Mitä päiväkodin vanhempainillassa on?
Anteeksi tyhmä kysymys... :)
Tyttäreni 1v 3kk aloitti päiväkodin 1 kk sitten. Nyt olisi ensimmäinen vanhempainilta, mutta minulla on silloin työvuoro ja lapsen isäkin on työmatkalla ja mummi hoitaa tuon illan. Pitäisikö yrittää vaihtaa työvuoroa vanhempainillan takia? Pelkkää hyvää palautetta ihanasta lapsestani olen päiväkodista vain saanut.
Kommentit (41)
15, minulla on jo elämä Ja empatiaa muidenkin lapsille. Kysymyksesi oli typerä. Teillä on vaan kovasti työesteitä, jotka ajavat lapsesi edelle. Ja se mitä sinä tunnet tai et tunne, on epäoleellista ja näköjään lapselle vahingollista. Et ole maailmannapa. Huono äiti kyllä olet.
niin sä et olisi vauvan av-palstalla kiukuttelemassa.
huokuu noista teksteistä aikamoinen väsymys, viha, kyllästys, katkeruus... Ehkä tekisi hyvää sinunkin lapsillesi mennä joskus hoitoon, että saat omaa aikaa ja pääset tuulettumaan?
hän ei kyselisi täällä vuoden vanhan lapsen päiväkotiasioita.
Eikä mene enää toistamiseen!
Mies oli itse pienenä pph.lla joskus ja anoppini ihmetteli miksi lapsien paino ei nouse.
Alkoi kyselemään lapsilta miten paljon syö hoidossa: pph antoi appelsiinin lapsille jaettavaksi!!
Asiaa lähdettiin tutkimaan ja puutteita alkoi tulemaan: ulkoilu oli usein parvekkeella oleskelua.
Ja tälläsiä tampioita riittää, nykyäänkin. Ihan sama jos veisit lapsen vaan jollekin naapurille -voi olla yhtä kamala paikka.
En veisi lasta hoitajalle ennenkö lapsi osaa puhua.
Jos lasta hoidetaan niin tarha riittää. Mikä siinä tarhassa sinusta on huonoa?
Meillä lapset tykkää tarhasta!
hän ei kyselisi täällä vuoden vanhan lapsen päiväkotiasioita.
av-palstalla vaan olisit lapsesi kanssa vaikka puistossa leikkimässä :-)
22, jos ap olisi äiti hän ei kyselisi täällä vuoden vanhan lapsen päiväkotiasioita.
Eikö vanhempainillan kulusta saa kysyä tällä palstalla?
Meillä päiväkodin ryhmässä 10 lasta, joista vanhin täytti kesällä 2v. Kaikkien näiden äidit ja isät vanhemmaksi kelpaamattomia?
Ja noin hoitajana sinun pitäisi tietää, että on valtava ero jo siinä, onko lapsi 2 vuotta vai 1 vuotta... Tai sitten teillä on vielä huono hoitajakin.
että ei ne alaluokkalaisetkaan isoja ole. Vaikka sinä kuinka itsenäistäisit jo yksivuotiaan.
Lapsesi ovat koulussa ja sinä luet toisten päiväkoti-keskusteluja ja alat syyllistämään ja haukkumaan ihmisiä asiallisessa keskustelussa. Voi herranjumala. Kyllä empatiapisteet nyt menevät sinun lapsillesi, kun on tuollainen äiti. Todennäköisesti ole huonostikoulutettu, työtön duunari-idiootti. Voi lapsi raukat.
Mitähän kiksejä sinä sitten tästä mollaamisesta saat? Oma lapsesi on tietty kököttänyt 8-kuisesta 10-tuntisia päiviä päiväkodin pihassa.
Mitähän se sinulle kuuluu mitä minä työajallani teen?
vanhempainillassa, mitä päiväkodissa tai koulussa on järjestetty? Eihän se herranjestas sitä takaa! Mutta ei se liioin tee huonoksi vanhemmaksi ellei niissä tilaisuuksissa käy!
Aivan outoja kriteerejä taas liikkeellä! Parempi sen 1,5 vuoden ikäisen on olla päiväkodissa kuin yksin kotona!
ja ne ihmiset jotka oikeeeesti jaksaa vatvoa aihetta hyvä kotiäiti/huono työläisäiti .. mitenköhän ne teidän äidit tai äidinäidit aikoinaan sai teidät hoidettua? varmaan tosi huonosti kun jaksatte täällä kitistä. Minä olen -70 luvun lapsi ja olen ollut koti hoidossa,pph:lla ja päiväkodissa. Enkä tunne itseäni mitenkään heitteille jätetyks, olen saanut laajan kuvan kasvatus maailmasta.Eihän ne kaikki hoitotädit kivoja ollu,mutta suurin osa silti. Tää menee asian vierestä ja lujaa ,mutta mua alko niin nyppii tuo parjus MEITÄ KAIKKIA ÄITEJÄ kohtaan ,jotka on töissä kotona tai ulkopuolisella työnantajalla....Menkää itseenne ...
vaan lääkäri.
