****HAAHUJEN SYYSKUU****
Avataanpas uusi kk-pino kun en ollut näkevinäni uutta pinoa:)
Kommentit (53)
Niin sitä päästiin kolmiinkymmeniin:)
Perusneuvola oli aamulla, tuli paljon mukavampi olo kun sai ihanan vakioterkkarin kanssa jutella, kerroin siitä lääkärikäynnistä mikä oli viimeksi ja terkkari sanoi ihan suoraan että hän ei oikein ymmärrä myöskään tämän lääkärin touhuja ja juttuja, kuulemma on sen lääkärin tyylinä jättää hirveästi kysymyksiä ja pelkoja odottajille. Mulle kun lääkäri povaili jo nyt isoa vauvaa ja kun perätilassa oli niin ettei kannata kuvitellakaan alatiesynnytystä kun edellinen oli sektio..yms. Noita sit mietiskelin tähän päivään saakka, mutta terkkari sitten ihan käsikopelolla tunnusteli että ei ole mikään suuri vauva vaan viikkoihin nähden tuntuu aivan normaalikokoiselta ja sf-mitankin sai SAMAKSI mitä lääkäri jo 2vko sitten. Ja perätilasta sanoi että ei se mene ihan noin että suoraan sektioon vaikka olisi perätila synnytyksen ajankohtana ja vaikka olisi sektiokin takana, vaan kaikki on MINUN päätettävissä, saan jopa kokeilla alatiesynnytystä yhäkin sektioarvesta huolimatta vaikka jäisi perätilaan. Ihana oli saada todellisia vastauksia! Rv.35+0 on viimeinen lääkärikäynti ja sieltä laittavat sitten polille kääntöyritykseen JOS on yhä perätilassa. Enempi pää alaspäin oli vauva nyt tänäänkin, mutta ei raivotarjonnassa, vaan pää melko sivussa oikealla ylälantiossa. Mutta tuntuu yhä pyörähtelevän miten sattuu, en ole viitsinyt stressiä siitä ottaa:) Painoa oli yllättäen tullut 400g/viikko, olin ällistynyt kun on syöminen ollut aika minimaalista kun on tota ruokahaluttomuutta. Taitaa pikkuinen viedä senkin vähän mitä sinne saa:) Syke oli pienellä 125-130 ja tulihan se terkkarin veikkaus sukupuolestakin samalla..edellisessäkin raskaudessa loppupuolella alkoi sykkeen perusteella veikkailemaan:)
Mutta näillä eväin nyt jatketaan, paaaljon parempi mieli kuin edellisen käynnin jälkeen:)
*Helene 30+0*
Zeria. Kiva että alat oleman jo hyvällä mielellä odotuksen kanssa, niin täälläkin :) Aika kauan siihen kyllä meni, mutta nyt tuntuu mieli hyvältä ja pelot pikkuhiljaa alkanut karisemaan pois :)
Virva. Mulla tosiaan silloin supisteli yhden yön ihan putkeen kipeästi 5 min välein ja sairaalassa supistuskäyrä näytti juuri siltä että synnytys on käynnissä, no eipä piruvie ollut ja lähdin kotiin ja kiukuttelin siellä että en saanut sairaalasta kuin peräruiskeen vaikka piti saada vauva. AARRGGHH!! Toivottavasti tämä tulisi vähän helpommin pihalle..
Aika jännää että se toinen lääkäri oli ihan toista mieltä siitä että koska vauva syntyy. No pääasia on ettei hirveästi tarvisi la:n jälkeen synnytystä odotella ja että se synnytys sitten menisi hyvin.
Niin ja vakuutuksista. Me otettiin taas fennian vakuutus tälle vauvalle. Meillä on tuo terveyshuolto niin perseestä sekä täällä Akaalla että Tampereella että kaikille meidän lapsille otateen vakuutus jo ennen syntymää. Tays hoiti meidän esikoisen allergiat niin SURKEASTI että vielä v***ttaa ja vasta Mehiläisen lasten allergologilta saatiin kunnon apu. Ja sitten ihan se että esikoinen sairasteli 2 ekaa vuotta niin paljon että oltaisiin tultu hulluiksi jos aina oltaisiin jouduttu jonottamaan jossain arvauskeskuksessa jollekin surkealle lääkärille. Vaan aina vain soitettiin Mehiläiseen aika ja saatiin nopeasti apu. Varsinkin kun on pari yötä valvonut itkevän lapsen kanssa niin monen tunnin jonottaminen arvauskeskukseen on ihan yhtä helvettiä..
Ja täällä Akaalla on muutenkin niin surkeat lääkärit että me käydään itsekkin yksityisellä myös raskaudenaikaiset lääkäriseurannat ja mies käy Koskiklinikalla hyvällä työterveyslääkärillä.
Että meillä on Virvan kanssa vähän erilaiset käsitykset Suomen terveyshuollosta :D Ihan mielelläni maksan ne vakuutukset että saa varmasti hyvää hoitoa kun sairaudet vaivaa pientä :) Meillä on maksanut vakuutukset moninkertaisesti jo itsensä takaisin.
