Onko kenenkään mielestä suomalaisten suhtautuminen päivähoitoon jotenkin vinoutunut?
Kommentit (59)
tätä hommaa tarkemmin. Demarit ovat aina halunneet, että yhteiskunta hoitaa lapset. Niin heistä saadaan juuri sitä aivotonta lammaslaumaa, joka antaa poliitikkojen mellastaa ihan miten haluavat.
Saippuasarjat turvottavat loputkin aivot ja ihmisillä ei riitä energiaa yhteiskunnallisiin ongelmiin.
Seuraapa itse sitä varhaiskasvatusta siellä päiväkodissa niin tajuat että hourailet.
vuotta töissäkin päiväkodissa. Siksi siis minulla onkin juuri tällainen mielipide. Yksilöllisyys halutaan karsia mahdollisimman nopeaa pois ja vanhemmille luodaan paineet, että lapsi on epäonnistunut, ellei opi ryhmään (tosiasiassa uppoa massaan).
Ja näettehän, että se on onnistunut. Nykyään ei enää ole aktiivista nuorisoa, joka taistelsi yhteiskunnallisia epäkohtia vastaan. Harmaata muotimassaa. Jos joku eroaa porukasta, salaa vanhemmatkin hyväksyy sen kiusaamisen ja hiljaiseksi panemisen. Erilaisuus on pelottavaa.
Kasvatusvastuu on yhä enenevässä määrin vanhempien mielestä päiväkodeilla ja kouluilla. Eihän vanhemmat uskalla itse kasvattaa lapsiaan, koska heidät pitää saada sinne päiväkotiin kasvamaan ryhmään ja sopeutumaan.
Onko sinulle ehkä yllätys että "yhteiskunta" ei kuitenkaan kasvata niitä lapsia vaikka lapset olisivat siellä päiväkodissa.
tässä tapauksessa vaan juuri siitä, että vanhemmat ei uskalla olla vanhempia ja kasvattaa niitä lapsiaan. Eli nämä kyseenalaistavat pikkuriiviöt ovat juuri niitä vapaan kasvatuksen tuloksia. Eli heitä, joita ei ole kasvatettu lainkaan vaan annettu riehua vapaana.
Jos nyt päiväkodit kasvattavat aivotonta kanalaumaa niin miksi yhä useampi opettaja kertoo, miten yhä useampi nuori kyseenalaistaa vähän ihan kaikkea, jopa liiallisuuksiin saakka? Aikuisen sanaan ei enää uskota ollenkaan vaan kaikki tiedetään paremmin itse. Kuitenkin suurin osa nuorista on joskus ollut päiväkodissa hoidossa. Että en oikein usko tuohon argumenttiisi lainkaan:/.
vuotta töissäkin päiväkodissa. Siksi siis minulla onkin juuri tällainen mielipide. Yksilöllisyys halutaan karsia mahdollisimman nopeaa pois ja vanhemmille luodaan paineet, että lapsi on epäonnistunut, ellei opi ryhmään (tosiasiassa uppoa massaan).
Ja näettehän, että se on onnistunut. Nykyään ei enää ole aktiivista nuorisoa, joka taistelsi yhteiskunnallisia epäkohtia vastaan. Harmaata muotimassaa. Jos joku eroaa porukasta, salaa vanhemmatkin hyväksyy sen kiusaamisen ja hiljaiseksi panemisen. Erilaisuus on pelottavaa.
Kasvatusvastuu on yhä enenevässä määrin vanhempien mielestä päiväkodeilla ja kouluilla. Eihän vanhemmat uskalla itse kasvattaa lapsiaan, koska heidät pitää saada sinne päiväkotiin kasvamaan ryhmään ja sopeutumaan.
Onko sinulle ehkä yllätys että "yhteiskunta" ei kuitenkaan kasvata niitä lapsia vaikka lapset olisivat siellä päiväkodissa.
mutta en hetkeäkään usko, että tietäisit mistä puhut. Toki pk:ssa harjoitellaan mm. koulussa ja yhteiskunnassa tarvittavia taitoja, kuten toisten huomioon ottamista, vuoron odottamista, ryhmässä toimimista... mutta sehän on vain hyvä eikä tosiaankaan aivopesua.
Ehkä jonain kasvatusvastuuttomana olet korkeintaan ollut (laittari, keittiö tms) et enempää. Muuten sinulla ei voisi olla noin väärä kuva. Mutta luulen, että valehtelet. Ainakaan sinun ei missään nimessä olisi pitänyt olla pk:ssa töissä noine ajatuksinesi.
Hoitsu
nähnyt itse, mitä se virikehoito on. 80-luvulla vannottiin juuri niihin virikkeisiin ja kaikki tavalliset ja vilkkaat pojat leimattiin MBD-tapauksiksi.
