Oikeastiko masennuksen oireet tunnistaa vuosia ennen?
Tämä tuli toisesta ketjusta mieleen ja olen tässä eri mieltä. Minä sairastuin masennukseen lapsuuden traumojen takia, mutta minussa ei varmasti ollut masennuksen oireita vuosia ennen. Lisäksi tiedän muutamia, joille puhjennut synnytyksen jälkeinen masennus eikä heilläkään ole aiemmin mitään masennuksen oireita ollut.
Mietin, että miten totta tuo on vai olikohan tämä joka näin väitti niin provoilija...
Kommentit (33)
Itsellänikin jonkin verran traumaattinen lapsuus ja lisäksi ilmeisesti perintönä isältä taipumus serotoniiniaineenvaihdunnan häiriöihin. Jälkeenpäin ajatellen minulla oli ainakin kolme lievempää masennusjaksoa jo ennen kuin sitten lopulta masennuin niin syvästi, että lääkäri huomasi sen, kun menin valittamaan sitkeää silmätulehdusta.
Muistan lukeneeni jostain oppikirjasta, että masennuksen esiintyminen syklisesti ja voimistuen on tyypillistä ihmisillä, joilla on siihen sisäsyntyinen taipumus.
Onnea vain ap:lle, jonka sairaus havaittiin kerrasta. Toivottavasti sait myös tehoavaa hoitoa.
enää tule, terveydellisistä syistä. Mutta tuon ketjun ap, josta tämä tuli mieleen niin on aivan yhtä hyvin voinut punnita voimavaransa, vaikka sinä muuta väitätkin. Eiköhän tämä henkilö tiedä itse parhaiten
Miten siis masennustaipumuksen näkee, kerro esimerkkejä? Omassa tapauksessani tiesin, että kuulun riskiryhmään, mutta jos elämä on mennyt hyvin eikä ole ollut pahempia vastoinkäymisiä niin mistä näkee masennustaipumuksen?
miksi lapset menee virikehoitoon ja perhe on tuloton? Mitä hän siis on tiennyt parhaiten?
3:lle
Sain kyllä sillon hyvää hoitoa masennukseeni ja oikealla lääkityksellä plus terapialla voitin masennuksen. Tiedän kuuluvani yhä riskiryhmään, sillä mm. tuleva synnytys saattaa laukaista masennuksen.
5:lle
Minusta tuon toisen ketjun ap:n tapauksessa ei voi puhua varsinaisesta virikehoidosta vaan minusta se on tukimuoto. Mistä tiedät tämän perheen olevan tuloton vai onko pelkkää olettamusta?
Ja sinänsä ihan turha valittaa, sillä subjektiivinen päivähoito-oikeus antaa oikeuden viedä lapsen/lapset hoitoon, vaikkei kumpikaan olis töissä ja vaikkei olis mitään painavaa syytä kuten tällä toisen ketjun äidillä.
Minä vastustan virikehoitoa, mutta tuossa tapauksessa sen ymmärrän.
Masennus tulee kun on tullakseen. Ei se muhi vuosikausia piilevänä. Sitten kun kerran on sairastunut, on koko loppuelämän riski sairastua uudelleen.
Näkee taipumuksen, näkee sukurasituksen ja tietää riskitilanteet.
Sukurasitus tietenkin voi olla tiedossa, mutta sekään ei kerro kenelle suvusta masennus tulee. Riskejä elämässä taas ei voi välttää.
nähtävissä, mutta ei se mitenkään tavallista ole. Kuka tahansa voi masentua milloin tahansa.
neljä läheistä lähiomaista, riski sairastua on niin selvä, että sen näkee tollokin otsallaan.
Ei kai tässä keskustella nyt pelkästään tuon toisen ketjun ap:sta, vaan väitteestä, että masennuksen voi nähdä jo vuosia etukäteen.
10, jos menettää lyhyen ajan sisällä neljä läheistä lähiomaista, riski sairastua on niin selvä, että sen näkee tollokin otsallaan.
mutta ikävä kyllä voin kertoa teille että ehkä tekin jossain vaiheessa huomaatte että ei elämä mene niin kuin sen itse suunnittelee. siinä vaiheessa teidän kaltaisenne ihmiset eivät auta.
että ei voi millään tietää koskaan yhtään mitään.
