Ratsastusharrastuksesta..
Mitä mieltä olette? 9v tyttöni on nyt käynyt kaksi kertaa ratsastamassa erään tutun hevosilla/poneilla. Häntä ohjaa perheen yläkouluikäinen tyttö. Toisella ratsastuskerralla olivat kuulemma jo ravanneet ja laukanneet ja jonkun puominkin yli hypänneet. Olenko liian neuroottinen, kun haluan kieltää tämän harrastuksen? Minusta on liian "rohkeaa" alkaa tuossa vaiheessa jo hyppiä ja laukata, kun lapsi toista kertaa hevosen satulassa. Isänsä sanoom että senkun harrastaa, minä pelkään. Sanoin, että menee sitten viralliseen ratsastuskouluun jos "pakko".
Kommentit (46)
näkökulmista. Alunperinään en mankunut lasta kyseiseen (halpaan) paikkaan. Hänelle tarjottiin mahdollisuutta ja minä onneton annoin luvan. Kun luulin tosiaan, että siellä köpötellään shetlanninponilla talutuksessa. Itsekin olen sitä mieltä, että tytön pitäisi mennä nyt viralliseen kouluun alkeiskurssille. Sen jälkeen ehkä voi joskus käydä tutullakin ratsastamassa. Eihän sekään onnettomuuden mahdollisuutta poista, mutta olisi ainakin jotain varmuutta enemmän. Kunhan saisin lapsen isän tämän tajuamaan vielä :-/ Kaki yhtä vastaan kun inttää, niin siinä on heikoilla. ap
Mä en tuossa tilanteessa keskustelisi enempää vaan veisin tunnille ja maksasin itse.
Anna tytön ratsastaa, mutta kunnon ohjauksessa!
Meidän tyttö aloitti nyt ratsastuksen alkeiskurssin, nyt on käynyt 4 kertaa ja ovat nyt harjoitelleet ravaamista. Laukkaamista vasta ihan lopussa. En todellakaan antaisi minkään naapurin tytön opettaa!!! Ratsastus on ihana harrastus, meidän tyttö on aivan onnessaan, en ole koskaan nähnyt häntä noin innoissaan mistään, MUTTA ehdottomasti viralliselle ratsastustunnille, ettei satu haavereita!
ratsastuskoulussa. Hevonen on iso eläin, ja koskaan ei voi olla varma mitä sen kanssa sattuu. Hanki tytölle kunnon varusteet, turvaliivi, kypärä ja kunnon saappaat. Ja lisäksi tietty vakuutus joka kattaa ratsastusvahingot. Jos haluat, laita tyttö alkeiskurssille ihan oikeaan ratsastuskouluun, hinta tietysti on mitä on, mutta jos raha ei ole ongelma niin antaa palaa....
Puomeja on ylitelty, mutta nehän on matalana maassa ei siis yli hypätä.
onhan se silti ihan eri asia olla virallisessa ratsastuskoulussa, kuin se, että joku tuttavatyttö opettaa. Kyllä minä minimoisin riskit ja laittaisin lapsen ihan oikeaan ratsastuskouluun jos se kiinnostaa.
Vähän epäilen, että tyttö on saanut hevosen laukkaamaan, jos on toista kertaa selässä. Ravia on voitu mennä muutama metri ja puomin yli meneminen käynnissä voi olla tosi iso juttu.
Suosittelisin virallista ratsastuskoulua tai ainakin seuran jäsenyyttä niin vakuutus on kunnossa.
mutta oli kuulemma oli raippa jolla saa hevosen liikkeelle. Ihmettelin suuresti sitä, koska konsaan en ole hevosen kanssa raippaa tarvinnut.
ap
Meidän tyttö aloitti nyt ratsastuksen alkeiskurssin, nyt on käynyt 4 kertaa ja ovat nyt harjoitelleet ravaamista. Laukkaamista vasta ihan lopussa. En todellakaan antaisi minkään naapurin tytön opettaa!!! Ratsastus on ihana harrastus, meidän tyttö on aivan onnessaan, en ole koskaan nähnyt häntä noin innoissaan mistään, MUTTA ehdottomasti viralliselle ratsastustunnille, ettei satu haavereita!
Ja ap miksi et ole ollut mukana kun tyttö on ollut ratsastamassa? Siinähän itse näkisit mitä tapahtuu ja voit jopa puuttua asioihin.
on 5-vuotias ja nyt laukkaa jo täyttäpäätä. On kypärä ja turvaliivi. Vahinkoja voi sattua ihan ratsastuskoulussa kuin muuallakin.
oleva tyttö olisi saanut sen laukkaamaan. Ja vielä vähemmän järkevältä kuulostaa se että "opettaja" olisi ajanut takaa raipan kanssa.