Nyt kun subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli niin saadaan mukaan myös ne kotona ennen kasvaneet lapset kun vanhemmat pelotellaan, että heidän lapsensa jäävät jotain paitsi jos ovat kotona.
Varhaiskasvatussuunnitelmat ovat vain paperilla ja käytännössä niitä ei ehditä toteuttaa. Säilötään ja äkkiä leimataan jos lapsi sattuu olemaan vahva persoona. Näppärästi saadaan vanhemmat hiljaisiksi kun vihjataan aspergeenistä tai ADHD.sta tai oppimisvaikeuksista tms.
Kuka uskaltaa pitää lastensa puolta.
Ehkä jonain kasvatusvastuuttomana olet korkeintaan ollut (laittari, keittiö tms) et enempää. Muuten sinulla ei voisi olla noin väärä kuva. Mutta luulen, että valehtelet. Ainakaan sinun ei missään nimessä olisi pitänyt olla pk:ssa töissä noine ajatuksinesi.
Hoitsu
vuotta töissäkin päiväkodissa. Siksi siis minulla onkin juuri tällainen mielipide. Yksilöllisyys halutaan karsia mahdollisimman nopeaa pois ja vanhemmille luodaan paineet, että lapsi on epäonnistunut, ellei opi ryhmään (tosiasiassa uppoa massaan). Ja näettehän, että se on onnistunut. Nykyään ei enää ole aktiivista nuorisoa, joka taistelsi yhteiskunnallisia epäkohtia vastaan. Harmaata muotimassaa. Jos joku eroaa porukasta, salaa vanhemmatkin hyväksyy sen kiusaamisen ja hiljaiseksi panemisen. Erilaisuus on pelottavaa. Kasvatusvastuu on yhä enenevässä määrin vanhempien mielestä päiväkodeilla ja kouluilla. Eihän vanhemmat uskalla itse kasvattaa lapsiaan, koska heidät pitää saada sinne päiväkotiin kasvamaan ryhmään ja sopeutumaan.
mutta en hetkeäkään usko, että tietäisit mistä puhut. Toki pk:ssa harjoitellaan mm. koulussa ja yhteiskunnassa tarvittavia taitoja, kuten toisten huomioon ottamista, vuoron odottamista, ryhmässä toimimista... mutta sehän on vain hyvä eikä tosiaankaan aivopesua. Ehkä jonain kasvatusvastuuttomana olet korkeintaan ollut (laittari, keittiö tms) et enempää. Muuten sinulla ei voisi olla noin väärä kuva. Mutta luulen, että valehtelet. Ainakaan sinun ei missään nimessä olisi pitänyt olla pk:ssa töissä noine ajatuksinesi. Hoitsu
nähnyt itse, mitä se virikehoito on. 80-luvulla vannottiin juuri niihin virikkeisiin ja kaikki tavalliset ja vilkkaat pojat leimattiin MBD-tapauksiksi. Nyt kun subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli niin saadaan mukaan myös ne kotona ennen kasvaneet lapset kun vanhemmat pelotellaan, että heidän lapsensa jäävät jotain paitsi jos ovat kotona. Varhaiskasvatussuunnitelmat ovat vain paperilla ja käytännössä niitä ei ehditä toteuttaa. Säilötään ja äkkiä leimataan jos lapsi sattuu olemaan vahva persoona. Näppärästi saadaan vanhemmat hiljaisiksi kun vihjataan aspergeenistä tai ADHD.sta tai oppimisvaikeuksista tms. Kuka uskaltaa pitää lastensa puolta.
Ehkä jonain kasvatusvastuuttomana olet korkeintaan ollut (laittari, keittiö tms) et enempää. Muuten sinulla ei voisi olla noin väärä kuva. Mutta luulen, että valehtelet. Ainakaan sinun ei missään nimessä olisi pitänyt olla pk:ssa töissä noine ajatuksinesi. Hoitsu
Kuulostaa vähän siltä kuin itselläsi olisi ollut "ongelmalapsi" etkä suostu sitä tunnustamaan. Tiesitkö että ADHD-lapsia on OIKEASTI olemassa? Vai että kyse on vain vilkkaista lapsista... joopa joo. Kuulostat kyllä tosi kouluttautuneelta. Diagnoosit ovat olemassa siksi että auttaisivat lasta pärjäämään.
Ja varhaiskasvatusohjelmaa todella seurataan useimmissa päiväkodeissa. Ehkä sinä olit omassa päiväkodissasi myrkyttämässä ilmapiiriä niin, ettei sitä osattu seurata:(.
