Nuoret ja lapsettomuus "gallup"
Olemme 22v avopari. Olemme vajaa vuoden yrittäneet saada pikkuista elämäämme, siinä onnistumatta :/
Onko muilla sama ongelma tällä hetkellä tai oletteko olleet samassa tilanteessa? Jos olette joskus tästä kärsineet ja kuitenkin sitkeän yrittämisen jälkeen saaneet vauvan, niin kauan teillä meni? Jouduitteko menemään tutkimuksiin, hoitoihin tms? Ja missä vaiheessa menitte, vuoden vai vuosien.
Tuntuu todella pahalta aina pettyä kun ne kuukautiset tulevat kerta toisensa jälkeen.
Olisi "kiva" kuulla muidenkin kokemuksia tästä.
Tuntuu kuin kaikille muille lastensaanti on kuin leikkiä, käy tuosta noin vaan. Itse saa pettyä kerta toisensa jälkeen :(
Olemmehan toki nuoria, aikaa on vielä 20v saada lapsia mutta haluaisimme nuorina ne saada.
Yksi kysymys vain pyörii päässä; Mitä jos?
Onnesta olen puhunut mieheni kanssa ja hän on valmis sitten joskus adoptoimaan jos niin käy :)
Kommentit (93)
Saa vähän vertaistukea, vaikka toki täytyisi toivoa että meitä nuoria lapsettomuudesta kärsiviä ei olisi yhtään.
Olen 21-vuotias ja mies 28. Lasta on yritetty jo yli 2 vuotta. Onneksi tajusin viime kesänä hakeutua lääkärille ja ensin sainkin terot ja clomit. Kuitenkin nyt todettiin, että miehen simpoissa vikaa, liikaa liikkumattomia ja vähän hyvin liikkuvia. Meillä siis edessä hoidot. Ei jännitä yhtään, mutta mietityttää kauanko jonot kestävät?? Ja tietysti se onnistuuko hoidoillakaan..
Ärsyttää tosiaan, kun koko ajan kaikki kyselevät, koska teemme lapsia kun naimisissakin jo olemme. Tekisi mieli kaikille sanoa suoraan, että heti kun hoitoihin pääsemme!!!! Mutta jotenkin sitä ei vaan tule ulkopuolisille sanottua, parempi niin.
Tsemppiä teille kaikille kanssasiskoille, toivotaan että meillä kaikilla tärppää vielä ja saamme monen monta nyyttiä omaksemme:)
Tämän kierron jälkeen täytyy varmaan rohkaistua ja ottaa yhteyttä kunnolla lapsettomuustutkimuksiin.
Riksutes, oletko julkisella vai yksityisellä puolella?
Pelottaa, että meikäläisiä ei oteta tosissaan jos tutkimuksiin hakeudutaan.
Olisi muuten mukava saada aktiivisempaa keskustelua aikaiseksi. Tällä hetkellä tuntuu, että löytyy vaan nuorten äitien keskusteluja, mutta ei mitään paikkaa missä nuoret voivat keskustella peloistaan kun haikaraa ei näy. :(
Hakeuduin ensin neuvolaan lääkärille, mutta totesin verikokeiden jälkeen että meininki on liian hidasta. Lääkäri sanoi, että "syö nyt teroja ja clomeja puoli vuotta ja katsotaan sitten lisää."
Siirryin siis oitis yksityiselle, ja homma lähtikin pyörimään vauhdilla. Ensimmäisenä yksityinen lääkäri määräsi miehen testeihin, ja sieltähän tämä meidän karu totuus paljastui. Ennen miehen testituloksia mut ultrattiin ettei munanjohtimet tukossa ja katottiin myös ultralla kp 15 että ovuloin. Eli jos olisin pysynyt julkisella, söisin vieläkin hormoneja ja miehen jutusta ei olisi tietoakaan. Suosittelen yksityistä, vaikka se kallista onkin. Mutta mitäpä ei tämän eteen tekisi. :)
Mistä päin Suomea olet? Paljonko perustutkimusten hinnaksi (tai mitä teillä on kertynyt) on tullut?
Pieni toivonpilkahdus; 4 kilon painonpudotus näyttää aiheuttaneen sen, että kuukautiset olisivat alkamassa itsestään ilman teroluteja ensimmäistä kertaa kesäkuun jälkeen :) Ehkä tämä siis tästä, kunhan kunnolla alkavat niin sitten otetaan käyttöön 2 clomia/pvä edellisen 1 tabl sijaan. Ehkäpä tässä kierrossa jopa ovulaatio saataisiin aikaan? I hope so :)
Onko muilla kokemuksia, joilla PCO:n kanssa ollut ongelmia, että painonpudotus tai clomit olisivat saaneet aikaan luomumenkat? Eihän tämä vielä toivottu lopputulos ole, mutta askel oikeaan suuntaan...