Jep, nyt menen seurustelemaan taas vanhempieni kanssa jotka on viikonloppukylässä meillä :)
Hermione ja Baby-J rv 25+2 :)
Minnehän minun edellinen kirjoitus on kadonnut...???
Äitiyspakkaus on haettu ja vilastu läpi. Pesettekö muuten ne vaatteet ennen käyttöönottoa?
Ä.rahahakemuksen päätöstä odottelen edelleen. Ärsyttää kun tuli lisäselvityspyyntö vaikka Kelassa pyysin virkailijaa katsomaan sen läpi ettei vain mitään ole jäänyt täyttämättä. Kysyin myös varsin yhden kohdan täyttämisestä että miten kyseinen kohta täytetään koska en ole töissä vaan työharjoittelussa vai täytetäänkö sitä ollenkaan. Virkailja sanoi hakemuksen olevan ok mutta ähäskutti ku tuli selvityspyyntö tuosta kyseisestä kohdasta. Lisäksi olin itse muutamaa päivää aikaisemmin muistanut, että yksi kohta oli täytetty puutteellisesti; olinn ruksinut että on tulonhankkimiskuluja mutta jäi ne kulut täyttämättä :p Että sellanen puusilmä virkailija täällä Kelassa.
Täällä on näemmä oltu flunssan kourissa. Itsekin olen jo viikon sairastanut ja loppua ei näy :( Oli niin ärhäkkä flunssa, että piti ottaa töistäkin saikkua. Toivottavasti tämä maanantaina olisi parempi kun pitäisi töihinkin palata. Muutenkin pitäisi alkaa taloa siivoileen remontin jäliltä, jäljellä kun ei ole kuin reunalistojen, verhotankojen ym. pientä sälää laitella, niin ja sitten tietenkin tavaroiden paikoilleen laitto :p
Btw, sikalentsukin on käynyt mielessä kun toi käly oli vasta Turkissa hänen paluun jälkeen muutaman päivän päästä tuli tämä lentsu, tosin kuumetta mulla ei ole joten eiköhän tämä ole ihan tavllinen räkätauti...
Olo on vähän vaihteleva. 2vk:n närästysputki hellitti ONNEKSI, sillä noi renniet alkoi jo tulla korvista ulos, yök. Väsymys vaivaa edelleen; tosin onhan tämä älytön nuhakin päällä mutta väsy oli jo ennen sitä, mustelmien tapaisia purkaumia ilmstynyt jalkoihin, hikoiluttaa; varsinkin nukkuissa koska herätessä on ihan hiki ja pää märkänä, vettä pitäisi yrittää juoda riittävästi ja siitä seuraa vessassa ravaaminen. Kaikesta huolimatta aika tuntuu menevän liian nopeasti ja kuten zeria kirjoitti että surettaa kun tämä ei jatku ikuisesti mutta toisaalta en malttaisi odottaa että saan pikkuisen syliin!
Ei vissiin mahtunut koko viesti kerralla...
Loput tulee tässä:
Hankinnoissa ollaan edetty taas askel eteenpäin, eli pinnasänky löytyi kirppikseltä. Patjat pitää tietenkin hankkia ja nekin tuottaa päänvaivaa kun niitäkin on niin monenlaisia :/ Vaunutkin olisi vielä hankittava ja olen miettinyt hankkiakko yhdistelmät vai erikseen, uudet vai käyetyt... Olen kuullut, että vaunut ovat yleensä "kahden lapsen kestävät" kapistus joten täällä päin joudumme varmaan hankkmaan uudet koska niitä ei oikein ole missään käytettynä tyrkyllä tai sitten ne on kiertänyt vähintään sen kahden lapsen kautta. Olen myös miettinyt, että kuinka kauan vaunuja tetään ennen kun siirrytään rattaisiin... Kaikki tämä vaikuttaa hankkiakko yhdistlmät vai ei...
Kauhea kun oli omanapainen valitusviesti..
Danja, rv 30+2 (30 raja rikki :) ja 8kk menossa)
PS. Tervetuloa Tiuhti joukkoon!
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=4863157.jpg][IMG]http://www.aijaa.com/img/…]
Tulihan se kuva, ennen oli helpompi kun sai erillisestä linkistä liitettyä..
Mutta tossa mun masu kokonaisuudessaan:)
*Helene tänään jo 30+2* :)
Eli tervetuloa kovasti tänne ja onnittelut plussasta!!
