¤¤¤SYYSKUUN SYDÄMET vko 37¤¤¤
Ja tästä se uusi viikko lähteepi taas käyntiin!! :)
Rockprincess ja Pikku-Möykky 39+3
Kommentit (44)
ois huomenna aamulla uusi käynti taas Päksissä vauvan kasvuseurantaan. Vähän jännittää miten ne taas haukkuu mutr siellä pystyyn kun vauva on taas varmaan kasvanut huomattavasti :/ Ajattelin kyllä pyytää jos vauva arvioidaan isoksi, että käynnistää sitten vaikka samantien! Koska varsinkin näin ekakertalaisena en haluaisi synnyttää alateitse mitään hirveätä jättiläistä vaikka tuota synnytystä en vielä edelleenkään pelkääkään.
No mutta huomenna kerron sitten kuulumiset että miten käynti meni!
Rockprincess ja pikku-Möykky 39+5
Et nyt kuuntele niitten haukkumisia!!! Kyllä minäkin tekisin mielelläni tuollaiset 3 kg vauvoja, mut kun se nyt ei vaan ole päätettävissä! Mulla ei oo ikinä ollu ongelmia sokereitten kanssa, ja kuitenkin eka oli yli 4 kg. Ethän sä voi olla syömättäkään, ja jos sulla on rd, niin kyllä niistä vauvoista tulee isojakin vaikka ei söis ylimääräistä. Ja sit vaan painat pepun penkkiin etkä suostu lähtemään ennen kuin käynnistysaika on kädessä, sellainen mihin itse olet tyytyväinen!
Jos mun painoarvio pitää paikkansa, niin olen tyytyväinen, mutta kaverilla arvio heitti kilon (!) ja ulos tuli yli 5 kg vauva, joka jäi jumiin ja lopulta sai Erbin pareesin käteen (nyt monen vuoden terapian jälkeen käsi toimii suht hyvin). Ja äskettäin tutun tutulla syntyi vauva joka ei ollu kamalan iso, mut jäi jumiin kuitenkin, ja sillä todettiin myös hermovaurio käteen. Tuollaiset asiat pelottaa, kun tuntuu että lääkärit vaan tekee sinnepäin arvioita äidin lantioista ja vauvan koosta, sekä vähättelevät riskit (vaikkakin riskit ovat pienet ne ovat 100 % niille joille sattuu kohdalleen). Miksi pitää antaa mennä pari viikkoa yli la, jos tiedetään että vauvasta tulee iso? En ymmärrä...
Zoya 38+1
Alkoipa tämäkin ihana, aurinkoinen syksyinen aamupäivä sitten melko vauhdikkaasti...
Olin laittamassa koiraa ulos takapihalle, niin eiköhän se päässyt multa irti, kun olen niin kömpelö ison mahan kanssa ja koira lähti tietty lätkimään. Noh, ei siinä mitään. Asumme kahden erittäin paljon liikennöidyn tien varressa, joista kulkee autoja vähän väliä, mutta meidän koirapa fiksuna(!) juoksi suojatietä pitkin tien toiselle puolelle jalankulkijoiden väylälle ja lähti painelemaan sitä eteenpäin minkä kerkesi, minä ryyhältäen ison mahan kanssa perässä ja koiraa karjuen!
On se varmasti ollut näky, hävettää ja naurattaa nyt jälkeenpäin ajatella miten meikäläinen mennä touhotti koiran perässä sitä karjuen, välillä juoksuaskelia ottaen ja puuskuttaen :) Ihmisiäkin oli jo siihen aikaan liikenteessä niin kävellen kuin autoillen...
Noh, sain koiran kiinni reilun puolen kilometrin päästä meiltä ja jouduin kantamaan köriläisen vielä kotiin asti kaiken kukkuraksi, kun en koiran perään sännätessä malttanut hakea sisältä hihnaa. Koiramme ei tosin ole mikään hirmu iso, mutta painaa jotain 17 kg, joten tuntui kyllä tuo reilun puolen kilometrin matka tosi pitkältä. Olin aivan läkähdyksissä kun pääsin karkulaisen kanssa takas kotiin.