Eli talous ei pakota jättämään lasta heitteille, vaan ihan vaan tyhmyys.
Hänellä olisi varaa palkata kotiin hoitaja, jos viitsisi.
Tai mahdollisuus tehdä keikkatöitä niin, että hoitaisivat lasta vuorotellen.
On vaan laiska ja kylmä.
kuin yksin kotona! (vrt. vahingossa laitoin 1,5 v)
39, tää ap ei ole mikään työläisäiti, vaan lääkäri. Eli talous ei pakota jättämään lasta heitteille, vaan ihan vaan tyhmyys. Hänellä olisi varaa palkata kotiin hoitaja, jos viitsisi. Tai mahdollisuus tehdä keikkatöitä niin, että hoitaisivat lasta vuorotellen. On vaan laiska ja kylmä.
Ihan kamalan kauhea, hirvittävän tyhmä, täysin tunteeton ja vielä varmasti ihan susirumakin.
:p
Tosiasiahan ei hokemallakaan muuksi muutu.
Ja harvoin tosiaan kovin kummoisen näköisiä lääkäreitä näkee, joten olet varmaan oikeassa siinäkin.
et kai itsekään veisi lastasi lääkärille, joka valmistuttuaan on ollut 10 vuotta kotona ja juuri palannut töihin...
Epäilen ap:tä provoksi, sillä kukan nyt muuten tällaiseen aloitukseen laittaisi lapsien ikää.. Asiallisia vastauksia olisi saanut, mikäli olisi vaan laittanut, että ensimmäinen vanhempainilta tulossa.
Ap:n kysymykseen vastaisin, että jos vaan saat työvuorot vaihdettua, niin mene ihmeessä vanhempainiltaan, hyvin vedettynä ovat usein oikein antoisia. Itse molemmilla puolilla olleena - opena ja vanhempana.
Ja mitä taas tulee tästä sivujuonteesta, niin vuosia lastentarhanopettajana ja pk:n johtajana työskelleenä (ja paljon alaan liittyviä tutkimuksia lukeneena) en voi suositella päiväkotia alle 3-4 -vuotiaille. Siis jos ihan lapsen parasta ajatellaan. Toki pph:issa ja ryhmiksissä myös on huonoja, joten usein pitää valita huonoista vaihtoehdoista se "paras". Toki on etua, jos on tuttuja tai muuta sisäpiirin tietoa siitä, missä on _hyvät_ hoitajat.. ;-)
Ihan kiistatta paras vaihtoehto pienelle (alle 3-4 v) lapselle olisi lähes kaikissa tapauksissa kotihoito (toki sisältäen normaalia elämää kerhoineen, ystävien tapaamisineen, eli mistään kotiin eritäytymisestä ei ole kyse tietenkään).
Tiedän, että joillain on rahallisesti ihan pakko mennä töihin "liian aikaisin" eikä ole ketään sukulaista tmv. hoitamaan lasta _omassa_kodissa_ (mikä olisi se toiseksi paras vaihtoehto omien vanhempien jälkeen). Mutta tiedän myös monta, jotka ovat vedonneet rahaan, vaikkei se ole ihan täysi totuus. Itselläni oli kyllä hyvä äitiysraha, mutta kotihoidontuella silti ollaan kitkuteltu vuosia, aina kun ei ole äitiysraha ollut päällä. :-) Mies oli opiskelijana tuolloin. Asenteella ja mielikuvitusta säästämisessä käyttämällä pärjättiin. Ja molemmille oli myös selvää, mikä on meille tärkeintä: lasten ja meidän vanhempienkin hyvä olo.
kannattaa mennä, jos pääsee, mutta maailma ei kaadu, jos et pääsekään. Pyydä sitten kooste asioista.
Älä ap pahoita mieltäsi asiattomista kommenteista. Kuulostat hyvältä äidiltä, koska esitit alkuperäisen kysymyksen.
Ylläpitäjät voisivat poistaa näitten sairaitten muitten syyllistäjien tekstejä, jotta av-keskustelupalsta säilyttäisi edes jonkinlaisen tason.