Kuinkahan yleistä/harvinaista 6kk täysimetys oikeastaan on?
Suositushan tuo vain on mutta kuinka moni todella sitä noudattaa. Edellyttäen siis, että imetys sujuu ilman hirveää stressiä. Jotenkin tuntuu, että olen suunnilleen ainoa tuttavapiiristäni, joka näin on tehnyt.
Ja nyt on kuulema imetyssuositus palaamassa 4kk täysimetykseen.
Enkä mitenkään väheksy niitä, jotka eivät imetä. Jokainen äiti ja perhe tekee niin, kuin heille on parasta.
Kommentit (81)
Kahdelle ensimmäiselle ei maito riittänyt, oli ihan tuskaista koko imetyshomma alkuun.
pienet imetysluvut on sairaaloiden lisämaito. Aika monille vauvoille annetaan syystä tai toisesta lisämaitoa sairaalassa. Millikin lisämaitoa pian syntymän jälkeen ja vauva ei tarkkaan ottaen täysimetetty, vaikka sen jälkeen vauva saisi pelkästään rintaa seuraavat 6 kk.
Itse olen kolme lasta (03, 05 ja 08) täysimettänyt puolivuotiaaksi. Yhdenkään vauva-aikana en tuntenut KETÄÄN MUUTA, joka olisi tehnyt samoin. Enkä taida tuntea vieläkään. Ihmettelen kyllä kovasti, mutta enpä ole kehdannut kysellä miksi...
Minun -05 vauvani oli täysimetyksellä puoli vuotta. Samoin esikoisen, joka kylläkin on -02.
Esikoisen aikana olin aika kiihkoimettäjä. Oli kunnia-asia imettää puoli vuotta ja saarnata imetyksen tärkeydestä. Edelleenkin olen sitä mieltä, että kyllä varmasti äidinmaito on tarkoitettu lapselle ja näin ollen hyväksi. Enkä ymmärrä yhtään, miksi joku lopettaa hyvinsujuvan imetyksen ja vaihtaa tuttipulloon+korvikkeeseen. Mutta en enää saarnaa enkä pidä tulipalopuheita ;)
Minä tunnen useamman puoli vuotta täysimettäneen äidin. Vielä useamman vähemmän aikaa täysimettäneen tunnen.
Ainoa mikä minua kyrsii on se, että olen yrittänyt tehdä, kuten mielestäni on oikein, ja silti siitä pitää irvailla. Niin oma äitini lällätti jokin aika sitten että:"Tiesitkö että imetyssuositukset ovat muuttumassa, enää ei tarvikaan PUOLTA vuotta imettää, riittää lyhyempikin aika." Ääni oli ivallinen suorastaan. Ja tämä tuli esille siinä yhteydessä, kun sanoin, etten ymmärrä miksi veljeni vaimo lopetti hyvin sujuneen imetyksen niin lyhyeen... (omaa aikaa piti saada, mutta eihän se pakota LOPETTAMAAN imetystä).
Joo, voi todellakin käydä hermoille nuo seitkyluvun äidit! Nyt tässä on kaksi mummoa hengittämässä niskaan, että eikö tuo vauva jo saa muutakin ruokaa (on 4.5kk), joko mitä soseita syö jne. Minä vissiin sain raakaa porkkanaraastetta jo parikuisena, ja äiti pitää sitä varmaan oikeana tapana. Anoppi ei ole yhtä paha, mutta jaksaa kysellä sekin. Kyllä varmasti kerrotaan muiden kuulumisien ohessa, jos ruokatavat muuttuu, ei sitä tarvitse joka kerta tingata...
koska hiljattain julkaistiin tutkimus, jonka mukaan yli 4 kk:n täysimetyksestä ei koidu lisähyötyä vauvalle, ei tosin haittaakaan (paitsi noin puolen vuoden jälkeen pitäisi saada jo jotain muutakin). Mutta että ne imetyksen hyödyt syntyvät jo tuon 3-4 kuukauden täysimetyksen aikana. Imetys sinänsä, muun ruuan rinnalla, säilynee suositeltavana ihan niin pitkäksi aikaa kun vauva ja äiti vaan haluavat.
1 kk iässä :-)
Mulla onkin kyllä aina ollut kroonisesti "herkkä" vatsa, johtuisiko tuosta..
