Facebookissa tietojani ilman lupaani. Hermostuinko turhasta?
Löysin kaverini albumista kuvia, jossa on minun nimeni yhdistetty minun kuvaani. Ensinnäkään kaverillani ei ole edes tekijänoikeutta noihin kuviin (ei ole minullakaan) ja toiseksi, minä en siedä, että kuvani on satojen ihmisten näkyvillä netissä - varsinkaan niin, että nimeni on yhdistetty kuvaan.
Nyt raivosin asiasta vain yksinäni kotona, mutta aion ottaa yhteyttä kaveriini ja vaatia poistamaan ainakin nimeni, jos ei kuvaanikin albumista. Olenko nipo ja tosikko?
Kommentit (26)
Nooh toimittajat, valokuvaajat ja päätoimittajat ehkä. Et ole nipo ja tosiko. Vaadi, mitä tuossa kirjoititkin.
Tämä on näitä netin ja fb:n mukavuuksia...
Hyviin tapoihin kuuluu kysyä etukäteen saako laittaa sellaisen kuvan FB:hen (tai jonnekin muualle nettiin) jossa näkyy myös toinen/toisia henkilö(itä).
älkää liittykö facebookkiin jos olette noin tosikkoja.
Liityin Facebookiin vasta viikko sitten, ja nuo kuvat on ollut siellä syksystä 2007 lähtien. Nyt vasta itse huomasin ne.
ap
haltijan lupaa kuvien käyttöön? Onko kuvat otettu yksityisellä vai julkisella paikalla? Jos lupa kuvien käyttöön on ja kuvat julkisella paikalla otettuja ja eivät varsinaisesti halventavia, niin turhan rutiset.
ystävällisesti pyytäisi kaveriani poistamaan kuvat. Jos kuvat ovat olleet siellä vuodesta 2007 niin eiköhän kaikki henkilöt ole ehtineet ne näkemään, joille ne on tarkoitettu.
Mun mielestä on ihan aiheellista sanoa ettei oikein pidä siitä, että oma kuva&nimi on kaikkien nähtävillä.
Meillä jopa 12-v tyttö tietää, että jokaiseen kuvaan tulee kysyä kuvassa olevan lupa. Kysyy jopa lupaa, jos jonkun eläin on kuvassa, että saako laittaa nettii sinne ja sinne.
Tosin olen tämän hänelle opettanut ja sanonut, ettei kenenkään kuvia ja nimitietoja saa laittaa, ellei ole asianomaisen lupaa.
Ihme jos ei täysi-ikäinen tuota tiedä?
haltijan lupaa kuvien käyttöön? Onko kuvat otettu yksityisellä vai julkisella paikalla? Jos lupa kuvien käyttöön on ja kuvat julkisella paikalla otettuja ja eivät varsinaisesti halventavia, niin turhan rutiset.
Olen kuvissa hiukan päihtynyt, joka tosin ei ehkä tule kuvista ilmi. En tiedä, onko kuvien laittajalla lupaa kuvin ottajalta, mutta olen melko varma, ettei ole.
Mä tiedän, ettei mulla ole oikeutta valittaa kuvien laittamisesta nettisivuille, mutta en kyllä lainkaan pidä siitä, että kuviin on liitetty myös koko nimeni. Mielestäni nimeäni ei saa kuviin yhdistää.
ap
Sitähän varten Facebookissa on detäggäystoiminto, että vähemmän mairittelevista kuvista voi poistaa oman nimensä.
Eihän sillä ole ap:n kanssa mitään tekemistä, jos joku on noin tietämätön (?), että menee tuollaista tekemään. Siis eihän se liity siihen, onko ap facebookissa vaiko ei.
Mutta kaikilla ei näemmä harkintakyky riitä :O
Ei ole mitään oikeutta julkaista muista tunnistettavia kuvia ilman lupaa ja vieläpä nimen kera!
Ja 7 hei, mietis nyt vähän. Vähintäänkin jo hyvät tavat estävät tuollaisen muiden kuvien laittamisen ilman lupaa nettiin! Haloo!