Helenellä on kyllä komia masu!! :)
Pistän tähän kanssa eilisen masukuvan eli masu rv 25+3
IHANIA mahakuvia täällä =))
Tiuhti, joo täällähän mä juu... Aika hiljaisesti tässä pinossa, enemmän tuossa huhtisten pinossa... Mutta kiva saada tänne vähän "tuoreempaa" porukkaa kaveriksi siis niin, että ei kaikki ole nuin ihanan pitkällä jo ;D! Jos haluut, tule tonne huhtisten pinoon myös, onhan sulla kumminkin ihan maaliskuun lopussa la! Ja tietkö mäkin kävin tänään ultrassa ja koko vastasikin jo rv12, kun piti olla 11+4 :D! Muutenkin kaikki oli kunnossa, tähän asti ainakin... Mutta huoli ei vaan millään kadonnut :O
Joten kertokaas nyt viisaammat haahut, onko se vaan niin että huoli ei katoa milloinkaan? Vai milloin tää voisi alkaa helpottaa? Huoh...
Ainiin ja mietin sitä kotidobleria, niin onko jossain joku tietty hyvä/halpa?? Netistä tilattuna, vai?
fantasy rv11+4 = rv12 ? =))))
ihanat mahat Hermy ja Helene! Voi kun olis jo mullakin... tai siis onhan mulla tuota vatsamakkaraa, mutta tuota vauvamahaa odotan innolla. Mulla kun jostakin syystä suli kaikki makkarat esikoisen kanssa siihen vauvamahaan ja jo jostakin viikosta 25 olin vain vauvamahainen, en enää läski. Jos sais pysymään saman menon tällä kertaa myös, viimeksi kun ei tullut painoakaan lisää kuin noin 7 kiloa eli periaatteessa hiukkasen laihduin odotusaikana, mikä on ihan positiivista tällaiselle pullukalle.
Samat fiilikset kuin Fantasylla, huhtikuisten pinossa huokailemme epätoivoa kun ei sitä sellaista varmaa oloa raskaana olemisesta saa ollenkaan. Ultran jälkeen about kaks minuuttia on kaikki hyvin ja sitten taas alkaa epäilyttää, onko mahassa kaikki kunnossa.
Kai sen vain tajuaa, kun ikävyyksiä on kerran kohdalle sattunut, että niin tosiaan voi käydä ihan juuri minullekin, ja sitten sitä pelkää että salama iskee kaks kertaa samaan paikkaan.
Hmh. Nt-ultra ens viikolla, josko sitten olisi jotenkin järkevämpi olo taas. Samalla saa sen seulontaverikokeen tulokset myös, joten siinä mielessä pari kompastuskiveä olisi sitten pois edestä, jos niissä kaikki on hyvin.
Hmmm - olikos Virvasta ihan viime päiviltä enää mitään? Joko se on synnyttämässä? :-)
Jeps, omanapainen Sinisini lopettelee sit tähän.
t
Sinisini rv 9+5
Helenelle onnittelut kymmenluvuista! Hyvä, että se tyhmä lääkäripuhe sai muitakin mielipiteitä kaverikseen. Joskus tuntuu, että lääkäreille ihmiset on vain numeroita eikä mitään henkilöitä ollenkaan. Hassua, että se on jo perätilasta jotain stressannut, koska kyllähän kamalan usein vauvat kääntyilee kolmekymmenviikoilla vielä pitkään! Itellä oli kanssa siis vauva perätilassa tuohon aikaan, kääntyi jossain 31-32 tienoilla ymmärtääkseni.
Hermy, onpa sullakin ollut tuo viimesynnytys varaslähtöineen melkoinen show! :D Ja jännää, että meillä tosiaan on niin eri kuva terveydenhuollosta. Siis tiiän kyllä, että terveysasemilla on kiire ja semmoista, muta mun mielestä silti se vakuutus on tosi kallis, että sen hinnalla voi käyttää lasta tarpeen vaatiessa yksityiselläkin jos tahtoo. Mun siskon lapsista toisella on paha atopia ja toisella kovat allergiat ja vietti siksi lastenklinikalla pitkät pätkät pienenä, ja siltikään ei vakuutus olis heillä kannattanut.
Danja, kela on ihana. :) Itte juuri maksoin tänään takaisin heille yli tonnin, kun olivat keväällä liikaa maksaneet. Mutta no, semmosta se on. Arvelinkin, ja olin osittain varautunut siihen, niin ei ihan niin paljon harmittanut. Ja minä soitin silloin kolmesti kysyäkseni onko kaikki varmasti ok, ja sanoivat että onon, vasta neljännellä kerralla ilmoittivat, että kas, yksi lappu puuttuu. Gotta love them!
Koitahan parantua, flunssa ja raskaus on tappoyhdistelmä! Ja voin niin hyvin samaistua hikoilukohtauksiin, otan osaa!
Mutta onnittelut kumminkin löydöksistä. Vaunuasiat on vaikeita, itte otettiin suosiolla vanhat, kestää tai ei.
Fantasy, mulla ainakin on helpottanut huoliminen, mutta eipä se varmasti ihan hävinnyt ole. Ehkä siihen jotenkin kyllääntyy, ei niin jaksa stressata? Mutta tiiätkö, tosi hyvät viikot sulla on, ei se lapsi paljon todennäköisemmäksi tuosta enää tule! :) Että onnea vain. :) Dopplerista tykkäsin alussa paljonkin, nyt en enää oo viikkoihin tai kuukausiin käyttänyt. Angelsounds myy netissä, mutta kannattaa varautua toimitusajan pituuteen. Sitten tietty huutonetistä voi löytää, mutta tarttee sit kumminkin uä-geeliä.
Sinisini, täällä minä siis vielä oon, hauskaa kun kyselit! Minäki oon vaan laihtunu tässä raskaudessa, nyt on paino sama kuin ekalla neuvolakerralla, eli pari kiloa yli sen mitä ennen raskautta. Mutta sama homma mulla, ei tee haittaa kun oli toi indeksi 28 ennen raskautta jo. Vauvamahaa kaipaa kyllä jossain välissä, ja sitten ei malta oottaa että pääsis siitä eroon! Oon niin tuskaisen kyllästynyt siihen että huh huh! :)
ON: Yöt supistelee niin ettei nukutuksi saa. Tai no on välissä ihan hyviäkin öitä, mutta viimeyö oli tosi kurja. Ei niin kamalan kipeä, mutta niin että aina herää 10min välein supistuksiin. Toivon niin niin niin kovaa, ettei menis yli! Huomenna taas neuvola. Saankohan tänä yönä nukuttua sitten, tavallaan aina toivoo ettei, mutta tavallaan toivoo että nukkuis vaan kuin tukki. Eipä juurkaan muuta. Tätä samaa, kärvistelyä.
virva, 37+6
Tiuhti tervetuloa vaan! Hyvinhän sulla on jo vauhtiin päässy nuo viikot. Kohta huomaat olevas jo puolen välin yli...
Danja valitteli Kelan toimintaa. Tuttua touhua on. Ja kaikesta kannattaa valittaa sinne jo päätös ei jostain syystä miellytä. Oman kokemukseni mukaan jokaisen valituksen minkä olen opiskeluaikoina tehnyt, niin sain parempiaetuuksia loppujen lopuks. Ne koittaa huijata hyväuskosia ihmisiä miinkä kerkeevät.
Äitiyspakkaus tuli mullekin viime viikolla ja olipa ihan tonkia sitä mihen kanssa. Ajattelin pestä kaikki vaatteet ainakin ennen käyttöä. Pitäis varmaan jo alotella pesu-urakkaa. Vaunujen kankaatkin on kai hyvä pestä?? Entäs sitterin kangas? Pesettekö senkin? Kyllä tuntee ittensä ääliöks tuommosta kysyttäessä ;D En vaan tiiä onko tarpeen...
Helene ja Hermy: ihanat masut teillä ;D Oma masu kasvaa vaihdilla. Yhden kuvan olen ottanu pari viikkoa sitten. peilin kautta kuvaaminen vaan tuottaa meikäläiselle tuskaa ja miehen ollessa kotona en muista koko kuvaa... toivottavasti vielä muutaman kuvan saa muistoksi otettua.
fantasy huolesta kirjottelit. Muistan sen jumalattoman huolen määrän alussa. Itkua väänsi joka väliin ja ultrien jälkeen oli pieni hetki kun kaikki oli hyvin. Seuraavan päivänä jo alko hiipimään mieleen sen kamala ajatus: mitä jos se ei enää olekaan hengissä... :( Kotidoppler on ollu mulle se ratkaisu ja helpotus. Joka ikinen ilta sillä kuuntelin ja sain huokasta helpotuksesta kun sydämen tykytys kuului. Siks varmaan osas nukkuakin yönsä ;) Liikkeitä kun alko olemaan ihan selvästi niin kuuntelukin jäi vähemmälle. Nyt ei enää tule juurikaan doppleria käytettyä. Muistaakseni viikonloppuna kokeilin kun vauva oli vähän rauhallisempi ollu koko päivän. Hyvät jytinät alotti heti kun laitteen mahalle laskin ;D
Virvalla alkaa tosiaan olemaan sitä vaille että laitoksella käyt pykäämässä vauvan... Jännä! Ajattele, vasta oltiin tuolla kuumeilemassa epätoivoisesti ja nyt jo melkein synnytät. Aika kuluu niin nopsaan.
Mulla on täällä julmettu väsymys päällä koko ajan. Hemppa oli viimeks 103 ja sen kyllä huomaa. Rautakuuri ei näytä purevan koska väsymys vaan lisii. Töissä pitäis jaksaa vielä kuukauden päivät... Huh! Selkä alkaa taas kipuilemaan. Laskeutuuko vauva jo nyt alemmas painamaan alaselkään?? Ainain tuntuu että puskee virtsarakkoon koko ajan ja saan juosta vähänväliä vessassa. Ja noloista noloin: eilen yskiessä tuli oikeesti tiraus housuunki... Samalla ku yskin niin vauva paino rakkoa yhtäaikaa ;) ei tienny itkee vai nauraa... taisin tehä molempia.