Sen jälkeen oli istuttava ja levähdettävä, kun mahaan rupesi sattumaan ihan kamalasti, mutta olo meni ohi kuitenkin jonkun ajan päästä.
Että sellaista täällä. Tylsää meinaa olla, kun ei osaa nauttia tekemättömyydestä. Kovasti vaan toivon, että vauva syntyisi ainakin viimeistään laskettuna aikana, eikä menis yli, kuten mutsini sanoi eilen puhelimessa, kun kyseli vointiani. Huomenna vois lähteä käymään kaupungissa ja kirpparillakin vois pyörähtää :)
suski 37+2
Niinkuin varmaan otsikostani voitte päätellä, ei lääkärikäynti tosiaan sujunut odotetusti! Noh, kävin siellä ja lääkäri sai painoarvioksi 3,9-4 kg MUTTA sanoi että ei tarvetta käynnistykselle koska äiti ja vauva voivat hyvin! Tosi hyvin joo! Nukuin viime yönäkin ehkä 2 tuntia. Sanoin sittewn sille tantalle että mua kyllä pelottaa synnyttää yli 4 kiloista vauvaa että eikö sitä nyt voitaisiin käynnistää mutta ei noteeranut akka pelkojani yhtään.
Laittoi sitten TAAS ensi viikon torstaille ajan, aamuajan, ja sanoi että katsotaan tilannetta ja EHKÄ käynnistetään jos on tarvis! Että näin. Täällä kätilöt taitavat siis nauttia siitä että vauvat kasvavat yli-isoiksi ja sitten revetään :(
Kaikista hassuinta, en tiedä sitten kuinka normaalia on, mutta tämä lääkäri oli merkinnyt neuvolavihkooni (siis sain lukea sen siitä vihkosta koska tämä täti ei kertonut minulle mitään asioita, pelkästään hänen sanelukoneelleen) vuorostaan että kohdunsuuni oli KIINNI kun se pari viikkoa oli auki, ja oli laittanut ruksin pehmeän ja kiinteän väliin kun se viimeksi oli pehmeä??? Olenko nyt jotenkin tyhmä kun en ymmärrä miten kohdunsuun tilanne voi noin heitellä? :D eli pitäisikö tässä vaiheessa nyt todeta että turha ainakaan odottaa syntyväksi laskettuna aikana jos kerta paikat on vieläkin kiinni? Kääks, hajoaa pää jo tässä vaiheessa!
Tässä siis taas kunnon avautuminen! :D
Rockprincess ja Pikku-Möykky 39+6
Hei!
Onnea kaikille vauvan jo saaneille ja tsemppiä vielä omaansa odottaville!
Meidän pieni, suloinen tyttäremme syntyi pari viikkoa sitten. Kokoa prinsessalla 2570 g ja 44 cm.
Synnytys käynnistyi supistuksilla ilman ennakkovaroituksia viikolla 37+. Poliklinikalla ehdimme käydä parina edeltävänä viikkona juuri pienen kokoarvion vuoksi, ja siksi, että tyttö oli perätilassa. Perätilasynnytys sujui loistavasti ja olen todella iloinen, että uskalsimme luottaa lääkäreiden suositukseen yrittää synnytystä alateitse (magneettikuvat, aikaisempi nopea synnytys ja vauvan pieni koko puolsivat sitä; samoin se, että sairaalassa on kokemusta perätilasynnytyksistä). Tälläkään kertaa en osannut lähteä riittävän ajoissa sairaalaan, vaan pääsin synnytyssalissa suoraan ponnistamaan. Ehdimme olla salissa vain kymmenisen minuuttia ja pienokainen oli maailmassa. Tyttö voi heti oikein hyvin ja lastenlääkärin erittäin pikaisen tarkistuksen jälkeen pääsi rinnalleni.
