Haluatko kysyä jotain entiseltä uskonlahkolaiselta?
Vastaan asiallisiin kysymyksiin, mutta lahkon nimeä tai paikkakuntaa en kerro.
Kommentit (13)
Ajattelitko lahkossa ollessasi olevasi, että muut ovat liian yksinkertaisia/alempiarvoisia ymmärtääkseen lahkon sanoman - että sen voi ymmärtää vain harvat ja valitut jollainen sinä olet?
Miten suhtauduit ihmisiin, jotka epäilivät lahkon järkevyyttä?
Onko sinulla muussa elämässä tarve totella auktoriteetteja kyseenalaistamatta?
Ajattelitko lahkossa ollessasi olevasi, että muut ovat liian yksinkertaisia/alempiarvoisia ymmärtääkseen lahkon sanoman - että sen voi ymmärtää vain harvat ja valitut jollainen sinä olet?
Miten suhtauduit ihmisiin, jotka epäilivät lahkon järkevyyttä?
Onko sinulla muussa elämässä tarve totella auktoriteetteja kyseenalaistamatta?
En ajatellut muiden olevan yksinkertaisempia, mutta ehkä ajattelin heidän olevan jotenkin sokeita. Että minä olen ymmärtänyt sellaisen totuuden, jota he eivät näe. Ajattelin kuitenkin, että kuka tahansa voisi löytää saman, jos vain avaisi sydämensä. Lähtökohtaisesti siis pistin kaikki ihmiset samalle viivalle.
Niistä jotka epäilivät lahkon järkevyyttä ajattelin, kuten edellä. Että he ovat sokeita eivätkä ymmärrä.
Auktoriteetteihin minulla ei muussa elämässä ole mitään vetoa, melkeinpä päin vastoin. Siksi vähän ihmettelenkin, miksi annoin lahkon johtajien vaikuttaa itseeni niin paljon. Ehkä sitten uskon heidän löytäneen saman kuin minä itse, mutta vielä syvemmin.
ap
lahkon jäsenet suhtautuvat sinuun nyt?
Mikä lahkossa oli hyvää / pahinta?
Uskonasioista emme juuri puhu, mutta muuten tulemme hyvin juttuun.
Muut suhtautuvat minua nähdessään hieman kummastellen, saattavat esim. katsoa pitkään. Suurin osa on kuitenkin käyttäytynyt asiallisesti, mitään uhkailua tai painostusta en ole kokenut.
ap
Tunnetko surua niiden puolesta jotka edelleen ovat samassa lahkossa?
silloin, kun siellä olin. Nyt olen tietenkin useimmista asioista toista mieltä. Jos jotain hyvää etsin, niin minusta lahkossa suhtauduttiin fiksusti mm. rehellisyyteen, anteeksipyytämiseen ja rahankäyttöön. Eli pyrittiin olemaan rehellisiä, myöntämään omat virheet ja pyytämään tarvittaessa anteeksi sekä elämään niin, ettei raha ja mammona ole elämässä tärkeintä.
Pahalta sen sijaan nyt tuntuu ihmisten manipulointi: lahkojohtajat sitouttivat järjestelmällisesti ihmisiä omien päämääriensä toteuttamiseen. Lisäksi oletettiin ihmisten luopuvan henkilökohtaisesta unelmistaan (mm. työ, perhe) lahkon hyväksi. Lahkossa myös elettiin täysin epärealistisissa odotuksissa. Ajateltiin, että lahkon hengellinen työ johtaa johonkin todella merkittävään. "Yllättäen" mitään ei tapahtunut.
ap
ja annoin sille kaiken aikani ja energiani. Sitten huomasin uupuneeni sen taakan alle. Kun tajusin voivani erittäin pahoin, päätin lähteä lahkosta. En lähtenyt yhdellä rysäyksellä, vaan pikku hiljaa vähensin osallistumistani ja lopulta jäin kokonaan pois.
En tunne surua lahkossa olevien puolesta, mutta kieltämättä soisin monille heistä kyvyn katsoa asioita välillä ulkopuolisen silmin. Touhu ei ole tervettä. Katson heidän olevan itse valinnoistaan vastuussa, mutta toisaalta pidän heitä järjestelmän uhreina. Onhan se tavallaan surullista.
ap
Mikä sai sinut lopulta tulemaan järkiisi?
14: kaikki edellä kuvattu. En tosin sanoisi tätä järkiin tulemiseksi. Nyt ajattelen näin ja olen tyytyväinen. Yritän kuitenkin olla armollinen myös entistä minääni kohtaan. Silloinkin yritin parhaani ja todellakin ajattelin olevani järjissäni. :)
Nimimerkillä kukapa meistä on täysin normaali. ;)
ap
Nyt antamaan lapselle iltapalaa.
Miksi et halua kertoa lahkon nimeä? Mitä tai ketä suojelet? Eikö olisi hyvä, että muutkin osaisivat varoa kyseistä yhteisöä - vai löytyykö se jo Uskontojen uhrien tuen sivuilta?
3: Lahko vaikutti alussa myönteiseltä yhteisöltä. En tietenkään olisi mihinkään huonolta tuntuvaan juttuun lähtenytkään. Homma alkoi vääristyä vuosien varrella. Erosin lopulta, kun huomasin voivani yhteisössä todella pahoin.
ap