Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausajan diapetes?

Vierailija
15.09.2009 |

Jouduin sokerirasitustestiin,jossa paastoarvo(kyynärtaipeesta)oli 5,4.Raja-arvo on käsittääkseni 5,2.Kaksi muuta arvoa oli ok.Mutta siis tuo eka arvo ylittyi ja nyt joudun jonkinmoiseen seurantaan,lisää tietoa saan muutaman päivän sisällä.Onko mulla sitten "virallisesti"tuo raskausajan diapetes,kun vain yksi arvo oli koholla?Alkoi huolettaan kyllä,miten vaikuttaa vauvaan ym.Ois kiva kuulla kokemuksista.

Mulla nyt rv 30.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviät luultavasti dieettihoidolla eli kunhan vaan vähennät sokereiden määrää ravinnossasi niin kaikki menee hyvin. Ongelmat vauvalla liittyvät yleensä isokokoisuuteen eli vauva kasvaa liian isoksi jos saa liikaa sokereita (ts. sinä syöt liikaa sokeria). Nyt kun vaan otat tsemppiasenteen 10 viikoksi niin kaikki menee varmasti hyvin.

Vierailija
2/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se ihan diabetekseksi tulkittiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli toinen arvo hiukan koholle ja jouduin dietille. Se ei ollut mitenkään vaikeaa. Tsoin kun edellä snotaan, niin sokerihan ei ole se paihin vihollinen vaan rasva. Pyydä pääästä ravintoneuvojan juttusille, mä sain hyviä ohjeita, ja mun arvoyt pysyi hyvinä koko loppuraskauden ( koe rv26). Lapsi oli ihan ok, toki lapsen sokeriarvoja mitattiin myös alkuun synnytyksen jälkeen. Kaikki meni mulla hienosti ton diabeteksen suhteen, joten ota ihan rennosti. Jouduin käymään 4 kertaa ultrassa, ja mulle kerrottiin myös sukupuoli, kun halusin:-)

Vierailija
4/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pysyy papereissasi forever vaikka ei olisi kuin tuo yksi arvo lievästi koholla. Näin oli myös minulla. Seuraavissa mahdollisissa raskauksissa joudut myös automaattisesti sokerirasitukseen.

Luultavasti saat vaan dieettiohjeet, miten söisit paremmin tuon loppuajan. Vauvasi voi myös olla isokokoinen. Meillä vauva oli rv40+1 kun syntyi 4490g. Oli kyllä iso. Sokerit oli raasulla ihan sekaisin ja joutuikin kahdeksi vuorokaudeksi lastenosastolle sokeriseurantaan. Mutta ei muuta hätää pojalla.

Tsemp nyt vaan kovasti, ei ole enää pitkä aika!

Vierailija
5/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihan tuo ravintomuutos auttaisi.Pääsenkin varmasti ravintoneuvojan juttusille.Kovasti olen koittanut terveellisesti syödä,mutta parannettavaa takuulla löytyy..paljonkin.

Kiitos rohkaisevista vastauksista!

Ap

Vierailija
6/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin aika lievä et varmaan selviät pelkällä ruokavaliolla.

Mulla PCO aiheutti sokerien nousun ja ne olikin tosi korkeat. Olin 2X jopa sairaalassa sokerin vuorokausikäyrällä ja silti sairaalan pöperöillä sokeriarvbot oli liian korkeat. Mä jouduin sit pistään insuliinia.

Lapsi syntyi vko 37+1 ja hällä ei ollu oikeastaan omia sokereita laisinkaan. Joutui teholle viikosi sokeritiputukseen. Tuosta hieman ennenaikaisuudesta johtuen hän vietti elämänsä 3 ekaa viikkoa sairaalassa.

Sairaalasta päästyä kaikki meni hyvi ja on nyt 6-vuotiaana erittäin terve ja vilkas nuori neiti.

Ei tuota raskaudiabetestä kannata pelästyä. Pitää vain tarkkailla mitä syö.Muista syödä tasasin välajoin pieniä annoksia kerralla.

Makeaakin saa hieman syödä,mut ei paljon.

Kyllä se siitä!

Vierailija
7/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siin toi rv 26 kokeessa käynyt. Eikö lapsi ollut jättiläinen, painoi 4020 g, rv 40+5. Mä kyllä noudatin tarkasti ohjeita, en lipsunut ( paljoakaan), ja kyllähän siinä dieetillä saa ihan kunnolla syödä, ei nälkä tule, Kunhan syö terveellisesti. Okei, jonkun jäätelön popsin ylimääräistä, kun oli kesä. ei tuntunut veriarvoja haittaavan kuiteskaan.

Vierailija
8/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa onneksi laantumaan,kun kuulee,että tästä voi selvitä ilman suurempia ongelmiakin.Kunpa vaan vauvalla olisi kaikki hyvin.Nyt vauvan kokoa aletaan käsittääkseni seurailemaan loppuraskauden ajan ultralla.Ja hyvä,että sokerirasitus tehtiin,niin tietää nyt alkaa vaikuttamaan asioihin.

Onneksi teillä on nyt kaikki hyvin vaikean alun jälkeen numero 7.

Ap