Siskoni on rakastunut "kiihkouskovaiseen" mieheen, olen huolissani!
Pikkusiskoni on rakastunut mieheen, jonka mielipiteet ja elämänkatsomus menevät ainakin mun ryhmittelyssä kiihkouskovaisuuden puolelle. Mies kuuluu johonkin omaan kirkkoon, siis ovat ymmärtääkseni kristittyjä mutta se on aika suljettu piiri. Niillä on joku oma nimitys omalle seurakunnalleen mutten muista mikä se on. Siskoni on alkanut käydä miehen kanssa heidän evankelioimistilaisuuksissaan ja rukouspiireissään. Ne jutut, mitä on kertonut, kuulostavat minusta, no, suorastaan pelottavilta!
Mies haluaisi pikaisesti naimisiin koska ei usko avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen, ts. eivät voi asua yhdessä tai harrastaa seksiä ennen papin aamenta. Jotenkin käsittämätöntä, ja olen tosiaan huolissani! Siskoni on tosi rakastunut, jotenkin sellaisessa hurmostilassa eikä kuuntele järjen ääntä.
Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Pitääkö vain hyväksyä täysin erilainen ihminen sukuumme. Mutta pelkään että hän vie siskoni jotenkin "pois" meiltä, koska me emme usko emmekä tunnu kelpaavan tälle miehelle siksi. Hän siis jotenkin ylenkatsoo meitä "syntisiä" ja pelkään että eristää siskoni perheestään uskonnon avulla. Vaikeaa!!
Kommentit (41)
(minä, mieheni, lapsemme, mun vanhemmat, siskoni) mutta tää on jotenkin erillään siitä vaikka puhuvatkin Jeesuksesta. Heillä on joku nimitys, se on jotain sellaista kuin "uusien aikojen Jumalan joukko" tai jotain sinne päin, olen sen kerran kuullut mutta en typerys silloin painanut mieleeni. Täytyy varmistaa se siskoltani.
ap
uusien aikojen / uuden ajan Jumalan karitsajoukko, joku tällainen se oli.
ap
-irtoseksisuhteiden harrastaminen
-seksitaudit
-toinen haluaa naimisiin ja toinen haluaa olla avoliitossa
-tilanne jossa nainen haluaa lapsen mutta mies ei
-mies vaatii aborttia ja jättää kun nainen ei suostu
-irtoseksisuhteiden harrastaminen -seksitaudit -toinen haluaa naimisiin ja toinen haluaa olla avoliitossa -tilanne jossa nainen haluaa lapsen mutta mies ei -mies vaatii aborttia ja jättää kun nainen ei suostu
ajautuminen on huomattavasti huolestuttavampi asia kuin nämä. Noitten kaikkien jälkeen voi jatkaa elämäänsä ennen pitkää normaalisti, kiihkouskovaisuuden syövereissä voi mennä vuosikymmeniä ja huonoimmassa tapauksessa koko elämä hukkaan.
niihin aikoihin kun olin vielä vapaaseurakuntalainen tuli EU-passi ja sen myötä mieletön kohu Pedon merkistä ja siellä varoiteltiin ottamasta kyseistä passia. Olin myös läsnä tilaisuudessa jossa vieraileva ulkomainen saarnaaja tunnisti seurakuntalaisista lähietäisyydeltä "saatanallisia" ja "jumalallisia" tyyppejä, näytti menevän randomilla mutta ns. saatanalliset parat pelkäsivät tosissaan. Sinulle tiedoksi joka kommentoit Höpö Höpö, pääsin vapaakirkosta eroon Uskontojen Uhrien tuki ry.:n avulla.
Siellä on juuri näitä "ei seksiä/yhdessä asumista ennen seksiä" "nainen on vastuussa kodista ja mies perheen pää" juttuja. Tuttava hurahti tuohon ja kävi niissä tilaisuuksissa, onneksi tuli myöhemmin järkiinsä.
yritin just googlettaa mutta en tällä muistamallani nimellä löydä tätä ryhmää. Voi olla että muistan nimen vähän väärin.
ap
Voisko olla Porvoon uskovaiset, johon mies kuuluu?
Eikös heillä ole kaikkea kummaa, moniavioisuutta jne? Ei ole kyllä tää mies mormoni.
ap
jonkun seurakunnan alaisuuteen. Se kertoo jo aika paljon.
Onko se nimi Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko?
Ennen sitä emme voi mitenkään auttaa enempää.
sisko on koulussa viiteen enkä saa sitä sitä ennen kiinni. Palaan asiaan myöhemmin kun saan sen oikean nimen selville.
ap
mutta heidän tilaisuudet ovat avoimia kaikille eikä siellä mies todellakaan määrää mitä nainen tekee niinkuin täällä jotku kuvittelee..
eli tuskin niistä kyse?
Mitä haittaa siitä on että yrittää elämänsä raamatun ohjeiden mukaan? Ei kai siinä mitään pelottavaa ole sinänsä. Eri juttu jos on oikeasti kauhea nipo. Tosin yleensähän nämä nämä uskovaiset korostavat huomaavaisuutta kun ovat tekemisissä ulkopuolisten kanssa, joten tuskinpa teille hirveitä kahnauksia tulisi. Ja ainakin nuo jehovan todistajat saavat kuulemma juoda alkoholiakin kunhan eivät kännää.
jos kerran saa seurustella "ei-uskovan" kanssa.
Tunnen läheisesti nimittäin aika monta (lähinnä isompien kaupunkien) vapaaseurakuntaa, eikä missään ole tuollaista.
Kyseessä täytyy olla joku yksittäinen seurakunta. Olen kuulunut kauan vapaakirkkoon ja toiminta oli kyllä hyvin maltillista niillä niillä paikkakunnilla joilla asuin (olen siis kuulunut usealla eri paikkakunnalla vapaaseurakuntaan, joten näkökulmaa on). Ja olen opiskellut vapaakirkon teologisessa opistossa, joten tunnen läheltä myös mitä työntekijöiksi aikoville opetetaan. Hyvin tervettä on opetus teologisessa! Osaisin myös nimetä pari paikkakuntaa/vapaaseurakuntaa, johon kannattaa suhtautua varauksella. Alkaisikohan paikkakunta P:llä?
T:myös siellä ollut...
Kyseessä täytyy olla joku yksittäinen seurakunta. Olen kuulunut kauan vapaakirkkoon ja toiminta oli kyllä hyvin maltillista niillä niillä paikkakunnilla joilla asuin (olen siis kuulunut usealla eri paikkakunnalla vapaaseurakuntaan, joten näkökulmaa on). Ja olen opiskellut vapaakirkon teologisessa opistossa, joten tunnen läheltä myös mitä työntekijöiksi aikoville opetetaan. Hyvin tervettä on opetus teologisessa! Osaisin myös nimetä pari paikkakuntaa/vapaaseurakuntaa, johon kannattaa suhtautua varauksella. Alkaisikohan paikkakunta P:llä?
Maallikot/asiaa tuntemattomat nimittäin helposti niputtavat kaiken perusluterilaisuudesta poikkeavan toiminnan lahkolaisuuteen.
Väittäisin kuitenkin vahvalla kokemuksella, että ainakin 4/5 näistä seurakunnista/järjestöistä on täysin asiallisia.
Joten hankipa ap sen puljun nimi, niin voimme ottaa paremmin kantaa. :)