan ja he olivat sitä mieltä, että käydä siellä. Päätin kuitenkin odottaa huomiseen kun minulla on lääkäri. Jäi kuitenkin hivenen mietityttämään tämä asia...

Viivi rv 33

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa raskaudessa toksemia ja kun normaalisti aika alhainen verenpaine (60/110) niin se nousikin tooosi hitaasti, nousi lopulta kylläkin.

Toi pissatestihän on varma vasta kun kerätään vuorokauden pissat yhteen ja mitataan siitä, stixi on vaan suuntaa-antava - yleensä mä olen ymmärtänyt että voi tulla liian kovia arvoja, jos esim valkovuotoa tms, mutta ehkä se testi voi näyttää myös alakanttiin? Kyllä mä ottaisin asian vakavasti vaikka paineet olisikin hyvät. Toksemia voi käsittääkseni pahentua tosi nopeastikin, mutta linjalla vuorokaudessa niin että istukan toiminta alkaa häiriintyä. Ja se hirveä päänsärky ynnä näköhäiriöt oli ainakin minusta ihan sietämättömiä...

Mutta voi olla, ettei tähän aikaan illasta enää kannata lääkäriin juosta enää, jos aamulla on joka tapauksessa lääkäri? Samanlaisia mittareitahan ei tosin neuvolalääkärillä (?) ole kuin sairaalalla, esim istukan toiminnan varmistamiseksi. Sinuna menisin synnäripolille heti aamusta.

Vierailija
2/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin viivi, tule kertomaan miten lääkäri sanoi..

Itse olen vasta viikolla 20, joten ei varmaan vielä raskausmyrkytyksestä voi olla kyse.. Päätä särkee välillä parikin päivää (ei migreeniä, vaan pientä takaraivon jomotusta) ja jonkunlaisia valopilkkujakin näkyy.. Verenpaine on ollut normaali, samoin pissa. Mutta paino nousee kilon viikkovauhdilla, eikä siihen auta ruokavalio eikä mikään.

Voiko raskausmyrkytys pahentua jo näin varhaisessa vaiheessa? Milloin teillä on alkanut ensimmäiset oireet? Riittääkö lepo ja sairasloma vai saitteko jotain lääkkeitä?

Toivottavasti tästä löytyisi enemmän keskustelua :)

fanny 19+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän odotin kyllä enemmän keskustelua aiheesta... Turvotusta on edelleen, päänsärky ja näköhäiriöt ovat aamun olleet poissa. Tai itse asiassa tunnen kyllä takaraivossa jyskyttävän alkavan päänsäryn.

Verenpaine oli noussut. Kun se viime torstaina oli 96/65 (aina suurinpiirtein ollut sama) ja nyt se oli 112/82. En tiedä onko tuo suuri muutos, mutta ei mulla ole juuri ikinä tuollainen verenpaine ollut. Raskauden aikanakin aina yläpaine ollut alle 100 tai 100.

Te kenellä myrkytys on ollut, kuinka paljon paineenne nousivat?

Pissa mulla oli kyllä edelleen puhdas.

Viivi rv 33

Vierailija
4/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oln aina verenpaine ollut 96/70 suurinpiirtein...rv 21 pisussa oli protskua ja + ja paineet 118/82 ja seuraavana päivä pisu olikin kahdella +:lla ja paineet 124/94.Jouduin menemään kättärille jossa pisu olikin yhtäkkiä puhdas ja paineet 120/74..sanoi että mullahan on hyvät paineet ja näytti vihasta naamaa kun olin turhaan niiden aikaa vieneet...kehtasi vielä tiuskasta että laskuhan tästä tulee,niinkun tuleekin perässä:(ja sanoivat että toksemia ei tule vasta kun rv 30->...

Itselläni on nyt ollut pisu kanssa puhas mutta turvotusta,päänsärkyä,ja näköhäiriöitä on ollut.Paineet 118/74...hämää tosissaan kun normaalisti ei ikinä ole ollut ns.noi korkea yläpaine...

5/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole koskaan ollut raskausmyrkytystä eikä oireita, mutta olen silti varpaillani sen suhteen, enkä taatusti unohda sen jälkeen, mitä parhaimmalle kaverille ja hänen esikoisvauvalleen tapahtui 4 vuotta sitten.

