(.) TAMMIMASUJEN *vko* *1* (.)
29.12. tjw---------------28v------1-------Jorvi
1.1. kimmi--------------33v------5-------K-SKS
1.1. ninette-------------30v------2-------TYKS
2.1. nanna80----------28v------3-------TAYS
2.1. -meea-87----------?--------1-------OYS
3.1. noffetus-----------26v------1--------TAYS
5.1. jasper08----------26v------3-------kättäri
6.1. trio------------------38v------3-------kättäri
7.1. Eno-Elmeri-------35v------2------Jorvi
7.1. uniq-----------------31v------1-------NKL
8.1. döner78-----------30v-------2-------hyvinkää
8.1. duffeli--------------34 v------2--------TYKS
9.1. Tii75----------------33v------2--------KOS
11.1. Anni09-----------31v-------1-------kättäri tai NKL
11.1 Annami-----------31v-------1-------
12.1. tepa84-----------24v-------1--------TAYS
12.1. Lelu----------------?--------1--------NKL
13.1. mae3-------------27v------3-------kättäri
13.1. ela----------------26v-------1--------TYKS
13.1. minnikki---------24v-------4--------SatKs
13.1. puhkarhu--------31v-------2-------LKS
14.1. pineli--------------37v------2-------kättäri
14.1. Ronjakasperi----32v-----1-------Oys
14.1. Niinanii------------34v------2------naistenklinikka?
15.1. 3xäippä74--------34v------5------Seks
15.1. footprint74--------34v------7-------?
15.1. äitiliini2004-------24v------3------kättäri
15.1. amelie-------------21v------1-------Oulu
15.1. Charlie------------32 v------2------ulkomaa
15.1. Sipis--------------41v.-------1------Porvoo
15.1 Uglyduck---------36v--------3------
16.1. IirisKukka--------?----------2--------NKL
16.1. aliisa71-----------?---------1---------NKL
17.1. Pinkspinks------26v-------2--------KOS
17.1. Kohka-------------31v-------2--------Seks
17.1. Laura 1981------26v-------3------tammisaari
17.1. UlMa----------------21v.-----1---------NKL
18.1. kesämamma83--24v------2--------SAS
18.1. winterangel--------31v-----1------------?
18.1. Mehiz---------------29v-------3-------OYS
19.1. Nasu----------------28v------6-------Jorvi
19.1. lootuskukkanen--27v------3------jorvi
19.1. Dazka---------------31v------3------VKS
19.1. Littlestar-----------31v-------1------ulkomaat
19.1. MOELPA-----------??v-------2---------?
20.1. Thilia-thalia-------26v-------1-------KSKS
20.1. Peppi_82----------25v-------3------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------1--------NKL
20.1. penelope77------??v-------?-------SatKs
20.1. basilika5---------32v-------4-------kättäri
20.1. Salsatar----------27v------2--------OYS
20.1. Maaju------------33v-------2--------K-SKS
21.1. Peregriina------25v-------1--------TAYS
21.1. Jadmiras-------19v-------1---------Lohja
21.1. krista_81--------27v------1---------Lohja
21.1. mamti81---------27v------4------KOS
21.1. Salama-78------29v------1------KOKS
22.1. Sinnuli------------31v------1------Naistenklinikka
22.1. maimu------------24v------2------PKKS
22.1. Ahemo------------??v------3-----Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v------1-----Hys
23.1. Ama-riia-----------27v------2------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v------3-------SEKS
25.1. milo84-------------23v------1------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v------7-------PKKS
25.1. Blomma-76------32v------2------Lohja
25.1. raisa78------------29v------2-------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------2------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v------1-------Jorvi
26.1. aino-maaria-----23v-------1--------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------3-------pkks
26.1. Marie1981-------27v-------1--------Hys tai Tays ?
26.1. MamaLady-------26v-------1------- ?
26.1. Shei---------------22v-------3------ulkomailla
27.1. pibii----------------33v-------2-----TYKS
27.1. Ahava---------------?---------2-----Naistenklinikka
28.1. Emmuli81--------27v-------2-----TAYS
28.1. pumpuli85-------23v-------1-------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------2-------NKL
29.1. ukku---------------34v-------3-------TAYS
29.1. curious------------33v-------2-------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------2--------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------3------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------1------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------3-------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------3-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v------5---------?
30.1. Marlene-----------27 v------2-------TYKS
30.1. kotiäityli-----------37v-------3-------Jorvi
31.1. Jaffa76------------31v-------3-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------4-------K-HK
*Syntyneet*
19.12.2008 Kimmi, 38+2, POIKA 2920g, 49cm
23.12.2008 ninette98, 38+6, TYTTÖ 3010 g, 49 cm
Kommentit (121)
..kun tänne on tullut näin paljon teitin kuulumisia luettavaksi. Nykyään ei tahdo oikein nukuttaa iltaisinkaan, aamuyöthän tulee rampattua vessassa tai muuten vain hereillä jo ennestäänkin.
