Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja vaatia että yhtäkkiä minulla pitäisikin olla auto??

Vierailija
08.09.2009 |

Pitääkö todella henkilön itse ostaa auto jos työ vaatii autonkäyttöä? Mitä autot edes maksaa. Apua?!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ajat omalla autolla? Aika erikoista, yleensähän päivärahat saa työmatkoista myös silloin kun ne tekee junalla, lentokoneella tai vaikka sillä firman autolla, johon ap:lla pitäisi minusta olla oikeus tässä tilanteessa.

Vierailija
22/52 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai päikkyrahat tulee käyttää sitten mitä kulkuvälinettä tahansa.

Auto on vaan isoilla kilometreillä edullisin tapa työntekijälle, kilsakorvausten kautta.

Sitä voittoa alkaa kyllä tulla käytännössä heti kun kilsakorvauksilla katetaan nuo auton kulut. Mitä halvemmalla autolla pystyy ajelemaan, niin sitä vähemmän on sitä arvonalenemaa. Itse en voinut halvinta mallia harkitakaan näillä matkamäärillä ja edustustyöllä.

Kiitos toiselle vastaajalle. Olen tehnyt kotiläksyni, muutoin en olisi autoa ostanutkaan ja tätä työtä vastaanottanut. Kyllä se helpottaa paljon että kuukaudessa jää helposti keskimäärin se 500€ nettona käteen enemmän palkan päälle.

Suosittelen ap:ta seuraamaan oman auton kuluja jossain yksinkertaisessa excel- taulukossa.

jos ajat omalla autolla? Aika erikoista, yleensähän päivärahat saa työmatkoista myös silloin kun ne tekee junalla, lentokoneella tai vaikka sillä firman autolla, johon ap:lla pitäisi minusta olla oikeus tässä tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä että sinulle omalla autolla ajo kannattaa, mutta päivärahojen vetäminen mukaan tuohon laskelmaan saa voiton näyttämään aika paljon huimemmalta kuin mitä todellisuus kuitenkaan on. Jospa yritettäisiin olla raha-asioissa juuri niin tarkkoja kuin niissä pitääkin olla eikä sekotettaisi asioita keskenään :-)

Tottakai päikkyrahat tulee käyttää sitten mitä kulkuvälinettä tahansa.

Auto on vaan isoilla kilometreillä edullisin tapa työntekijälle, kilsakorvausten kautta.

Sitä voittoa alkaa kyllä tulla käytännössä heti kun kilsakorvauksilla katetaan nuo auton kulut. Mitä halvemmalla autolla pystyy ajelemaan, niin sitä vähemmän on sitä arvonalenemaa. Itse en voinut halvinta mallia harkitakaan näillä matkamäärillä ja edustustyöllä.

Kiitos toiselle vastaajalle. Olen tehnyt kotiläksyni, muutoin en olisi autoa ostanutkaan ja tätä työtä vastaanottanut. Kyllä se helpottaa paljon että kuukaudessa jää helposti keskimäärin se 500€ nettona käteen enemmän palkan päälle.

Suosittelen ap:ta seuraamaan oman auton kuluja jossain yksinkertaisessa excel- taulukossa.

Vierailija
24/52 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisikohan herra kilometriherra esittää voitokkaat laskelmansa työajosuoritteella 5000km/vuosi?

millainen kärry hankitaan ja huolletaan tuosta saaduilla "voitoilla"?

harmi, että ketju meni yhden ihmisen menestymisen todisteluksi.

Vierailija
25/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos alunperin on työ ollut sellainen, ettei autoa tarvitse.

Vierailija
26/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta "en kuulu autoedun piiriin" koska olen liian alhaisella tasolla, mitä voin tehdä? En osannut sanoa mitään kun pomo tästä minulle ilmoitti.

ap

Vierailija
27/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli palkkaa, eikä niin että joutuu lainaa ottamaan et pystyy töissä käymään.

Vierailija
28/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyllä kai sinä korkeakoulutettuna tajuat että auto on must"

ap

Vierailija
29/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyt sen auton ostamaan.

Vierailija
30/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

TA on velvollinen sen sulle hankkimaan. Ja jos et halua siitä maksaa veroja, sovit, että auto on työmaan parkkiksella yöt ja viikonloput. Eli otat auton kotiin ainoastaan silloin, jos sulla on heti aamulla ensimmäiseksi meno jonnekin muualle kuin omalle konttorille.

Vierailija
31/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla miehet erottuvat naisista ura- ja palkkakehityksessä. Tuossa tilanteessa pitää sanoa, että nyt teillä on kaksi vaihtoehtoa

1) kuljen kaikki matkat taksilla

2) lisätään mun palkkaan vapaan autoedun verran liksaa, esim. 800 euroa.

Vierailija
32/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hitto vie joudu ottamaan lainaa autonostoon!!

ap

menetä varmaan yöuneni tässä

Vierailija
33/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla miehet erottuvat naisista ura- ja palkkakehityksessä. Tuossa tilanteessa pitää sanoa, että nyt teillä on kaksi vaihtoehtoa 1) kuljen kaikki matkat taksilla 2) lisätään mun palkkaan vapaan autoedun verran liksaa, esim. 800 euroa.

Vierailija
34/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet alunperin mennyt työhön, jossa ei tarvita autoa, ei TA voi vaatia sinua hankkimaan autoa vaan työnteon takia.

Eli kuten joku neuvoikin, TA hankkikoon sulle auton käyttöön tai osoittakoon sellaista työtä jota voit edelleen tehdä ilman autoa. Irtisanomisperustekaan tuo ei ole joten älä pelkää.

Nyt kysyt suoraan TA.lta, että mitäs tehdään. Autoetu sulle tai muuta palkalataan ja saavutetuilta eduiltaan vastaavaa duunia.

T: eräs jolla on 12 alaista

Vierailija
35/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei sun työsopimuksessa lue että pitää olla oma auto.

Jos et ole sellaista paperia allekirjoittanut, niin sitten ei tarvitse olla.

Joko ne hommaa sulle auton tai kuljet taksilla.

Sanot suoraan että sulla ei ole työnantajan tarpeen vuoksi velvollisuutta ostaa omaa autoa.

Ja jos ne uhkaa irtisanomisella niin soita liittoon. Kai kuulut liittoon ja pyydät neuvoa sieltä.

Vierailija
36/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei voi velvoittaa hankkimaan autoa, jos se ei ole ollut ehtona työn saamiselle. Mullakaan ei ole autoa, ja työnkuvan muuttuessa pomo ilmoitti, että auto pitäis hankkia. Sanoin että en hanki, eihän siinä ole järkeä, et mulle tulee tommonen iso kuluerä jos palkka ei vastaavasti nous. Varsinkin kun olen määräaikainen. No, se oli sillä selvä, ja aina kyyti järjesty joko muiden mukana, julkisilla tai taksilla. Sitten muuten myöhemmin paljastui, että mun pomo oli jotenkin junaillut itselleen leasing-auton, eli ei hänelläkään ollut oma auto käytössä!

Vierailija
37/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pohdin varmuudeksi kun keskustelu käydään ihan piakkoin asiasta. Koen vaikeaksi autonoston lama-aikana. Työ kiinnostaa ja se uusikin puoli mutta auton haluaisin kyllä palkan päälle ilman muuta.

Kuulun kyllä liittoon eli voin kysyä sieltä jos menee hankalaksi.

ap

Vierailija
38/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta "en kuulu autoedun piiriin" koska olen liian alhaisella tasolla, mitä voin tehdä? En osannut sanoa mitään kun pomo tästä minulle ilmoitti.

ap

Antavat sulle ylennyksen, jotta pääset autoedun piiriin. Muuten sulla ei ole mitään velvollisuutta ostaa itsellesi autoa. pidä puolesi hyvä nainen, älä anna pomon kyykyttää itseäsi!

Vierailija
39/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslain alainen asia ja pitäisi olla työsopimuksessa mainittuna, jos työntekijän pitää järjestää ajoneuvo(!). Uskomatonta. Ajokortti voidaan edellyttää, se ei ole epätavallista.

Työnkuvan muuttaminen tai sopimustulkinnan muuttaminen tuohon tapaan ei mene yksipuolisesti eli voi edellyttää eikä sinun tietenkään tarvitse lainaa hakea ajoneuvoa varten. (muutoin: pienen ajomäärän kanssa kilometrikorvaukset ovat edullisin tapa pitää autoa, silti se on kova kustannus).

Valmistaudu henkisesti riitauttamaan tuleva irtisanomisesi ja pidä päiväkirjaa pomosi sanomisista.

Auton edellyttäminen yhdistettynä ilmoitukseen, että autoetua et voi saada, on peiteltyä painostamista työpaikasta ulos.

Joka tapauksessa tulossa ikäviä aikoja työpaikalla, joten varaudu henkisesti.

t: esimiesasemassa, muutamia opintoja työoikeudesta takana

Vierailija
40/52 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala skenaario sinulta numero 18 !

En haluaisi millään riitauttaa tätä. Olenkohan nai'ivi tapaus kun en ymmärtänyt että esimies halusi aloittaa "tuollaisen" keskustelun. Mitähän tästä nyt seuraa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan