Maksoiko työnantajasi äitiysloman alusta 3kk täyttä palkkaa sinulle?
Kommentit (44)
sain ekan lapsen opiskelijana, nyt toista odotan enkä tiedä mikä on yrityksen käytäntö. On vielä niin alussa etten ole kysellytkkään..
Tottakai se harmitti, mutta toisaalta ymmärrän että kulu olisi melkoinen pienelle, naisvaltaiselle yritykselle. Tämä etuhan ei ole lakisääteinen ja lisäksi Suomessa muutenkin äitiysloma niin pitkä ja päivärahat hyvät moneen muuhun maahan verrattuna, että olin tyytyväinen enkä miettinyt, miten paljon enemmän olisin voinut saada toisen työnantajan palveluksessa.
4
sain ekan lapsen opiskelijana, nyt toista odotan enkä tiedä mikä on yrityksen käytäntö. On vielä niin alussa etten ole kysellytkkään..
Mutta ei maksanut täysmääräisenä. Maksoi kyllä rahapalkan, mutta luontaisetuja ei suostunut maksamaan. Luontaisedut ovat minulla osa kokonaispalkkaa, joten olisi kuulunut saada äippäloman kolmeksi ekaksi kuukaudeksi.
Liittoonhan tämäkin yksinkertainen asia piti viedä... Se siitä "säästöstä", kun asiaa piti puida lakimiehen kanssa useampi tovi.
No, meillä nyt työnantaja pyyhkii persiinsä muutenkin TES:llä, koko ajan on laittomuuksia; työlakia ei noudateta, irtisanotaan ilman perusteita (maksavat sitten suosiolla sakon, kun asia menee liittoon ja pakottavat työntekijän tekemään vaitiolosopimuksen, jotta tunnetun yrityksen kiiltokuvaimago ei kärsi julkisuudessa).
Valtio ja kai kunnat maksaa ja usein kai miesvaltaiset firmat maksaa, riippuu ihan firmasta ja tes:tä
Naisvaltaisilla aloilla ei makseta, liian kallista.
JA toisekseen, se EI ole iso kulu työnantajalle, kuten joku väitti. JOs työnantaja maksaa kolmen ekan kuukauden palkan työntekijälle niin työnantaja saa Kelalta työntekijän äitiyspäivärahan, jonka äiti muuten saisi itselleen.
Ja kun äippäraha on noin 2/3 palkasta niin työnantajalle jää omaksi kuluksi noilta kolmelta kuukaudelta YHDEN KUUKAUDEN PALKKA.
KELAhan maksaa ensimmäiset n. 3kk äitiyspäivärahaa 90% tuloista eli työnantajalle jää maksettavaksi 10% - ei mitenkään päätähuimaava summa siis.
Toisaalta en myöskään ymmärrä AP:n valitusta, koska nythän hän saa joka tapauksessa sen 90% tuloista sen ajan kuin jotkut muut saavat täyttä palkkaa.
Tottakai se harmitti, mutta toisaalta ymmärrän että kulu olisi melkoinen pienelle, naisvaltaiselle yritykselle. Tämä etuhan ei ole lakisääteinen ja lisäksi Suomessa muutenkin äitiysloma niin pitkä ja päivärahat hyvät moneen muuhun maahan verrattuna, että olin tyytyväinen enkä miettinyt, miten paljon enemmän olisin voinut saada toisen työnantajan palveluksessa.
4
kuinka paljon 10% on esimerkiksi 2000e palkasta? Kyllä se raha jo tuntuu, varsinkin jos puhutaan 3kk ajalta...
Toki jos on rahaa paljon ja hyvätuloinen mies, ei varmaan tämmöinen 'pikku'summa tunnu missään. Mulla ikävä kyl tuntuu.
Ap
maksaa yhdenkin kuukauden palkka "tyhjästä". Kun siihen vielä lisätään mahd. sijaisen palkkaaminen ja äitiyslomasta johtuva tulonmenetys, kulu on merkittävä. Ja silloin kun minä olin äitiyslomalla, äp-raha oli minun tuloillani vain n. 60 % normaalipalkasta eli työnantajalle olisi jäänyt ihan kivasti maksettavaa Kelan rahojen jälkeenkin.
maksaa yhdenkin kuukauden palkka "tyhjästä". Kun siihen vielä lisätään mahd. sijaisen palkkaaminen ja äitiyslomasta johtuva tulonmenetys, kulu on merkittävä. Ja silloin kun minä olin äitiyslomalla, äp-raha oli minun tuloillani vain n. 60 % normaalipalkasta eli työnantajalle olisi jäänyt ihan kivasti maksettavaa Kelan rahojen jälkeenkin.
Kuntatyönantaja maksoi PERUSpalkkaa, mutta ei mitään korvausta ylitöistä, päivystyksistä, lausuntopalkkioista tms., jotka muodostavat toisen puolen palkasta.
Käytännössä sain siis vain puolet siitä palkasta, mitä olisi töissä ollessani saanut ja käytännössä siis Kelan päiväraha oli isompi kuin peruspalkkani, joten Kela maksoi peruspalkan verran työnantajalle ja yli menevän osan (kymppejä - muutama satanen) minulle.
Jos veroprosentti on 20 (mikä on varmaan vähän alakanttiin arvioitu), niin erotukseksi jää kuussa 160e. Vähemmän kuin yhden lapsen päivähoitomaksu tai meidän perheemme työmatkakulut kuussa. (Ja niitä ei äitiyslomalla tietenkään ole.)
miksi ymmärsin ihan hyvin, ettei oma työnantajani aikanaan maksanut 3 kk palkkaa minulle.
t. 19 tai jotain sinne päin
Tuo koskee vain pienipalkkaisia. Mitä suurempi palkka, sitä pienempi on prosentti, koska jonkun rajan (joka on pieni) ylimenevältä osalta saa vain 20% päivärahaa.
Käytännössä itselläni päiväraha on ollut vain 35-40 % sen perusteena olleesta palkasta.
Se, että tuollaisia virheellisisä tietoja esitetään julkisuudessa johtaa siihen, että vanhemmat ihmiset ja ne joille asia ei ole ajankohtainen KUVITTELEVAT, että etuudet ovat nykyisin ihan jotain megaluokkaa ja he ovat itse jääneet niistä paitsi. ("Kyllä nykynuorilla on asiat niin hyvin ja silti ne vaan valittaa...")Itse olen joutunut selittelemään asiaa ties kuinka monessa paikassa ja vaikka kuinka paljon kun kaikki tuntuvat kuvittelevan, että vanhempainvapaakorvaukset ovat jotain ihan järjettömiä summia.
Puhuin ENSIMMÄISESTÄ n. 3kk AJASTA (vs. työnantajan maksama 3kk palkka). Ensimmäisen 56 arkipäivän ajan KELA maksaa korotettua äitiyspäivärahaa, joka on 49000e vuosituloon asti 90% palkasta. Ihan aikuisten oikeasti.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307123813HL?OpenDocument
Toki se on sitten mielipidekysymys ovatko 49000e vuositulot keskisuuret, suuret vaiko kenties jopa pienet jonkun mielestä. Totuus nyt on vain tuo. SUURIN OSA äitiyslomalaisista saa tuon 90% tuloista ekat 56 arkipäivää, koska SUURIMMAN OSAN vuositulot jäävät alle 49000e.
(Tiedän muuten varsin hyvin, että noiden ekojen 56 arkipäivän jälkeen tuleva päiväraha ei todellakaan ole 70% vähänkään isotuloisemmilla, olensen itsekin saanut kantapään kautta kokea, kun oma päivärahani olikin "vain" 93e/pv tuon leikkauksen ansiosta...)
t. 22
Tuo koskee vain pienipalkkaisia. Mitä suurempi palkka, sitä pienempi on prosentti, koska jonkun rajan (joka on pieni) ylimenevältä osalta saa vain 20% päivärahaa.
Käytännössä itselläni päiväraha on ollut vain 35-40 % sen perusteena olleesta palkasta.
Se, että tuollaisia virheellisisä tietoja esitetään julkisuudessa johtaa siihen, että vanhemmat ihmiset ja ne joille asia ei ole ajankohtainen KUVITTELEVAT, että etuudet ovat nykyisin ihan jotain megaluokkaa ja he ovat itse jääneet niistä paitsi. ("Kyllä nykynuorilla on asiat niin hyvin ja silti ne vaan valittaa...")Itse olen joutunut selittelemään asiaa ties kuinka monessa paikassa ja vaikka kuinka paljon kun kaikki tuntuvat kuvittelevan, että vanhempainvapaakorvaukset ovat jotain ihan järjettömiä summia.
Viimeksi äitiyslomalle jäädessäni päivärahani perusteena ollut vuosityötulo vähennysten jälkeen oli 120 000 euroa eli 10 000 euroa kuussa.
Laskuri antaa päivärahani määräksi
- ensimmäiselle 56 päivälle 231,79 € / pv, eli n. 6026 € / kk, eli 60% työtulosta
- seuraaville päiville 162,40 € / pv, eli n. 4222 € / kk, eli 42% työtulosta
Huomaan kyllä, että päivärahat ovat nousseet, koska vuonna 2005 kun olin viimeksi äitiyslomalla ja tulot lomaa edeltävästi olivat nuo, niin päivärahani oli muistaakseni vain noin 3700-3800 € / kk, eli 37-38% työtulosta.
t. 26
että 49000e on PIENI vuosityötulo. Itse ansaitsen n. 48000e vuodessa ja olen mielestäni hyvätuloinen.
Ihan taatusti tiedät itsekin olevasi harvinaisen hyväpalkkainen esimerkiksi tässä ketjussa tarkoitettuun 2000e kuukausituloon..
Viimeksi äitiyslomalle jäädessäni päivärahani perusteena ollut vuosityötulo vähennysten jälkeen oli 120 000 euroa eli 10 000 euroa kuussa.
Laskuri antaa päivärahani määräksi
- ensimmäiselle 56 päivälle 231,79 € / pv, eli n. 6026 € / kk, eli 60% työtulosta
- seuraaville päiville 162,40 € / pv, eli n. 4222 € / kk, eli 42% työtulostaHuomaan kyllä, että päivärahat ovat nousseet, koska vuonna 2005 kun olin viimeksi äitiyslomalla ja tulot lomaa edeltävästi olivat nuo, niin päivärahani oli muistaakseni vain noin 3700-3800 € / kk, eli 37-38% työtulosta.
t. 26
eli maksoi.