Jadmirakselle onkin jo paljon kommentoitu, mutta itsekin ihmettelen, ettei tuollaisesta äkillisestä kovasta kutinasta oltu huolestuttu. Luulisi, että olisi vaikka halunneet katsoa verenpaineet tai jotain. Itse kävin verikokeissa, vaikka mulla on ollut kutinaa vaan käsivarsissa ja mahassa ja ihan vähän jaloissa. Tulokset piti tulla tänään, mutta jotenkin onnistuin sössimään sen soittoajan ja nyt täytyy odottaa maanantaille. Kyllähän varmasti päivystyksessäkin tuommoiset kokeet sulle tosiaan määrätään ja tehdään, niin ei tarvitse odottaa sinne maanantaille. Parikin päivää on huolestuneena ja epätietoisena pitkä aika.
Sitten omaan napaan: Kävin tänään siellä kokoarviossa ja kooksi arvioitiin nyt 4 kiloa, laskettuna aikana se tekisi 4,3 kiloa. Se on paljon, mutta eiköhän siitä selvitä. Kuulemma ainakin pitäisi mahtua tulemaan niin, ettei ole vauvalle vaaraa. Toivottavasti ei vaan ole Noffetuksen mainitsemaa kilon heittoa, ainakaan yläkanttiin siis...
Heh. kerroin ennen arviota veljelleni, että pelkään, että on iso vauva tulossa. ja että haluaisin painoarvioon. Se vaan ihmetteli, että onko sillä nyt sitten väliä, että minkä kokoinen se vauva on. Itsellään on siis kaksi lasta ja vaimo kuuluikin huutelevan taustalta jotain kommenttia. Muistaakseni veli totesi toisen lapsensa synnytyksenkin jälkeen, että oli kyllä helppo synnytys. Hmm. On se sääli, että miehet eivät voi synnyttää.
Kestovaipoista vielä kysymys, että Eikkuli kun sanoit, että harsot on parhaita mutta ilmeisesti ei kuitenkaan siis villahousujen kanssa. Eli minkä kanssa niitä käytetään. Ei kai pelkästään. Voiko niitä käyttää lisäimuina esim niiden ÄP imsevimsejen kanssa? Ajattelin kyllä ehdottomasti kokeilla kestoja ja sitten ajattelin kokeilla vielä sitä vaipattomuuttakin. Eli viedään aina esim. syömisen jälkeen lavuaarin tms päälle ja sanotaan pisspiss kunnes pissaa. Ja lopulta vauvan pitäisi alkaa itsekin odottamaan pissatusta. Tai oppii huomaamaan, koska pissattaa ja ehtii sitten viemään lavuaarille. No mene tiedä, että onnistuuko. Mutta voihan sitä kokeilla jos energiaa riittää... Vaikea vielä sanoa, kun on ensimmäinen tulossa. On kyllä itselläkin aika pelokas olo välillä, että miten osaa ja muistaa kaiken ja selviytyy sen vauvan kanssa. Että voi olla että tositilanteessa käytänkin sitten kertiksiä, kun oon niin ressaantunut...
Joku haikaili ruskovillan välihaalaria. Itse ostin semmoisen huuto.netisä, siellä niitä on kaupan tasaisin väliäjoin. Maksoin siitä sielläkin kyllä nelisen kymppiä. Mutta ovh on melkein 60€ ja tuommoset on tosi hyvässä kunnossa käytettynäkin, kun eihän noita kovin paljoa ehdi käyttää ennenkuin jäävät pieniksi.
No nyt yritän vähän nukkua, ennen aamuyön kukkumisia.
Aliisa 38 tasan
Me alettiin kuopuksen kanssa kestoilla kesällä/syksyllä (vai milloin se nyt oli..), syynä ihan vaan se iänikuinen inhottava vaippajäte! Kertiksiä ollaan nyt käytetty silloin tällöin, koska en vaan jaksa olla jatkuvasti putsaamassa noita pian 2v jätkän kakkavaippoja vessassa.. On alkanut kakkaamaan taas noin 2krt/pv, ja meillä ei ole vessassa käsisuihkua, joten on se vaipan pesu aika epämiellyttävää puuhaa. En silti ota stressiä! Yöllä ja päiväunilla on kestovaippa edelleen. Käytämme pul-taskuvaippoja, täytteenä pötköksi taiteltu harso+lisäimu, ja unilla vielä päällä varmuudeksi villapöksyt.
Joku ihmetteli, että voiko harsoja käyttää villahousujen kanssa. Käsittääkseni harsojen kuoriksi sopii niin villahousut, kuin pul-kuoretkin. Ja harso pitää saada kokonaan jäämään kuoren sisään, jotta ei pissat/kakkat valu vaatteisiin. Olen ajatellut käyttää pikkuisella harsoja/nauhavaippoja ja hahtuva-/merinovillahousuja kuorina. Kertiksiäkin on paketillinen, joten saa nähdä, että miten sitten pääsemme alkuun.
