Mitä tehdään kun perheessä VESIROKKOA ja toinen vanhemmista ei ole sairastanut?
Eli auttaako rokotus vielä siinä vaiheessa, kun perheessä on jo yhdellä vesirokkoa? Mennäänkö vasta-ainetesteihin? Vai aloitetaanko lääkitys varmuuden vuoksi?
Kommentit (9)
että sairastamaton aikuinenkin sairastuu. Vesirokon itämisaika on jopa 3 viikkoa eli jos lapsesi kantoi virusta 2-3 viikkoa enen oireita, hän on sinä aikana ehtinyt siirtämään viruksen tuolla sairastamattomalle vanhemmalle.
Ja vesirokkohan tarttuu jopa ilmateitse eli ei sitä oikein voi samassa perheessä välttää.
vesirooko on todennäköisesti jo tarttunut
siis miksi ette ole asiaa aiemmin miettineet, nyt rypistätte kun on paaaaat housuissa
olisiitte hakeneet rokootten ajoissa
mun ukko sairastiaikuisena vesirokon ja ei se siihen kuollut, rakkuloista oli kyllä kun rupikonnalla ja kuumetta ja surkkena oli, mutt ei se nyt mikään maailmanloppu ollut
ps silloin ei viel ollut rokotetta
kun yli 12v. sairastuu vesirokkoon. Kannattaako kuitenkin lääkitys aloittaa ennen oireita vai vasta kun oireet ilmaantuvat?
Joidenkin aikuisten vesirokon sairastamattomuus selittyy sille, että vesirokolle voi olla myös immuuni ilman sairastettua rokkoa.
Mutta tosiaan millään ette sitä pysty välttämään, jos teillä joku jo sitä sairastaa. Rokote ei enää auta eikä ole muutenkaan edes 100-prosenttinen. 6-vuotias poikani sairasti juuri vesirokon, vaikka on saanut 3 vuotta sitten rokotteen. Tosin rokko oli äärettömän lievä.
niin kannattanee hakeutua lääkäriin ja pyyttää lääkitys.
Asikloviiri tehoaa vesirokkoon ja vähentää oireita/nopeuttaa paranemista.
Jos tällä kertaa menee ohi, toivottavasti, niin sitten kyllä kannattaa sen sairastamattoman aikuisen ottaa rokotus.
Rokotustahan muutenkin suositellaan viimeistään jos ei kouluikään mennessä ole vesirokkoa saanut, se kun tuppa olemaan sitä rankempi mitä vanhemmalle tulee.
En muutenkaan ymmärrä miksi ihmiset ei otata lapsilleen sitä rokotetta. Hinnaksi tuli pistettynä reilu 60€ joka on jo rahallisestikin paljon vähemmän kuin se 10-14 päivän työstä poissa olo kun sairaus iskee. Lisäksi saa säästettyä lapsen niiltä kutisevilta ikäviltä rakkuloilta ja mahdollisilta arvilta, puhumattakaan jälkitaudeista.
joissain tapauksissa pitkäaikaissairaat yli 13-v lapset. Mutta ei terveitä aikuisia.
jos ne vaan on lääkärin mielestä tarpeeksi ärsyttäviä vaatiessaan lääkereseptiä :)
mä sain ko. reseptin vesirokkoon juuri siksi, että tauti oli mulla niin pahana, olin jo aikuinen, se oli kestänyt jo lähes 2 viikkoa eikä parantumisesta ollut merkkejäkään, ja vaatimalla vaadin reseptiä.
Oletko raskaana vai miksi mietit asiaa? Jos et ole niin sitten vain sairastatte vesirokon.
Ja voihan olla niinkin, että olette sairastaneet sen tietämättänne lapsuudessa. Useimmilla se nimittäin on ollut. Minäkään en tiennyt sairastaneeni vesirokkoa, mutta vasta-ainetestin mukaan se on ollut minulla. On sitten näköjään ollut todella lievä.