Suomessa hoidetaan pohjoismaalaisittain hyvin pitkään lapsia kotona. Joten ei se ole siitä pois.
Suomessahan nimenomaan hoidetaan lapset kotona. Vain kolmasosa alle 3-vuotiaista lapsista on päivähoidossa kodin ulkopuolella. Suomihan on täysi kotiäitiyhteiskunta.
Toivottavasti ne, jotka haluavat rajoittaa päivähoito-oikeutta, eivät ole koskaan astumassa työmarkkinoille. Haepa siinä sitten töitä, kun lapsilla ei ole toivoakaan saada päivähoitopaikkaa.
Tarveharkintainen päivähoito tarkoittaa sitä, että normaalit työssäkäyvät perheet eivät saa sitä, koska kunta katsoo, että heillä on varaa palkata itse päivähoitaja. Jos päivähoito on tarveharkintainen, niin silloin päivähoidon saa pääosin vain sosiaalisista syistä.
kannttaisi haastattella 50-60-vuotiaita naisia, miten helppoa oli palata työelämään ja saada lapsille hoitopaikka kun käytössä oli tuo upea "tarveharkintainen" systeemi.
Kunnillahan on tapana hyvinkin luovasti 'tarveharkita' esim. laissa määriteltyjä liikuntavammaisten kuljetuspalveluita ja aistivammaisten tulkkauspalveluita.
oli paheksua päivähoitoa. Suomessa on nimittäin poikkeuksellisen paljon kotihoidettuja lapsia, ja kaikille yhteinen varhaiskasvatus alkaa poikkeuksellisen myöhään.
Sanopa joku muu maa, missä kotihoidetut lapset aloittavat eskarinsa VASTA kuusivuotiaina, tai missä alle kolmevuotiaista hoidettaisiin kotona yhtä suuri osuus kuin Suomessa.
siitä lähtien kun subjektiivinen ph-oikeus tuli.
Onko kenenkään mielestä suomalaisten suhtautuminen päivähoitoon jotenkin vinoutunut?
maa jossa lapset nuohoavat kotona jopa vielä kuusivuotiana. Muualla Euroopassa jo kolmivuotiaat menevät 6 tunniksi päivisin esikouluun. Siis jo KOLMIVUOTIAAT. Myös ne, joilla on äiti kotona. Varmaan kauhea haloo nousisi Suomessa jos joku kehtaisi ehdottaa että kolmivuotiaiden olisi pakko mennä esikouluun...
Yleistä on myös, että mummu hoitaa kouluikään asti kotona, vaikka vanhemmat menevätkin töihin aikaisin.
Ulkosuomalaisena kyllä hävettää tuo suomalaisille tyypillinen toisten ratkaisujen lyttääminen ja pitsiverhojeverhon raosta tuomitseminen "kun naapurin Sari vie tuota 5 v:tä taas virikehoitoon, törkeetä!". Kyllä 5 v:n paikka on äidin kanssa kotona, koska meidänkin 5 v on!
Meidän 6 v on jo tokalla ja 3 v tyttö montessorileikkikoulussa. Kohta alkaa tytöllä jo ilmainen esikoulu, vaikka olenkin vauvan kanssa kotona. Herranjumala!! Mitähän noista raukoista tulee.
ilmestyit kuin taikaiskusta pällistelemään tähänkin ketjuun. Teidän perheen "ratkaisut" on jo niiiin kuultu.
ilmestyit kuin taikaiskusta pällistelemään tähänkin ketjuun. Teidän perheen "ratkaisut" on jo niiiin kuultu.
Eiköhän tämän ketjun aihekin ole jo "niiiin kuultu". Pitäiskö aloittaa myös imetyskeskustelu päivän "piristeeksi". Tai kuinka alatiesynntys on AINOA OIKEA SYNNYTYS.
Onko sinulle ehkä yllätys että "yhteiskunta" ei kuitenkaan kasvata niitä lapsia vaikka lapset olisivat siellä päiväkodissa. Kyllä meidän perheessä kasvatusvastuu on edelleenkin meillä vanhemmilla, eikä kenelläkään tädillä. Oletkohan edes käynyt päiväkodissa?
Jos nyt päiväkodit kasvattavat aivotonta kanalaumaa niin miksi yhä useampi opettaja kertoo, miten yhä useampi nuori kyseenalaistaa vähän ihan kaikkea, jopa liiallisuuksiin saakka? Aikuisen sanaan ei enää uskota ollenkaan vaan kaikki tiedetään paremmin itse. Kuitenkin suurin osa nuorista on joskus ollut päiväkodissa hoidossa. Että en oikein usko tuohon argumenttiisi lainkaan:/.