Nytpä on sitten hoidettu asiaa eteenpäin... (Peloissani, jos olen saanut kunnolla huomaamattani varhaisia keskenmenoja). Omalääkäri on paikalla vasta 23.pv, jolloin tekee eteenpäin lähetteen tutkimuksiin, mutta julkiselle puolelle näin aluksi. Ehkäpä tämä tästä alkaa rullaamaan.. :)
Plussatuulia kaikille!
Hyvä, siitä se homma lähtee skulaamaan :) Oon E-Pohjanmaalta. Käyntimaksu lääkärillä maksaa noin 50e/kerta ja aukiolotutkimus oli muistaakseni jotain vähä alta satasen luokkaa. miehen testi maksoi kuutisenkymppiä. Clomit maksaa 59e/2kk ja Terot jotain 15e/kolme kk(muistaakseni), että ei tää ihan halpaa ole....Nyt kun mennään hoitoihin niin siinä puhutaanki sitte tonneista.... Mutta onneks Kela korvaa ees osittain:)
Taitaa olla julkisella puolella halvempaa? Onko siellä sitten ihan vain poliklinikkamaksut 20e kerta? Voi kun saisi nopeasti tähän edistystä.. :)
mulla ei ainakaan maksanut mitään käynti lääkärillä neuvolassa. mutta homma olis ollu sen verran hidasta että päädyimme yksityiselle..:)
Halusin tulla toivottamaan teille jaksamista lapsettomuuden kanssa (olen palstalla ekaa kertaa moniin vuosiin...). Teillä on kuitenkin vielä kaikki mahdollisuudet olemassa saada vauva ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä selkeämmin tajuaa kuinka lyhyt aika muutama vuosi elämässä onkaan. Nuorena se vain tuntuu niiin pitkältä!
Me aloimme toivoa lasta 22 vuotiaana ja onneksi emme tienneet miten kauan siihen menee. Yritimme ensin kaksin vuoden, sitten reilun vuoden hoidoissa. Meille ainoa hoito oli ICSI jota ehdimme kokeilla 4 kertaa kunnes luovutimme, koskaan en tullut raskaaksi. Niinpä siirryimme adoption mutkaiselle tielle. Saimme poikamme Filippiineiltä 7 vuotta siitä kun aloimme toivoa lasta ja tyttäremme nyt tänä syksynä kun aloittamisesta oli 10 vuotta. Tähän aikaan on mahtunut uskomaton määrä tuskaa ja kyyneliä, mutta kaikki päättyi onneksi ihanasti:) Nämä lapset ovat niin omia kuin vain voivat enkä enää koe jääneeni yhtään mistään paitsi, olen saanut niin paljon tilalle!
Toivottavasti tekin saatte pikkuisen syliinne, nopeammin kuin me:) Harvoin nuorilla tuntuu olevan lapsettomuusongelmia, mekin olemme adoptioporukoissa olleet pitkään 10v muita nuorempia. Joillekin se lapsettomuus kuitenkin nuorillakin osuu, ikävä kyllä.
Kp14/(sen kun tietäisi) ja pyyhkiessä tarttui paperiin olematonta, mutta silti vaaleanpunaista limaa. Kiinnittymisvuotoa??
...Toivo elää... :)
Plussatuulia kaikille!
Nyt 15kk takana, jospa tällä kertaa tepsisi? Teroluttejen vaikutus kadonnut ja viime kierto venyi noin 45päivään! Tein kyllä testin, mutta ensiksi näytti negatiivista ja toiseen ilmestyi plussa joka katosi. Vuotoa kesti vain pari päivää ja sekin oli ihmeellistä. Varmaan pitää ottaa lääkäriin yhteyttä, jos terolutit alotettaisiin uudestaan.
Kieltämättä huumori loppuu. Ympärillä olevat ihmiset ihmettelevät kuinka meille, terveille nuorille ei tule lasta ja he ovat itse semmoiset saaneet yhden yön suhteista, vahingossa. Monet monet itkut takana.
Kumpikaan ei oikeastaan käytä alkoholia, eikä tupakoi. Urheillaan ja syödään terveellisesti. (Ja nyt mielessä on pilkahtanut että eihän voi olla mahdollista, että olisin hedelmätön kun äitini sai minut vasta 42-vuotiaana.
Plussatuulia kaikille!
Ellen, kp 22/?