Kyllä minusta tuollaisessa tilanteessa tietää jo otsallaankin.
Ja siitä ketjustahan tämä ketju lähti.
pettymyksen toteamalla, että toisilla on parempi elämänhallinta kuin toisilla. Eli se että kovasti elämä opettaa jne. on usein ihan vain sitä, ettei hallitse elämäänsä ja ihan vaan sen takia ajautuu jatkuvasti katastrofista toiseen.
-Onnellinen lapsuus
-ehjä perhe
-ei sukurasitusta
=> Masennus.
Miltä se masennustaipumuksen omaava ihminen sitten vaikuttaa noin ulospäin? Siis jo vuosia etukäteen. Sitten se toinen ketju, josta tämä lähti. Sen ketjun ap:n mies masentui kun 4 läheistä kuoli. Sinä fiksuna kerroit että eipä olisi pitänyt tehdä lisää lapsia tuohon tilanteeseen. Nii-in. Se ap oli silloin rv17 kun eka läheinen mieheltä kuoli. Abortti vai? Mahtaako sitä edes saada noilla viikoilla tuollaisesta syystä?
Edelleen närästää tämä että masennustaipumus pitäisi tavallisen ihmisen nähdä vuosia ennen. Miten sen voi muka nähdä jos syynä on usean läheisen yhtäkkinen kuolema lyhyin. Mistä kukaan voi tietää että läheisiä tulee kuolemaan tuohon tahtiin? Vai lopetetaanko tässä kaikki tyynni lasten teko, kun ei sitä tiedä jos vaikka läheisiä kuoleekin. Voihyväisä.
ai olisi pitänyt tietää monta vuotta sitten että 4 läheistä kuolee peräkkäin. hyvä sinä! elämänhallinta ja elämänhallinta, sinäkin on eroja. tiettyyn pisteeseen saakka olen samaa mieltä mutta rajansa kaikella.
kohdalla näkisin tilanteen niin, että olin nuoresta asti ahdistunut, vuosi vuodelta yhä enenevissä määrin, ja kun aivot ei enää kestäneet jatkuvaa stressiä, puhkesi psykoottinen masennus. Eli jos olisin mennyt ahdistuksen takia ajoissa hoitoon (mutta en silloin voinut kuvitellakaan millekään psykologille valittamista ja sitten olikin mentävä mielisairaalaan), en olisi varmaankaan masentunut.
Pohdintani lähti tuosta toisesta ketjusta kyllä, mutta halusin tietää kyllä ihan yleisesti eikä ollut tarkoitus puida täällä tuota toista ketjua, että voiko masennustaipumuksen nähdä vuosia etukäteen kuten tämä yks "fiku" väittää. Tuohon en usko vieläkään. Riskitekijät on aivan eri asia kun että näkis, että just tämä sairastuu masennukseen.
Ja elämänhallinta se on jossain määrin omissa käsissä, mutta kaikkeen ei voi vaikuttaa, vaikka miten haluaisi. Mutta jos et tätä tajua, niin ei ole minun ongelmani.
ihmisillä on muutenkin epävakaampi kyky hallita tunteita (esim. holtittomat rakastumiset nuorena, vaikeus toipua pettymyksistä ym.).
kun neljä läheistä kuolee peräjälkeen muutenkin kuormittavassa tilanteessa.
vaan että masennustaipumuksen näkee.
Ja sen ketjun ap:n perhehän oli oikein tyyppiesimerkki ihmisistä, joilta puuttuu elämänhallinta. Ei se masennus ollut mikään syy ahdinkoon.
Ja sitäpaitsi jos lapsuudessa on traumoja, on masennusriskiryhmässä, joten jokainen järkevä ihminen tuollaisella taustalla puntaroi voimavaransa tarkkaan ennen kuin pusertaa maailmaan neljä lasta putkeen. Vai mitä?