heinähattujen viikko 1
Ajattelinpa tässä avata kans pinon uudelle viikolle ku kaikki muutkin on avanneet ja meidän on tippunut tonne kauas toiselle sivulle. Onpa tosiaan meidän pinkka hiljainen ku ei oo kukaan mitää kirjoitellu pariin päivään..
Ehkäpä tässä kaikki odottelee ajan kulumista ja tä on tällaista suvantovaihetta.
Meillä ainaski kaikki hyvin väsymys on vaan edelleen kova ja itse toivoisin et aika kuluis supernopeesti ja tulis äkkii kesä.
Ainii ostettiin jo Emmaljungan duo edge vaunut ku saatiin niin hyvä alennus ja kun viime vuoden tai siis 2008 väris oli se camo beige ja ihastuin siihe tosi paljon niin päätettiin hankkia ne jo nyt. On mun mielest parempi ku mikää 2009 vuoden väri.
Hyvää vuoden loppua..
Is 11+5
Kommentit (37)
Jaksampa taas kertoilla kuulumisiani miekii.
Paha olo sitten helpottikin vähän jouluksi, että saatiin syödä muutakin kun leipää :) Mutta nyt vähän ollut alkuviikon taas öklötystä... johtuskohan rytmin vaihdoksesta?! siis kun jouluna sai nukkua ja sitten maanantaina taas ankea kello herätti.
Maanantaina oli niskapussi ultra ja siellä kaikki ookoo. Katsoi tosi tarkkaan kaikki rakenteet, mitä nyt pystyy tuon kokoiselta nököltä suinkin erottamaan. Seuraavan kerran sitten neljän viikon päästä ultraillaan.
Me saadaan vaunut siskolta, olleet heidän kahdella lapsella, mutta kunto on loistava. Mistään hankinnoista muuten ei olla vielä puhuttu. Eikä varmaan puhutakkaan kuukausiin vielä... johtuu esikoisemme surullisesta lopusta. Toivotaan vaan kovasti, että kaikki menee hyvin ja vauveli pääsee kotiin asti.
Olen muuten tuntenut jo muutaman kerran liikkeitä. Oikein tarkkailin, että voiko jo olla, mutta en minä muutakaan selitystä sisäiselle kutitukselleni keksinyt..
Kivaa iltaa kaikille! Syökee(jos pystytte ;) ) ja nauttikkee!
meriimus 12+2
Meillä oli ensimmäinen ultra maanantaina. Siellä selvisi, että LA olisikin sikiön koon perusteella pikemminkin 8.7. kuin aiempi 16.7. Pää-perämitta oli 63 mm ja niskaturvotus 1,5, mitä kätilö piti normaalina. Oli hienoa nähdä ekaa kertaa, että siellä vatsassa on todella joku. Veriseulan tuloksia odotellaan vielä.
Vaikka raskaus onkin siis hieman olettamaani pidemmällä, pahoinvointia riittää lähes entiseen malliin. Oksentelua on enää harvoin, mutta muuten aina aamulla, illalla ja yöllä herätessä on kuvottava olo. Syödä pitää todella usein, että heikotus pysyisi poissa päivisinkin. Painoa on tullut varmaan yli 3 kg juuri jatkuvan syömisen takia, vaikka muuten painoni ei normaalisti juuri heittele ja pysyy normaalina. Herkut maistuvat liiankin hyvin eikä mitään erityisiä maku- tai hajuällötyksiä ole, toisin kuin esikoista odottaessa.
Joku kyseli, miten raskaus poikkeaa aiemmasta. Toistaiseksi jotain eroja on ollut. Vaikka molemmisssa on ollut pahoinvointia, aiemmin ensimmäiset 4 kk, niin se on ollut vähän erilaista. Esikoista odottaessa en oksennellut, vaan olo oli tasaisen kuvottava aamusta iltaan, kun taas nyt tulee yhtäkkiä paha olo ja alkaa oksettaa. Väsymys on ollut yhtä kovaa suunnilleen. Toivottavasti oireet alkavat hellittää, muillakin niistä kärsivillä!
Vaunuasiaa en ole vielä oikein miettinyt. Varmaan esikoisen yhdistelmävaunut, joita on hänellä käytetty rattaina yhä, otetaan pienemmälle vaunukäyttöön ja niihin hankitaan seisomalauta. Vanhempi olisi vauvan syntyessä 2 v 10 kk.
Hyvää uutta vuotta!!
keiju 13+0
Jonkin aikaa viime kirjoituskerrasta vierähtänyt, taustaillut olen kyllä...
