Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelee tällainen äiti? Kysymys toisen lapsen kuljettamisesta.

Vierailija
19.09.2009 |

Kyseessä siis lapsen luokkakaverin perhe. Lapsilla on sama harrastus iltapäivisin, jonne pitää kuljettaa koulupäivän jälkeen. Ensimmäisenä vuonna meillä oli vajaan vuoden kimppakyytisysteemi, eli kuljetimme molemmat perheet vuorotellen molemmat lapset.

Systeemi toimi meistä ihan ok, mutta jostain syystä tuo perhe ei halunnut sitten jatkaa yhteiskuljetusta, joten seuraavan vuoden kuljetimme molemmat omia lapsiamme. Siis ajelimme melkein joka päivä peräkanaa koululta harrastukseen.

No joo. Nyt sitten tänä vuonna ensin perheen isä ehdotti, että voisimme taas ruveta kuljettamaan lapsiamme vuorotellen. Kun sitten asiasta puhuttiin äidin kanssa, niin äidin versio tästä olikin sellainen, että he voivat kuljetusvuorollaan kuljettaa meidän lapsemme JOS lapsemme on yhtä nopea kuin heidän lapsensa, mutta he eivät voi jäädä odottamaan meidän lastamme. Jos meidän lapsemme siis sattuisi pakkaamaan tavaransa puoli minuuttia hitaammin kuin heidän lapsensa ja tulisi koulusta 30 metriä perässä, niin hän jäisi kyydistä - ja sitten mitä? Seisoisi parkkipaikalla ja soittaisi kännykällä meille, että myöhästyi?

No, tämän kuultuamme emme sitten ruvenneet enempää kimppakyytiasiasta heidän kanssaan keskustelemaan, koska ehdotushan on meille ihan mahdoton: Emmehän me nyt voi taata että lapsemme pysyy aina heidän lapsensa tahdissa emmekä toisaalta jättää lapsen kuljetusta sen varaan että hän sattuu ehtimään heidän kyytiinsä. Kuitenkin tämä äiti on nyt useamman kerran jo ottanut tämän yhteiskyydityksen esille - ja joka kerta muistanut tiukasti mainita tästä reunaehdosta.

Mitä tämän äidin päässä liikkuu? Kuvitteleeko hän oikeasti, että annamme lapsemme kyyditykseen noilla ehdoilla vai vittuileeko hän vain? Minä kun olen jotenkin aina kuvitellut, että jos toisen lasta kuljetetaan tai hoidetaan, niin vastuu on suuri ja lapsi hoidetaan niin hyvin kuin taidetaan ja pidetään vielä normaaliakin paremmin huoli kaikesta mahdollisesta, eikä suinkaan jätetä lasta jonnekin parkkipaikalle itkemään jos hän ei ole riittävän nopea?

Olenko minä tyhmä, enkä ymmärrä jotain vai onko tämä äiti omituinen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis jotain ongelmaa on ollut silloin kun yhdessä kuljetitte, onko lapsenne jotenkin hidas käänteissään että tämä voisi olla oletettavaa? Ovatko myöhästyneet harrastuksesta sen takia? Minä sanoisin että antaa olla, jos ei narisematta voi kuskata.

Vierailija
2/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö siltä äidiltä, että onko hänen ehtoonsa joku syy? Ehkäpä lapsesi on usein myöhässä, enemmänkin kuin viisi minuuttia? Kyllä minuakin sellainen risoisi, jos joutuisi muiden lapsia aina odottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla kaikki kestää vaan tavallista kauemmin?? Tiedän että tälläisiä lapsia on ja itsellänikin meinaa mennä hermot kun aina jotain saa odottaa ja hoputtaa..

Vierailija
4/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän lapsensa on joskus kyllä ihan huippunopea ja meidän saattaa joskus olla vähän verkkainen, on se joskus toisinkin päin. Ei mitään vikaa tai vammaa kummallakaan ja tosiaankin minuutista tai parista korkeintaan kysymys. Sitäpaitsi lapsia voi mennä sisälle hoputtamaan jos kokee hitauden ongelmaksi, kyllähän lapset joskus unohtavat että on kiire ja se on minusta ihan normaalia.

