Kuinka vanhaa vauvaa olette "valvottaneet" jotta rytmi löytyy?
Meillä 3vkoa vanha vauva, joka mielestäni elää varsin sopuisassa 3-4h rytmissä ympäri vuorokauden. Se tosin vaihtelee aika lailla -välillä saattaa valvoa koko päivän (klo 9-19) ennen kuin nukahtaa unilleen ja sitten välillä taas ei herää koko päivänä kuin syömään ja jatkaa heti uniaan.
Minä en ole tähän rytmiin vielä kajonnut... jotenkin ajattelen, että sitten pari kuisella alkaa olla jotain mahiksia saada sitä rytmiä päiviin.
Neuvolassa terv.hoitajalla kuitenkin silmät pyöri kun sanoin, että välillä valvoo koko päivän (korkeintaan torkahtelee vartiksi) ja välillä taas nukkuu koko päivän. Sanoi, että pitäisi herätellä???
Yöt nukkuu mielestäni niin hyvin kun tuon ikäiseltä voi odottaa eli kun siinä 19-20 aikaan aloittaa yöunensa niin nukkuu 3-4h pätkissä aamulla jopa 11 asti.
Valvottaisitteko tämän ikäistä vielä (jos siis nukkuu koko päivän) vai antaisitteko mennä omaan tahtiin?
Minkä ikäisenä olette alkaneet päivärytmiä ohjailla?
Kommentit (16)
että yöllä ei jutella ollenkaan. Annat maitoa, vaihdat vaipan (jos tarvii) ja uudestaan nukkumaan. Valot kannattaa pitää mahdollisimman vähinä. Näin vauva tietää että on yö.
Päiväsaikaan voi jutustella enemmän, lauleskella, lorutella.
Hoitopöydälle, jos meinaa liian syvään uneen mennä, koska tosiaan nukahtelee tuossa välillä. Tämä siksi, että rauhallisemmat jaksot säästetään yöhön ja iltapäivään, jolloin "väsytetty" vauvakin nukkuu paremmin. Ei siis kidutusta, mutta häirintää normaalirutiinien muodossa.
jos ei anneta nukkua silloin kun nukuttaa. Ja liian väsynyt, "rytmitetty" vauva ei välttämättä osaa enää rauhoittua yölläkään nukkumaan.
ettei tuon ikäistä valvottaa kannata. Eikä yleensä edes herätellä syömään, jos kuitenkin syö noinkin tiheästi. Aika pienihän vauva on, mutta jos tankkaa kunnolla silloin kun syö, niin en missään tapaukessa herätteli enkä ainakaan valvottaisi.
Mun mielestä tuon ikäiselle on turha yrittää mitään rytmiä opettaa. Yleensä huonosti nukuttu päivä tietää huonosti nukuttua yötäkin, isommillakin lapsilla. Mitä paremmat päikkärit, sitä parempi yö, ainakin meillä kaikilla kolmella.
härkkiä unista tai nukkuvaa vauvaa tai lasta. Tykkäisitkö itte jos joku tönis ja raahais ees taas kun oot uneen vaipumassa? Älytöntä. Eikä perustu mihinkään järkevään. Et saa ainakaan mitään hyvää tuolla aikaan...
olen toiminut kolmen lapseni kanssa niin, että yöllä pyritään nukkumaan, ja päivällä on toimintaa. Vastasyntyneellä se on toiminut samoin, kuin joku kirjoittikin, yöllä ei valoja, pelkkä syöttö, ei juttelua eikä vaipanvaihtoa ellei ole kakkoja. Päivällä luonnostaan sisarusten ääniä, valoisampaa ja toimintaa. Noin parin kuukauden iässä olen selkeästi laittanut päiväunille vaunuihin pihalle, ensin kolmesti päivässä, ja sitten iän karttuessa kahdesti. Tämä on mielestäni lempeää rytmittämistä, ja toiminut meillä. Ei toimi varmaan kaikilla. Omat lapseni ovat olleet selvästi sellaisia, jotka kaipaavat hieman ohjausta "rytmissään", ja ovat olleet tyytyväisempiä näin. He ovat olleet huonoja nukkujia, siksi varmaan olen kallistunut vähän ohjailemaan rytmiä, en varmaan tekisi vauvalla, joka nukkuu hyvin.
poika, ja en edes yritä rytmittää :) Onneksi kuitenkin just yöllä vetää sen n.h unet, niin saan itsekin nukkua. Esikoisen aikaan aloitin rytmittämisen muutaman kk iässä. En nyt sitä tarkkaa ikää muista. Mutta aika jännä että noin sanottu neuvolassa. Kun kuitenkin yli 3kg jo on. Itselle ei esikoisen aikaan käsketty herätellä vaikka oli syntyessään alle 3kg. Ihmettelin silloin suuresti sairaalassa että miten antoivat pojan nukkua 6h ennen kuin toivat vauvalasta syömään.
sairaalasta kotiin päästyä on aloitettu herättämällä ilta kuuden aikoihin ja siitä sitten vaihdettu vaippaa ja syötetty jne. Ja kello 20.00 nukkumaan. Näin on tehty kaikilla viidellä lapsella ja nykyäänkin kaikki 14v 13v 9v 5v ja 3v menevät mukisematta nukkumaan joka päivä klo 20.00.
rytmiin noin pienellä. Vasta joskus 4kk iässä alkaisin miettiä rytmitystä jos vuorokausi aivan päälaellaan.