Tänään oli eka ultra. Kaikki näytti hyvältä. La pidettiin 19.7., vaikka kierron mukaan olisi todennäköisemmin 17.7. ja koon (pää-perämitta 55mm) puolesta pikkuinen vastasi 12+1 eli 5 päivää la:ta vanhempaa. Kaveria piti törkkiä hyvä tovi, jotta niskapoimu saatiin mitattua 1,08mm. Labrassa kävin antamassa veriseulanäytteen, perästä kuuluu jos kuuluu...
Vaunuista. Meidän 1,5 vuotiaalla käytössä Gesslein Vision (lisävarusteena ostettiin kantokassi, jolle näillä näkymin tulee käyttöä :)), josta tykätään kovin. Alussa meillä oli Teutonia Fun, mutta muuten kuin kokonsa puolesta yhdistelmä oli pettymys. Niiden käytön lopetimme jo keväällä ostettuamme Bugaboon matkarattaat ja lopulta saimme aikaiseksi myydä Funit alkutalvesta pois. Nyt pitää kai hankkia sisarrusrattaat ja harkinassa ovat Phil & Tedsin Vibet (tai Sportit), jotka vaikuttavat kätsyiltä kaupunkialueella. Ovat vain 64 cm kapeat (julkisissa kova juttu! ja mahtuneen suurimpaan osaan hisseistä) ja kääntyvä etupyörä on ehdoton keskustassa.
4D ultrasta. Käytiin esikoisen kanssa. Oli 4D:n osalta jokseenkin pettymys, koska etuseinäistukka haittasi näkyvyyttä. Saatiin kuitenkin mukavaa tavallista ultrakuvaa rompulle. Varmaan nytkin mennään viikoilla 24-26 (viimeksi oltiin 25), joilloin suositellaan 4D-ultra otettavan mikäli otetaan. En muista nyt kuka laittoi ihanan selkeän ultraprofiilikuvan. Esikosta on myös vastaava ja profiili on nyt kypsässä 1,5 vuoden iässä lähes identtinen rv 13 ultrakuvan kanssa... :)
Oireista. Tuntuu, että vatsa kasvaa hitaammin kuin esikon kanssa, tässä vaiheessa oli jo käytössä äitiyshousut. Nyt on joko masu pienempi tai housut levinneet (pitäisi olla samaa kokoa)... :) Ruokahalu on valtava ja tekee mieli kunnon ruokaa... makeanhimoa ei ole juuri tavalliseen verrattuna. Väsyttää lähes koko ajan.
Tässäpä omaa napaa kerrakseen...
Hyvää Uutta Vuotta 2009!
t. pk? & napsukka 11+3
Ultrassa käyty, vilkas kaveri siellä masussa näkyi olevan :) niskaturvotus 1,2mm ja pää-perämittä 56mm. Hyvin vastasi koko viikkoja.
Pahoinvointia on enää tosi vähän, jee! vain jos unohtaa syödä säännöllisesti tulee huono-olo.
Nyt on ollut vähän ruokahaluttomuutta :/ uudenvuoden aatoksi ostin kaikkia herkkuja, mutta ei oikein maistuneet. Esikoisen kanssa tehtiin muumiboolia ja se upposi kyllä hyvin :) tänään käytiin ravintolassa syömässä ja siellä ruoka maistui ihan hyvin. Jos vaikka vähän jätskiä vielä saunan jälkeen söisi... on tullut parina päivänä syötyä ihan liian vähän, mutta onneksi melko terveellisesti. No eiköhän sitä kohta taas tule joku mässäily kausi.
Yritän kyllä nyt syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja ulkoilla ja liikkua paljon, mitä nyt selkävaivoiltani pystyn.. sain äidiltäni jumppapallon, nyt vaan jumppaamaan :) (tämä olkoon uudenvuoden lupaukseni).
Yritän välttää ylimääräisiä kiloja, esikoisesta kiloja kertyi 14 ja ne lähti kuin itsestään. Toivottavasti nyt kävisi yhtä hyvin, olen niin huono laihduttamaan.
Uusia vaunuja en aijo ostaa, esikoisen vanhat on vielä loistokunnossa. Ei oikeastaan tarvita mitään vauvatarvikkeita, turvakaukalo on ainut isompi hankinta.
Aijotteko te ei esikoista odottavat ottaa äitiyspakkauksen vai rahan? Esikoista odottavat varmaan ottavat useimmiten pakkauksen. Meilläkin on vielä esikoisen 2004 pakkauksesta melkein kaikki vaatteet ja makuupussi ja paljon muitakin vähän käytettyjä vauvan vaatteita, ja lisää saadaan kaverilta. Joten me ei taideta pakkausta nyt ottaa. Vaatteita tulee kuitenkin osteltua kun ne on niiin ihania :)
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!!
