JÄLKIEHKÄISYPILLERISTÄ kokemuksia?
Kumi luiskahti jotenkin oudosti, kp 13/28. Minkä verran toi maksaa? Onko joku raskautunut siitä huolimatta? Tekikö öllön olon? Mitä muuta?
Kommentit (65)
Apua ja nopeasti! Nain viimeyönä ja nyt on pelko raskaudesta koska meillä ei ollu mitään ehkäisy välinettä. Ja apteekki ei ole tänään auki niin onko jälkiehkäisypilleristä vaikutusta kaksi päivää yhdynnän jälkeen? Kiitos avusta, jos vaivaudut. :)
NorLevo vaikuttaa estämällä munasolun irtoamisen munasarjasta. Se ei estä hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä kohtuun.
(just saying)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2009 klo 20:48"]Ilmeisesti nuo viimeisimmät viestit liittyivät minun viestiini, siksi täsmennys.
En siis väittänyt jälkiehkäisyn olevan aborttipilleri eli keskyttävän raskautta, vaan nimenomaan estävän (vaikeuttavan) hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Raskaushan määritellään alkaneen, kun hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt. Minusta kuitenkin jo hedelmöittynyt munasolu tuntuu jollain lailla yksilötä - onhan sillä ainutlaatuinen perimä. Itsestäni tuntuisi pahalta estää sen kiinnittyminen tarkoituksellisesti. Tiedän, että suurin osa ei tunne samoin ja se on minulle ok todellakin.
Jotkut täällä väittivät, että jälkiehkäisyn ainoa mekanismi on tuo ovulaation estäminen. Se ei käsittäkseni pidä paikkaansa - siksi viestini ylipäätään kirjoitin.
[/quote]
Äskönen viesti oli siis tarkoitettu vastaukseksi tähän, koska jäi itseäni vaivaamaan!
mulla on kokemusta. tulin raskaaksi. otin pillerin noin 8h yhdynnan jalkeen.
miksi muuten sain sairaalassa piikin jonka tarkoitus on estaa mun verta hylkimasta vauvan verta? tai jotenkin noin. kertokaa viisaammat!
Haluisin kertoa oman tarinani, ihan vain siksi, että tiedän tännekin keskustelupalstalle eksyvän vielä paljon sellaisia naisia/tyttöjä jotka ovat jo ottaneet tai harkitsevat ottavansa jälkiehäisypillerin.
Olen 18-vuotias tyttö. Noin vuosi sitten olin silloisen poikaystäväni kanssa yhdynnässä. Pojan laukeamisen jälkeen kondomi luiskahti pois ja jäi sisääni. Säikähdin valtavasti ja lähdin noin parin tunnin kuluttua apteekkiin ostamaan jälkiehkäisyä. Otin siis Norlevo-nimisen pillerin. Siitä alkoi kolmen tunnin odottelu ja toive siitä, ettei pilleri vain tulisi ylös. Niin ei onneksi käynytkään. Nukuin hieman rauhallisemmin yön yli, mutta heti seuraavana aamuna stressi ja kamala syyllisyys iski taas päälle. Tässä vaiheessa oli pakko kertoa asiasta äidille, joka rauhoitteli minua ja sai minut ymmärtämään, että jos olisinkin raskaana, maailma ei siihen loppuisi.
Tarinallani on ainakin omalta kannaltani onnellinen loppu, sillä en tullut raskaaksi. En myöskään saanut minkäänlaisia jälkioireita. Kuukautiset eivät menneet mitenkään sekaisin.
Pahinta koko jutussa oli se henkinen puoli. Niin suurta stressiä ja murhetta en toivo edes pahimmalle vihamiehelleni.
Halusin tuoda positiivisen tarinani julki, sillä itse luin silloin näitä samoja kauhutarinoita ja se vain lisäsi stressiäni.