Jos kerran syö n. 4 tunnin välein (yöllä harvemminkin), niin anna nukkua. Mielestäni pitää mennä ihan vauvan rytmin mukaan. Kauhea ajatus valvottaa 3 viikkoista...
Ei ole MITAAN mahdollisuutta saada aikaiseksi paivarytmia tuonikaisella. Itseasiassa meilla ainakin on niin etta vakisella valvottaminen on tehnyt paljon isompanakin lapsista vain entista levottomampia eika ole koskaan lisannyt unta (eli esim. etta aamulla olisivat nukkuneet pidempaan). Mutta neuvolassa ovat ehka huolissaan ettei saa tarpeeksi ruokaa jos nukkuu todella pitkia patkia putkeen (?). Mutta jos lapsi ei ole kovin pienipainoinen ja on kasvanut normaalisti niin tuollakaan ei liene niin valia. Tai sitten ovat siella neuvolassa muuten vaan poljia, ei nekaan siella kaikkea tieda eli kannattaa kuunnella omia tuntemuksiaan ja omaa lastaan ja antaa neuvolan aivoitusten menna toisesta korvasta ulos, jos tuntuvat kovin kummallisilta.
Minäkin mietin, että miksiköhän se terkkari kehotti valvottamaan päivällä??
Vauvalla ei ole edes pahempia vatsaitkujakaan (varsinkin kun koliikki-esikoiseen verrataan). Ainoat käninät osuu tuonne illan 22-23 tienoille, jolloin järjestään sitten valvoo ja inisee pierujaan, mutta se kestää yleensä tunnin -kaksi tuntia ihan maksimissaan-
Tänään on taas vuorossa unipäivä. Poika ollut toistaiseksi hereillä 10-12 ja muuten nukkunut ihan koko ajan. Herää siis syömään noin 3-4h välein itse ja jatkaa oitis uniaan.
En valita -helpolla tässä on toistaiseksi päässyt.
laittaa, että viestin nro 5 kirjoitti siis ap.
vauvasta sanottakoon, että on tosiaan pieni painoinen eli syntyi raskausmyrkytysepäilynä... käynnistys vkolla 39+0 eli täysiaikainen poika, mutta paino vain 2600g.
Paino kuitenkin noussut kohisten ja nyt jo 3kg kasassa.
ap
No toi paino voi sitten selittaa asiaa, mutta silti ehka neuvolassa hotkyillaan hiukan jos se on kuitenkin jo 3 kg. Meilla nimittain tama kolmonen oli myos 2600 g rv 37 kaynnistettyna (minun sairauteni takia), ja sain jo synnarilla ohjeeksi herattaa 3 tunnin valein syomaan (jos ei siis itse heraa aikaisemmin, useamminkin sai syottaa) kunnes saavuttaa 3 kg painon (itse asiassa meilla kavi katilo kotona punnitsemassa hanta siihen asti pari kertaa viikossa). Eli kun paino on alle 3 kg niin tilanne on vahan eri.
Eikä vauvoilla ylipäätään. Uniongelmatkin ovat yleensä vanhempien ongelmia. Lapset nukkuvat kyllä riittävästi vuorokauden aikana. Itse olen oman unentarpeeni vuoksi alkanut pikkuhiljaa valvottaa nelikuista. Sitä ennen se ei olisi ollut edes mahdollista.
puuttunut vauvan rytmiin saatika valvottanut vauvaa tahallaan. Pienet tarvitsevat paljon unta, kyllä se unirytmi sieltä tulee ihan itsekseen ajan kanssa.
Tässä kaksiviikkoista vauvaamme juuri pitelen sylissä. Sylissä siksi, että ei hirveästi nukkuisi. Hoitopöydälle, jos meinaa liian syvään uneen mennä, koska tosiaan nukahtelee tuossa välillä.
Tämä siksi, että rauhallisemmat jaksot säästetään yöhön ja iltapäivään, jolloin "väsytetty" vauvakin nukkuu paremmin.
Ei siis kidutusta, mutta häirintää normaalirutiinien muodossa. Hyvin toimii, tällä vauvalla on rytmi.
Esikoisen annettiin mennä täysin omaa aikaansa. Vauvalle se kai sopi, mutta äiti oli mennä rikki.
En sano, että rytmitä, vaan sanoa, että valitse aktiivisempi vaihe ja rauhallisempi vaihe. Vauvasi seuraa.