Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jotain haittaa, jos 3viikon ikäisen vauvan antaa nukkua läpi yön, vaikka

Vierailija
01.09.2009 |

on periaatteessa käsketty herättelemään syömään 3tunnin välein? Vauvan paino oli siis laitokselta lähdettäessä 4päivän ikäisenä 1850g, syntyi täysiaikaisena, mutta pienipainoisena. Viikossa hälle tulee painoa n. 100g tai vähän yli ja nyt vielä viimeiselläkin punnituskerralla sanottiin, että pitää herätellä 3tunnin välein syömään. Tyttö kuitenkin nukkuisi yöllä jo pidempiä pätkiä. Olen muutaman kerran antanut nukkua ja herätä itse syömään kun on nälkä niin nukkuu 5-6tuntia yleensä ja herää syömään. Pari kertaa nukkui jopa läpi yön, tämä siis ihan tässä lähipäivinä.

Olen myös huomannut, että kun tyttöä herättelee kesken unien ja syöttää niin hän ei nukahda unille takaisin enää niin helposti kun jos itse herää syömään ja jatkaa uniaan sen jälkeen.

Tiedän, että pitäisi luottaa neuvolan täteihin, että on heräteltävä 3tunnin välein, mutta koituuko tuosta jotain haittaa, jos en tyttöä herättele. Päivällä tyttö syö tiheämmin, mutta yöllä ei siis herää kauhean tiheään syömään.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole herättänyt syömään ohjeista huolimatta.

Hyvin kasvoivat ilman herätyksiäkin.

Mutta ehkä noin pieni kokoista herättäisin. En välttämättä aivan 3h:n välein, mutta ainakin kerran yössä.

Vierailija
2/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehasin miten meidän 2 kk ikänen saattaa joskus nukkua yön yli syömättä. Terka ei ollut tyytyväinen, pieni vauva ei ole valmis nukkumaan koko yötä vaan tarttee herättää syömään: sokerit lapsella menee sekasin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muussa tapauksessa ei tarvitse.

Vierailija
4/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että herättelin, vaikka poika oli syntyessään melkein 3,5 kiloa. Aika helvetillistä oli, kun pojan herättelyssä kesti 0,5-1,5 tuntia. Sitten söi 0,5 tuntia ja sitten hyvä jos kerettiin pari tuntia nukkua.

Luin jotain kohtuhorros-juttuja ja ajattelin, että better safe than sorry.

Herättele vaan vaikka pari kertaa yössä, se on lyhyt aika.

Vierailija
5/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli kotiutuessaan 1900g, ihan täysiaikaisena syntyi, vaikka pieni olikin. Saimme myös sairaalasta neuvon, että täytyy herätellä tietyin väliajoin. Herättelimme ensimmäiset 2viikkoa kun poika kotona ja paino oli parin viikon jälkeen 2130g.

Huomasimme saman, että poika varmasti nukkuisi öisin pidempään, koskaan poika ei siis itse nälkää itkenyt vaan aina piti yöllä herättää. Päivällä kyllä itki nälkäänsä, välillä aika tiheästikin. Parin viikon iässä kysyin ensin neuvolasta, että vieläkö jatketaan herättelyjä ja he olivat sitä mieltä, että kyllä. Kerroin myös, että luulen pojan nukkuvan pidempään öisin ilman syöntejä, jos ei herätellä. Soitin sitten vielä sairaalaan ja siellä olivat eri mieltä kun neuvolassa. Sanoivat, että saamme kokeilla viikon niin, ettei poikaa herätellä öisin syömään vaan saa herätä itse ja viikon ajan poika heräsi 4-6tunnin välein syömään ja päivällä oli tiheämmin syömässä. Ja kun taas viikon päästä mentiin punnitukseen niin paino oli noussut 150g eli jopa paremmin mitä tietyin väliajoin syöttämisillä. Mutta tämä on varmasti tapauskohtaista, joten soita ap sinne sairaalaan niin saat varmuuden.

Vierailija
6/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö ei ole keskonen, ainoastaan viikkoihin nähden pieni syntyessään.

Soitan vielä sinne sairaalaan niin kun muutamat ehdotti, tiedän sitten varmuudella.

ap

Vierailija
7/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

verensokerit laskee, saattaa mennä tajuttomaksi (tai sitten ei)

Minun 3160g painavaa lastakin piti herätellä. Tosin herättelin 4-5 tunnin välein öisin

Vierailija
8/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei sanonut tyttömme olevan keskonen, vain pieni viikkoihin nähden ja papereissa lukee sga

ap

Vierailija
9/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen synnyttänyt kaksi 2,5kg vauvaa ja kummastakin sanottiin että kunnes saavuttaa 3kg rajan on heräteltävä yölläkin 3h välein syömään.

Vierailija
10/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki alle 2,5kg vauvat eivät ole keskosia. Näin mulle lääkäri sanoi ja myös minun vauvat olivat sga vauvoja kuten apn, sillä syntyivät täysiaikaisina mutta pieni kokoisina.

t. se jolla kaksi 2,5kg vauvaa

Vierailija
11/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä pitää herättää syömään, sillä noin pienen elintoiminnot eivät vielä kestä verensokerin heittelyitä. Väsähtää, eikä silloin jaksakaan herätä nälkäänsä itkemään... Kyllä se on pidettävä huoli, että syö.

Meilläpäin ainakin jo synnärillä imetetään 3 tunnin välein vauvaa... Toki normaalipainoinen saa nukkua jo vähän pitemmänkin siivun sitten kotosalla, jos kasvaa hienosti.

Vierailija
12/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kuitenkin riippuu sairaalasta, mitä termiä siellä käytetään. Usein keskososatoilla kyllä edelleenkin on käytössä vanha määritelmä keskosuudesta.

Vierailija
13/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihan yleisesti TIEDETÄÄN että puolivuotias lapsi voi nukkua yön ilman maitoa, niin miksi tässä ketjussa nousee hällävälinä että muutaman kuukauden ikänen lapsi voisi jo selvitä koko yön ilman maitoa (ei se siihen nyt kuole mutta sitäkö tässä haetaan).

Parikuinen on täysin eri vielä kuin puoli vuotias!!

Ja sitten on jossain ne jotka taas selvittää miten lasta tarttee väkisin imettää kun tuo herää yöllä syömään yli puolivuotiaana?

Minulle neuvola närkästyi kun sanoin että lapsi nukkuu pari kuisena yön yli. Se että nukkuu, ei tee lapsesta valmista siihen! Tai jos lapsi herää yli puoli vuotiaana ei tee lapsesta epäkypsää.

Omat tenavat on ollut yli 3 kilosia jo syntyessään ja herättää syömään on tarttenu säännöllisesti, lapsen vuoksi.

Syvästi ihmettelen tätä "hoitamista lapsentahtisesti" jos lapsi on paljon alle ennenkö selviää yöstä ilman maitoa. Ja se raja on sielä puolen vuoden iässä, ei päivälleen tietenkään mutta ei nyt kolmen kuukauden heitolla!

6

Vierailija
14/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään keskoseksi määritellään vauva, joka on syntynyt ennen rv 37.

Mutta ap:n kysymykseen. Minä herättelisin kyllä kerran tai kaks yössä syömään, tyttösi on vielä niin pienikokoinen

Ilmeisesti kuitenkin riippuu sairaalasta, mitä termiä siellä käytetään. Usein keskososatoilla kyllä edelleenkin on käytössä vanha määritelmä keskosuudesta.

Vierailija
15/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos aiot imettää, niin mä kyllä herättelisin. Alussa maidontuotannon vakiintuminen edellyttää säännöllistä stimulaatiota.

Vierailija
16/44 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta riippumatta siitä miksi häntä sanotaan. Pienipainoista vauvaa pitää herättää tietyin välein syömään. Kannattaa noudattaa niitä sairaalasta saatuja ohjeita.

Vierailija
17/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittävästi ja vauva voi kaikin puolin hyvin, niin ok. Omat lapseni ovat syntyneet noin nelikiloisina ja jo kuukauden iästä nukkuneet täydet yöt. Alussa on menty yhdellä yöherätyksellä ensimmäinen kuukausi (päivällä ruokittu parin tunnin välein), ovat siis itse heränneet kerran yössä syömään. Ap:n lapsi on niin kevyt, että en antaisi koko yön kulua syömättä.

Vierailija
18/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimme antaa pojan nukkua huoletta 5-6tuntia, sitten täytyy herätellä syömään, jos ei itse herää. Poikamme kyllä heräili itse aina syömään ja paino nousi hyvin. Sairaalasta lähtiessä poikamme siis painoi 1970g. Syntyi rv 38 eli täysiaikainen.

Minä en antaisi nukkua koko yötä, ellei yöunet ole vaan 6tuntia eli herättelisin 5-6tunnin välein, joka meillä siis oli kerran yössä.

Vierailija
19/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäpainon mukaan, vaan syntymäviikkojen mukaan. Jokainen alle rv 37 syntyvä vauva on keskonen, jotkut voivat toki painaa jo 2700g, mutta silti kyseessä on keskonen.

Keskosuuteen liittyy paljon muitakin ongelmia, kuin vain pienipainoisuus.

Vierailija
20/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3h välein, vai oliko se max. 4h. No, meillä meni esikoisen kanssa ihan hölmöksi se touhu, laitettiin kelloakin soimaan, että varmasti herään. Poika ei pitkiin aikoihin nukkunut öitään, vaan aina heräsi alle 3h edellisestä syötöstä. Rupesi yöt nukkumaan ilman yösyöntejä vasta vuoden ikäisenä. Siinä mielessä oli ihan turhaa se meidän vouhkaus, kun vauva todellakin heräsi itse. Tarkoitan tällä, että liika kellon katsominen voi viedä itseltäkin yöunet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän