Oppiminen heikkenee yli 9 t nukkuvilla
Kommentit (7)
en ole minäkään kasvanut pituutta 15-vuoden jälkeen.
Artikkeli oli roskaa.
T: Mies 160cm 48kg
vain enkö taas vaan löytänyt siitä linkkiä / tekijää jne. uutisointi tutkimuksista on niin usein harhaanjohtavaa - pitää osata tulkita tutkimustuloksia, että niihin voi edes jotenkin luottaa ja tuon uutisen perusteella ei voi sanoa juuta eikä jaata tutkimuksen tasosta jne.
Esim. ikä ei vaikuttava tekijä - onko tosiaan niin, että lapsen pitäisi nukkua alle 9 tuntia, että se oppisi paremmin?? Uskoo ken tahtoo, minä en ainakaan niele ihan tältä istumalta, että näin olisi!! EIhän se lapsi edes jaksa oppia, jos nukkuuu liaan vähän. Liikaa nukkuminen on kyllä varmaan myös haitallista, mutta että lapsella voisi mennä raja tuossa 9 tunnissa!!! Vai oliko kyse aikuistutkimuksesta vain??? TARKEMPAA TIEOA, kiitos.
Mutta sanonpa vaan, että keskittymiskyky taas kasvaa mitä enemmän nukkuu. Joten ei kannata ainakaan lapsia alkaa herättelemään.
Oli pakko lukea artikkeli uudestaan, mutta enpä löytänyt mainintaa, että tutkimuksessa olisi ollut vain aikuisia ( no tuskin aivan vauvojakaan, joiden oppimista on hankalampi mitata ).
Sen sijaan:
"Erot eivät johtuneet terveydentilasta, iästä tai koulutuksesta."
Tuo pituusjuttu on oma heitto, kun muistui mieleen vanha Tuupovaaralainen sanonta, että
kun nuori mies ( tarkoittanee 10-20v ) nukkuu, niin se on kuin rahaa pankkiin panis.:D
ap
olen lukenut tuosta tutkimuksesta muutenkin.
t. 2, aikuiskasvatustieteilijä
Meillä oli aiemmin töissä nainen, joka sai aivan hirveästi aikaan ( ns luova ala), ja se pystyi todella nopeasti hallitsemaan isoja asiakokoinaisuuksia ja järkeistämään niitä. On nyt aika tunnettu henkilö, joten nimeä en mainitse. Selityksenä, mmiten pystyi saamaaan niin paljon aikaa, oli kunnon yöunet 10-12 tuntia.
En minä ole kasvanut pituutta sitten 15 ikävuoden...
Jos et huomannut, artikkeli käsitteli aikuisia, ei lapsia.