Jep siinäpä tälle kertaa. Nyt etsimään jotain päällepantavaa, lupasin lähteä naapurin kanssa kahveelle kylän pintaan ;)
Irish 30+5 (uudet kympit menny rikki, Yihuu)
Kivoja masukuvia täällä =) Pitäis itsekin ottaa ku en oo vielä YHTÄÄN ottanut :/
fantasy: kotidobler oli kyllä hintansa arvoinen enkä kadu ostosta yhtään. Nykyisin en sitä enää kovinkaan usein käytä; lähinnä silloin kun masussa on tuntunut vähemmän liikettä kuin vilkaampina päivinä.
Mites Virvalla menee?
Irish: Kelan toiminta täällä oli kyllä aika hanurista; jos en itse olisi etukäteen ottanut selvää minkä mukaan olisi minulle parasta laskea päivärahat niin minimillä olisi mennyt :O Olen näet viimeksi ollut palkkatyössä 12/08-5/09 ajalla, jonka mukaan nyt siis sain itelle päivärahat ja olen niihin kyllä tyytyväinen =)
Mulla on kans jatkuva väsymys päällä mutta auta armias kun nukkumaan pitäis mennä niin eipä uni tulekaan tai sitten se on vain sellaista onnetonta torkkumista :( Liian aikaisin jos menen nukkumaan niin sitten herään 12-01 aikaan enkä saa enää unta uudestaan (tai ehkä joskus aamuyöstä). Kiva tässä sitten töissä olla kun olo on kuin zombilla :p
Noi lirahteluvahingot on mulle ihan tuttua arkea, varsinkin aivastaessa :p Olenkin oppinut reagoimaan siihen todella nopeasti eli kun tunnen yskän tai aivastuksen olevan tulollaan niin jännitän lihakset ja vasta sitten annan yskän/aivastuksen tulla. Joskus sitä kuitenkin sattuu noita vahinkoja että lirahtaa mutta se on onneksi niin vähäistä että pikkuhousunsuoja riittää suojaamaan!
( . ) : Flunssa jatkuu edelleen mutta on onneksi helpottamaan päin! Sais vaan tuon nukkumishomman paremmille vesille!!!
Huomenna olis neuvolakäynti ja huutia on tiedossa painosta. Nyt se on kyllä vähän liikaa noussut kun vertaa edelliskertaan; + 2,8kg mutta sitä se teettää kun vain syö ja makaa :/ Kävelylenkit on täytynyt jättää kokonaan pois kun tulee niin paljon niitä harkkasuppareita mutta ruokaa menee silti 3 lämmintä ateriaa + välipalat mutta en kyllä ala nälässäkään olemaan. Sokerirasitustestin arvotkin oli korkeat; keskimmäinen arvo oli ruhtinaallinen 9,5 (raja 10) joten varmaan joudun seuraileen noita... Mites muuten vaikuttaako närästys noihin lukemiin? Sehän kuitenkin liittyy ruuansulatukseen...
Danja, rv 31+0
Kiitti hei ihanat zempityksistä =)
Nyt tilasin sen kotidoblerin ja toivotaan, että tulisi nopeasti...
Sinisini, ihanaa kun tulit sinäkin myös tännekin... Pitäähän tätä pitää sitten pystyssä, kun nui alkaa yksitellen täältä poistumaan paremmille vesille ;D!
Virvalla varsinkin on kyllä piinaavan jännät paikat ollut jo tovin, miten kestät odottaa?! Mä muistan kun mun esikoinen meni 5 päivää yli lasketun ajan ja ne 5 päivää oli varmaan mun elämäni pisimmät - kun odotti että nyt pitäisi tulla :D
Itsellä on pahoinvointi alkanut hellittämään ja kummasti taas jaksaa jopa tehdä jotain kotitöitä :)
fantasy rv12 / rv12+3 (ultra)
Danja, toivottavasti flunssa paranee pian! Äläkä stressaa siitä painosta. Minkäs sille mahtaa, kun ei voi liikkua ja silti ruokaa pitää vedellä, ja helposti tulee kyllä kurjemmassa olossa syötyä ehkä herkumpia ruokia, ainakin itte teen niin. :) Ja se sallittakoon, erityisesti tässä tilanteessa! Mutta jos raja on 10, niin et kyllä sillon ylittänyt sitä, etkä siis joudu seurantaan ymmärtääkseni. Kyllä niitten pitää ylittyä, että seurataan. Mulla oli vissiin se keskimmäine 10,1.. vai mitenhän se oli. En jaksa nyt tarkistaakaan. En usko, että närästyksellä on merkitystä.
