JÄLKIEHKÄISYPILLERISTÄ kokemuksia?
Kumi luiskahti jotenkin oudosti, kp 13/28. Minkä verran toi maksaa? Onko joku raskautunut siitä huolimatta? Tekikö öllön olon? Mitä muuta?
Kommentit (65)
Ilmeisesti nuo viimeisimmät viestit liittyivät minun viestiini, siksi täsmennys.
En siis väittänyt jälkiehkäisyn olevan aborttipilleri eli keskyttävän raskautta, vaan nimenomaan estävän (vaikeuttavan) hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Raskaushan määritellään alkaneen, kun hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt. Minusta kuitenkin jo hedelmöittynyt munasolu tuntuu jollain lailla yksilötä - onhan sillä ainutlaatuinen perimä. Itsestäni tuntuisi pahalta estää sen kiinnittyminen tarkoituksellisesti. Tiedän, että suurin osa ei tunne samoin ja se on minulle ok todellakin.
Jotkut täällä väittivät, että jälkiehkäisyn ainoa mekanismi on tuo ovulaation estäminen. Se ei käsittäkseni pidä paikkaansa - siksi viestini ylipäätään kirjoitin.
jos tuo on totta, niin hyvä niin. Kiitos tiedosta.
t. 13=18
olen ottanut, ei ole tullut vauvoja.
Olivat silloin vahvempia ja se olo oli järkyttävä! Oksensin vuorokauden. Silloin olivat reseptillä.
Neljä vuotta sitten otin uudelleen ja pahaa oloa ei tullut.
Älkää saarnatko, inhoan itseäni. En ole koskaan rakastanut itseäni kaikkien hirveyksien takia, joten siksi tuo jälkiehkäisy.
...se myöhästyttää ovulaatiota kaksi päivää. Eli jos sinulla olisi ovulaatio kp14 niin se tulisikin vasta kp16. Tosin voit siltikin tulla raskaaksi koska siittiöt elävät max 7vrk naisen kropassa. Epäluultavampaahan se kyllä on kuin jos ovulaatio olisi kp14.
Toisaalta jos sinulla ehti jo olla ovulaatio kp13 (tai sitä ennen) niin jälkiehkäisypilleri ei ehkäise raskauden mahdollisuutta enää mitenkään. Olet nimittäin jo nyt mahdollisesti raskaana.
mulla ainankin toimi. eli en tullut raskaaksi vaikka otollinen aika olikin :) en sitten tiedä olisinko ilman pilleriä tullut...
Maksoi muistaakseen parikymppiä... ei tullut mitään oireita pilleristä.
Mitä nopeammin vahingon jälkeen pillerin otat sitä parempi on sen teho.
ja myöhemmin kuukautisetkin runsaina ja kivuliaina. Yllätys oli, kun olin silti raskaana! Tuli kolmet kuukautiset vielä raskaana ollessani!
3 v tytön onnellinen yh
olen joutunut ottamaan kahdesti viimeisen vuoden sisään, ei tullut ällöä oloa eikä raskautta.
tosi pian seksin jälkeen. Ällö olo tuli n 9vk sen jälkeen, samoin väsymys ja palelu. Olin raskaana. Nyt olen ikionnellinen pikkutytöstämme!
Nyt tuo vahinko täytti just 4v ja on elämäni valo :)
mutta tutulla pettänyt kaksikertaa.
Ollut tosi huonovointinen pilleri oton jälkeen, mutta molemmilla kerroilla tuli kuitenkin raskaaksi.
...pilleri nostaa hormoniarvot taivaisiin hetkeksi kun se pilleri koittaa myöhästyttää ovulaatiota sillä tavalla.
Mutta jos ovulaatio on jo ollut ennen pillerin ottamista tai vaikka sitten olisikin vasta 2vrk kuluttua niin raskaaksihan sitä tulee. Oli paha olo vai ei.
Jälkiehkäisypilleri ei tosiaan tee muuta kuin myöhästyttää ovulaatiota 2vrk siitä hetkestä kun ottaa sen pillerin. Eli jos ottaa pillerin kp14 pettäneen ehkäisyn jälkeen ja ovulaatio olisi kp15 niin ovulaatio tuleekin "vasta" kp16. Jos taas ovulaatio on tapahtunut jo kp14 niin ei se pillerin otto auta pätkääkään.