All-in-one -vaippoja en aio enää hommata. Testiksi hommasin niitä muutaman kuopukselle, ja oli kyllä pettymys.. Huono pito, paksu paketti, tosi hidas kuivuminen (jonka vuoksi alkoivat mielestäni haistakin). Sisävaipatkaan eivät oikein innosta, juuri senkin paksuuden takia.. Ja kun taskuvaipat ovat niin paljon kätevämpiä, ja ainakin harsoimulla kuivuvat ihan tosi nopeesti! Ihan pienelle en vielä ajatellut taskuvaippaa, koska sinne olisi varmaan imuksi liian suuri se pötköksi taiteltu harso, enkä oikein tiedä, että mikä olisi yhtä kätevä imu. Pitää se yleisin (kolmio?) taittelu opetella, jospa sillä pärjäisi + ne villikset kuoriksi, tai sitten joku pul. Niin, ja tuli tosiaan hommattua myös kasa nauhavaippoja, joten jos niitäkin oppisi käyttämään.. Moni on ainakin kehunut, että on pärjännyt nauhiksilla pitkään.
Jep, tällainen sepustus kestoista tällä kertaa. Ainiin, mulla onkin koneessa parhaillaan villiksiä - käyttöönottopesussa ja lanoliinituksessa (ekaa kertaa siis tässä hommassa). Jotkut meinaa, että ei koneessa, mutta minä kun olen niin laiska, että en saa käsin mitään aikaiseksi, niin pakko ne nyt jotenkin on saada valmiiksi. Ja kuulemma moni muukin käyttää konetta pesuun ja lanoliinitukseen, joten toivoa on, että en onnistu niitä pilaamaan.. Pitää mennä kurkkaamaan, että miltä näyttää (edestä täytettävä kone, joten voi seurailla.. ;).
Minnikki ♥ tutteri 38+4
Täällä olen lukenut paljon kaikkea kestovaipoista ja olen oikeestaan aika kade niille jotka niiden kanssa jaksaa...musta ei ole siihen :( ei muutenkaan aika riitä kaikkeen päivän aikana niin en kyllä siihen hommaan ryhdy.
Eilen kävin ostamassa itselleni ihanat pinkit reinot...ja ihanaa oli kun yksin sain käydä kaupoilla ilman kitiseviä lapsosia :) illalla se sit kostaantui olin niin kipeenä siis mun toosa ja takapuoli ihan tulessa, liikkuminen oli tosi hankalaa ja vaipan kun vaihdoin pikkumiehelle niin tuli sellanen fiilis et vauva kohta tulee kun jotenkin se pää siellä tuntu hassusti kun nousin lattialta ylös.... En sit tiedä yöllä suppaili mukavasti mutta loppu sit taas ku seinään...
Tänään olen siivoillut poikien vaatekaappeja ja todennut että vaatteet ei ainakaan lopu kesken pojilta...ja hermot on niin tiukalla kamalaa.... Saunan laitoin just itselleni ja meinaan laitta oven lukkoon että saan olla rauhassa edes 30 min ilman et joku jotain haluaa...
Anteeksi tämä oman navan selvitys mut nyt alkaa jo oleen sellanen fiilis et vauvan haluaa puskea jo pihalle ja et pääsee pariksi päiväksi vaan olemaan sairaalassa :) vaikka siellä ei kyllä niin mukavaa olekkaan aina....
Jäkä jäkä vali vali
Hyvää viikonloppua kaikille
T:Lootuskukkanen ja Aada rv 37+5
Mulle yksi kaveri neuvoi villahousujen kanssa käyttämään kolmiotaitolla harsoa + siihen puuvillaiset vauvan pikkuhousut päälle. Mutta en kokenut tätä oikein koskaan kovin toimivaksi systeemiksi... Muutama nauhavaippakin on olemassa, ne saa kyllä näppärästi käärittyä pyllyn ja reisien ympäri sopivaksi paketiksi mutta taas minusta ne olivat vähän hankalia pestäviä niitten nauhojen kanssa... Noita imsevimsen vastaavia kuin ä-pakkauksessa olevat mutta isompia, minulla on muutama kpl ja ajattelin että ompelen niihin tarranauhat niin että on kätevämpi kääriä paketiksi. täytyy vaan heti aloittaa, kun tässä ei tiedä kun jotain päähänsä saa, että ehtiikö lopulta toteuttamaan haaveensa ennen vauvan tuloa!
AIO-vaippoja en minäkään suosi, pari ostin esikoiselle testaukseen ja falskasivat hirveästi + olivat tosiaan NIIN paksu paketti että huh huh, poikakin kun oli laihanpuoleinen niin maatessa pylly ylämäkeen :D Ne olen myynyt pois aikaa päivää sitten. Minä olen siis enimmäkseen PUL-kuorien ja harsojen kanssa värkkääjä :)
Itsekin olen kokeillut kestositeitä jo ennen lapsia. Ompelin ne itse ja käytin kotona ollessa, ihan hyvin toimivat :) Täytyykin kaivaa ne esille tuolta taas, kun ei ole ollut käyttö moneen aikaan... Nyttemmin laittaisin vain nepparien tilalle tarranauhat niin voisi pyöräillessäkin käyttää - nepparit nimittäin painoivat jonkin verran ikävästi tuonne toosaan...
Napaan ei erityistä, olo alkaa kyllä tuntua niin raskaalta että... Lasten pitäisi huomenna päästä mummolaan yöksi, mentäisiin sitten miehen kanssa maanantaina käymään ostoksilla ja vaikka syömässä. Nyt täytyy lähteä hakemaan esikoista kaverin luota leikkimästä kotiin. Ja jos sitten alkaisi toteuttaa näitä hommiaan mitä on aloittamatta, kesken tai muuten puolitiessä...
eikkuli 37+1
Miehet lähti luisteleen (tai siis harjoitteleen luistelua tai pystyssä pysymistä :)) ja äiti heti koneella.. Tuskin ovat kauaa, kun aikas pakkanen on! Meidän pitäis miehen kaa mennä leffaan tänään, poitsu menee mummulle. Ihan kiva olla hetki poissa kotoo ja miehen kaa käsikkäin <3 ;)
Noista kestoista, joo oon kans tosi kade teille jotka jaksaa sitä! Mä mietin kans tässä raskausaikana, et rupeisin ainakin osittain kestoileen, mutta en usko että musta on siihen.. ainakaan alussa, arvioin tilannetta sit myöh uudestaan. Mutta sen mä päätin, et *rupeen* ostaan just niitä Prisman "ekovaippoja".. muistelisin niistä lukeneeni, et maatuu 60 %:sti..!?
Ei kait muuta kuin tätä mahan kuullostelua nyt nää loppuajat, jotenkin pelottaa, et vie sattuu jotain.. sais tulla jo pikkarainen maailmaan! Jos niin pikkarainen enää on.. painoarvio maanantaina, joten palailen sillon nla-kuulumisilla ja noilla ultrakuulumisilla.. pitää rientää paikasta toiseen..
Viikonlopun jatkoja!
En muuten yöllä enkä aamulla meinannut päästä sängystä ylös, kun noi lonkat oli NIIN kipeet eilisen siivoilun ja kaupungissa käynnin jälkeen :/ Täytyis muistaa tehdä vaan joku yks asia päivässä tästä lähin!
Emmuli rv 36+3
Tässähän on päivistä ihan sekasin ku on ollu pyhää ja vähemmän pyhää ja isäntäki reilu pari viikkoo kotosalla. Siitä en kyllä valita vaan harmittaa ku sen pitää maanantaina taas pakata kamat ja hilpasta duuniin, höh!
Meil on meneillää vessan maalaus uuteen uskoon :) Odotellaa ekan kerroksen kuivahtamista ja kohta saa toista heittää päälle. Tuli sellane ex-tempore-olo ku esikko lähti pois kotoo ni saa viä rauhas tehäkki. Meni poikanen mun äitin kanssa Caribiaan uiskentelemaan, se on ihan vesipeto!
Hittolainen ku tänää on tuntunu, et jalat ei oo enää kropassa kunnolla kiinni :( Siis noi liitokset kai on löystyny entisestää jotenki ja kävelemine on iha sairaa hankalaa. Mite mä ikin selvii keskenää pojan kaa kotosal... pakko se on. Seki on lisäks nii kurjaa, ku toine pyytää sylii ja ei mun sylii mahu ku maha on edes. Me sit mennää ain sohval tms ja hän tulee tiukkaan kaikkuu ni se vähä helpottaa. Nyt on ollu isin syli korvaamaton!
Kestoilusta ootte paljon puhunu... Arvostan teitä jotka jaksaa touhata niitten kanssa ja tärkeetähän se onki jotta maailmas ois ees hiuka vähemmä rasitust mut mä en vaa jaksa innostuu :(
Mahas punketaa välil suuntaa ja toisee mut minkäs teet kun ei mahu niin ei mahu. Mä oon jo nii täynnä tätä isoo mahaa ja raskaana olemist, et ei haittais vaik nappula haluais tänää jo muuttaa yksiöstään maailmalle. Vaikka kuinka on viimenen raskaus ni en jaksa yhtään enää olla innoissani ku olen kert koko aika ollu saikkarilla ja kipuillu siält täält... tai siis viiminen suunniteltu raskaus, sillehä ei mitää voi jos sattuu vahinko. Kaveriperhees petti just kierukka toistamisee ja pikku kakkonen on siellä siis tuloillaan.
Jaahas, taidan mennä jatkamaan maalaamista sen minkä kykenen. Isäntä menee lattian rajat sekä kiipee yläosat, mä sutin sen mihin yletyn. Se ei anna mun kiipeillä minnekään ja lattialta en kovin hyvin ylös pääse :)
Hauskaa viikonloppua ja jaksuja sekä suppareita niitä tarvitseville!!
Möhkö-Marlene ja nappula viikoilla 37 vissii...
Unohtu kysästä, et mist sais ostettuu niit harsoi? Siis niitä ku ä-pakkauksen mukanaki tulee aina... Jostai netist tai ehkä jostai kaupast mitä on siel tääl (mm. Citymarket, Prisma tms.)?? Mä en oo löytäny nyt ja nehän meiltä viä puuttuu ku ei pakkaustakaa otettu.
Tänk juu!
Niitä harsoja saa ainakin tilattua www.pikkupingviini.fi, tai sieltä ajattelin itse ainakin tilata. :)
Mulla ei oo ollu lonkis mitään vikaa ja kävellä pystyn ihan normaalisti, en oo tullu ees ajatelleeks, et niihinki vois jotain tulla..:) Tai no kävelen sen minkä pystyn, kun alapäätä vihloo välillä niin kovin, mutta siis muuten normaalisti.
Mies oli eilen illalla baarissa ja voi jessus kun se tuli kotiin, missä kunnossa se oli..Hyvä kun pystyssä pysyi. Oli ollut kaverinsa synttäreitä viettämässä.
Jooh, maanantain kokoarviota odottelen ja samalla sanon tosta kutinasta, ja vaadin päästä verikokeisiin. Mullehan tulee jo sentäs 38 viikkoa täyteen ens keskiviikkona, niin luulis että synnytys sitten käynnistettäis, jos arvot koholla. Tai ainakin toivon että käynnistetään. :D
Nyt muihin puuhin taas.
Jadmiras ja pikkunen 37+3
Tosiaan on päivät ihan sekaisin kunnpyhät sotkee ja meilläkin mies nyt viikon kotona =).
Marlene kyseli harsoista niin prismasta ainakin löytyy sieltä misää on muutkin vauvatavarat (tutit,potat yms..) Anttilasta ja lastentarvikkeesta löytyy ja Anton&Nina liikkeessä on name it merkkiset tytön ja pojan harsopaketit. Että jos joku liike sun lähellä myy name it vaatteita niin vois löytyä. Onnea etsintään.
Itsekin olen tässä pähkäillyt, että onko kaikki tarvittava jo ostettu. mm maidonkerääjä on mulla ihan must, sitä maitoa heruu alkuaikoina tosi paljon toisesta kun toisesta imettää, joten sma ottaa talteen =) Kestoliivinsuojiakin olen ostanut, niitä mä tarviin 24/7 ja pitkän tovin... niitä kertakäyttöisiä muuten saa raahata joka viikko kaupasta.
Kestovaippoja aion nyt tosissaan kokeilla, mulla on niitä äpakkauksen imsevimsejä, pul kuoria, sisävaippoja, pari AIO vaippaa ja muutama fuzzi taskuvaippa. kaikenkaikkiaan 15kpl vaippoja + harsot päälle niitäkin joutaa vaippakäyttöön n. 10kpl. Ne varmaan onkin hyviä vaippakäyttöön kun niitä on kahden lapsen aikana käytetty puklirätteinä, niin on pesty monet kerrat =)
Että näillä mennään! Ja kiitosta vaan eikkuli ja muutkin, jotka kestoilusta olette kertoneet. Netti on pullollaan tietoa, mutta mieluusti lukee niitä käytännön kokemuksia jne...
En nyt enää muista pitikö johonkin vielä kommentoida.. taidan mennä köllöttelemään sohvalle miehen seuraksi. Mukavaa illan jatkoa kaikille!
mehiz 37+6
Prismassa ainakin oli Pikku-Piian harsoja myynnissä ja sitten kuulemma kodin anttilassa on kaiken näköisiä harsoja.
itse ajattelin kestoilla osin rahan säästön vuoksi ja toisaalta en halua, että mun lapsenlapsenlapset vielä elää niiden vaippojen kanssa, joita mä lapselleni olen käyttänyt. En sano, etten välillä käytä kertiksiä, mutta kotona pääsääntöisesti kestoilen, sillä uskon, että pienikin kestoilu vie asiaa eteenpäin.
Toisaalta en halua mitään kertiksien kemikaaleja vasten vauvan ihoa vaan uskon, että kestot on ihoystävällisempi vaihtoehto.
Kukin tehköön kuinka haluaa toki.
noffetus 40+0
Viikonpäivät täälläkin ollut ihan sekaisin, mutta nyt on kyllä niin sunnuntaiolo että. Laiskottaa oikein toden teolla, ulkona niin kylmä, ettei sinne uskalla nokkaansa laittaa, syötyäkin tuli vähän liikaa.. Kuopuskin on saanut nyt muutaman päivän nukkua päiväunensa sisällä, kun en viitsi tuonne pakkaseen viedä. Kaks muuta pitää telkkarilla rauhoittaa, jotta eivät metelöi pikkuveljeä hereille.
Olen tänään keräillyt kasaan muksuille muutamia vaatteita, joille täytyisi hakea vielä laukku (laukut kivassa paikassa, ahtaasti rappusten alla olevassa pienessä tilassa, jonne en vatsoineni itse pääse..). Sitten saisivat napata laukun mukaansa kun mulle tulee lähtö, ja he pääsevät mummon luo. Yhdistelmät pitäisi myös muuntaa rattaista vaunuiksi, jotta olisi pikkuisella sitten jokin nukkumapaikka ihan sisälläkin, alakerrassa, koska meillä makuuhuoneet ovat yläkerrassa ja pinniskin siis siellä. Matkarattaat ovat vielä mummolassa, mutta haetaan ne sitten sieltä, jos vaikka kuopuskin vielä tykkäisi nukkua ulkona, niin on hänelläkin sitten paikkansa.
Tällaista turhaa löpinää näköjään tulin tänne raapustamaan.. Kiva, että huomenna alkaa taas uusi viikko!
