Ostin myyjän neuvon mukaan 8v pojalle 128 cm
vaatteita lahjaksi (huppari ja farkut). Nyt alkoikin epäilyttää, että onko koko hyvä? Myyjä sanoi, että jos on keskikokoinen 8v niin tuo 128 cm sopiva. Ja on keskikokoinen, kasvanut aina 0-käyrillä niin pituudessa kuin paksuudessa.
Tällä viikolla synttärit, miehen veljen poika on kyseessä...
Kommentit (53)
Vaatteiden ostaminen lahjaksi on tosi hankalaa. Jos lapsi on pienikokoinen vanhemmat sanovat häntä usein keskikokoiseksi, kun eivät kehtaa myötään että on pieni tai jms. Myös vaatteet, niin saman merkin kuin valmistajankin kohdalla koko voi vaihdella tosi paljon. Eikä kaikki mallitkaan istu kaikille. Et saa etukäteen miteenkään muuten tietää onko sopiva kuin kysymällä vanhemmilta, mitä kokoa ostaisivat kappalhista.
Oma kokemukseni on että pitkä ja hoikka kaksi vuotiaani on aina saanut joko liian pieniä tai liian leveitä housuja ja vaatteita lahjaksi. Kappalhin housut on kapeahkoja ja ok, mutta taas h&m:n housut aivan liian leveitä, niin että niitä ei voi käyttää.
Olen itse vaatekaupassa töissä ja suurin osa lahjoista ostetaan nimenomaan iän perusteella. Toki voin kysellä onko lapsi erityisen pieni- tai suurikokoinen, mutta muuten suosittelen vaatekokoa taulukon mukaan, jossa on tietyn ikäisen keskimääräinen koko. Muistutan myös joustavasta vaihto/palautusoikeudesta. Monet nimenomaan haluavat antaa lahjaksi sen vaatteen, eivät lahjakorttia tai rahaa.
Siis miten toimitaan? Myydään asiakkaalle tuote jonka hän haluaa? Villi veikkaus että joka kaupassa =D
aina sanoin asiakkaalle, että kyllä 128cm on 8v koko. Tuijotin vain tiukasti niitä taulukoita;) Noh, oma 7v ekaluokkalainen poikani on 132cm pitkä ja pitää 134-140cm vaatteita. Hänen luokallaan pituushajonta on 120-140cm siis SAMASSA IKÄRYHMÄSSÄ! Eli ei todellakaan pidä ostaa vaatteita iän mukaan!
Varsinkin lapsettomilta. Ne on aina omituisia, vääränkokoisia ja niistä on yleensä hirveä riesa.
Meillä on kaksi hoikkaa tyttöä ja saadaan aina liian leveitä vaatteita, jotka eivät koskaan istu leveydestä ennen kuin käyvät pituudesta pieniksi.
Sitten niissä on aina huppuja (jotka on tuskaa survoa haalarin sisään) tai frilloja (jotka on tuskaa survoa haalarin sisään).
aina sanoin asiakkaalle, että kyllä 128cm on 8v koko. Tuijotin vain tiukasti niitä taulukoita;) Noh, oma 7v ekaluokkalainen poikani on 132cm pitkä ja pitää 134-140cm vaatteita. Hänen luokallaan pituushajonta on 120-140cm siis SAMASSA IKÄRYHMÄSSÄ! Eli ei todellakaan pidä ostaa vaatteita iän mukaan!
Eli parempi kysyä edes lapsen pituutta :) Lahjakortti olisi kyllä ihan mukava sekin, sitä olen itse suositellut ellei ostaja tiedä lapsen mittoja, mutta usein ainakin vauvalle halutaan ostaa "jotain ihanaa". Vauvoille se on toki helpompaa, ottaa vähän reilumman koon siitä mitä iän puolesta suositellaan.
kun 8-vuotias on sinusta vauva.
Ja lasten vaatteissakin pitäisi huomioida myös muuta kuin pituus. Farkkuja esimerkiksi on ihan turha ostaa pituuden perusteella. Vai menetkö ostamaan itsellesi farkut tyylillä: "Yhdet farkut suunnilleen keskikokoiselle naiselle?"
Lapsetonkin ymmärtää että 8-vuotias ei ole vauva, otin vauvat esiin vain esimerkkinä kun mainitsin lahjakorteista. Ymmärrän myös että pituus ei kerro lapsen kokoa, kaksi samanpituista voi käyttää eri kokoisia vaatteita. Suurin osa lasten vaatteeista on kuitenkin pituuskokoja.
että ne voisi myydä sokeasti pituuden mukaan...
huonoja, joko tulee liian iso tai pieni vaate. Tai sit just nafti ettei mahdu kuukauden päästä enää päälle. Ennemmin sitten antaa lahjakortin tai menee lapsen kanssa niitä vaatteita ostamaan.
Mun tytön(14v) kummitäti joka vuosi kysyy vaatekokoa.. viimeksi vain intti et mahtuuko tytölle 164cm pusero... mä sanoin ettei kyllä mene enää. Itse olen ostanut paidat toisilla kokomerkinnöillä, xs jne. Ja joka ikinen vuosi hän saa lahjaksi saman harmaan benettonin paidan, joko hihoilla tai ilman... auttamattomasti ne ovat muutaman pesun jälkeen liian pieniä kun ei voi kuunnella että 164 cm on liian pieni!
että ne voisi myydä sokeasti pituuden mukaan...
Mitä sinä tekisit, jos olisit myyjä?
Kannattaisi myös muistaa se vaatteita ostaessa, että nuo kokotaulukot on tehty ehkä ihan muiden kuin suomalaisten lasten keskimääräisten mittojen mukaan. Suomessahan on maailman isoimmat lapset. Joku aasialainen 8-vuotias varmaan menee 110 cm, kun taas meikäläisittäin se on paljon nuoremman koko.
Varsinkin esim. englantilaisissa vaatteissa tuo on hankalaa, kun yleensä ne on merkattu iän, ei senttikoon, mukaan.
kokoa 128. Aika monessa vaatteessa tuo näyttää olevan 7-8 -vuotiaan, tai jopa 8-9 -vuotiaan koko, mutta en kyllä tunne yhtään 8-vuotiasta, joka olisi noin pieni.
että ei voi ostaa pelkän pituuden mukaan ja suosittelisin tarkistamaan muutenkin tarkan koon.
Ja kertoisin myös, millä perusteella valitsen omille lapsilleni vaatteet, jos eivät ole mukana jne.
Housuja ostaessa kun vaikuttaa paitsi leveys, myös sekin, onko lapsi pitkäraajainen tms.
Olen ollut myyjänä opiskeluaikoina monta vuotta - ja tämä oli se tapa, joka meille opetettiin asiakaspalveluun. Tarkoitus siinä kaupassa oli, että yhden kerran vikaostoksen sijaan, asiakas pysyisi siellä aina juuri siksi, että sai asiantuntevaa palvelua.
ovat TODELLA alakanttiin.
Meillä 7-v. käyttää koko 128-134 ja 5-v. kokoa 116-122. Molemmat ovat hieman keskikäyrän yläpuolella, mutta eivät mitenkää huomattavan pitkiä.
Laihalle voi mennäkin. Mutta hihat ja lahkeet jää lyhyeksi jos on ikäisensä kokoinen.
ja kevyt ekaluokkalaiseni käyttää kokoa 122/128 puseroissa, joten saa olla kyllä aikas pieni vuotta vanhempi poika, että hänelle käy sama koko.