Toisin kuin Viivillä, mun kaverilla oli alkujaan korkeat paineet, mutta alapaine neuvolassa aina vähän alle sen 100. Turvotusta oli vaikka kuinka rv 20 lähtien (liikkuminen ja yleinen olotila oli hankalaa), mutta neuvolassa odotettiin stikseihin sitä proteiinia, jota ei sitten koskaan tullut. Kaverilla todettiin vakava raskausmyrkytys rv 32, kiireellinen sektio tehtiin heti, mutta vauva ei elänyt kuin 5 päivää (oli kärsinyt hapesta ja ravinnosta). Jälkikäteen olen monta kertaa miettinyt asiaa. Monta kertaa puhuttiin puhelimessa, mutta kun en kaveria nähnyt koko raskauden aikana, en tiennyt esim. turvotuksen määrästä. Maaliskuussa kaveri jo valitti, että pahoinvointi oli tullut takaisin ja jalat ja kädet on turvoksissa.

Tämän tapauksen jälkeen tulin pian itse raskaaksi, ja keskustelin asiasta oman th:n kanssa (asutaan eri puolilla Suomea). Th kertoi, että eräällä äidillä oli ollut vain ylävatsakipua, jonka takia oli polille mennyt, ja siellä selvinnyt alkanut raskausmyrkytys. Sanoi myös, että jos paineet nousee normaalista n. 20 pykälää, silloin aletaan tutkia ainakin meillä Seinäjoen alueella.

Eli siis: verenpaineen nousu, uudelleen alkanut pahoinvointi, näköhäiriöt, päänsärky, ylävatsakivut, turvotus jne ovat myrkytyksen oireita, eikä kannattaisi jäädä odottamaan, että kun sitä xxx ei vielä ole. Kaverin kohdalla tehtiin se virhe, että odotettiin sitä kolmatta, kun 2 oli jo olemassa ja teki vakavia tuhojaan kaiken aikaa.

Suosittelisin siis molemmille käyntiä äitipolilla, jos eivät neuvolassa ota tarpeeksi vakavasti. Kyseessä on kumminkin niin äidin kuin vauvankin terveys.

Vierailija
6/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ihan kamala juttu, 3xäippä74! Alkoi itteäkin pelottaa. Mulla on ollut kaksi päivää kamalaa turvotusta, se on tosin levolla vähän helpottanut ja on alkanut vasta iltapäivällä. Maha on ollut ylhäältä kipeä, mutta enemmänkin niin kuin olisi kylkiluita venytetty (niin kuin varmaan onkin) ja lihakset on kovilla, ei muuten. Millaistahan se olisi "tosi tapauksessa"? Huomenna on onneks neuvola, eiköhän ne siellä ota vakavasti. Matalat paineet aina ollut täälläkin.

Nää edellisten oireilijoiden jutut kuulosti kyllä mun korvaan siltä että menisin äitipolille aika herkästi! Riskit on kuitenkin niin kovat.

Vierailija
7/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Luettuani sun viestisi (eli etta alapaineesi oli noussut lahes 20 pykalaa plus muut oireet) niin suosittelisin etta vaadit neuvolaa ottamaan tuon sun asiasi vakavasti (ja siis ainakin seuraamaan useammin), ja jos eivat ota niin kavisit vaikka yksityisella. Mulla ei ole itsellani ollut raskausmyrkytysta mutta koska mulla on ollut muita verenpaineongelmia raskauden aikana (sekundaarinen verenpainetauti, ja suurempi todennakoisyys saada raskausmyrkytys) mun verenpainetta seurattiin todella tiuhaan viime raskaudessa erikoislaakarin toimesta. Itse olen siis tosiaan ymmartanyt kuten joku edellinenkin mainitsi etta 20 pykalaa _entisesta_ on se maaginen raja (sullahan ei ole tuo ihan viela taysi mutta kuitenkin); eli siis jollain voi olla tuo 112/82 ihan normaali ja hyva paine (esim. minulla ;-)) ja tuo alapaineen nousu on juuri se enemman huolestuttava (koska ylapaineet nousee herkasti esim. hermostumisesta, alapaineita ei niin helposti nostetakaan ihan pelkalla psykosomatiikalla). Pissan puhtaus on siis tietenkin hyva merkki, eika ainakaan viela voi puhua varsinaisesta myrkytyksesta. Mutta kylla musta tuota voisi seurata vahan paremmin. Tsemppia!

Maria

Vierailija
8/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nuo oireet välttämättä liity raskausmyrkytykseen! Turvotus nyt kuuluu loppuraskauteen ja päänsärkykin voi johtua ihan jostain muusta.