Minnikki ♥ tutteri 38+5
Varoitus: Nyt tulee taas vaan omaa napaa. :)
Öisin ärsyttää ihan sikana, kun ei levottomat jalat enään vaivaa ja saisi sen takia nukuttuakin, mutta sitten toi saamarin raapiminen. Ja kutina ei tosiaan lopu ollenkaan, vaan ihan koko kroppa kutisee niin hitosti, ettei voi antaa vaan olla. Onneksi pääsen huomenna sinne Lohjalle.
Koiran osto on täällä ollut jo kauan suunnitelmissa, mutta päätin, että vasta sitten, kun vauva on syntynyt ja hieman kasvanut, eli ehkä ensi syksynä voisi olla ajankohtaista. Mutta millään en malttais sinne saaakka odotella, kun on niin kauhia pentukuume. :)
Yhdeltä kasvattajalta jo varasinkin pennun, syntyvät vasta kesällä, joten ovat luovutuksessa syksyllä.
Tänään pitäisi vielä pakata miehelle vaatetta tuohon sairaalakassiin, jotta on sitten hänenkin kivempi siellä sairaalassa kanssani olla. Ja jotain syötävää olisi kanssa hyvä hankkia vielä miehelle, kun omat on jo hankittuna.
Näin viime yönä tähdenlennon, kun kävin kävelyllä kun ei uni tullut. Toivoin, että synnytys olisi käynnistynyt viime yönä, mutta ei mun toive harmi vaan toteutunut..:D Ihan huijausta nuo tähdenlennotkin. ^^
Joo, nyt menen takaisin leffan pariin tuonne sohvalle. :)
Jadmiras ja vaavi 37+4
jadmiras munkin yöunet on kateissa.. Tarvis olla joku tammivauvachatti missä jutustaa kaikki yöt :D
Minkä rotuisen koiran te hankitte? Oma koirani täyttää tänään 8kk ja on kasvattajalla hoidossa parisen viikkoa. Haen sen sitten kotiin kun jaksan autoilla 5 tuntia vauvan kanssa. Meillä on pieni suloinen bichon frisé siis.
Aikaisemmin juttelin siitä kun oma elimistö paastoaa.. no nyt se ottaa takaisin ilmeisesti menetettyä ruokaa sillä mun on nälkä koko ajan. Ihan sairasta. Pissallakin saa juosta oikeasti koko ajan.
No kaipa poitsu sieltä kohta ulos haluaa. Pakkasin sairaalakassinkin tänään, jos vaikka se edesauttaisi asiaa. Eihän sitä nyt aikaisemmin olisi kannattanutkaan pakata :D
noffetus 40+1
Lykkäs yhtäkkiä niin ihanan ilman ulos, et oli pakko mennä. Pakkanen hellitti ja tilalle tuli massiivinen lumisade :) Kolasin pihan kolmeen kertaan ja sitte käytii pulkkakävelyllä ku vielä on iskä kotona pulkkaa vetämässä :D Äitin vetämät pulkkakyydit on nii hiljasii ja tylsii, iskä jaksaa juosta ja kurvailla.
*kysymys kuuluu*
Ennen ulos lähtemistä kävin pissalla ja sitte vessasta lähdettyäni housuihin lirahti ja ajattelin et nytkö rupes pissa falskaamaa ku ei ennenkää tähä mennes oo ollu tapana. Menin sitte uusiks vessaa mut ei mitää tullu enää. Taas ku tulin pois vessast ja aloin pukee ni housuihin lirahti, taas minä vessaan... Että mitäs tämä tämmönen lirinä oikeen on?? Kun valkovuotoo on tullu jatkuvasti ja runsaasti (kuten joku muuki sitä valitteli) mut tää oli enemmän nestemäistä ku toi valkovuoto on inan verran kiinteempää. Eikä se kyl mitää pissaakaa ollu. Ulos kuitenki lähin ja laitin pikkuhousun suojan varoiks ja kyl se nyt taitaa vähä märkä taas olla.
Kiitän vastauksista mikäli ehditte viä :)
On tää nii mukavaa ku meil on tällänen paikka mist voi kysäst ja purkaa oloi muutenki. Mite sitä on enne vanhaa selvitty ku ei moista vertaistukee oo ollu :) Mahtaakoha neuvolois ja poleil olla netin myötä vähentyny kaikenlaiset kyselypuhelut ja käynnit... ?!? Kunha ajattelen taas kaikenlaisii...
Nyt taidan men taas sinne vessaan ja sitte sohvalle nauttimaan ku viä ehtii ennenku isäntä huome lähtee duunii, höh!