Joo, voi todellakin käydä hermoille nuo seitkyluvun äidit! Nyt tässä on kaksi mummoa hengittämässä niskaan, että eikö tuo vauva jo saa muutakin ruokaa (on 4.5kk), joko mitä soseita syö jne. Minä vissiin sain raakaa porkkanaraastetta jo parikuisena, ja äiti pitää sitä varmaan oikeana tapana. Anoppi ei ole yhtä paha, mutta jaksaa kysellä sekin. Kyllä varmasti kerrotaan muiden kuulumisien ohessa, jos ruokatavat muuttuu, ei sitä tarvitse joka kerta tingata...
Vuonna 2005 tehdyssä valtakunnallisessa selvityksessä kuukauden ikäisistä vastasyntyneistä rintamaitoa sai 87 %, puolivuotiaista 60 % ja lähellä vuoden ikää olevista 36 % (1). Alle kuukauden ikäisistä 60 % oli täysimetettyjä ja neljän kuukauden ikäisistä 34 %. Suomessa myös alueelliset erot imetysluvuissa ovat varsin suuret: 3 kuukauden täysimetys vaihteli alueellisesti 25:n ja 66 %:n välillä. Lisäravinnon antaminen jo vastasyntyneille on tavallista. Vuosina 2000–2001 kerätty synnyttäneiden äitien seurantatutkimusaineisto osoittaa, että valtaosa (79 %) vastasyntyneistä sai lisäruokaa synnytyssairaalassa ja kolmannes vauvoista vielä kotiutumisvaiheessa (2). Voidaan todeta, että äitien ohjaus täysimetykseen sairaalassa ei onnistu.
Suomen imetysluvut Pohjoismaiden alhaisimmat
Muissa Pohjoismaissa valtiovalta ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat tukeneet imetystä suunnitelmallisesti, ja tulokset näkyvät. Ruotsissa varsinkin täysimetys lisääntyi 1990-luvulla, kun sairaalat muuttivat hoito- ja ohjauskäytäntöjään Vauvamyönteinen sairaala -ohjelman (Baby Friendly Hospital Initiative) mukaisiksi. Esimerkiksi vuonna 1999 Tukholman alueella tehdyssä tutkimuksessa vain noin neljäsosa vastasyntyneistä sai lisäruokaa alle viikon ikäisenä, loput olivat täysimetettyjä (3). Myös Norjan, Islannin ja Tanskan imetys- ja täysimetysluvut ovat Suomea paremmat.
Tunnen nimittäin vain itseni, livenä siis:). Näin netissähän voi joskus lukea muistakin. Neuvolantätitni ainakin sanoi että on meilläpäin harvinaista. Useimmat lopettavat jo siinä 3-4 kk:n kieppeillä imetyksen KOKONAAN.
Äkkiseltään tulee eehkä kaksi muuta mileen= ) Itse olen täysimettänyt lapsiani 5-6-5 kk ikään. Olen todennut että paras aika aloittaa lisäruuan maistelu on tuossa reilun 5 kk iässä.
Itse tunne yhden itseni lisäksi joka on täysimettänyt 6kk.
Meillä on molemmat lapset täysimetetty 6kk koska aikaisemin ei ole mitän syytä ollut antaa kiinteitä ja imetys ollut kaikista helpoin tapa ruokkia vauva.
Kaksi näistä oli täysimetyksellä 6kk. Muut aloittivat kiinteät n. 4-5 kk iässä.
Minä olen ollut siitä onnellisessa semassa, että imetys on sujunut helposti. En halunnut kiirehtiä soseiden kanssa, koska imettäen arki oli paljon vapaampaa ja "helpompaa".
Mutta voisitko selventää, millä perusteella ollaan "alentamassa" suositusta?
Ja nyt on kuulema imetyssuositus palaamassa 4kk täysimetykseen.
Onko lähdettä?
että niin kauan kuin imetän, eikä vauva JUO muuta (vettä, korviketta) on kyseessä täysimetys :((( Tämä siksi, että neuvolassa suositteli 6 kk täysimetystä JA kiinteiden aloittamista 4 kk:n kontrollissa. Eli aivan ristiin! Ja tästä sit luulin, että PITÄÄ aloittaa kiinteät vaikka oli suunnitelma täysimettää ainakin siihen 6 kk...