Vivi rv 12+4
Me kyllä otetaan äitiyspakkaus kun esikoinen on jo viis ja kaikki tavarat laitettu kiertoon.
Oksentelu on onneksi loppu, toivottavasti, mutta huono ja etova olo vaan jatkuu. Ihan koko ajan on nälkä ja on syötävä. Painoa on tullut jo 6 kg ja olin ihan varma että neuvolatäti tähän jotain sanoo mutta totesi vaan että hyvä että paino nousee pahoinvoinnista huolimatta. Lähtöpaino oli onneksi alhainen, joten ei kai pienestä rasvakerroksesta suurta haittaa..Esikoisesta tosiaan tuli se 28 Kg mutta ne jäi onnekseni synnärille.
Mulla tää toinen odotus on ihan erilainen, esikoisesta ei ollut mitään pahoinvointia, raskaus ei edes näkynyt ennen kuudetta kuukautta ja nyt on mulla jo iso maha. Sama vaiva on nytkin kuin viime raskaudessa, syke on neuvolan mittauksissa 110. Onko muilla samanlaista?
Hyvää uutta vuotta kaikille, ihanaa meidän vauvat syntyy tänä vuonna!!!!
Aika on kulunut ihan hyvin, mitään erikoisia oireita ei ole ollut, nyt kaksi päivää ollu ikävää päänsärkyä, sellainen "flunssa päänsärky" lämpöä oli 36,6, liekkö sieltä joku tauti tulossa.
Sykkeestä olen huomannut saman (ja melkein tässä jo huolestunut)
tuntuu että olis koko ajan isompi syke kuin normaalisti, verenpaine pikkuisen korkeampi myös, mutta aika vähän se on muuttunut.
Ajatella...enää 6 kuukautta..
Tänään sitten Taateliz ja 14+0 :)
onko muilla paha maku suussa koko ajan? töissä joudun kokoajan syömään pastilleja kun suussa maistuu pas...lta. tämä paha maku myös aiheuttaa huonnoa oloa.
meillä niskapoimu-ultra vasta edessä. Onnex satiin esikoisen hoito järkttyy niin ettei tarvi ottaa mukaan.
Esikoisen yhdistelmät saavat vielä kelvata seuraavallekki, ihan hyväs kunnos ne ovat. Olen kans miettinyt että otanko äippäpakkausta kun esikoisen jäljiltä kaikki vielä niin hyviä. ei kyll tarvita kahta haalaria tai makuupussia. Ajattelin et otan rahana ja ostan niillä sitten lisää vaatteita sukupuolen mukaan. Turvakaukalon ostoa harkitaan, edellinen oli niin lelu ja kömpelö.
Nyt on viikkoja 10+4, enkä vieläkään ole saanut kirjettä Naistenklinikalta, missä olisi molempien ultrien ajat.
Onko teillä jätetty näin myöhään vai onko posti hukannut kirjeen? Olen kaikkien mahdollisten pyhien takia viivyttänyt soittoani sinne mutta täytynee soittaa maanantaina kun viikkoja silloin jo 11+0.
Aikaisemmin NKL on hoitanut kiitettävästi kaikki ajanvaraukset ym. ja ne on tullut ajoissa.
Mulla tuli kutsu np-ultraan (kätilöopisto) kanssa melko myöhään, silloin oli viikkoja 10+4 ja ultra oli kutsun saapumisesta viikon päästä eli 11+4. Onneksi oltiin joulua vietämässä kotosalla, koska jos oltaisiin oltu jossain reissussa, olisi ultra mennyt varmaan multa ohi, koska kutsu tuli 23.12. ja tosiaan se ultra olikin jo 30.12! Vähän aikaisemmin sais noi kutsut mun mielestä kyllä tulla!
Nasqu 12+1
Minulle soitettiin joulunalusviikolla, että pääsenkö seuraavana päivänä heti aamusta. Onneksi pääsin, koska en tiedä miten muuten olisi käynyt... Sinuna soittelisin heti ma:na ja kyselisin asiasta!
Mulle tuli ma 22.12 kutsu kotiin rv silloin 10+5 ja ultra olisi ollut sitten välipäivinä.
Peruin kun ajatus oli etten olisi silloin paikkakunnalla ja aika siirtyi 5.1. Tuolloin ei enää voida veriseulaa tosin tehdä.
Kun siirsin aikaa niin sanottiin siellä että ajat on tosi varattuja ja täti siellä puhelimessa puhui et "listat on täynnä".
Mun neuvolan täti kysyi multa oonko paikkakunnalla joulun aikaan ja välipäivinä. Olisi laittanut "ultra hakemuksen" yhteyteen merkinnän siitä, jos en ole paikkakunnalla. Jotta kättärillä osaisivat ottaa sen huomioon ultra aikaa tarjottaessa. Mulle tuli ultra aika postissa myös n. viikkoa ennen ja oli rv 10+5.