Marlene ja nappula viikoilla 37
Noffetus: Mittelspitzi olisi tulossa. :)
Haluaisin ihan kamalasti ottaa jo seuraavasta pentueesta, mutta ehkä ei kannata, kun kaikki aika kuluu kuitenkin vauvan kanssa ja sen hoitamisen opettelun kanssa. Ja koiranpennun sisäsiisteys kun on aika vaativaa ja aikaa vievää puuhaa. :)
Marlene: Kuulostaa kyllä aika pahasti siltä, että se lirahdus olisi ollut lapsivettä? Kun sehän voi tulla joko kerralla kaikki tai sitten just tollasina lirahteluina. Kannattaisi varmaan soittaa vielä äitipolille ja varmistaa asia. Mutta mun korvaan kyllä kuulostaa ihan lapsivedeltä. Taitaa olla sulla sitten synnytyskin ihan lähellä. :))
Marlene: Kyseessä voi olla tosiaan lapsivesien meno ns. korkealta kalvoista. Mulla kuopuksesta tihkui lapsivettä pari päivää pieninä määrinä ennen kuin tajusin mistä on kysymys (aika noloa kun sentään neljättä olin jo silloi saamassa...). Äityispolilla on sellaisia liuskia millä testaavat, että onko kyseessä todella lapsivesi. Tietysti on aina sekin mahdollisuus, että kyseessä on todella nestemäinen valkovuoto tai sitten virtsaakin voi lirahdella näin loppuaikana ihan spontaanisti vaikka kyykistyessä tai kun vauva potkaisee sopivasti virtsarakkoon. Mutta varmuudella asian voi siis testauttaa käymällä näytillä.
Minun päivä on hurahtanut kotihommia tehdessä. Pari päivää olisi vielä lapsilla ja miehellä lomaa jäljellä ja sitten alkaa arki. Toisaalta on ollut leppoisaa lomailla yhdessä, mutta toisaalta odotan myös sitä, että saadaan omat, tutut rutiinit taas käyntiin. Lapset pääsevät kouluun, mies töihin ja me pienten kanssa päästään jatkamaa touhuja täällä kotosalla oman rytmimme mukaan.
Tästä lähtien olenkin sopinut joka viikolle ennen laskettua-aikaa erilaisia menoja kuten käynnit neuvolassa, äitiyspolilla, kamapaamossa ja lymfassa. Jalkahoito sekä käynti kosmetologillekkin on varattu kun niihin sain kilttinä tyttönä joulupukilta lahjakortin. Eli mukavasti rytmittyy omatkin päivät, eikä tule jäätyä majailemaan tänne neljän seinän sisälle niin helposti.
Oma ( . ) voi hyvin. Viimeyö meni vaihteeksi ihan nukkuessa lukuunottamatta paria pakollista vessareissua. Vahvat on liikkeet kaunokaisella, maha senkun velloo puolelta toiselle typyn kääntäessä kylkeä. Ei kyllä mitään liikelaskentaa tarvitse tämän yksilön kanssa tehdä sen verran eläväinen tapaus tuntuisi olevan. Saas nähdä minkämoinen vauhtipakkaus on sitten vatsan ulkopuolella kun jo nyt tuota energiaa tuntuu piisaavan vaikka kuinka ja paljon:).
Kaikille vaivojen kanssa painiville toivottelen taasen kerran jaksamisia ja supistussäteitä lähettelen niitä haluaville. Eipä ole tammikuulle vielä tullut yhtään vauvauutista, saas nähdä millaisella rytinällä te alkukuulaiset täytätte synnäreitä tästä eteenpäin.
Voimaa viikkoon ja aurinkoa mieleen:).
t: KainoElvi ja kaunokainen 36+2
Huomasin tossa justiin, että mulla on suolisto alkanut toimia todella kivasti, isolla hädällä saa käydä aika usein, eikä mitään ongelmia, että kakka olisi kovaa. :) Taitaapi ennakoida lähestyvää synnytystä tuo, tai niin oletan ja toivon. :)
Taas ei oikeen mitään asiaa ollut, mutta on niin tylsää, että pakko tulla aina välillä kirjottelemaan tänne ja katsomaan, josko teiltä olisi tullut lisää kirjoituksia. :)
Tässä pitäisi vielä lähipäivinä jaksaa siivoilla tulevaa vauvaa varten, että on sitten kiva palata puhtaaseen kotiin.
Ihana tosiaan mennä huomenna sinne painoarvioon, niin saa jonkunlaisen käsityksen vauvan koosta ja olokin ehkä vähän helpottuu sitä myötä. Mietin vain, että mitenkähän pääsen aamulla niin aikasin sängystä ylös, kun viime yönäkin menin nukkumaan vasta neljältä ja heräsin 12.
Nyt taas jatkamaan telkun kattomista. :)
Jadmiras ja pikkunen edelleen 37+4
Voih, kohta mies menee kahden viikon tauon jälkeen töihin :-(. On ollu ihan superihanaa ku ollaan vaan otettu koko perhe iisisti ja oltu kotosalla. Ulkoiltu ja remontoitu huoneita ja syöty hyvin (ja se näkyy, ainaki mussa..)
Meil on kiva öljylämmitteinen omakotitalo, josta nyt tuossa n.4 tuntia sitten loppui öljy. Ja yöks vaan luvattu toistakymmentä astetta pakkasta. Ollaan nyt sit kanistereihin haalittu polttoöljyä, joilla toivotaan pärjäävän siiheks kunnes öljytilaus tulee eli tod.näk. ke tai to. Joka pirun kerta meille käy samoin, kesällähän sillä ei niin väliä vaikka öljy loppuu ku on muutenkin lämmin mut oppisko sitä joskus tilaamaan sitä PIRUN öljyä ajoissa?????
