Pappi vastaa Jeesuksen hauta-dokumentin kysymyksiin
TV:stä tuli jo toiseen kertaan dokumentti Talpiotin haudasta, jonka dokumentin tekijät esittävät olevan Jeesuksen hauta.
Vaimo on lueskellut tätä palstaa paljonkin ja olen kerran tai pari 'sortunut' kirjoittamaan joihinkin kristinuskoa koskeviin kysymyksiin. Nyt sitten ajattelin, että katsonpa onko tälle tarvetta.
Eli jos jokin juttu siinä mietityttää tms. niin kirjoita tähän. Vastaan hetken ja menen sitten nukkumaan. Jatkan huomenissa kun ehdin - voi mennä iltapäivään, kun on sen verran tekemistä.
Aloitan vaikka postini aina 'Pappi vastaa' niin ei mene sekaisin mahdollisten muiden kanssa (siis ev.lut. pappi - tarkennuksena vain)
Kommentit (51)
Eli tarkoitin joulun aikaan neloselta tullutta Simcha Jacobovicin ja James Cameronin dokumenttia, jossa väitettiin löydetyn Jeesuksen kadonnut hauta luineen. Dokumentti tuli ensimmäisen kerran Suomessa pääsiäisenä 2007, ja nyt sopivasti jouluna uusintana. Voin lohduttaa, että jos et ole nähnyt sitä, et ole menettänyt mitään :)
Miksi valvot ja surffaat netissä tähän aikaan yöstä? Eikö Herra anna nukkua?
heti tuon 'pappi vastaa' -alun. Mutta eipä tässä aiheessakaan ole pysytty :)
Eli ketjun aloittaja kirjoitti postit 3, 5, 8 ja 11.
Näyttää siltä, että 'herra' ei anna minun nukkua, joten pysyn linjoilla vielä ainakin jonkin aikaa.
sulla on aika nuori poika sitten? Meillä lähes 4 v. poika kömpii aina vanhempien sänkyyn ja komentaa "täcken på, pappa - peitto päälle, äiti".
ainakin tällä erää. Eipä ole tekemisen puutetta ollut viime vuosina :)
Mutta nyt taitaa olla aika mennä nukkumaa. Jatkan huomenissa tarpeen ja ehtimisen mukaan. Hyvää yötä!
mitä mieltä ev.lut. pappi on siitä, että ev.lut. lapsella on Puolan katolilainen kummi?
Kun kirjoitetaan se 'herra' pienellä, niin päästään jo lähemmäksi totuutta ;)
Lain mukaan ev.lut. lapsella saa olla kahden ev.lut. konfirmoidun kummin lisäksi kummi/kummeja jostain muusta kyseisen kasteen hyväksyvästä kristillisestä kirkkokunnasta. Eipä siinä sen kummempia.
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa. Rohkeutta muuttaa mitkä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.
Kenen kirjoittamaa tämä teksti on? Tiedätkö?
pidetään Reinhold Niebuhria. Hän vähintäänkin teki lauseen tunnetuksi, joten ei liene väärin laittaa sitä hänen nimiinsä.
Nyt olen vapaa ja mukana tuulen,
saan kulkea rajalla ajattomuuden.
Olen kimallus tähden,
olen pilven lento,
olen kasteisen aamun pisara hento.
En ole poissa, vaan luoksenne saavun
mukana jokaisen nousevan aamun.
Ja jokaisen tummuvan illan myötä
toivotan teille hyvää yötä.
Tuosta toisesta runosta en tiedä, on vähän vieraampi. Kuullut toki olen, mutta muuten en tiedä.
Kun kirjoitin 'herra' pienellä, tarkoitin toista poikaamme, joka heräsi jälleen aika aikaisin. Touhuaa tuossa pirteänä ja varmistaa, etten pääse itsekään nukkumaan.
Indiana Jones filmien Graalin malja ja Liiton arkki, onko niitä? Ja mikä on niiden kohtalo tosielämässä?
laitoinpa vastauksen sitten uudeksi viestiksi...
Kopioin tähän:
Nuorempi poika on vähän yli vuoden ikäinen. Unirytmi hänellä on pelottavan selkeästi tällainen - vahvistunut koko ajan.
Graalin malja: Keskiajan ritariromantiikassa (kirjallisuudenlaji) syntynyt taru ja haave, joka on sitten aikojen kuluessa kerännyt ympärilleen jos jonkinlaista. Ei varhaisempaa pohjaa, mutta siitä saa hyvän kirjan tai elokuvan edelleen ;)
Liiton arkku/i: Viimeinen maininta arkusta oli Vanhassa testamentissa vähän ennen kuin Egyptin faaraon joukot ryöstävät Jerusalemin temppelin. Arkku joko kätkettiin tai ryöstettiin silloin. Mikäli se ryöstettiin, ei alkuperäisestä todennäköisesti ole mitään jäljellä. Mikäli se kätkettiin, se saatettiin myöhemmin ottaa hyvinkin käyttöön - tai ryöstetyn tilalle rakentaa uusi. Roomalaisten valloittaessa temppelin 70 jKr. he eivät löytäneet arkkua. Eli tämä (ensimmäinen tai toinen) todennäköisesti kätkettiin, ja se lienee unohtunut jonnekin kätkijöiden kuollessa taistelussa tai orjuudessa. Etiopian koptikirkko tosin väittää heillä olevan aidon ja alkuperäisen Liiton arkun - uskoo ken tahtoo. Todennäköisesti siis alkuperäinen on ollut kappaleina jo pitkään - mutta arvoitukset kiehtovat...
muuten loistavaa komentoa kahdella kotimaisella teidän lapsella :D
t muslimi, jonka nuoremmalla lapsella on pelottavan samanlainen unirytmi kuin nuoremmalla pojallasi.
ilmeisesti Ilmestyskirjassa? Mikä on oikea sanamuoto tälle mitä Iron Maidenkin käyttää kappaleessaan The number of the beast ja mitä sanotaan elokuvassa The Omen? Ja onko pedon luku tuo 666 vai jossain keskustelupalstalla mainittu 616?
Muslimille: Kiitos, myötätunto on molemminpuolista :)
Pedon luvuksi sanottu 666 löytyy Ilmestyskirjasta. Ilmestyskirja on kirjoitettu 90-luvulla jKr. Luku 6 on Raamatun symboliikassa ihmisen luku - mihin myös viitataan luvun 666 yhteydessä. Numeroilla oli sekä kreikassa että hepreassa lukuarvot. Konkreettisesti luvulla 666 (tai 616) viitataan jo 60-luvulla kuolleeseen keisari Neroon. Hän oli ensimmäinen Rooman keisareista, joka alkoi vainoamaan kristittyjä. 90-luvulla vainot olivat levinneet kattamaan koko valtakunnan, ja näin silloin keisarina ollut Diocletianus samaistettiin Neroon. Tätä merkitsee samassa luvussa oleva maininta pedosta, joka on saanut surmaniskun, mutta parantunut siitä.
Eli konkreettisesti - Johanneksen aikana 90-luvulla - moni osa kirjasta viittaa niihin vainoihin, joiden keskellä kristityt elivät silloin. Samalla osa kirjasta viittaa selvästi tulevaan aikaan - ja osa profetioista on luonteeltaan ns. kaksi kertaa täyttyviä. Ensimmäinen täyttyminen on pian kirjoittamisen jälkeen, ja toinen sitten paaaaljon myöhemmin. Tämä on aika luonteenomaista kyseiselle kirjallisuudenlajille.
Luku 616 on sitten käsikirjoitusten kopioinnissa tapahtunut tarkoituksellinen tai tahaton muutos, mikä johtuu siitä, että keisari Nero voitiin kirjoittaa kahdella tavalla: Nero ja Neron. Eli 'n' on lukuarvoltaan 50.
Jatkona vielä edelliseen, että luku 666 viitannee siis tulevaan henkilöön, jonka esikuvina ainakin Nero ja Diocletianus ovat olleet. Iron Maidenin poikien olisi kuitenkin ollut ihan hyvä lukea myös kuinka tälle henkilölle lopulta käy... ;)
olisi jäänyt sänkyyn pyörimään täksi(kin) yöksi. -Pientä unettomuutta.
Pari kysymystä: aiheesta ensin kysyttävä, että eikö Jeesuksen hauta sijaitsekaan Jerusalemissa? Muistelisin käyneeni paikassa, jota väitettiin Jeesuksen haudaksi. Tästä tosin 20 vuotta aikaa ja tuolloin aihe ei niin kovasti kiinnostanut.
Sitten aiheen vierestä: Minusta Raamattua tulisi tulkita oppikirjana, ei ohjekirjana. Sen sanoma on osittain vanhentunutta. Minä uskon että minun Jumalani on hyvä Jumala ja antaa minun syntini anteeksi kun niitä kadun. Minä uskon että Jumalan silmien edessä homot, abortin tehneet teinit, varkaat, haureutta harrastaneet yms heikot ovat samanarvoisia kuin tosiuskovat. Mitä mieltä olet?
onko papilla lapsia?