Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellinen kysymys: haluaisitteko lapsenne parhaan kaverin

Vierailija
07.09.2009 |

olevan erityislapsi, esim. asperger, adhd tai cp-vammainen? Millä tavoin tuette lasten ystävyyttä vai ohjaatteko häntä ystävystymään enemmänkin tavallisen lapsen kanssa?

asperger-lapsen äiti jonka poikaa ei kukaan kutsu kotiin eikä ota oma-aloitteisesti yhteyttä vaikka as-poika itse on aktiivisesti kutsumassa kavereita kylään

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en tietenkään oleta, että lapsi heivataan toisten hoiviin, jos tarvitsee tukihenkilöä mukaan leikkeihin. Tällöin vanhemman velvollisuus on tulla mukaan ja ohjata omaa lastansa leikeissä.

T. äskeinen, mikä numero olikaan

Vierailija
22/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tulevat toimeen. Just äsken täältä meiltä lähtivät porukalla pihalle leikkimään ja varmaan kohta tulevat takasinki =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessämme kehitysvammainen lapsi. Valita en voi, kun kuopus on lääpällään naapurin kiroilevaan add poikaan. Heillä ikäero vielä 5v. Lisäksi kuopuksemme leikkii kaikkien erityislasten kanssa esim. toisen naapurin kehitysvammaisen lapsen kanssa. Toki hänellä on tavis kavereitakin.

Haluan lapsen saavan normaalin mallin, mutta kun on tottunut kaikkeen jo isoveljensä takia.

Kyllä monet syrjivät erityislapsia. Esikoinen käy synttäreillä, mutta vain luokkatoverit kutsuvat hänet. Kaikilla on kehitysvamma.

Vierailija
24/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tummaa lasta ei minun kotiini tule eikä poikani sellaisen kotiin mene niin kauan kuin minä siitä päätän.piste.

rehelliseen kysymykseen rehellinen vastaus...

Vierailija
25/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tummaa lasta ei minun kotiini tule eikä poikani sellaisen kotiin mene niin kauan kuin minä siitä päätän.piste. rehelliseen kysymykseen rehellinen vastaus...

ole meille tervetullut etkä myöskään sinä.

Vierailija
26/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tummaa lasta ei minun kotiini tule eikä poikani sellaisen kotiin mene niin kauan kuin minä siitä päätän.piste.

rehelliseen kysymykseen rehellinen vastaus...

Vierailija
27/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD. Kutsuin hänet muiden mukana poikamme synttäreille. Kiva kaveri ja kävi meillä pari kertaa.

Mutta sitten siinä kävikin niin, että tästä pojasta tuli pahin kiusaaja ja painajainen ala-asteen loppuvuosiksi pojallemme.

Vierailija
28/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "kutsuin pojan luokkakaverit hänen synttäreilleen ja peri kertaa ne kävikin meillä ja oli kivaa mutta sitten yksi niistä rupesikin kiusaajaksi ja oli ihan painajainen koko ala-asteen ajan"? Vai onko tarinasi adhd-pojasta mielestäsi jotenkin paremmin yleistettävissä ja sopii vastaukseksi annettuun kysymykseen?

Vierailija
29/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on todella ylivilkas, veljensä on adhd ja tämä tyttö on hyvin samanlainen, kuitenkin ilman dg:tä. EN ota häntä ikinä tänne meille, koska meillä on muitakin lapsia kuin eskarilaisemme, enkä pystyisi olemaan rauhassa omassa kodissani jos tämä riehuja tyttö olisi meillä, joutuisin pelkäämään eskarilaisemme pikkusisarusten turvallisuuden puolesta.

Minä en siis halua omien lasteni kaveripiiriin erityislapsia, en edes omituisia tapauksia ilman erityispiirteitä. Ja olen huomannut että alitajuisesti välttelen myös avioeroperheiden lapsia.

Vierailija
30/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ovat ystävystyneet paremmin vasta kymmenen ikävuoden korvilla. Alkuvuosina koulussa tuolla pojalla taisi olla aika hankalaa kouluarjen kanssa, mutta ikää tultua lisää on ilmeisesti oppinut tunteiden hallintaa, joka helpottaa ystävyyssuhteiden ylläpitoa. Poika on erittäin fiksu ja mukava ja tervetullut meille, samoin meidän lapsemme heille. Välillä lapsille tulee jotakin erimielisyyksiä, mutta ne menevät muutamassa päivässä ohi. Eli ihan niin kuin muidenkin kavereidenkin kanssa.

Vierailija
31/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe!

Vierailija
32/36 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sattui olemaan myös erityislapsi. He olivat ihan pienestä pitäen samassa tarhassa ja tyttäremme "oppi" lukemaan tätä erityislasta, ja heillä oli ihan omat juttunsa ja omalaatuinen suhteensa. Kyläilimme kyllä puolin ja toisin toistemme luona.

Nyt olemme muuttaneet paikkakuntaa, ja lapset eivät pääse näkemään toisiaan kuin pari kertaa vuodessa. SAa nähdä mitä se tarkoittaa lastemme ystävyyssuhteelle, sillä he ovat vielä tosi pieniä eikä oma-aloitteinen yhteydenpito vielä toimi.

Mutta siis kysymykseen vastaus: jos lapseni pitää jostakusta ja tulee tämän kanssa toimeen, on täysin yhden tekevää onko kyseessä erityislapsi vai ei.

Tosi kurjaa että sinun poikaasi ei kutsuta kylään, mutta ehkä sekin päivä koettaa. Minkähän ikäisestä lapsesta on kyse?

Vierailija
33/36 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, mutta jos olisi, niin sekään ei mikään ongelma olisi! Pääasia, että kaverukset tulisivat hyvin keskenään toimeen...Ja olisvat onnellisia leikkiessään toistensa kanssa!

Vierailija
34/36 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kovin paljon kokemusta erityislapsista, mutta se ainoa asperger-lapsi jonka tunnemme käyttäytyy tavoilla jotka tekevät läheisen ystävyyden hänen kanssaan vaikeaksi. On esim. tosi tyly, ja vaikkei hän varmaan tarkoita pahaa, se silti tuntuu muista kurjalta.

Vierailija
35/36 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai kaverisuhteen pitää olla järkevä ja kumpaakin ruokkiva. Eli se tavallaan kyllä rajaa osan erityislapsista pois ihan luonnostaan. Lisäksi lapsemme on tosi rauhallinen ja arkakin, joten kovin "erikoinen" saattaisi säikäyttää. Hyvä toisaalta oppia sietämään toisenlaisiakin persoonia, mutta ei kaveruus saa olla jännittämistäkään.

Vierailija
36/36 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"erityislapsi" tosin ne on kaikki kohta 18v.. mutta siis ei minua häiritse itsehän hän kaverinsa valitsee en minä. minua ei todellakaan kiinnosta onko lapsillani kavereina erityisiä vai taviksia. ainoastaa stopin olen pistänyt, kun ns. terve rupesi varastelemaan meiltä, milloin rahaa milloin tavaraa. siihen tuli loppu ja se kaveri hyllytettiin.