Mitenköhän mä en ole aiemmin tajunnut kuinka paljon helpompia menkat on kun käyttää tamponia.
Siis kyllähän mä nyt olen tiennyt että niitäkin on mutta jotenkin sitä aina vaan ostanut siteitä. eihän niitä edes juurikaan huomaa. Juu ja ikääkin 30v.
Seuraavaksi ehk voisin testata kuukuppia.
Kommentit (36)
En ole oikeastaan koskaan käyttänyt siteitä.
Yök, ällöttää ajatuskin.
ja netistä löytyy monta paikkaa googlettamalla, mm. www.leastore.fi josta itse tilasin omani.
ja niitä on eri kokoja, vaihtelee hieman valmistajienkin välillä, mutta periaattessa on iso koko ja pieni koko.
Kokeilin taas ekaa kertaa vuosiiiiin tampoonia. Lasten jälkeen olen käyttänyt vain siteitä ja onhan ne inhottavia kun valuu koko ajan:(. Kyllä oli ihanaa pitää tampoonia ja kyllä tuntui kuivalta! Ehken mäkään ole niitä aikaisemmin oikein osannut laittaa kunnolla sisään:).
Kuukuppi kiinnostais täälläkin. Mistä niitä tilaa ja onko niitä eri kokoisia?
teini-iästä asti, enkä osaa kuvitellakkaan että käyttäisin siteitä, inhottavan tuntuista kun valuu koko ajan. Kuukuppikin on ostettu,mutta se ei jostain syystä sovi yhteen mun anatomian kanssa. Kun se on paikallaan, tuntuu että välillä kramppaa koko emätin ja peräsuoli. Vaikka se olisi siis ihan oikein paikallaan, eikä muuten tuntuisi ollenkaan. Tamponien kanssa ei samaa tapahdu. Tietääkö kukaan mistä voisi johtua, haluaisin käyttää kuppia, mutta se kramppaus ja kipu on ihan järkyttävää.
Pidempi tyhjennysväli, varmempi ohivuotojen suhteen, rahat säästyy, vähemmän roskaa, ei jalkovälissä roikkuvaa narua ja ainakin minulla vuodon kesto lyhentynyt 7 päivästä 3-4 päivään verrattuna tamponiin. Niukkoina päivinä saatan käyttää myös kangassiteitä, koska ovat nopeampia laittaa ja ovat miellyttävän tuntuisia, eroa alushousuihin ei tunne.
Miinuksia on alkukustannus, siteiden huuhtelu ja se, että kupin asentaminen vaatii harjoittelua (eikä ole aina niin miellyttävää) mutta hyvin pieniä miinuksia ja enimmäkseen vain alkuhankaluuksia. Suosittelen!
Kuukuppikin on ostettu,mutta se ei jostain syystä sovi yhteen mun anatomian kanssa. Kun se on paikallaan, tuntuu että välillä kramppaa koko emätin ja peräsuoli. Vaikka se olisi siis ihan oikein paikallaan, eikä muuten tuntuisi ollenkaan. Tamponien kanssa ei samaa tapahdu. Tietääkö kukaan mistä voisi johtua, haluaisin käyttää kuppia, mutta se kramppaus ja kipu on ihan järkyttävää.
Niin runsas vuoto, että joudun käyttämään molempia, siteitä ja tamponia. Kupin kanssa en ole kiinnostunut touhuamaan. Tosin viime aikoina olen alkanut miettiä, olisiko tosiaan parempi ostaa ob-tä kuin tampaxia (joka on liian pitkä, ei mene helposti paikoilleen, eikä leviä joka suuntaan), tai pirkkaa, kun näiden kanssa niitä vahinkoja tulee..
Ja mieluiten käytän asettimellisia, pirkassa on surkean ohutta pahvia, vaikea saada toimimaan ja entäs vuokkoset? Muovia ja ihan älyttömän surkea käyttää.
Mä en tajua. Miten ihmeessä se voi lyhentää vuotopäiviä? Luulisi että ne tulisivat tietyn ajan riippumatta siitä mitä estettä käyttää.
Pidempi tyhjennysväli, varmempi ohivuotojen suhteen, rahat säästyy, vähemmän roskaa, ei jalkovälissä roikkuvaa narua ja ainakin minulla vuodon kesto lyhentynyt 7 päivästä 3-4 päivään verrattuna tamponiin. Niukkoina päivinä saatan käyttää myös kangassiteitä, koska ovat nopeampia laittaa ja ovat miellyttävän tuntuisia, eroa alushousuihin ei tunne.
Miinuksia on alkukustannus, siteiden huuhtelu ja se, että kupin asentaminen vaatii harjoittelua (eikä ole aina niin miellyttävää) mutta hyvin pieniä miinuksia ja enimmäkseen vain alkuhankaluuksia. Suosittelen!
Mä en ole ikinä tajunnut siteiden käyttäjiä. Veri valuu pitkin alapäätä, tuntuu ilkeältä, sotkee, haisee ym. YÖK. Jos vaan pystyy, niin kannattaa käyttää tamponia. Kuukautiset unohtuu täysin! Kuukupista ei ole kokemusta, mutta ajaa varmaan saman asian kun tamppooni ja tulee lopulta halvemmaksi.
Kuusi vuotta ollut hormoonikierrukka, kuukautisia ei ollenkaan!
Vierailija - 11.09.09 01:23 (ID 9199186)
Enkä kaipaa..........:-)
Erikoista - minulla hormonikierukka ja vuoto jonkin verran lisääntynyt. En ole koskaa kuullut, että jollain jääneet menkat kokonaan pois kierukanlaiton jälkeen.
Entäs te, joilla on kierukka, käytättekö monet kuitenkin tamponia? Minä käytän siteitä ja olen kuvitellut, että juuri tamponi olisi se epävarmempi, että voi siis vuotaa ohi. Entä tuleeko teille herkemmin tulehduksia (esim. hiiva), kun tamponi 'hautoo'? Tietysti kaikki yksilöllistä - minulla kun taas viime aikoina ollut ongelmia kutinan, ylimääräisen valkovuodon kanssa yms. niin en haluaisi herkistää tähän enää millään lisäjutulla...
tampooneissa jotain eroja että pitää eri vuotopäivinä osata valita just se oikean kokonen?täälläkin yksi joka ei koskaan ole edes kokeillut mutta haluaisi.
Mä käytän kuukautisten aikaan ob-tamponeita, mieluten asettimella varustetuja. Tampaxit ei jotenkin sovi mun anatomialle, teininä niitäkin kokeilin, mutta tuli ohivuotoja ja kipuja, kun turposi pitkittäin varsin suureksikin, mutta sivuttain ei yhtään. Nyt aikuisena en edes ole kokeillut niitä. Tällä hetkellä ei ole kuukautisia lainkaan, kun odotan esikoista. Ihanaa tällainen pitkä tauko kuukautisista! Jälkivuotoa en vielä edes mieti...
tampooneissa jotain eroja että pitää eri vuotopäivinä osata valita just se oikean kokonen?täälläkin yksi joka ei koskaan ole edes kokeillut mutta haluaisi.
sitten vaihdan siniseen ja lopuksi keltaiseen.
Tiedän, ettei kaikki näin tee.
Kuusi vuotta ollut hormoonikierrukka, kuukautisia ei ollenkaan!
Erikoista - minulla hormonikierukka ja vuoto jonkin verran lisääntynyt. En ole koskaa kuullut, että jollain jääneet menkat kokonaan pois kierukanlaiton jälkeen.
eikä kuukautisia oo ollut ekan puolen vuoden jälkeen, suosittelen!!