Ensimmäisen kerran otin pilleri(t) kymmenisen vuotta sitten kun olivat vielä reseptillä, enkä ainakaan muista mitään voimmakkaita sivuvaikutuksia.
Sen jälkeen viisi vuotta sitten, enkä siitäkään muista tulleen mitään.
Tänään otin nyt toivottavasti viimeisen kerran. Vielä ei ole tullut mitään.
Olen tässä vuosien varrella huomannut, että niillä joille on tullut voimakasta pahoinvointia, on raskaus myöhemmin pillerin otosta huolimatta alkanut.
Ja TÄLLÄ EN HALUA PELOTELLA, vain itse nettikeskusteluista huomattu juttu.
kierron alkupuolella.
Yllärikuopus on maailman ihanin 2v, ja taivaan kiitos pillerin toimimattomuudesta ;)
Tosi ällö olo tuli! Tehosta ei vielä tietoa... Parin viikon päästä selvinnee...
Miksi sitä sitten myydään?Ja mistä ne prosentit on revitty?Siis ne, miten tehoavat minkäkin tuntimäärän jälkeen.Siellähän myös selkeästi sanotaan ettei vaikuttavaa mekanismia aivan tarkasti tunneta.Olen 40+ nainen, ja lähes jokainen ystävättäreni on jossain elämänsä vaiheessa jälkiehkäisyyn turvautunut.Se on toiminut kaikilla, yhtä lukuunottamatta (joka oksensi tabletin välittömästi ulos).Pistää arvon rouvat todella miettimään näitä kommentteja.
Sehän on ihan tunnettu ilmiö, että nettikeskusteluissa valikoituu aines, joka kommentoi. Usein huonoista kokemuksia halutaan purkaa palstoilla. Yhtä lailla oman ystäväpiirin kokemukset saattaa valikoitua, ei ehkä haluta kasvokkain sanoa, että oma lapsi on "vahinko".
Joten en pitäisi kovin ristiriitaisena valmistajan tehokkuuprosenttien kanssa.
Eksyin ketjuun, koska osui vahinko kohdalle ja nyt jännätään. KP14 kävi vahinko kahdesti 36 tunnin sisällä :(.
Oma tulkintani on se, että tuo jälkiehkäisypilleri perustuu pääosin siihen, että se pyrkii siirtämään tai estämään ovulaation ja toissijaisesti estämään alkion kiinnittymisen kohtuun.
Soitin lääkärille (koulun) jolla oli kovin epävarma käsitys pillerin toiminnasta, joten varasin ajan yksityiselle lääkärille. Siellä todettiin (ultraäänellä), että ovulaationi ei ole vielä tapahtunut ("follikkeli ei vielä irronnut tms."). Olin jo ottanut kaksi lääkettä, mutta tämä yksityinen lääkäripä kehoitti ottamaan vielä kolmannen. Pahaa oloa ei ole onneksi tullut.
Vaikuttaisi siltä, että jos vahinko sattuu ennen ovulaatiota, niin lääke tehoaa paremmin, koska päämenetelmä liittyy juuri siihen ovulaation häirintään, tuossa vielä tutkimustuloksia: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../nak05191
Jos ovulaatio on jo ollut, ottaisin itse sen kuparikierukan + lääkkeen.
Olen ottanut tuon lääkkeen aiemmin kahdesti. Kummallakin kerralla on toiminut.
Suoraa faktaa:
NorLevo® vaikuttaa pääasiallisesti estämällä munasolun irtoamista ja siten hedelmöittymistä.
Eli pääasiallinen ehkäisymenetelmä on munasolun irtoamisen ehkäisy - ei kiinnittymisen ehkäisy. Kiinnittyminen ehkä hieman vaikeutuu jos se tapahtuisi juuri silloin kun tuo pilleri on otettu sillä se hetkellisesti muuttaa kohdun limakalvoa. Mutta vain hetkellisesti ja kiinnittyminen tapahtuu vasta 6-7vrk hedelmöittymisen jälkeen eli pillerillä ei ole vaikutusta jos raskaus on alkanut juuri ennen kuin tämä lääke on otettu.