Mul on niin paha olla kun ei ole töitä etten pysty olemaan :'(
Moi mammat! Oon opiskellut oikiksen 4:ssä vuodessa ja ollut alan töissä koko ajan. Myös vaihdossa ulkomailla ja yrittänyt hankkia kokemusta menemällä aina töiden perässä ympäri Suomea. Nyt valmistuin ja minulla on vielä 3 kk töitä vanhassa paikassa, mutta ei koulutusta vastaavaa lakimiehen työtä vaan alempaa ja siellä ei ole mitään koulutusta vastaavaa tarjolla jatkossakaan.
Nyt tarvis siis töitä saada, auskultointipaikkaa, mut joka paikassa tyhjää. Käräjäoikeuksien sivuilla lukee vain et seuraava haku vuonna 2011 tai valitettavasti emme ota ketään koska toimintamme supistuu... Tahtoisin hakea mutta ei mitään missään auki. Mies nukkuu mut oon itkenyt ja stressannut tätä asiaa, rintaa painaa... ja on niin paha olla kun ei ole mitään mitä edes hakea ja kaikki vähätkin paikat menee suhteilla. Tuntuu todella pahalta juuri nyt ja halusin vain kirjoittaa teille ja kertoa. Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan!!
Kommentit (36)
Itse olen biologi, ja meitäkin koulutetaan ihan liikaa. Ja kun on ylitarjontaa, on vaikea saada töitä + palkat huonot.
Mä olen nyt aloittanut oikiksen ruusuisen tieni ja mulle on ainakin ihan selvää että ne duunit saa suhteilla tulevaisuudessa. Mä olen kesätöitäkin hakenut (ja saanut) tarjoilijatyöni kautta, joku vinkannut että tossa on paikkakunnan kovin asianajaja ja sopivassa välissä iltaa menin hommaamaan itselleni duunia. Kaikki tuttujen tuttujen tutut joilla on vanhempia alalla on hyväkskäytetty ja samoin tottakai opiskelukaverit ja niiden suhteet. En mä todellakaan oleta että kun 1,5v päästä olen oikeusnotaari niin kaikki ovet aukeaa automaattisesti vaan petaan itselleni mukavaa petiä jo nyt.
Isot lakitoimistot: niihin avoimia hakemuksia
Isot yritykset: niissähän on juristeja tekemässä sopimuksia pilvin pimein.
IHANA ennustus!! Heh :D Tulin siitä iloiseksi samalla kun tässä hakemuksia kirjoitan ja yritän JAKSAA uskoa tulevaisuuteen. t. ap
hae isoihin kv-yrityksiin, rahoitus- ja vakuutusalan yrityksiin, liittoihin, asianajotoimistoihin ym. Sitkeys palkitaan, tiedän sen omasta kokemuksestani.
eduskunnan piilotyöpaikoista mm lainsäädäntösihteerien ja hallitussihteerien m.a viroista. Ja mielelläni kuulen kaikkia neuvojanne ja kokemuksianne!
ap
Kun ministeriön sivuilla on lueteltu avoimet työpaikat. Itse olen seurannut STM:n työpaikkoja, sinne haetaan usein juristia.
voisi yksityisenä tehdä perunkirjoja, avioehtoja yms.? Samalla kun haet töitä?
muuallekin kuin avoimiin paikkoihin. Isommissa firmoissa on yleensä laki-osasto, ei se duuni tarvi olla välttämättä missään käräjäoikeudessa tms.
mars mars tyrkyttämään itseäsi teollisuuden palvelukseen, tai pankkialalle.
ja sitten tietysti kaikenlaiset "kuluttajapalvelu/neuvonta-asiamies" tyyliset, eri yhdistyksissä jne. jne.
jos hakee vain avoimiksi ilmoitettuna paikkoja, niitä kaiken ilmiselvempiä julkisen hallinnon paikkoja mitä kaikki muutkin vastavalmistuneet niin saa siinä hakea...
mulla sama homma mutta alana vain kemiantekniikka. ei saa töitä ei.. pää meinasi hajota ja otin ensimmäisen paikan jonka löysin ja johon pääsin töihin. nyt teen siivojanhommia yliopistopohjalta :D
Ei auta kuin jatkaa hakua vaan ja uskoa että kyllä vielä tärppää. Henkensäpitimiksi joutuu joskus tekemään pienempi palkkaista ja "vähempiarvoista" työtä.
Silläaikaa kun olet työttömänä niin mitä jos menisit parina kertana viikossa johonkin vapaaehtoistyöhön? Vanhankotiin ulkoiluttamaan vanhuksia, eläinsuojeluyhdistykseen, vammaishoitolaan askartelemaan, nuorisokahvilaan jne, jne.
On yllättävää kuinka saa uutta perspektiiviä elämään tekemällä jotain todella hyödyllistä ihan ilman palkkaa. Se ei vaadi sinulta paljon mutta antaa todella runsaasti.
tässä, olen tehnyt kaiken tuon lisäksi vapaaehtoistyötä mutta nyt tuntuu kyllä NIIN pahalta!! Sympatiat myös kakkoselle... Miksi kaikki paikat menee suhteilla... Katsoin lakimieslehdestä että eduskuntaan palkataan määräaikaisia hallitussihteereitä ja lainsäädäntösihteereitä (eli juristeja, vaikka nimike on sihteeri) mutta missä nämä paikat ovat auki...jossain eduskunnan sisäisellä forumilla?
kauniissa sunnuntaiaamussa. Kyllä ne työkuviot vielä järjestyvät. Se on totta, että monet akateemiset juuri valmistuneet joutuvat tekemään juuri nyt ei-koulutustaan vastaavaa työtä.
Onko sulla lapsia? Jos ei ole ja haluat niitä niin eikös nyt olisi hyvä sauma sille asialle.
Sinullahan näyttää olevan mieskin.
Mitä työnhakuun tulee niin se onko lapsia vai ei vaikuttaa kyllä. Aina ei oteta hyviin töihin, jos ei ole vielä lapsia. Itseltäni aina kysyttiin, että koska hankit ne lapset!
Työnsaantiin tsemppiä ja onnea sinulle. Töitä saa tai sitten ei ja kuitenkin on elettävä tämä elämä.
Olen avannut blogin elämästä ja käsittelen monia asioita - ILMIÖITÄ - jotka ovat vaikuttaneet siihen, että Suomi on tänään mikä on. Se että ei saa alansa töitä ei ole vain suomalainen vaan yleismaailmallinen ilmiö. Niitä koulutettuja on nyt pilvin pimein eikä enää koulutus ole takuu sille että saa töitä. Niin oli joskus sodan jälkeen, mutta ei enää...
Tule blogiini lukemaan - en jaksa kirjoittaa tähän nyt enempää.
Täällä pyöri aikoinaan pitkä ketju: akateeminen työttömyys aiheuttaa ahdistusta...sitten laitoin tänne kutsun Muuminmammalle, että Pikkumyy kutsuu Muuminmamman kaffelle Kauppatorille keskustelemaan aiheesta ja myös kaikenlaisesta syrjäytymisestä.
Terveisin
abortti.blogspot.com
*Voimahali*. Onneksi ahdistukseen löytyy av-palsta...
Me kyllä tiedetään kaikki ja autetaan aina: Ovislimoista oikiksen harjoittelupaikkoihin!
Tulee mieleen 90-luvun lama. Oli se kamalaa, mutta siitäkin selvittiin. Hain n.200 paikkaa ja kyllä sitten löysin jotain tilapäistä jolla selvisin puoli vuotta eteenpäin. Kun saa kokemusta, löytyy se vakituinenkin paikka.
En usko että tämä taantuma kestää ihan niin pitkään ja että työttömyystilanne olisi ihan niin epätoivoinen kuin 90-luvulla. Koko ajan vapautuu virkoja ja vakituisia paikkoja kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.
Vuosina 1945-1950 syntyi n. 100 000 lasta /vuosi kun myöhemmät ikäluokat ovat olleet noin 60 000/vuosi.
Eli nämä ihmiset ovat nyt 64-59 vuotiaita. Eläkkeelle jää siis nyt vuosittain 40 000 ihmistä enemmän kuin työelämään tulee. Joten kyllä niitä paikkoja vapautuu.
Kärsivällisyyttä ja sitkeyttä työn hakuun!
Minä laitan kohta hakemusmyllyn pystyyn. Kartoitin juuri kaikki Etelä-Suomen käräjäoikeudet joihin voin hakea auskultoimaan ja aion tänään tehdä niihin kuuteen hakemukset. Ja soittaa perään. Ja TOIVOA että niitä paikkoja aukeaa. Mietin ulkomaitakin jo. Mutta raskasta kun olen viimeiset neljä vuotta reissannut erossa perheestä
Ap, tiedän ton sun tunteen. Tää ei ehkä juuri NYT lohduta sua, mutta jonain päivänä kuitenkin...vaikka työttömyys tuntuu kauhealta ja on kauheaa, se antaa sulle sellaista perspektiiviä, joka puuttuu aina työssä olleilta. Se antaa sulle empatiaa niitä kohtaan, joilla kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan ja jotka ei aina onnistu, vaikka yrittää parhaansa. Toi on todella tärkeää pääomaa sitten omassa työssäsi, ja osaat kohdata ihmiset aivan eri tasolla, kun ymmärrät edes vähän siitä pettymyksestä ja turhaumasta, siitä umipikujassa - tunteesta jota he elämässään kokevat.
Toi oli eka valoisa puoli. Toinen on se, että nyt opit selviämään oman pääsi kanssa. Voi olla, ettei tämä ole viimeinen työttömyysaikasi. Eka kerta on aina pahin. Sen jälkeen oppii pikkuhiljaa tunnistamaan ja ennakoimaan oman tapansa reagoida stressiin.Se lisää itsetuntemusta tuskallisesti, mutta tehokkaasti, jos vaan uskaltaa kohdata omat pelot ja miettiä, miten oikeastaan määrittelee itsensä.
Kolmas hyvä puoli on se, että nyt viimeistään ymmärrät hyvien ystävyyssuhteiden arvon. Koska et voi tuudittautua siihen helppoon työpaikan kaveruushöttöön, huomaat, että vaalit ystävyyssuhteitasi paremmin kuin moni muu, myös kun olet töissä.
Kyllä sä ihan varmasti saat töitä vielä. Yritä ajatella, että töissä olo on työelämästä oppimista, mut työttömän olo - se on elämästä oppimista. Ja töissä on sitten jotenkin helpompi ollakin, kun on tajunnut koko homman pointin; työ on vaan sopimus, joka kestää aikansa, ei ihmisen arvon ja minuuden mittari.
Kaikkea hyvää sulle, vielä tulee parempi päivä, ja yrittäminen palkitaan.