fantasy, en jaksakaan odottaa! Eilinen oli ihan kamala, koska olin niin väsynyt ja tuntui ettei tää koskaan koskaan koskaan ikinä kuuna päivänä synny tää lapsi. Olo oli kamala ja itketti vaan ja heikotti ja kaikkea. Ei yhtään tiiä koska tää päättää alkaa tulla, menkkajomotusta on liki koko ajan, ja supistuksia harva se yö. Viimeyönä ei ollu montaa, mutta ne pari mitkä oli oli tosi napakoita. Mut.. siellä se vaan mahassa viihtyy, ja venyttää mun mahanahkaa niin että repiää ja vitsi se alkaa olla kipeä se lapsen jalkojen kohalta.. Hyvä, että sä oot voinut jo paremmin, toivottavasti doppler tulee pian niin pääset vetistelemään laukkaäänen tahtiin. :)
Joo mä oon niin tajuttoman väsynyt, että kuolen kohta jos tää ei synny. Tai siltä tuntuu. Oon kait syöny liian vähän tai jotain, koska paino oli taas neuvolassa tippunu liki kilon viikossa, vaikka toi muksu siis on kasvanut. oon nyt koittanu syödä enemmän, ja paljon hedelmiä, että saisin jotain vitamiineja edes. Mut se on hankalaa, koska ruokakin painaa mahassa helposti kamalasti. Ja maha kuralla koko ajan noitten supistusten takia, ihanaa! Että ei muuta kuulu kuin kiihkeetä oottamista. Onneksi on nyt tänään eilistä parempi päivä, että ehkä huominen on tätä päivää parempi ja niin edelleen.. :D
virva, 38+2
Ei ole tullutkaan aikoihin kirjoiteltua. Ei vaan oo jaksanut. Oon nukkunut aikas huonosti. Paljon pyörii öisin asioita mielessä. Muutossa ja raha-asioissa ois ihan tarpeeks murehdittavaa, mut sit kuulin vielä ikäviä uutisia, et setäni oli päättänyt lopettaa itse itsensä :(. Serkut on jo sentään yli 15v, mut on se rankka isku perheelle. Ei ois yhtään osannut aavistaa. Hautajaisiin mun ei onneks tarvii mennä, kun teemme muuttoa juuri silloin ja ne on 200km päässä. Ne on niin ahdistavia tilaisuuksia. Muutenkin on tunteet herkillä raskauden takia. En varmaan kestäis nähdä sitä omaisten surun määrää.
Mut muihin asioihin. Peloista joku kyseli. Vaikka pahimmat pelot on helpottanut, niin kyllä sitä tietty epävarmuus vielä on. Tilasin juuri uudet yhdistelmävaunut ja mietin mitä jos niihin ei vauvaa saakaan ja vaatteidenkin osto on tuntunut vähän vaikealta.
BrioHappy merkkiset vaunut hommasin. Oli tarjouksessa ja niissä saa työntökorkeutta hyvin säädettyä ja iso tavaratila. Ne oli mun tärkeimmät valintakriteerit. Ja nätin väriset vielä :).
Eilen oli neuvola viimeistä kertaa vanhassa paikassa. Pitäis tänään soitella uuteen ja varata aikaa. Toivottavasti on kiva täti siellä.
Nyt pitäis alkaa todenteolla pakkaileen. Huh. Toivottavasti sitten vielä sais nautiskella uudessa kämpässä vähämmällä stressillä tästä raskaudesta. Ettei ihan hermoheikko vauva tulis.
Virvalle vielä tsemppiä. Toivottavasti se vauva kohta tulee. Mua ärsytti esikoisen loppuraskaudessa, kun ihmiset käskivät nukkua, kun vielä voit. Ei paljon nukkuminen sujunut enää siinä vaiheessa. Nyt onkin tullut aloitettua univelan kerääminen jo hyvissä ajoin...
nau rv 29+1
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista. Täällä on mukavantuntuista porukkaa,vaikka osa näyttääkin viikoista päätellen pian "poksahtavan" = )
Virvalle zempitystä viimeisiin viikkoihin.
Nau osanottoni suruusi ja voimia muuttorumbaan.
Meille varhaisemmilla viikoilla olijoille tyyneyttä yrittää kestää vaikkei vielä aina jaksa uskoa kaiken olevan ok. Omaa oloani on helpottanut liiketuntemukset, vaikka en niitä ensin uskonutkaan todeksi. Mutta nyt niitä on jo tullut sen verran usein aamusta ettei enää voi erehtyä.Aiemmissa raskauksissa en muista näin aikaisin liikkeita huomanneen mutta ehkä sitä nyt on herkemmällä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tiuhti 13+2
Uusille viikoille jälleen, nyt on tuntunut oikeen urakalla kuluvan päivät, tuossa rv.24-29 tuntui ikuisuudelta, päivät matelivat, nyt rientävät niin ettei oikein perässä pysy!
IHANAA, että uusia haahuja ilmoittautuu ja jatkaa pinon pitämistä sitten kun me pitkämatkalaiset jo nyyttiydytään. Oon jo valmiiksi kaivannut tätä pinoa, sitten kun nyytit sylissä, kun tullut niin tutuksi porukka täällä:/
Pari tuntia sitten loikoilin sängyssä ja pidin kättä tuossa kohdun yläreunalla, nousi kaksi kovaa ja pientä paukamaa kämmentäni vasten, ihan säikähdin ensin mutta sitten samassa tajusin että pikkuinen työnsi kantapäillään kättäni:) Eli vaihteeksi on taas pää alaspäin. Eilen illalla oli vielä jalat alaspäin, kun pää tuntui ylhäällä, eli aikamoinen tila pienellä on yhä kieppua siellä.