Mulla tuli toka raskaudessa kanssa noita näköhäiriöitä ja säikähdin kovasti toksemiaa, kun eka raskaudessa olin siitä lievänä kärsinyt. Noh, näköhäiriöt johtuivatkin matalasta hemoglobiinista!!! Samoin myös päänsärky...

Niin ja tuolla yläpaineellahan ei ole mitään tekemistä toksemian kanssa! Eli jos alapaine nousee ensimmäisestä mitatusta arvosta 15pykälää, niin sitten voi viitata toksemiaan, ja tuokaan oire ei siis yksistään riitä diagnoosiin, vaan myös pissassa on oltava valkuaista! Äitipolilla kannattaa kuitenkin käydä, jos kovasti huolettaa!

Pricilla ja Muru 33+0

9/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä lisää tietoa. Googlettamalla 'raskausmyrkytys' löytyy aika hyvin tietoa. Tässä yksi linkki: [http://www.verkkoklinikka.fi/?page=9246291&id=9...|http://www.verkkokli…]

Fannylle sanoisin, että seuraa oireitasi. Vaikka raskausmyrkytys tulee *yleensä* loppuraskaudessa ja rv 32+, se voi puhjeta koska tahansa *jo* rv 20 jälkeen.

Kaveristani vielä sen verran, että seuraavassa raskaudessa hän vaihtoi naapurikunnan neuvolaan, oli koko raskauden tarkemmassa seurannassa + verenpainelääkityksellä. Raskaus sujui paremmin, kun äitiä kuunneltiin paremmin ja toimittiin ajoissa. Tuloksena oli terve vauva. Ensimmäistä odottaessa sitä oli vain luottanut pienen kunnan kokeneen (=vanhemman) th:n sanoihin eikä osannut vaatia tarkempia tutkimuksia.

Ja te, joilla on luonnostaan matalat paineet, kertokaa ettei se, mikä meillä muilla on normaali, ole teillä enää normaalia!

10/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pricillalle pitää lisätä, että koska olemme yksilöitä kaikille *ei* tule pissaan valkuaista. Kuten kaverilleni, josta kerroin. Jos sitä olisi tullut, olisi hänet heti lähetetty tarkempiin tutkimuksiin ja myrkytys olisi löytynyt kenties ajoissa. Mutta kun sitä EI tullut. Ja sitä tutkittiin joka käynnillä ja aina tuloksena: ei vielä myrkytystä. Mutta kuinkas kävikään...

Vierailija
11/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin, että mikäli olo tästä vielä vaikeutuu, soitan äippäpolille missä tuntuivat ottavan mut paljon enemmän tosissaan (en siis neuvolaan).

Ja tiedän, että turvotus kuuluu loppuraskauteen, mutta mun turvotus on aivan kamalaa. Sattuu jalkoihin liikkua ja se ei vaan mene edes levolla pois!

Mulla oli näitä oireita viimeisessäkin raskaudessa. Kamala päänsärky, hieman verenpaine noussut ja valkuaista pissassa. Silloin (eri neuvola) sitä seurattiin joka päivä, ja silloinkin kyllä odotettiin kuin kuuta nousevaa että verenpaine nousisi edes hieman enemmän. Silloin olisi ryhdytty jo toimiin. No, ei noussut ei, mutta onneksi vauva päätti sitten syntyä ja minäkin pääsin järkyttävästä päänsärystä.

Viivi rv 33

Vierailija
12/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaakohan joku kuvailla tarkemmin, millaista ylävatsakipu on raskausmyrkytyksessä? Miten sen erottaa närästyksestä tai siitä, kun kylkiä pistää vauvan painaessa kylkiluihin. Itsellä välillä sattuu rinnan alle kylkeen, mutta kipu tuntuu minusta siltä, että tulisi kylkiluusta. Kosketusarkuutta ei ole.

Vierailija
13/16 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää itselläkin ottaa puheeksi tämä neuvolassa.. Jotenkin sitä on niin luottavainen, että th huomaa kyllä, jos jotain on pielessä.. Mutta totta varmasti, että oireet ovat jokaisella vähän erilaisia. Tämähän on kuitenkin vakavampi asia kuin olisin uskonutkaan.

Pitää seurata tilannetta :)

Vierailija
14/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullutkin jo hyvää asiaa! Itselläni oli edellisessä raskaudessa kaksi vuotta sitten raskausmyrkytys, joka alkoi verenpaineen nousuna viikoilta 32. Lähtöpaineet oli n. 115/80 ja mulla asiaan alettiin puuttua kun paineet alkoi nousta 130/90 tuntumaan. Itselläni ei ollut mitään oireita turvotusta lukuunottamatta, joten en yhtään ymmärtänyt tilanteen vakavuutta.