Veikkaan että hevonen on ollut liinassa (eli pitkän narun päässä hevosen suitset/open käsi), jolloin homma on ollut aikas turvallista. Ja silloin tyypillisesti on myös voitu mennä maassa olleen puomin yli.
Olen kyllä sitä mieltä, että alkeet voisi ihan hyvin oppia tutun hevosella, ei se turvallisuus siitä parane tai heikkene. Tyttö vaan saattaa oppia todella paljon nopeammin ja mukavammin yksityisopetuksessa.
Kysys tuota liina-asiaa, oliko sen päässä vai laukkailiko ihan irtonaisena ympäri kenttää?
Ravaamaan sai sen kuulemma pohkeilla ja ohjaatyttö hölkkäsi vierellä ja hoputti taputtaen hevosta. En tiedä, mitä tehdä..
Ravaamaan sai sen kuulemma pohkeilla ja ohjaatyttö hölkkäsi vierellä ja hoputti taputtaen hevosta. En tiedä, mitä tehdä..
seuraavalla kerralla mukaan.
mennä mukaan, koska puhe oli, että hän menee talutuksessa perheen shetlanninponilla. Sen nyt jollain lailla olisin tajunnut. Toisella kertaa kuulin sitten mitä se meno ponilla oli oikeastaan ollut.
mennä mukaan, koska puhe oli, että hän menee talutuksessa perheen shetlanninponilla. Sen nyt jollain lailla olisin tajunnut. Toisella kertaa kuulin sitten mitä se meno ponilla oli oikeastaan ollut.
Älä viitti. =D
Mä oon ite seiskalta asti pitänyt tunteja nuoremmille, vasta-alkajille, mut kyl se on aina ihan rauhassa alotettu, eikä toisella kerralla usein mennä ees ravii vielä, koska se pikkuratsastajan balanssi siel selässä ei yleensä oo vielä sitä luokkaa et se olis kovin turvallista.
Mut tosiaan hevosten kanssa aina sattuu ja tapahtuu, oli kyseessä sit naapurintyttö tai ratsastuskoulu.
Sit kysyisin viel et oliko toi kyseessä oleva hevonen nyt sit ihan oikeesti hevonen vai esim shettis tai joku muu pieni poni? Koska jos oli shettis tms niin sit ei kuulosta pahalta edes toi vieressä juoksu, ravaus laukkaus jne. Ne on niin pienii et siinä ei mennä lujaa eikä tipukaan kovin korkeelta. Käy kattoon ite tallilla miltä touhu näyttää. MUT ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KIELLÄ TYTÖLTÄS KOKO HARRASTUSTA!
Älä viitti. =D
Sä puhuit ap HEVOSESTA. On pikkusen eri juttu. Mut joo ei enää mitään, anna mennä vaan sen tytön sinne, shettiksillä mä oon laukkuuttanu jopa kolme vuotiasta tyttöö. :D
Mutta silti ekaa kertaa on laukannut itse nyt kesällä kun oli alkeisleirillä. Aiemmin laukannut liinassa tai sitten ihan pienellä ponilla niin että olen itse taluttanut ja ääniavuilla pyytänyt ponin nostamaan laukan. En olisi aiemin antanut itse laukkailla koska vauhti laukassa kiihtyy eikä tytöllä ollut tarpeeksi kokemusta ja taitoa pysäyttää poni. Eikä istunta ollut vielä sellainen että olisi pysynyt turvallisesti kyydissä horjahtamatta kun poni vaihtaa laukan takaisin raviin. Sinänsä laukassahan on helpompi istua kuin ravissa mutta nuo siirytmiset ja vauhti vaativat jo taitoa ratsastajalta.
Muuten ratsastus on kyllä kiva harrastus. Tyttäreni käy ratsastuskoulussa tunneilla vaikka omakin poni on. Koen kuitenkin että ryhmässä ratsastaminen on hyväksi kun joutuu ottamaan yös muut artsastjat huomioon ja samalla näkee myös muiden ratsastusta.
sitä shettistä ei käytettykää vaain siirryttiin heti isompaan poniin. Silmissäni lähes hevosen kokoinen.
näkökulmista. Alunperinään en mankunut lasta kyseiseen (halpaan) paikkaan. Hänelle tarjottiin mahdollisuutta ja minä onneton annoin luvan. Kun luulin tosiaan, että siellä köpötellään shetlanninponilla talutuksessa. Itsekin olen sitä mieltä, että tytön pitäisi mennä nyt viralliseen kouluun alkeiskurssille. Sen jälkeen ehkä voi joskus käydä tutullakin ratsastamassa. Eihän sekään onnettomuuden mahdollisuutta poista, mutta olisi ainakin jotain varmuutta enemmän. Kunhan saisin lapsen isän tämän tajuamaan vielä :-/ Kaki yhtä vastaan kun inttää, niin siinä on heikoilla.
ap