PELOISTA sen verran, että mulla ne ei ole lähteneet pois, muuttaneet raskauden kuluessa muotoaan, mutta aina vaan vaivaa ajatus siitä, että viimeistään synnytyksessä tämän pienen ihmeen menetän. Tää taitaa kyllä periaatteessa liittyä kuopuksen syntymän jättäneeseen "piilopelkoon", kuopus kun oli kuolla synnytykseen. Ja tähän päälle nuo keskenmenot peräkanaa, on ollut tunne että onko niin tarkoitettu, ettemme saa enää elävää nyyttiä, ja olisi pitänyt tajuta se jo kuopuksen niukin naukin selviämisestä.. Lienee näitä pelkoja kaikilla muillakin, mutta joka päivä on silti niitä onnenhetkiäkin, kun pieni liikkuu, että en täällä nyt sydän syrjällään koko ajan pelkää pahinta. Välillä kun ollut kausia että päivän-pari liikkuu hirvittävän vähän, niin on heti huoli että jotain on pielessä, mutta onneksi on sitten voinut kotona sydänääniä kuunnella ja todeta että kyllä se sydän siellä sykkii. Vaikka sykekin on välillä huolestuttanut pahasti, kun on ollut jopa 118 lukemia pienellä, taas on pelännyt pahinta:/ Eli yhtä vuoristorataa itselläni on pelkojen kanssa päivittäin, ja varmasti hamaan loppuun asti.
VIRVAA minäkin oon täällä nyt jänskättänyt, onnenuutisia odotellessa:)
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!
*Helene 31+0*
Aamulla lähdin käymään naapurikaupungin äitiyspolilla, kun en eilisillasta tuntenut liikkeitä, enkä aamullakaan, eilen illalla sain sykkeen mutta tänä aamuna en sitäkään!
Mutta ultrassa kaikki hyvin, syke normaali, napavirtaukset normaalit ja kuulemma ihan normaalikokoinenkin pienoinen:)
VOIH, kun pelästytti. Sanoi lääkäri että pistä sydänäänilaite pois, hän ei ymmärrä moisia laitteita:O Oli suorastaan vihainen että itse yrittää monitoroida sykettä..
Mutta kaikki siis hyvin, kauhuajatusten jälkeen:)
*Helene 31+1*
Nausta ei tosiaan oltu kuultu hetkeen, kiva kun kirjoittelit, vaikka kirjoitukset olikin surullisia. Vitsi kyllä mielenterveyshäiriöt pitäisi jotenkin kieltää. Oon ite jotensakin väsynyt niihin, kun isossa perheessä tuntuu aina olevan jollain joku harmi päällä. Nyt onneksi tasaista vaihetta, seuraavaa hulluuskohtausta odotellessa vain! ONneksi setäsi lapset olivat kumminkin jo tuon ikäisiä, vaikka pieniä silti vielä.
Vauvan saaminen tuntuu kyllä aika utopistiselta, vaikken voi sanoa että varsin nyt pelkäisinkään. Tuntuu vaan ihan käsittämättömältä, että tuolla mahassa on maailmaan valmis ihminen, jonka saapumista vain tässä odotellaan enää. Mutta jokin aika sitten tuntui kyllä vielä samalta kuin susta, että lastenhuoneen seinää maalatessa mietti, että entä jos täällä ei sitten asukaan kukaan ja on vaan lelut ja vaipat surullisissa riveissä..
Happyt on hienot, niitä minäkin harkitsin!
Tiuhti, kiitos tsempityksistä! Ihanaa, että tunnistat jo liikkeet! Mahtava juttu. Varmasti helpottaa oloa ja muutenkin on ihanaa.
Helene, mulla oli kanssa jotenkin sama tunne tuossa kolmen kympin jälkeen, että nopeasti kuluivat. Nyt taas ovat niin hitaat ettei tosikaan. :D Ja minäkin oon etukäteiskaivannut tätä porukkaa, meiän pitää varmaan pistää joku sähköpostilista pystyyn vauvautuneille haahuille. Tai tuonne jonnekin muualle ketju.
Vielä pelonpäivästä, onneksi kaikki oli hyvin! Jännä miten jotkut lääkärit suhtautuu doppleriin noin! Itte en sitä kyllä oo käyttänyt pitkään aikaan enää, ja itseasiassa se on lainassa nyt ystävällä, joka varmaan lähiviikkoina saa sydänäänet kuuluville. :) Mutta siis käyhän liki kaikki odottajat jossain välissä kuunteluttamassa vauvaa peloissaan! Sisko sanoo käyneensä joka raskaudessa useaan kertaan, ihan vain koska liikelaskennassa on saanut tavallista vaisumpia tuloksia. Ei siitäkään mitään valiteta, miksi sitten dopplerista! Ite en kyllä ole edes laskenut liikkeitä, koska se juuri aiheutti pelkoja. Tuo kyllä tuolla liikkuu joka päivä sen verran aktiivisesti, että ei sinänsä tarvitse olla huolissaan. Mutta annetaan piutpaut tuommoisille lääkäreille, luulisi ymmärtävän äitien huolta.