AW_83 rv 13+1
Musta kuulostaa hassulta että ultra-aika tulee auttomaattisesti. :)
Täällä pitää itse soittaa (ja mä soitin ensin tietysti omalle paikkakunnalle mutta täällä ei niitä enää tehdä vaan "synnärillä" nykyään.) ja soittaessani jo ennen joulua sain ajan vasta 16.1.. ! Sillon viikkoja jo 13+3. Hieman ärsyttää kun muutenkin pelko persauksissa että onko tuolla masussa ketään..
Muuten ei olossa muutosta, mutta tuntuu että maha olisi jo nyt tiellä välillä! Eihän se vielä voi olla, vaikka mahaa on omasta takaakin..
Äh, pitää mennä antaa esikolle aamupalaa! Tuonne pakkaseen ei kyllä tekis miele lähteä.. :)
Bejpi ja Tiuhti 11+5
Paha olo on vihdoin väistynyt, nyt muutaman päivän olo ollut lähes loistava :) Johan sitä yrjöämistä kestikin viikkotolkulla...
Vauvan liikkeistä: missä vaiheessa niitä on mahdollista tuntea? Nimittäin toissailtana kun makasin sängyssä, tuntui kun joku olis massun sisällä heittänyt kuperkeikkaa... Eilen illalla sama juttu, mutta tuntui ihan selkeästi "terävä" potku! Voikohan olla mitenkään mahdollista tuntea liikkeitä vielä vai mitähän nuo tuntemukset oli? Ilmaa ei varmastikaan ollut, se tunne on ihan erilainen. Esikoisesta tunsin liikkeet rv 15+ ja päällepäin liikkeet tuntui rv 18+... Ihmeellistä :)
Nasqu 12+2
niinkun minä jo tuolla aikasemmin kirjottelin, niin olen minäkin jo muutamia liikkeitä tuntenut! Ja kyllä se on mahdollista, sanoivat minulle ultran yhteydessä, kun kysäisin. Itsekkin esikoisen puljaamisen tunsin vasta viikolla 16.
Silti odotan jo aikaa, että liikkeistä pystyy seurailemaan masukin olemassa oloa...
meriimus 12+6
Liikkeistä sen verran, että olin tuntevinani yövuorossa jotain liikettä vasemmalla puolella vatsaa.tai ei se nyt liikettä ollut, vaan ihan kuin joku olisi töytäissyt pari kertaa ja kun varovaisesti painoin siihen kohtaan ni tuli semmosia kuplia :) En nyt sitten tiedä oliko ne liikettä, mutta siis todella paikallaan sain olla että ne tuntui..ja sen jälkeen ei tietenkään mitään ole tuntunut, tämä oli 14+3 vissiinkin.. Noo,kyllähän ne liikkeet sieltä sitten jossain vaiheessa tulee kunnollisina :) mutku ei vaan malta odottaa :) Nyt olen huomannut että ei tarvitse ihan niin usein vessassa ravata kuin ennen..kuitenkin tarvii, enemmän ku normi-ihminen :)
Tämmöstä täällä..
Ainiin, ensimmäinen lääkäriaika on 9.1.perjantaina! Sitä ollaankin odoteltu, jotenkin niin hiljaiseloa ollut, niin kiva päästä taas "varmistamaan" että on raskaana :)
-tanni- rv 15+0 (uusi viikko alkoi taas, ihanaa!)
Vaunuista, me saimme vaunut miehen siskolta. Ne on ollut vain yhdellä lapsella ja tosi hyvässä kunnossa vaikkakin jo 10vuotta vanhat. Riittää meille vallan mainiosti! Saatiin myös sitteri, kuin uusi ollut vain mummolassa käytössä.
Oireista, minulla väsy, turvotus, päänsärky alkaa hellittää. Mutta nyt on kolmatta päivää häpyluu kipeä?!?! Siis melkein koko ajan jomottaa/pakottaa, onko muilla? Vihlovaa kipua minullakin, jos äkkinäisiä liikkeitä teen, myös yöllä kun käännän kylkeä. Ummetus ollut tosi raju, jouduin hakea apteekista Levolakia, auttoi nopeasti.
Vatsa kasvaa roimaa vauhtia! Enään tätä ei kovin helposti peitellä! Olen kyllä ylpeä vatsastani jo nyt! Vauvaa yritettiin 2 vuotta...! Ihanaa, mutta jotenkin vieläkin epätodellista! Vaikka ultrassa käyty jo 3 kertaa ja neuvolassa kuului syke...!
Hyvää uutta vuotta kaikille!!!!
mp73 ja Sissi rv 13+3