Sairaalassa vietimme kolme yötä juuri vauvan pienen koon vuoksi, mutta onneksi hän osasi heti syödä hyvin ja minullakin nousi maito pian, niin emme joutuneet olemaan sairaalassa kauempaa. Nyt tyttö on parissa viikossa saanut yli 300 g lisää syntymäpainoonsa. Isoveli on erittäin ylpeä pikkusiskostaan ja haluaa pitää sylissä ja silitellä. Sisaruksia onkin vanhempien ihana seurata.
Nyt lukemaan paremmin teidän viestejänne... Hyvää vointia kaikille - isoille ja jo maailmaan tulleille pienille!
Onneli-Orvo ja tyttö
rokcprincess- Siis törkeää käytöstä olet kyllä saanut kokea, kyllä tulevia äitejä pitäs vähän enemmän kuunnella!!! ja ensin pehmeä sit kiinteät paikat, auki-kiini ööö..aika outoo, mites se nyt yhtä äkkiä muka muutus? mutta kuites voima hali =)
Oma olo on nyt huomattavasti parenpi kuin vaikka esim.viimeviikolla kun vauva oli perätilassa. Ei satu läheskään niin paljon kuin ennen. Ja saan nukutuksikkin paremmin (mitä nyt joutuu nouseen vesaan)kun voi molemmilla kyljillä nukkuu kun ei enään paina.
Mulla on tullu nyt hirmu haikee olo....koska tiedän että tää on tätälajia viimeinen mulle niin jotenkin vaan tuntuu haikeelea nyyh! ei enään tällästä masua tässä eessä.... Ja se että tuntuu et haluais vaan tyttöjen touhuta koska kohra se on "myöhäistä" Vaan tunteethan jylää...
voimia + öitä )=
lippo
Onnea Onneli-Orvo tyttövauvasta :)
ROCKPRINSESS- aivan kun minun kirjottama teksti. itsekin kävin siellä arviossa ja vauva oli sen 4kiloa. lääkäri sanoi että ei kerkee paljoa enää kasvamaan ja aikanaan synnyttämään. siitäkin nyt jo kaksi viikkoa ja tässä ollaan. paikat oli silloin kiinni, mutta pehmeät. nyt sitten neuvolasta laitto lähetteen käynnistykseen, ni sain TAAS AJAN ÄIPPÄPOLILLE! ensi tiistaille, viikot silloin jo 41+3!
toivottavasti poika tulisi itse pihalle ennen tiistaita!
pimpula ja pätkä 40+6
Ja onnea pikkuruisesta koko perheelle.
Pikkuruinen vielä, mutta kasvaa isoksi ja voimakkaaksi :) ONNEA!
Terkuin; Mamma ja poika 10pv iässä.
ps. Tänään kävin jo ekan kerran pikkuisen vaunuttelemassa ulkona. Hyvin siis toipuillaan leikkauksesta!
Jaksuja masuille ja äideille!
Rv 40+6 aamuyöllä syntyi meille ihana pieni tyttönen. Mitat 2878g ja 50.5cm, eli siro kuten sisaruksensakin. Synnytys oli ohi alle 5 tunnissa ja tuli toisella ponnistuksella 6 minuutissa.
Tämä teki muuten tuloaan monta päivää, supisteli pitkin viikkoa ja välillä oli parempia öitä, välillä supisteli kipeästikin muutamia kertoja. Lähdettiin sairaalaan tälläkin kertaa verenvuodon takia, jota ei kylläkään tullut paljon eli ei ollut mitään istukanirtoamisvaaraa tms. Synnärillä oli kohdunsuu auki vain kahdelle sormelle (arvatkaa masensiko), mutta miltei samantien alkoi supistukset tihetä eli tultiin oikeastaan juuri sopivasti sairaalaan (klo 23.30 - ja kaikki oli ohi klo 4!). Kivunlievityksenä oli ensin amme, sitten kohdunkaulapuudute (epäonnistui ja vaikutti vain toispuoleisesti) sekä ilokaasu ja jumppapallo :)
Eilen kotiuduttiin ja nyt ihmetellään tätä "suurperheen" arkea kolmen lapsen kanssa. So far so good.