Joku tuossa kyseli siitä pikkareihin lirahtelusta. Se kyl ihan tosiaan voi olla pissaa vaikka sen usein kieltääkin ;-). Pissa usein tulee ponnistaessa, kyyristäessä, ylös nousujen yhteydessä. Valkovuoto voi myös olla huisin juoksevaa että ihan lorahtelee. Mutta kuten kainoelvi sano, niin myös korkea lapsivedenmeno on mahdollinen eli tuonne kalvoihin tulee pieni reikä ja siks se tihkuttaa pikkuhiljaa. Jos sitä nyt tulee makuullaankin niin kannattaahan sitä käydä hospitalissa vilauttamassa. hyvin yksinkertaisesti sen saa selville sellaisella liuskatestillä.
Mä oon voinu oikein hyvin, tänään oli toista tuntia kestävällä reippaalla kävelylenkillä. Mun vointi oli tossa pari kuukautta sitten sellanen, etten juurikaan voinu kävellä ku nivustyrään sattui niin maan pirusti. Nyt se nivustyrä vaiva on helpottanut ihan huomattavasti. Supistelee ihan kiitettävästi, saa silmät pullollaan puhallella ku tuntuu niin napakasti, mut niitä nyt voi tulla monta viikkoa sellasena. Vatsa on noin viikon verran ollu ihan ripaskalla, n.3-10 kertaa päivässä vessa kutsuu. Tää onki paljon miellyttävämpää ku se keskiraskauden järjetön ummetus!!
Huomenna uus viikko ja uudet kujeet!
T:Pantsa ja rv 36-37
Jadmiras, mullakin huomenna painoarvio, on kyllä hauksa nähä pikkunen taas pitkästä aikaa! Ja kiva verrata sit sun saamaan arvioon.. vaikkakin ne on arvioita ja sulla viikko enemmän raskausviikkoja, mut kuitenkin :)
Mulla la:n tienoilla esikoisesta arvioitiin, että 3600 g ja sitten syntyi puolentoista viikon päästä ja olikin vain 3230 g eli kyllä niissä taitaa tuo 0,5 kilon heittoja olla helposti ultralla. Melkein luottaisin enemmän semmosen terkan/kätilön tuntumaan vatsan päältä, joka on tehnyt työtänsä monta vuotta. Mut eiköhän tohonkin nyt jonkinlainen luottaminen oo..... Ja kiva nähä pikkaraista <3
Olikos se nyt Marlenella kellä oli lirahdellut.. mitä lie.. :) Kyllä mullakin välillä lirahtelee, mut uskoisin sen olevan vaan vetistä valkovuota, sitä oli esikoisestakin hirmuisesti. Mulle sanottiin neuvolassa, et jos tuntuu, et lorahtelee niin laittaa siteen housuihin ja märän siteen kaa äitipolille.. Mut en tie muiden sairaaloiden käytäntöjä. Ja mistäs sen tietää, jos onkin sitä.. kyllä mäkin sitä monesti esikoisen aikaan mietin ja nytkin oon pari kertaa miettinyt, mut..
Tarkistukseen vaan, jos siltä tuntuu. Ja tuo helistimen sivuilla oli tammikuisten keskustelussa, että oli saanut synnäriltä joku liuskoja mukaan, et sai testailla onko sitä ja tais olla juurikin samalta seudulta ne kuin sinä, Marlene. Että näytille vaan!?
Hirveen pitkää tekstiä, kun hankalasti selitetty ;) Nyt taidan mennä pötkötään, hirvee närästys vaan vaivaa......... Tuun huomenna illemmalla kuulumisten kaa, nyt ÖITÄ!
Emmuli rv 36+4
Meille oikeat vaipat ovat kankaisia, varavaipat kertakäyttöisiä. Esikoisen kanssa käytettiin kertiksiä vieraisilla ja myöhemmin yöllä, kun pissan määrä alkoi olla niin hurja ettei mitkään fyllit riittäneet.
En kokenut vaippahultoa minään vaivana, en ehkä ajatellut koko asiaa sen enempää. Paitsi että mulla oli olo, että on hiukan edesvastuutonta turvautua kokoajan ja kaikkialla maailman tukehduttaviin muovivaippoihin. Ainakin täällä Helsingissä vauvojen vaipat ovat nimenomaan suurin jäte kaatopaikalla. Siellä ne sitä metaania muodostavat niin että maapallo kohta sulaa! Eipä hauskaa pelottelua, mutta kun on ikävä tosiasia.
Sittemmin olen myös itse siirtynyt kestoiluun, siis kestositeisiin.
Sitäpaitsi: kertakäyttöisiäkin on viime aikoina tullut myös ei-muovisina. ne valmistetaan maissista, ei siis rajusti ehtyvästä ja ei-koskaan maatuvasta öljystä. Ainakin Prismasta ja S-marketista saa Naturebaby-merkkisinä. Ostakaa hyvät rakkaat ihmiset edes niitä! Hintaero ei ole huimaava, ja pito vähintäänkin yhtä hyvä kuin muovisilla (on testattu: esikoisella yövaippoina käytössä).