Kiire riippuu päivästä ja lukujärjestyksestä. Joinakin päivinä on tilanne, että harrastus alkaa samalla kellonlyömällä kuin koulu loppuu, eli sieltä myöhästytään vähän joka tapauksessa. Varmaan tilanne ärsyttää heitä juuri niinä päivinä jos meidän lapsemme sattuu olemaan vähän hitaampi. Kuitenkin kun olemme peräkanaa autolla menneet niin yleensä näinäkin päivinä ajamme ihan peräkkäin, joten kovin merkittävästä erosta ei ole kysymys, liikennevaloilla on enemmän merkitystä kuin lasten hitaudella.

En minä sitä purnaa jos he eivät halua yhteiskuljetusta, koska kokevat meidän lapsemme hitaammaksi, kuljetetaan sitten erikseen. Ihmettelen vain sitä, että sitä yhteiskuljetusta tarvitsee edes ehdottaa jos ei kuitenkaan ole valmis sitoutumaan siihen. Ei kai kukaan vanhempi jätä lastaan sellaisen kuljetuksen varaan, joka ottaa kyytiin vain jos lapsi on riittävän nopea?

ap

Vierailija
5/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä hänellä on jotain omia ongelmia, ei tuo normaalilta kuulosta.

Vierailija
6/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parin minuutin myöhästyminen teidän lapsen takia on niin iso ongelma, että mieluummin kuljettaa joka päivä itse kuin sopii kimppakyydeistä, niin täytyy sanoa että joko äidillä on hirmuisesti ylimääräistä aikaa ja energiaa tai lapsen harrastus on noussut perheessä ihan liian suureen rooliin.

Ja on tosi omituista, että sitten edes ehdottaa teille kimppakyytiä, jos se ei kerta kuitenkaan sovi hänelle. Yrittäisikö silläkin tavalla pönkittää oman lapsensa erinomaisuutta, kun saa vihjattua, että teidän lapsenne on hidas?

Vierailija
7/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ovatko eri luokilla ja sen vuoksi tulevat eri aikataululla ulos?

Mietin vain kun meillä ei ainakaan tullainen edes tulisi kysymykseen - lapset varmasti odottaisivat toinen toistaan esim. naulakoilla kun kerran yhdessä ollaan jonnekin menossa!

Minä kyllä kysyisin, että mikä on syy tuolle ehdolle. Onko lapsi tosiaa usein ollut myöhässä kyydistä ja äitiä on alkanut sen vuoksi ärsyttämään? Itse olen mm. yhdeltä lapseni kaverilta evännyt pääsyn meidän kanssa uimahalliin, jossa käymme viikottain aina joku lapsen kavereista mukana, koska hän on toistuvasti tehnyt toisin kuin on ohjeistettu (lähtenut esim. omin nokkineen syvään aikuistenaltaaseen kun olen kääntänyt selkäni sekunniksi). Tämä nyt on eri asia, kyse on meidän kohdalla tottelemattomuudesta, eikä hitaudesta, mutta tarkoitan vain että yleensä aikuisten typerältä kuulostaville säännöille on joku syy. Harva on ihan vaan häiriintynyt tapaus. ;)

Vierailija
8/8 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa että harrastuksessa. Ja samalla luokalla ovat, eli samaan aikaan pääsevät. Joskus odottavat toisiaan ja joskus lähtevät ulos yksitellen, joskus jonkun toisen kaverin kanssa. Siis eivät ole mikään paita ja peppu, vaan muitakin kavereita toki on.

Tämä äiti ei ole itse asiassa koskaan lastamme edes kuskannut, koska aiemmin hänellä ei ollut ajokorttia ja vain lapsen isä osallistui kanssamme kimppakyyditykseen. Äiti on saanut ajokortin vastikään. Tottelemattomia lapset eivät tosiaankaan ole, vaan molemmat lapset ovat tosi kilttejä ja tottelevaisia. Meidän lapsemme on ehkä useammin ollut vähän hitaampi kuin heidän lapsensa, mutta ero on tosiaankin ollut korkeintaan minuutin, pari.

Ja toistan nyt vieläkin, että en siis ärsyynny siitä, ettei hän halua kuljettaa lastamme vaan ihmettelen vain sitä, että hän ehdottaa itse yhteiskuljetusta ja sitten asettaa kuljetukselle sellaiset ehdot, ettei minun mielestäni kukaan vastuuntuntoinen vanhempi voi sellaisia hyväksyä. Miksi vaivautua ehdottamaan tuollaisilla ehdoilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä