Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PINO kaikille jotka eivät aio missään tapauksessa erota kirkosta

Vierailija
29.12.2008 |

Minä aloitan. Miksi eroaisin, koska koko perhe saa sieltä jotain ja tuttujakin on sitä kautta aivan valtavasti.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan hautapaikan...

Vierailija
22/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu varsin olennaisena osana luterilaisuus.

lapsemme saavat tehdä itse päätöksensä aikanaan, mutta kastettuja ovat ja kirkkoon kuuluvat toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten pysyn joukossa. (Luotan siihen, että koko herätysliike irtoaa, jos homoliittoja aletaan vihkiä tms.)

Vierailija
24/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen ihan samalla tavalla. Kuinka moni näistä kirkosta eronneista laittaa säästyneitä rahojaan hyväntekeväisyyteen? Itse elän niin pienillä kuukausituloilla, että jonkin summan erottaminen siitä varta vasten hyvään tarkoitukseen tuntuisi tosi hankalalta, nyt se menee ikään kuin automaattisesti.

Miksi ihmeessä vallalla on tällainen yleinen harha, että kirkollisvero on jotain hyväntekeväisyyttä ja jos sitä ei maksa, niin sitten samanverran pitäisi laittaa johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen??

Pitäisikö niidenkin, jotka eivät kirkollisveroa ole ikinä maksaneet, laskea oma "veroprosenttinsa" ja lahjoittaa se summa vaikkapa SPR:lle?

Entäs ne, jotka eivät ole SPR:n jäseniä, tai Amnestyn jäseniä, tai jonkun muun kymmenistä hyväntekeväisyysjärjestöistä? Pitäisikö jokaisen potentiaalisen järjestön jäsenmaksut laskea yhteen ja lahojittaa hyväntekeväisyyteen?

Tietenkin myös ne, jotka asuvat kunnassa, jonka kunnallisveroprosentti on vähemmän kuin maksimi, niin pitäisi erotus laittaa hyväntekeväisyyteen...

Uskovaisten kirkkoon kuulumattomiin kohdentama syyllistäminen jatkuu vielä kirkosta eroamisen jälkeenkin...

Vierailija
25/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ikään kuin asiaan, on tapana kuulua, ei syytä erota. Teininä olisin halunnut erota, mutta sittemmin ev.lut. kirkko muuttunut parempaan suuntaan mm. sallimalla naispappeuden. Muutenkin nykyisin puhuu ja toimii mielestäni monien oikeiden asioiden puolesta.

Vierailija
26/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iMyöskään minä ja miehemme emme aio erota kirkosta.].

[/quote]

Vierailija
27/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen esikoisen ristiäisiä 4 vuotta sitten pohdittiin tätä kysymystä miehen kanssa. Ollaan molemmat ateisteja. Itse olin sitä mieltä, että tuntuu hassulta kastaa lapsi kristinuskoon, kun ei itse usko. Olisin siis ollut valmis eroamaan kirkosta. Mies taas toivoi, että lapsi saisi olla kuten suurin osa suomalaisista, ja kuulua kirkkoon, käydä uskontotunneilla ym. Ei siis mitään erityistä syytä, mutta hänen mielestään kirkkoon kuulumisesta ei haittaakaan ole. Ei sitten erottu kumpikaan kirkosta. Nyt kun olen kahden lapsen kanssa äitiyslomalla, on seurakunnan kerhot ym tulleet tutuiksi, ja olen oikein tyytyväinen saamaani vastineeseen kirkollisverolle. Aion siis pysyä kirkon jäsenenä edelleenkin.

Ja itse asiassa, vaikka olen ateisti, se ei kuitenkaan estä minua tuntemasta itseäni kristityksi. Olen käynyt läpi suomalaisen, kristillisyyttä korostavan koulujärjestelmän (vaikka näennäisesti on yritetty antaa muita vaihtoehtoja kirkkoon kuulumattomille), joten ei mielestäni ole ihme, että kristilliset tapahtumat tuntuvat "niiltä oikeilta" elämän tärkeiden tapahtumien yhteydessä. Lisäksi Raamattu ei sodi mitenkään omaa maailmankuvaani vastaan: en usko Raamatun Jumalaan kirjaimellisesti, mutta uskon sen opetuksiin hyvästä elämästä ja pidän sen kertomuksia vertauskuvallisina tarinoina tähän liittyen. Ennalta määritellyn jumalan sijasta uskon yksinkertaisesti johonkin suureen luonnon voimaan, joka ohjaa kaikkea. Minulle ei myöskään tuota suuria vaikeuksia kutsua tätä voimaa silloin tällöin Jumalaksi, jos tyttäreni jotain asiaan liittyen kysyy....

Vierailija
28/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kuuluu myös ainakin vielä kirkoon. Itse päättää sitten tulevaisuudessa. Voi olla että eroan jos menee pelkäksi rahastukseksi. Siitäpä tulikin mieleeni, että maksaako hautapaikan järjestäminen kirkkoon kuulumattomalle enemmän? Siis mitkä ovat meidän kirkkoon kuuluvien "edut". Toisaalta olen kyllä sitä miletä, että uskoa voi ihan kirkkoon kuulumattakin!

Vierailija
29/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristinusko kuin esimerkiksi islam. Kohtahan siihen mennään ja kaikki vaihtoehtoiset uskonnot saa jalansijaa kun idiootit eroaa kirkosta!

Vierailija
30/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä usko miehenikään eroavan. Lapset ovat saaneet kristillisen kasvatuksen, joten toivon mukaan hekään eivät eroa. En silti ole kaikinpuolin tyytyväinen kirkkoon, joka kosiskelee mielestäni nykyään liikaa ihmisiä. Juuri mikään ei ole syntiä kirkon kannan mukaan (tai eihän sitä kantaa edes oikein ole...)

Vierailija
31/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni homoliiton voi ihan hyvin siunata. Homoparien kirkollista vihkimistä en välttämättä ymmärrä, mutta totta kai voisi siunata.

Olen aikoinani miettinyt mihin uskon ja haluanko kuulua kirkkoon. Olen myös suurelta osalta erittäin tyytyväinen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toimintaan.

En pidä hyväksyttävänä, että kirkosta eronnut vie lapsensa srk:n kerhoon, mutta minusta heidät kyllä pitää ottaa mukaan, jos sinne tullaan. Koen vain että kirkosta eronneen pitäisi itse älytä olla menemättä.

Vierailija
32/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkko tässä muodossaan ole mikään itseisarvo, mutta kun ei täällä maan päällä ole paratiisia missään yhteisössä, parempi tyytyä tähän aidosti surkeaan kirkkoon (jonka työntekijä myös olen). On tilaa hengittää ja ajatella itse, toisin kuin joissakin pienissä "oikeauskoisissa" uskonyhteisöissä. Kaikki kunnia kuitenkin heidän tekemälleen hyvälle työlle ja avarakatseisille jäsenille!

Vierailija
33/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mieluummin kuuntelen kirkonkellojen kaunista sointia kuin minareetin pelottavaa ulinaa ja joikunaa. Ja uskokaa pois, muslimit valloittavat tämän maan varmasti, ovat jo nyt hyvässä vauhdissa. Silloin ei ole enää kivaa.

Vierailija
34/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on kiinnostunut muustakin kuin rahasta, menestyksestä ja materiasta.

Mulla on upeita työkavereita ev.lut. kirkossa! Saan tasan tarkkaan olla niin keskeneräinen kuin olen ja kasvaa työntekijänä ja ihmisenä heidän rinnallaan.

Vierailija
35/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä kirkossa.

Vierailija
36/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion kuulua jatkossakin kirkkoon. Tosin meno ei saa enää mennä omituisemmaksi. Sitten kyllä harkitsen jo jotain muuta suuntaa. Siis omituista, että jos aletaan homoja vihkiä.

Vierailija
37/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan ehdottomasti homoparien siunaamista. Joten, jos sitä aletaan kirkossa tehdä, niin sitten todennäköisesi eroan ja varmaan koko perheemme. Tiukkaa tekee välillä muutenkin, en hyväksy naispappeutta enkä oikein avioeroakaan. Mielestäni myöskään homoseksuaalisuuttaan toteuttava ihminen ei voi toimia kirkon virassa.

Vierailija
38/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan lapsille kulttuuriimme kuuluvan kasvatuksen ja ev.lut seurakunta on valtava osa sitä. salaa halveksin rahan takia eroavia.

Vierailija
39/39 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, uskon kristinuskon Jumalaan. Kristinuskoon kuuluu seurakuntayhteys. Tosin en ole aktiivinen kirkossa tai seurakunnassa kävijä. Mutta haluan kuulua kuitenkin.

Toiseksi, kirkko tekee paljon hyvää. Lapsityötä, vanhustyötä, huonompiosaisten auttamista. Mielelläni osallistun kirkollisverolla siihen. Lisäksi kirkko ylläpitää arvorakennuksia, jotka muuten olisivat rapistuneet.

Kolmanneksi, kristinusko on osa suomalaista ja eurooppalaista kulttuuria. Haluan olla sitä tekemässä. Kirkko tekee myös merkittävää kulttuurityötä. Esimerkiksi, kuinkahan monta soittokuntoista urkua maassamme olisi, jos kirkko ei niitä ylläpitäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme