Onko ei-lestalla miehellä mitään mahdollisuuksia naida lestadiolaista naista?
Saavatko lestadiolaisnaiset seurustella ei-lestadiolaisten kristittyjen kanssa?
Kommentit (7)
tottakai naiset saavat seurustella kenen vaan kanssa. Se tietty vaatii mieheltä aika paljon kunnioitusta naista kohtaan, että ei vaadi esiaviollista seksiä jne, mutta kyllä näitä todistettavsti on aika monta.
Liitot ovat nimenomaan helpompia niin päin, että nainen on leestadiolainen ja mies ei. Toisin päin tulee enemmän ongelmia. Näitäkin on nähty...
Tietysti kaikki saavat tehdä mitä haluavat... mutta aika harvoin lestat ottavat puolisokseen muita kuin lestoja. Tietysti aina löytyy poikkeuksia, joten sinustakin voi tulla yksi sellainen.
Öö, tarkoititko naimisella siis naimista vaan vaimoksi ottamista? :)
puolisolla on sama usko ja arvomaailma joten aika vaikeaa voi olla.
nyt usko kuitenkaan että on mitään ero sillä kumpi on ja kumpi ei.... ongelmia on tiedossa joka tapauksessa, tiedän monia tapuksia lähipiiristäkin. Ite oon siis lestadiolainen, tosin mieheni on myös. Usein miten kun puhutaan lestadiolaisuudesta, on kyse vanhoillislestadiolaisuudesta, muu joukko lestoista on aika häviävän pieni ryhmä.
siis monen ulkopuolisen näkökulmasta vielä vanhoillislestadiolaisia vanhoillisempia. Mutta kyllä nämä ovat menneet naimisiin ihan uskossa olemattomien miesten kanssa ja käsittääkseni heillä sujuu ihan hyvin. Miehet ovat tietysti myös tienneet, mitä on tulossa, eli että vaimo käy ry:llä ja lapsia syntyy.
Mutta arvatkaa mitä! Mä olen jopa ollut paikalla kun jotkut esikoislestadiolaiset ovat tanssineet! Omissa häisäni, nimittäin...
mummo on lesta ukki ei.
Melko uskoivainen tämä ukkikin kuitenkin on, en tosin tiedä miten ollut silloin kun on tämän mummon tavannut. Mutta heillä esim on televisio.
Mutta ukkikin käy esim. seuroissa.
Lapsia heillä on "vain" 4.
Kaverini äiti (jonka vanhemmista siis kyse) ja perhe on lestadiolainen samoin kuin kaverini.
Noista äidin sisaruksista ainakin yksi elää edelleen sinkkuna vaikka on yli 40v. yksi on lesta yhdestä en itseasiassa tiedä.
mutta totuuden nimessä tiedän kyllä muutamia tapauksia.
Riippuu myös lestadiolaisuuden suunnasta.