Angelmom, Syysbebis, OnneliOrvo ja muut synnyttäneet: pitäiskö alkaa pinoutua myös jo tuolla Vauvapuolella Odotuspuolen sijaan?! Sais vaihtaa näitä "imetätkö molemmat rinnat kerralla" ja "röyhtäytätkö vauvan joka syötön jälkeen" jne kokemuksia...
Tsemppiä kaikille perässätulijoille! Kummallista, miten ne synnytyskivut unohtuu parissa päivässä, kun vain katselee tuota pikkuista tuhisevaa nyyttiä :)
Kerttukasperi ja tytteli 4pv
...ONNEA vauvoista Kerttukasperi ja OnneliOrvo!!!! :)
Rockprincess ja joku muu, en muista nyt millään nimimerkkiä, kuulostaa kyllä tosi kurjalta touhulta kun ei isoja vauvoja käynnistetä, jaksamista!
Tänne ei mitään uutta.
myym 37+5
Kerttukasperi ja OnneliOrvo!:)
Mieki ootan kovasti että saisin oman nyytin jo syliin, mutta hyvin tuntuu vielä vatsassa viihtyvän.. Vadelmanlehtitee ei kyllä tuntunu missään. Oon yrittäny kovasti lenkkeillä ja siivota, mutta ei mitään.. Selkä vaivaa vaan enemmän ja nukuttua ei saa ku tunnin kerralla..
Mut ei tänne kummempia, valitusta vain..:) Jaksamisia kaikille!:)
Jenni ja möykky 38+3
Täällä kärvistellään supistuksia aina vaan, saa nyt nähdä tässä toista tuntia tullut 5-7min välein verivuodon jälkeen.. Tässä sitä istuu yöllä ja miettii tuleeko jo pian pieni syliin.. Elämän ihmeitä.. Jos nyt yrittäs saada unta kaikki muutkin nukkuu. 37+4
... kaikille vauvan saaneille!!!
Iippo: mulla kanssa haikeet tunnelmat, kun viimeistä odotan. Niin ollaan päätetty, mutta mistäs sitä koskaan tietää, vähän yllärinä tämäkin tuli :) Outo juttu, että suree jo etukäteen ettei enää saa kokea näitä "ihania fiiliksiä".
Rockprinsess ja joku muukin: mullekin sanottiin eka että ei päästetä yliajalle, vaan sitten käynnistellään jos ei ala luonnostaan syntymään. No tällä viikolla polilla kuitenkin sama lääkäri sanoi että ei ainaaan kahta viikkoa yliajalle päästetä... Painoarvio oli nyt vaan 3,5kg. En ymmärrä miksi mielipiteet muuttuvat. Ymmärrän tottakai että turha alkaa käynnistelemään jos osasto tupaten täynnä, mutta antais edes jonkun päivän ja siirrettäis sitte jos on tungosta. Mulla taas ens viikolla poli, jolloin voin kuulemma varautua jäämään käynnistykseen tai sitten ei. Mies ei osaa päättää lähteekö työkeikalle vai ei, lapsenvahti vanhemmille lapsille on varattava varmuuden vuoksi. No, tällaistahan se olisi sittenkin jos synnytys lähtisi itsestään käyntiin, mutta silti harmittaa epätietoisuus.
Minulla ei merkkiäkään synnytyksen alkamisesta! Kaikki paikat kiinni, vauvan pää ei ole kiinnittynyt ja kohdunsuutakin on jäljellä vielä hyvin. Eilen oli kyllä ihan kauheen kipeet nivuset, muistin että edellisten aikanakin synnytyksen lähestyessä oli tällainen oire. Mutta nyt sekin vaimeni. Supistuksia ei juurikaan ole. Eikä auta saunat, siivoukset eikä mitkään. Lopetin ne turhana raatamisena ja ajattelin ottaa levon kannalta. Syntyy kun syntyy, turha kai tässä on stressata kun ei siihen juuri voi itse vaikuttaa.
