Onko kenenkään mielestä suomalaisten suhtautuminen päivähoitoon jotenkin vinoutunut?
Kommentit (59)
joko jää pysyvästi kotiäidiksi, tai vie vauvan n. 5-kuisena hoitoon. Englannissa kukaan ei imetä, vaan pillereillä lopetetaan äidinmaidontuotanto.
Minusta on kummallinen ajatus, että jos lapsen on tehnyt, niin nainen ei saa enää olla hetkeäkään erossa lapsestaan , vaan pitää viettää kiinni vauvassa 24/7.
Tampereella asuimme ennen kaupunginosassa jossa ei ollut minäänlaista kerhoa tai srk, johon olisin voinut jättää lapsen edes kerran kuussa - ilman että itse jäisin paikalle.
Joo, mä voin rehellisesti tunnustaa, että minä tarvitsin vauva-aikana edes kerran viikossa pari tuntia itsekseni, jotta saatoin käydä gynellä, kampaajalla, kirjastossa, kävelyllä - kaikki eri viikkoina tietty, mutta se säännöllisyys että tiesi koska seuraavaksi voi käydä asioilla oli mulle tärkeää..... toiset käy baarissa, minulle on riittänyt ihan arki-asioimiset.
Sitten kun rupesin viemään opintoja taas eteenpäin pistin lapsen päiväkotiin puolipäivähoitoon muutaman päivän viikossa, koska mitään muuta ns. "kevyempää" vaihtoethoa ei ollut.
Eli suomessa on joko päivähoito, tai sitten ei mitään, ja lapsen nykyisessä päikyssä ei edes ollut puolihoitopaikkoja vielä 5. v sitten.
tampereella ei ole ollut puistotätijärjerstelmää vuosikymmeniin, jos sellainen olisi ollut, en olisi tarvinnut päiväkotia.
kotiäidit ihan tosissaan luulee että päiväkoti on joku helvetinsyöveri.
Tai mielestäni täällä äitikäsite on vinoutunut. Ollut aina. Äidit syyllistävät toisiaan, minkä kerkeävät ja yrittävät päteä.
Miksi?
paremmin kuin minä itse, mutta kun nyt suomalainen yhteiskunta on sellainen, että on muutettu maalta kaupunkiin, eikä maatiloilla voi enää elättää suuria perheyhteisöjä, niin joo kyllä me lähiöasukit joskus kaipaamme jotain apuhoitomuotoja kun sukulaiset 600 km päässä.
sitä mä en ymmärrä, miksi Treella ei ole puistotätejä ollut, kun ainoaksi vaihtoehdoksi jää sitten normaali "raskaan" päivähoitopaikan hakeminen. Sisareni lapset menivät päikkyyn paljon myöhemmin, koska olivat säännölliseti pari aamua viikossa puistotädillä 2.5h, jolloin siskoni sai sen siivous/ruuanlaitto- ja hegähdystauon jonka tarvitsi.
..jos siihen on aihetta. Moraali kehiin!
Täällä ajatellaan yleisesti, että päivähoito on lapselle rangaistus ja että äiti (huom! ei isä) on paha jos vie lapsensa hoitoon vieraalle.
Suomessahan nimittäin ajatellaan, että lapsi voi kasvaa vaikka missä korvessa äidin kanssa kahdestaan, ihan normaali siitä tulee kuitenkin, kävyt ja perunat riittävät leikkikavereiksi. Sosiaaliset kontaktit ovat meidän suomalaisten mielestä yliarvostettuja. Lisäksi yleinen luulo on, että kukaan lapsi, ei yksikään, voi nauttia päivähoidosta.
Se liittyy tähän meidän luterilaiseen kulttuuriimme.
Päivähoidon laatu vaan on heikkoa. Esikoulun hyvää. Olisi tietenkin eriasia, jos laatua saataisiin nostettua. Nyt sinne tyrkätään lapsia toisten hoidettavaksi ja laadusta viis.
Jos hoidosta olisi lapselle hyötyä ja iloa, niin olisihan se mahtavaa! Kyllä minä antaisin yli 3 v lapsen päiväkotiin hyvään hoitoon, osaksi päivää. Nuorempaa lasta en.
T. Kotiäiti, joka huomasi virikehoidon olevan vain lapsen säilytystä. Oli aikaa olla mukana seuraamassa lapsiryhmän toimintaa.
maa jossa lapset nuohoavat kotona jopa vielä kuusivuotiana. Muualla Euroopassa jo kolmivuotiaat menevät 6 tunniksi päivisin esikouluun. Siis jo KOLMIVUOTIAAT. Myös ne, joilla on äiti kotona.
Varmaan kauhea haloo nousisi Suomessa jos joku kehtaisi ehdottaa että kolmivuotiaiden olisi pakko mennä esikouluun...
Päiväkoti on hirveä mörkö, mustavalkoinen ajattelutapa leimaa koko keskustelua, "kotiäidit vs uraäidit" ja ihan ehdottomasti jos vanhempi kotona ja lapsi pk:ssa niin se on aina ja joka tapauksessa tuomittavaa...
On siis jotenkin ihmeellinen "kiihkomeininki" ja äidit syyttelevät toisiaan. Eli vinoutunutta on.
Ja täällä on todella hyvä subjektiivinen päivähoito-oikeus mistä monet äidit haluavat eroon..?!! Sekin on vinoutunutta.