Itsestä vielä semmoista, että tänään on neuvola. en usko painon enää tippuneen. Verenpaineet vähän jännittää, kun ne oli viimeksi koholla. Luin muuten käypähoito-sivua, ja siellä sanottiin ohjeeksi, että ruokavaliohoitoisten raskausdiabeetikoiden "voidaan antaa mennä 7-10 päivää yli lasketusta ajasta", eli minulla on nyt maksimissa 17 päivää odotusaikaa jos tuo pitää paikkaansa! Ei ole paljon se. Vaikka aina ajoittain iskee valtava tuska, että hitto tulis nyt jo ulos, en vaan enää jaksa! Mutta se menee sitten ohi, ja joku toinen hetki on tosi leppoisa, niinkuin juuri nyt. Tuntuu, että mikäs tässä ootellessa, onhan mulla vauva isäinpäivänä, ja mun synttärinä, ja jouluna, ja uutenavuotena, ja pääsiäisenä, ja keväällä, jne.. Että ehtiihän sitä sitten.
Eipä muuta, mukavaa päivää kaikille! Ja nyt hei taustailijat, ruvetkaas kirjottaan kuulumisia! Hermione, jennuli, kisu ja muut, nyt antakaas kaikki kuulua itestänne! Ja vauvautuneet haahut myös! :)
virva, 39+0
Jaksoin nousta tuolta sängynpohjalta katselemaan muiden kuulumisia. Iski sitten vatsatauti tuon pelkopäivän päätteeksi, liekö syy siihenkin, miksi vauva oli niin liikkumaton(?). Nyt kyllä raukka pyörinyt ja potkinut kaiken aikaa, eikä ihme, sen verran on kummastakin päästä annettu ulos suolistokramppeineen ettei varmaan pienellä kiva olla. Painokin tipahtanut 2kg, tänään sentään saanut kunnolla nesteitä jo nautittua.
Toivottavasti onkin sitten viimeinen tauti tän raskauden aikana, kyllä on voimattomaksi vetänyt jo parissa päivässä:(
Samaa mieltä VIRVAn kanssa, että kaikki kirjoittelemaan kuulumisia nyt!
*Helene 31+4*
Olen taas täällä hereillä aamuyöstä. Ei haittaa, olen tosi onnellinen nyt ja jotenkin runollisella tuulella. Zeria, meistäkin hän on ehkä kaunein lapsi maailmassa. Nyt vaan odotellaan, lienee niin, ettei ehkä kovasti yli kolmea viikkoa ainakaan voida joutua odottamaan, jos painoarvio on laskettuna aikana jo sen 3700g ja minä niin pieni kuin olen. Luulenpa, että ne sitten miettii käynnistämistä. Hassua! Toivottavasti silti lähtisi syntymään itsekseen ennen sitä. Mutta hän tekee toki mitä tahtoo. Olen niin tavattoman matkustajana ollut tässä raskaudessa, että tietty tämän lopunkin ajan olen vaan kehon kyydissä ja ihmettelen.
Lääkärikäynti oli kyllä kallis, vajaan 150e.. Mutta rehellisesti sanottuna ei harmita pätkääkään! Oli niin ihmeellistä saada kuvia tuosta ihmisestä mahassa, ja nyt on niin hyvä mieli ja kummallinen olo. Että pakko on silti suositella, vaikka itte ensin ajattelin etten koskaan mene mihinkään 4d-hömpötyksiin. En kyllä nytkään siksi mennyt, ja se ihan yllätti koko homma.
Zeria, hyvät uutiset neuvolassa, jee! Vaunujen suhteen me tehtiin ainakin niin, että mentiin vaunukauppaan, kyseltiin ja kokeiltiin ja ihmeteltiin, ja sitten päädyttiin teutonioihin, jotka on meille meistä parhaat. Ja tämän jälkeen paineltiin nettiin etsimään ilmoitus käytetyistä. Huomattavasti halvempaa!
Vauvavakuutusta ei otettu, koska se on niin kallis ja suomessa on kuitenkin niin hyvä terveydenhuolto. Ja lapset menee jonojen ohi aika helposti. Ja mietittiin, että sen vakuutuksen hinnalla voi käyttää sitten yksityiselläkin tarpeen vaatiessa.
Taidan alkaa lukemaan kirjaa tässä. IHana yö jotenkin. Taidan alkaa tykätä yöheräilyistä, toivottavasti pidän niistä sittenkin kun tämä ihmeellinen tyyppi tuolta mahasta tulee nahkan toiselle puolelle.
virva, 37+3