Ja aloitin tietty. Olis kai jostain pitänyt tämäkin tietää, en vain osannut neuvolan ohjetta kyseenalaistaa...
Uskotteko että ottaa aivoon :(
mutta ehkä multa sitten tulee enemmän maitoa kuin keskimäärin? Koska omasta mielestäni tämä on niin helppo tapa ruokkia lapsi, että jatkaisin paljon pitempäänkin, ellei niitä kiinteitä olisi PAKKO aloittaa jossain vaiheessa. Itselleni muun kuin rintamaidon antaminen aiheuttaa stressiä ja vaivaa, mutta kai se on monilla toisinpäin...
Lapsesta näkee koska se on valmis syömään kiinteitä. Esikoiselle se herkyyskausi tuli 5,5 kk iässä ja keskimmäiselle tasan 6 kk. Kuopus tulee vasta 4 kk joten hänestä en vielä tiedä.
Tai no esikoinen aloitti maistelut kaksi viikkoa ennen 6 kk päivää. Vielä oudomman minusta tekee se, että molemmat lapset on syöneet rintaa yli kaksivuotiaiksi. Siis kiinteiden myötä määrät toki vähentyneet mutta molemmat olleet pitkälle yli 2 v. kun lopetettu kokonaan.
Esikoisen aikaan kuvittelin kaikkien imettävän sen 6 kk täysimetystä. Kakkosen kohdalla silmäni alkoivat aukeamaan jo ja kolmosen kohdalla neuvolan nuori terkka oli suorastaan kauhuissaan kun imetin tätä kolmattakin täysimetystä 6 kk. Sanoi että ei noin tee nykyään enää kukaan :D
nostan hattua teille täysimettäjät - olisin itsekin niin tehnyt, jos se olisi ollut mahdollista. Jouduin kuitenkin osaimettäjäksi eli pulloruokinnalle osittain, mutta jatkoin sit pelkällä maidolla 6kk asti. Sitäkin pidettiin hyvin kummallisena, niin neuvolassa kuin muutenkin. Vaikka maidolla pärjäsi ja kasvoi lapsi hyvin, eikä kiinteille totuttelussa sit ollut mitään ongelmaa. En oe kuullut vielä muista kaltaisistani ollenkaan! Aina sanotaan, että pitää antaa kiinteitä pullovauvoille vaikka heti 4 kk alkaen, mutta ei siihenkään ole mitään syytä, jos maidolla kasvaa normisti.
ja kaikkiaan imettänyt noin vuoden ikään. Eikä tuttavapiirini koostu mistään luomuhörhöistä (tosin pari sellaistakin on), vaan korkeakoulutetuista, lähinnä kaupan-, tekniikan- ja kulttuurialan ihmisistä.
Oma esikoiseni sai silloin tällöin korviketta äidinmaidon lisäksi, ja tunsin olevani ihan luuseri ja poikkeus :-) Kakkosta sitten täysimetinkin onnistuneesti.
että siinä tuolla 1 %:lla tarkoitetaan jo 6 kk TÄYTTÄNEITÄ vauvoja, ja eihän sen ikäisten ole enää tarkoituskaan olla täysimetyksellä. Mikäli selvitettäisiin vaikka, että kuinka moni vaikkapa 5,5 kk:n ikäisistä vauvoista on täysimetyksellä, niin luku olisi varmasti suurempi.
Itse olin ajatellut täysimettää sen 6 kk, mutta kun vauva alkoi reilun viiden kuukauden iässä olla niin kovin kiinnostunut meidän vanhempien syömisistä ja vaikutti muutenkin valmiilta maistelemaan muuta kuin tissiä, niin aloin antaa vauvalle sormiruokaa 5,5 kk:n iässä. Vauva oli asiasta ihan innoissaan, joten tuo aloitusaika oli hänen kohdallaan juuri sopiva.
Minäkin olen täysimettänyt tuttavapiiristäni pisimpään, vaikka meilläkään ei tuo puoli vuotta aivan tullut täyteen. Lisäksi suurin osa tuntemistani äideistä on lopettanut imetyksen viimeistään 8-9 kk:n iässä. Meidän vauva on nyt 8 kk, enkä ole aikeissa lopettaa imetystä vielä aikoihin...