Voimia kaikille!
Sims 39+1
Onneli O ja Kerttukasperille pikku nyyteistä!
Ja muille tsempit loppumetreille!
toivottelen minä ja baby 4 viikkoa
Minä täällä ihastelen miten hienosti tänne on tullut pieniä vauvoja, ja mietiskelen, minkä kokoinen masuasukki meille mahtaa olla tulossa. Onnea Onneli ja Kerttukasperi!
Supistuksiakin olen saanut jopa siivoamalla ja kokkaamalla aikaiseksi, ja aina syömisen jälkeen pitää makoilla ainakin hetken aikaa. Loppuvat aina kuitenkin melkein heti... kertaakaan ei ole vielä ollut sellaisia oikeita, säännöllisen kaavan supistuksia. Niitä odotellessa :D Vain sellaisia aallottomia puristuksia. Olisi hienoa pystyä kävelemään pitemmän aikaa että nuo puristukset jatkuisi, mutta juilii aina niin pahasti sisäreisiin että en uskalla jäädä ylös. Se se olisikin näky kun tällä mahalla romahtaisi lattialle.
Mulla on jotenkin vahva "mutu" että vauva tulisi noin viikon päästä, kaveri arvas 21.9. ja itse veikkaisin 18. - 23.9., LA on siis 25.9. Mutta senpä näkee sitten, voihan tuo mennä ylikin niin kuin toinen, viihtyi viikon pidempään. Joka tapauksessa viikot onneksi koko ajan vähenee :).
Nyt olen kyllä voinut muuten hyvin, selkä tai lonkka ei ole hirveästi vaivannut. Pitääpä taas laitella pyykkejä, jos jotain jopa tapahtuisi ;).
Sabine & Kaiveli 38 + 1 (39 + 1)
Rv 38+3 syntyi meidän perheen prinsessa, synnytys ei niin normaali...
Eli pari päivää oli jo supistanu kipeesti, muttei tehokkaasti. Torstaina 18.30 meni lapsivedet, kauhukseni huomasin seisovani hirveessä verilammikossa... Tietysti yksin kotona lasten kanssa. Tuli sitten hieman kiirettä sairaalaan, kun ei ollu tietoa mistä vuoto tuli,ja paljonko, kun lapsivettä tuli myös. Toivon että lapset ei saanu mitään traumoja, kun kämppä täynnä verta ja ambulanssi sekä palokunta paikalla (kuulemma helikopteriakin oli kutsuttu, mut se peruttiin. Varmaan naapurit ihmetteli...). Inhottavinta oli maata kotona sohvalla ja tunnustella että liikkuuko vauva, sain pari kertaa tökkästä mahaa että sain vähän liikettä vastaukseksi. Sitten tietysti pää ei ollu laskeutunu edellisellä viikolla, ja vaarana on aina se napanuoran esiinliuskahdus. Ite pysyin rauhallisena mutta huoli kaikista lapsista oli suuri.