Muualla maailmassa olisivat melko tyytyväisiä varmaan näin hyvistä systeemeistä, mutta ei täällä..täällä halutaan takaisin "vanhat hyvät ajat".
koska Suomessa on ollut tilanne, jossa vain isä ja äiti olisi lapsensa kasvattaneet. Ei koskaan. Maatalousyhteiskunnassa isoäidit, naimattomat tädit, piiat ym. olivat enemmän vastuussa lapsista kuin äidit ja isät.
että lapsi tosiaan kasvoi öidin ja niiden käpyjen kanssa ja selvisi koulustakin kunnialla, mutta nyt eletään erilaisessa maailmassa!
Jokaikinen äiti, joka haluaa lapselleen hyvät eväät elämään, laittaa lapsensa viimeistään 3-vuotiaana hoitoon. Siellä opitaan koulua varten hyviä taitoja ja niitä sosíaalisia suhteita.
Täällä ajatellaan yleisesti, että päivähoito on lapselle rangaistus ja että äiti (huom! ei isä) on paha jos vie lapsensa hoitoon vieraalle.
Suomessahan nimittäin ajatellaan, että lapsi voi kasvaa vaikka missä korvessa äidin kanssa kahdestaan, ihan normaali siitä tulee kuitenkin, kävyt ja perunat riittävät leikkikavereiksi. Sosiaaliset kontaktit ovat meidän suomalaisten mielestä yliarvostettuja. Lisäksi yleinen luulo on, että kukaan lapsi, ei yksikään, voi nauttia päivähoidosta.
Suomalaiset äidit (tai ainakin kotihoitofanaatikot) ovat niiiin itseriittoisia, kuvittelevat että lapsi ei ennen kouluikää kaipaa kuin äidin seuraa. Kaikki muu on pahasta.
Minullakin oli hieman samansuuntaisia ajatuksia, kunnes pitkän harkinnan jälkeen laitoin esikoiseni puheterapeutin suosituksesta puolipäivähoitoon vaikka olin kotona pienempiä sisaruksia hoitamassa. Ja päiväkotihan olikin hieno paikka! Vuotta myöhemmin laitoin pienemmätkin hoitoon, hyvällä mielellä (vaikka kuopuskin on vasta kaksivuotias, hui sentään!).
(jotain 4-5 tuntia) ei sinne esikouluun lapsia jätetä 8-10 tunniksi kuten Suomessa.
T. Kotiäiti, joka huomasi virikehoidon olevan vain lapsen säilytystä. Oli aikaa olla mukana seuraamassa lapsiryhmän toimintaa.
[/quote]
Olet aivan oikeassa tuossa että tuo "virike" mitä lapset viedään saamaan jää nykystandardeilla antamatta. Lapsia on liian monta yhdelle hoitajalle. Varsinkin jos mukana on vaikka muutama "erityislapsi". Ei välttämättä tarvitse olla suurtakaan erityisyyttä kun lähes koko aika kuluu yhden tai kahden tietyn lapsen seuraamiseen ja muut saakin sitten vähäisiä vilkaisuja silloin tällöin.
Valitettavaa mutta niin totta.
Mielestäni siten vinoutunut, että päiväkotia tosiaan pidetään jotenkin pahana paikkana. En ymmärrä miksi subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ollaan luopumassa. Eiköhän jokaisella ole syynsä miksi lapsensa päikkyyn vie. Jos vanhempi on vaikka psyykkisesti kykenemätön hoitamaan lastaan on kai lapsen parempi olla koulutettujen lastenhoitajien kanssa jotka aidosta haluavat ja pystyvät lasta hoitamaan.
Keski-Euroopassa n.3 vuotiaat viedään päiväkotiin/kouluun koko päiväksi eikä kukaan kysy onko äiti kotona vai ei, ja yleenä on. Ryhmät ovat isoja (3-4 vuotiaita jopa 30 lasta), tialt ovat usein pinempiä kuin Suomessa ja opettajia 1 ja ehkä avustajia. Ihan täysipäisiä lapsia näistäkin kasvaa. Mutta tässä tapauksessa päiväkotia ei ehkä pidetäkään hoito/parkkipaikkana vaan kasvattavanayksikkönä. Toki erilaisiakin paikkoja varmasti on.
Halusin vain kertoa toisenlaisen näkökulman. Itse olen kotona lasteni kanssa, niin pitkään kun se tuntuu parhaalta meille kaikille (juuri tuli 5 vuotta täyteen:) )
Olet aivan oikeassa tuossa että tuo "virike" mitä lapset viedään saamaan jää nykystandardeilla antamatta. Lapsia on liian monta yhdelle hoitajalle. Varsinkin jos mukana on vaikka muutama "erityislapsi". Ei välttämättä tarvitse olla suurtakaan erityisyyttä kun lähes koko aika kuluu yhden tai kahden tietyn lapsen seuraamiseen ja muut saakin sitten vähäisiä vilkaisuja silloin tällöin.Valitettavaa mutta niin totta.
Siitä seuraa se, että ryhmässä on 18 lasta (3-5v), kolme hoitajaa ja ryhmäavustaja. Eli vähemmän lapsia ja enemmän hoitajia kuin normiryhmässä. Ei todellakaan ole mitään valittamista!
Nämä 18 lasta on vielä jaettu kolmeen pienryhmään, jotka tekevät vuorotellen eri asioita eri päivinä. Kyllä siinä lapsi saa huomiota riittämiin. Varsinkin kun minun mielestäni tärkein virike, minkä yli 3v päiväkodissa saa, on samanikäisten leikkiseura.
Pakko kommentoida eskariin italiassa....Mulla poika oli 3 vuotiaiden ryhmässä jossa "hoitoaika" oli 6.5h ja sama jatkuu myös eskariin. Eli taitaa Italian siälläkin olla poikkeavuuksia.
..on vinoutunut. Lisäännytään, mutta siihen se sitten jää. Hoitakoon yhteiskunta!