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin siis. Voimia siis sinulle joka tätä luet juuri nyt, syystä tai toisesta. <3
Tää on nykyään niin tätä... Kiitos yhteiskuntamme moraalin.... "harrastettiin seksiä, onneksi en tullu raskaaksi. Ois ollu kamalaa". Sitten mietitään miksi on niitä "huonoja äitejä". Tullaan äidiksi vaikka ei haluta ja jatketaan riehumista vaikka lapsi on syntyny.Onneksi monelle silti "yllätys vauvan" tulo onkin loppujen lopuksi parasta mitä elämässä on tapahtunut. Älkää harrastako seksiä jos pelkäätte raskautta. Aina kun se ukon värkki sinne sisälle menee niin on mahdollista että tulee raskaaksi. Opettakaa se äidit lapsillenne. t: 2 lapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 15:29"]Mä en tajua miks, mutta mulle tuli hirveesti vuotoa ja paha olo ja monta päivää niin masentunut, että oli vaikea päästä sängystä ylös. Raskaaksi en onneksi tullut. Onko muille tullut j- ehkäsypillereistä masentunut/ahdistunut olo?
[/quote]
on! tosin ei ihan noin "pohjalle" vetänyt mutta kuiteskin
Syön pillereitä ja ekalta viikolta yksi unohtui ja edellisenä päivänä unohtamisesta olin yhdynnässä. Pillerin otin reilu 48 tunnin jälkeen. Nyt sitten jännätään. Ei mitää oireita tähän mennessä. Kokemuksia?
Kysyisin semmoista että kun mä käytän e pillereitä ja en oo ennen tota jälkiehkäsy juttuu koskaan kokeillut nyt on semmoinen etä tossa v aamu yöstä oltiin miehen kaa yhdynnäs ja olen joka päivä ottanut sen pillerin ja ensi viikolla pitäisi alkaa menkat niin vähän pelottaa et pamahtaisiin paksuks nyt :( me ei käytetty kortsua, rakas avomieheni ja minä oltiin yhdynnässä pelkän e pillerin avuin, niin mieheni vahingossa laukesi ja sisälle jäi iahn vähän vaan spermaa, mutta kävi vessas pyyhkimässä sen ja katsoin et ei olisi ylimääräsiä,.. Pelottaa koska olemme vielä nuoria ja niin.Ajattelin huomenna heti aamulla hakea sen pillerin mutta eihän mulla siltikään oo mitään hätää ? =(
Mä en tajua miks, mutta mulle tuli hirveesti vuotoa ja paha olo ja monta päivää niin masentunut, että oli vaikea päästä sängystä ylös. Raskaaksi en onneksi tullut. Onko muille tullut j- ehkäsypillereistä masentunut/ahdistunut olo?
Olen ottanut kaksi kertaa.
Meillä kävi vahinko ja nappasin apteekista Norlevon parin tunnin kuluessa. Maksoi ihan naurettavasti yhdeksi pilleriksi (olisko ollut 15€, ellei enemmän), mutta tuossa tilanteessa en paljon jäänyt miettimään. Kolme tuntia odottelua, pientä pahoinvointia joka varmaan johtui ennemminkin taivaissa huitelevasta pulssista. Tein negatiivisen raskaustestin viikon päästä, ja menkatkin tulivat silloin. Kiertoni on aika epäsäännöllinen, joten sen varaan ei voinut laskea.
Tätä moni on sanonut enkä tahdo pelotella, mutta omalla kohdallani pilleriä seuraavat kuukautiset olivat molemmilla kerroilla erittäin kivuliaat. Toisella kerralla jopa niin kivuliaat, että kouristelin sängyssä monta tuntia ja oksensin ennen kuin menkat alkoivat. Anteeksi jos joku järkyttyi tästä, kuvailin aika elävästi.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:08"]
Tää on nykyään niin tätä... Kiitos yhteiskuntamme moraalin.... "harrastettiin seksiä, onneksi en tullu raskaaksi. Ois ollu kamalaa". Sitten mietitään miksi on niitä "huonoja äitejä". Tullaan äidiksi vaikka ei haluta ja jatketaan riehumista vaikka lapsi on syntyny. - - Älkää harrastako seksiä jos pelkäätte raskautta. Aina kun se ukon värkki sinne sisälle menee niin on mahdollista että tulee raskaaksi. Opettakaa se äidit lapsillenne. t: 2 lapsen äiti
[/quote]
Moraalissa ei ole mitään vikaa, vaan vanhemmissa. Lapselle pitäisi opettaa kondomin käyttöä, eikä seksistä pidättäytymistä ja pelottelemista. Seksi on ihana asia, ja siihen pitäisi osata suhtautua vastuullisesti eikä pelokkaasti.
T. Tyttö 19
Otin pillerin 36h ehkäisemättömän seksin jälkeen.
Emme siis käyttäneet mitään ehkäisyä, Kp:t oli 15/30 ja mies laukesi sisääni kahdesti tuon yön aikana..
Tässä sitä nyt podetaan morkkista ja pahinta stressiä ikinä. Itse tabletista ei tullut mitään oireita, vaikka odotin saavanin kaikki mahdolliset sivuvaikutukset.
joka kerta on tullut pahoinvointia ja vatsa on ollut tosi kipeä. Usein on pitänyt oksentaakin. Ja en tullut raskaaksi.
että juuri ne näihin ketjuihin vastailevat, joilla kys. ehkäisy on pettänyt? Nimittäin näitä nettiviestejä lukiessa tulee sellainen olo, että pillerillä ei ole minkäänlaista tehoa. Tai jopa niin, että on tavallista todennäköisempää raskautua pillerin kanssa kuin sitä ilman :/
Meinaan, kun täällä vauvallakin on noita palstoja raskautumista toivoville. Siellä sentään yritetään raskautua, mutta moni joutuu jatkuvasti pettymään (kaiken maailman greippimehuista ja lämmönmittauksista, limoista sun muista huolimatta...)
Tulin siis raskaaksi siitä huolimatta. Ja oksensin vuorokauden pillereiden vuoksi, oli ihan kauhea olo :(.
yhdestä tulin silti raskaaksi, mutta se meni sitten kesken viikolla 9. eli oli siis vahingoittanut sikiötä ilmeisesti sen verran että kesken meni myöhemmin
ei ollut edes Suomessa. Plab B-niminen pilleri.
Tuli aika huono olo.. Mutta enpa ollu raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miks, mutta mulle tuli hirveesti vuotoa ja paha olo ja monta päivää niin masentunut, että oli vaikea päästä sängystä ylös. Raskaaksi en onneksi tullut. Onko muille tullut j- ehkäsypillereistä masentunut/ahdistunut olo?
Mulla oli alkanut menkat perjantaina ja seuraavan viikon keskiviikkona ne loppuivat ja sitten siitä kahden päivän päästä perjantaina harrastin seksiä ilman ehkäisyä ja hain lauantaina jälkiehkäsypillerin. Sit seuraavan viikon torstaina olin tosi hermostunu ja ahistunu ja en ajatellu sen liittyvän pillereihin, mut sit seuraavana päivänä alko taas menkat (eli 2 viikkoa sitten alko menkat sitä ennen) ja nyt on sunnuntai ja olo on tasottunu, mut "menkkoja" tulee viel, mut ei oo normi menkat vaan sellasta mustaa hyytymää vaan vähän.
Eli siis mullakin pilleri vaikutti kyllä myös mielialaan ja pisti elimistön ihan sekasin😨
Viimeksi otin vuos sitten jälkkäritabun ja kävi myös sillein että menkat tuli melkee heti pillerin ottamisen jälkeen, mutta en muista palautuko kierto sit kuinka äkkiä normaaliksi..
Nyt vaan toivon, että tabu on vaikuttanut, enkä oo raskaana, en tosiaan halua yh-mutsiks ja ei varmaan toi kännisäätökään isäks halua.
Itse otin jälkiehkäisypillerin n.36h yhdynnän jälkeen, ei mitään sivuvaikutuksia, kuukautiset tuli normaalisti, mutta runsaina, kuten apteekkari sanoi :D