Sairaalassa ultrattiin ja otettiin käyrä, kaikki hyvin! Vauva oli kunnossa ja istukka paikallaan. Supistuksia tuli säännöllisesti, muttei kovin kovin kipeitä. Kuitenkin, mitää ei ollu tapahtunu sitten viime lääkärikäynnin, eli kanava jäljellä 2 cm ja auki sormelle (siis auki oon ollu jo rv 32 tai niillä paikkeilla). Olisin toivonu et jotain olis tapahtunu noitten parin päivän aikana, mut ei. Supparit kipeytyivät, mut 1.30 ei ollu mitään tapahtunu ja laitettiin oksitosiinitipan ja sain petidiiniä. Tippaa nostettin joka puol tuntia, supparit oli kyllä kipeitä, mutta tehottomia. Neljältä olin vasa 2 cm auki, ja silloin pyysinkin epiduraalia. Vedin ilokaasua kun odottelin lääkäriä, joka tuli nopeasti ja laittoi puudutteen 4.30. Pelkäsin tietty sen laittamista ja hengitin sitä kaasua niin etten tienny paikkaa tai aikaa, mut ei ainakaan jännittäny tai tuntunu missää sen epiduraalin laitto =) Hyvin osas lekuri laittaa, laittoi sen eri nikamaväliin kun yleensä, kun normaalipaikkaan ei olis onnistunu madaltumien takia, onnistu kerralla, ja tunto säilyi hyvin jaloissa. Supistukset tuntui, mutta ei kamalan kipeiltä, ilokaasua otin kuitenkin suppareitten aikana (se on oikeesti hyvää ainetta =) ), ja kahdella ponnistuksella neiti tuli maailmaan 6.07. Kätilökin sanoi, että rupee yleensä tapahtumaan kun saa puudutteen kun rentoutuu paremmin, mut oksitosiinitippa meni kyllä aika kunnolla koko ajan. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä fiilis synnytyksestä, vaikka se alkoi aika kaaosmaisesti... Kotiin en päässyt heti,tietenkään, vietettiin yks yö sairaalassa ja tänään päästiin kotiin kun kaikki arvot oli tytöllä hyvät. (Verinen lapsivesi vaatii tarkkailua). Syytä vuotoon ei löytyny.
Tytön mitat oli 3240 g ja 48 cm ja päänympärys oli 35 cm. Eli just sopiva =)
Onnittelut muille vauvansa saaneille, ja tsemppiä muitten odotukseen!
Zoya + tyttö 1 vrk (melkein kaks)
Joo, painoin enteriä vahingossa, niin lähti turhan nopeesti tuo onnitteluviesti. Mutta tosiaan, PALJON ONNEA VAUVANSA SYLIIN SAANEILLE!
Täällä odotellaan vielä. Toissa yönä supisteli jo aika kipeästi 5-10 minuutin välein ja kuuden tunnin ajan. Sitten rauhottui ja nukahdin levottomaan uneen. Eilinen päivä taas rauhallisempi ja viime yön nukuin aivan huippuhyvin pitkästä aikaa. Nyt sen johdosta tosi hyvä olo ja aamupalan päälle suunnitteilla reipas kävelylenkki aurinkoisessa syysaamussa. :)
Toivottavasti nuo supparit nyt on saaneet jotain edistystä aikaiseksi. Tälle päivälle en odota ihmeitä - huomenna neuvola ja sinne varmaan myös vielä menen. Seuraavaksi saakin alkaa soittelemaan yliaikaiskontrolliaikaa synnärille. Vanhaan malliin siis mennään. :)
Aurinkoista sunnuntaita ja hyvää mieltä kaikille!
Nurmeliini 41+1
Hiljaista on täällä meidän puolella. Taitavat porukat olla tositoimissa =)
Itselläni olo on ok! Eilinen päivä oli aika rankka, touhusin kaikenlaista niin sit illalla supisteli aika napakasti ja tänä aamunakin, mutta luulenpa et se johtu vaan eilisestä kun tuli "riehuttua" Kuulostellaan =)
Huomennna neuvola jeejee!!
Hauskaa syyssunnuntaita!!
Täällä vielä taustalla! Hiukan ulkopuolisena, omat haasteet ja ongelmat vauvan kanssa :D
Meillä vauva nukkuu ja heräteltynä alkaa syömään. Nan maito on kuvioissa, kun imetys ei ollutkaan niin päivänselvä asia.
Pakko herättää toisinaan kun meinaa nukkua yli 4h pätkissä ja paino oli eilen 3650g! eli syntymäpaino vielä 200g päässä.. Uusi punnitus maanantaina.
Tsemppii masujen kans. Ja voi nauttikaa upeasta ulkonäöstä, itellä enää omaa kumpua tuossa keskivartalolla.. Vaikkakin kävin puntarissa ja raskauskiloja jäljellä vielä 2kg.
T.Toivo 8pv vanha!