Sitähän varten Facebookissa on detäggäystoiminto, että vähemmän mairittelevista kuvista voi poistaa oman nimensä.
Niistähän on noussut aikamoinen haloo, kun on ollut porukkaa humalassa kuvissa ja jokunen on jäänyt kiinni pettämisestäkin niin. Nuo kuvat on kuitenkin otettu julkisella paikalla, joten niitä voi aivan laillisesti laittaa nettiin, eikä kuvissa olijoilla ole asiaan mitään sanomista. Tietenkään nimiä ei näissä kuvissa sitten ole.
Yksityiskodissa otetuissa kuvissa on vähän eri lähtötilanne, mutta oletteko te (suurin osa tästä ketjusta) todella sitä mieltä, että esim. illanistujaisista ei saa missään nimessä laittaa kuvia nettiin?
Nimeäni ei ole "tägätty" kuviin! Kuvan alla lukee: "XXX XXX mukana juhlimassa." Se on siis ikään kuin kuvatekstinä. Enhän mä voi mennä toisten kuvien kuvatekstejä muuttamaan!
ap
Kun menet kuvaan, johon sinut on tägätty, kuvan alareunassa näkyy Etunimesi Sukunimesi (photos | remove tag). Kun klikkaat kohtaa "remove tag", voit poistaa tägin, kuva katoaa seinältäsi ym. eikä sinua voida enää tägätä tuohon samaan kuvaan.
Yksityiskodissa otetuissa kuvissa on vähän eri lähtötilanne, mutta oletteko te (suurin osa tästä ketjusta) todella sitä mieltä, että esim. illanistujaisista ei saa missään nimessä laittaa kuvia nettiin?
että olisi kohteliasta kysyä lupaa kuvissa olijoilta. Tiedän, että kuvan ottajalla on oikeus kuviin, mutta en pidä siitä, että nimeni on yhdistetty kuvaan.
ap
Olet oikeassa siinä, että nimesi mainitseminen kuvatekstinä on jo aika tökeröä (ja turhaakin, voihan FB:ssä tägätä niitäkin, jotka eivät ko. sivustolla ole). Sinuna pyytäisin ystävällisesti kyseiseltä henkilöltä, että poistaisi nimesi kuvatekstistä. Ehdota vaikka, että hän tägäisi sinut kuvaan (myöhemmin voit vähin äänin poistaa tägin...)
Toisaalta: kuvatekstin perusteella ei voi hakea, eli kuva tuskin kenenkään ihan uppo-oudon henkilön näkyville päätyy, ainakaan siten, että tämä henkilö tarkoituksella etsisi kuvia sinusta.
Edellytä nimitagin poistamista, se on helppoa ja oikeutesi.
Jos joku täggää nykyisen profiilisi, voit poistaa itse kaikki tagit. Saat tiedot täggäämisistä sähköpostiisi.
Sanon jokaiselle täggääjälle, että minua tai lapsiani ei saa tägätä tai nimetä.
Facebook on tehty yksityisasioiden urkkimiseksi. Parempi olla nipon maineessa kuin albumeissa, joita lukevat tyypit jotka kaverisi on merkannut kaverikseen.
(minulla on 4 ulkomaalaista kutsua, joita en varmasti tunne, viimeisimmässä oli erittäin hemaiseva tytön kuva... kyllä, on varmaan hyvä kaverini... ei, ei varmaan imuroi profiilini kaikkia tietoja heti kun hyväksyn (imuroituja ei saa takaisin))
Iloista feisbuukkailua, toivottavasti tiedät mitä teet.
Mitähän luulet näiden pelottavien ulkomaalaisten otusten tekevän "imuroiduilla" profiilitiedoillasi? Ryöstävät pankin? Aloittavat vallankaappauksen?
Ja mitä luulet heidän tekevän kuvilla, joissa sinä esiinnyt?
Siksi toisekseen, on ihan järkevää (ja toivottavasti normaalia), ettei tuiki tuntemattomien ihmisten kaverikutsuja hyväksytä. Vai tekeekö joku oikeasti niin?
älkää liittykö facebookkiin jos olette noin tosikkoja.