Pojalla ei ole eskarissa kavereita
Poika aloitti eskarissa päiväkotilaisten ryhmässä. Hän ei ole aikaisemmin ollut päiväkodissa vaan aloitti molemmat nyt sitten kerralla. On päiväkodin puolella vain osan päivää ja luulen, että ainakin osittain sen vuoksi hän ei oikein kunnolla saa kavereita sieltä. Muut ovat ilmeisesti kokopäiväisiä. Poika on yrittänyt joka päivä kysyä muilta pojila, että alkaisivatko leikkimään hänen kanssaan mutta lupaa ei ole tullut :( Olen sanonut pari kertaa ohjaajille tästä ja ovat luvanneet seurata tilannetta ja ohjata toisten leikkeihin mukaan. Joinan päivinä (ehkä joka kolmas päivä) on leikkinyt koko päivän jonkun toisen kanssa mutta yleensä ei. Poika on reipas mutta tunteeellinen ja pohtii sitten itsekseen, että miksiköhän toiset eivät tykkää leikkiä hänen kanssaan :(
Mitähän tässä voisi itse tehdä vai voiko mitän? Pakko varmaan sanoa taas tädeille. Pitävätköhän ylineuroottisena äitinä..?
Kommentit (7)
mun lapsella oli suurin osa samoja kavereita 2 vuotiaasta asti samassa ryhmässä ja sitten eskarissa. Koulussa on sit tullut kyllä uusia kavereita, vaikka varmaan 80 % on samasta päiväkodista, useampi ryhmä oli, ja uusista lapsistakin on nyt tullut kavereita.
meillä yksi eskareista oli juuri tuollainen, oman pojan ryhmä on sellainen jossa kaikki tulleet muualta, toki osa samasta päikkäristä. Entuudestaan pari samasta ryhmästä, tuntuu leikkivän pääasiassa heidän kanssaan.
Kamala jos jo tuon ikäiset POJAT estävät toisen pääsyn leikkiin. Sano pojallesi että ei turhia kysele, menee vaan mukaan. Meidänkin poika on open mielestä erikoinen kun on herkkä ja arka :O Pitäisi olla raju ja äänekäs, se on sitten normaali poika....
tai siis pelkkää eskaria, meidän poika on 3 pv viikossa koko päivän. Juuri siksi että jää muuten vähän ulkopuolelle kun 95 % lapsista jää iltapv-touhuihin mukaan.
että järjestelevät leikkiryhmiä ja -pareja siten että poikakin pääsee mukaan. Omalla supersosiaalisella tytöllä on nyt koulun eskarissa muutaman vanha PK-kaveri mutta tuntuu olevan jo monta uutta. TYttö haluaa myös ehdottomasti jäädä iltapäivisin pariksi tunniksi iltapäivähoitoon, sillä silloin on se aika jolloin saavat leikkiä vapaasti. Auttaisikohan se poikaasi jos olis vaikka kolmena päivänä iltapäivälläkin vai olisiko se vapaa leikki aika vana painajaista pojallesi. Ehkä kannattaisin kutsu joku kaveri vaikka kotiin leikkimääs niin pääsisivät paremmin tutustumaan
Kaikki 20 oppilasta on jaettu viiteen pöytäkuntaan. Siis neljä aina yhdessä. Ryhmät vaihtuvat kuusi kertaa vuoden aikana. Leikkipisteet on myös jaettu viiteen osaan. Esim. barbit/autot, rakennuspalikat. Ryhmät kiertävät leikkipisteet viikon aikana. Siis yksi ryhmä leikkii sen päivän leikkihetken ajan ryhmänsä kesken tietyssä leikkipisteessä. Näin kaikki tutustuvat toisiinsa ja oppivat leikkimään kaikkien kanssa ja eri leikkejä. Ei synny mitään parivaljakoita, jotka leikkivät vain keskenään ja aina samaa. Minusta systeemi on tosi hieno. Nostan hattua meidän eskariopellle!
Huomasin kuitenkin, että lapselle on parempi jättää muilta kysymättä, että leikitäänkö tai pääseekö leikkiin mukaan. Toiset lapset sanovat helposti ei.
Mutta kun reippaasti vaan menee mukaan, seisoo siinä toisten vieressä ja alkaa jutella niitä näitä niin johan alkavat leikit sujua. Kukaan ei ole koskaan sanonut, että mene pois tai että tämä on vain meidän leikki.
vain keskenään.