Onneksi mulla on erittäin ammattitaitoinen terkkari, joka halusi viikoittaista seurantaa. Paineet nousikin tasaisesti ja viikoilla 34-35 alapaine olikin jo sadan tuntumassa. Kuten joku jo sanoikin, alapaine on se tärkeämpi jota seurataan. Proteiineja ei ollut edelleenkään virtsassa, mutta terkkari halusi silti minut äitiyspolille lähes viikoittaiseen seurantaan. Kävin siellä 1-2 viikon välein sydänkäyrässä ja ultrassa, jossa seurattiin, että vauva saa tarvitsemaansa happea ja ravinteita. Lääkäri määräsi vuodelepoon kotiin ja kaikki kotityöt oli kielletty, koska suurin riski raskausmyrkytyksessä on juuri se, että paineet voi muuttua hetkessä. Proteiineja tuli virtsaan ekaa kertaa vasta viikoilla 37+6, jolloin paineet oli 145/99.

Parin viimeisen raskausviikon aikana alkoi tulla välillä näköhäiriöitä, mutta muuten olo oli vaan "raskas" turvotuksen takia. Viisi päivää ennen laskettua aikaa ottivat minut sisälle kättärille seurantaan ja synnytystä alettiin käynnistellä kaksi päivää ennen la:ta. Terve poikavauva syntyi tasan laskettuna päivänä.

Itselläni ei ollut paineen tuntua ylävatsassa, mutta kuvailivat sen olevan "puristavaa paineen" tuntua keskellä ylävatsaa. Mikäli kunnon vatsaoireita olisi tullut, niin silloin ei olisi saanut jäädä yhtään kotiin ihmettelemään. Raskausmyrkytyksessä vaarana on kouristus, joka voi olla tosi vaarallinen.

Mulle painotettiin koko ajan, että raskausmyrkytys on äidin sairaus eikä siitä ole vaaraa vauvalle, kunhan vaan tilannetta seurataan ja vauva kasvaa normaalisti masussa.

Oireet/oireettomuus voi siis todellakin olla erittäin yksilöllistä ja eniten kyllä tarkkailisin verenpainetta. Proteiineja ei todellakaan näy virtsassa heti vaikka muita oireita olisi.

Vaikka loppuajasta tuntui tosi raskaalle lähteä kaksi kertaa viikossa raahautumaan neuvolaan ja äitiyspolille, niin kyllä koin sen silti hyväksi jutuksi, koska ainakin tiesin koko ajan, että vauvalla on kaikki hyvin. Vaatikaa vaan äitiyspolikäyntiä, jos alapaine on noussut 15-20 yksikköä!!!

Nyt oon raskausviikoilla 34+3 ja toistaiseksi (ja toivottavasti kokonaan) oon säästynyt paineen nousulta. Pääsääntöisesti tauti onkin ensisynnyttäjien "vaiva".

VOIMIA KAIKILLE!

Vierailija
15/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minula oli ensimmäistä lasta odottaessani lievä raskausmyrkytys. Paineet oli ensimmäisellä neovolakäynnillä 90/60 ja lopuksi 125/90. Eihän tuo lopullinen alapaineen lukema ole kamalan korkea, mutta pitää aina huomioida, mistä lukemista on lähdetty. Minulla oli oireena tuo vernepaine, pääkipu ja huimaus. Turvotusta ei ollut ollenkaan.

Synnytys jouduttiin käynnistämään 2 vkoa ennen laskettua aikaa. Istukka oli pieni (vähän yli 400g) ja pahoin kalkkeutunut eli ei vauva olisi siitä ravintoa enää juuri saanut.

Toisessa raskaudessa ei myrkytystä tullut. Ilmeisesti on niin, että a) se tulee joka kerta ja aina pahenee kerta keraalta, b) ei toistu. Mulla on nyt kolmas raskus ja toivon, että edellinen lause pitää paikkansa...

Tsemppiä ja yritä ottaa rennosti!

-Wilhelmiina-

Vierailija
16/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla juuri havaittiin lievää myrkytystä vaikka pisu oli puhdas mutta paineet on ollu sillon kans korkeat ja pisu puhdas..istukka oli täysin kalkkeutunut eikä poika ollut luultavasti saanut ravintoa muutamaan vko:oon..luin juuri raskauskertomuksen ja synnytys:Dtoivotaan että kaikki menee hyvin <3täytyykin soitella tänään alkuun neuvolaan...