Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätättekö eskarilaista jo yksin kotiin hetkeksi?

Vierailija
01.09.2009 |

Itse en ole uskaltanut omaani vielä jättää ilman valvontaa, mutta ystäväni jättää jo pieniksi ajoiksi, esim kauppareissujen ajaksi.

Missä vaiheessa teillä yksin olemisen harjoittelu on alkanut?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan vielä ole ollut ajankohtaista, mutta olen ajatellut kyllä joskus kokeilla. Esim. vartti alkuun, sitten pikkuhiljaa pidentäen aikaa. Ja opetellaan sitä ennen soittamaan puhelimella.

Vierailija
2/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottanut lapselle että voisi olla kotona sen aikaa kun vien sisarusta kerhoon (aikaa menee 10min.) mutta ei ole vielä halunnut jäädä yksin kotiin, joten ei siis ole vielä ollut yksin kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn koiran kanssa ulkona 5-10 min. Johan se leikkii ulkonakin yksin. Miksei sitten sisällä?

Vierailija
4/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyysi jo 4-vuotiaana että saisi jäädä yksin kotiin, jos käyn lähikaupassa. 15 min olikin joskus niin, että hänellä oli puhelin vieressä ja oli tarkkaan opetettu, miten saa isän tai äidin kiinni puhelimella, jos tulee ikävä. Jäi katsomaan viedoista tai pelaamaan pleikkaa, eli oli jotain tekemistä, josta tiesin, ettei lähde pois.

Nyt eskari-ikäisenä tahtoisi taas jäädä, mutta asumme nyt niin, että kauppaan on 3 km ja ostoksille pitää melkein mennä autolla. lapsi ei jää silloin yksin. siwaan voin äkkiä mennä pyörällä vaikka maitotölkin hakemaan, mutta isommaksi ajaksi en jätä yksin.

Vierailija
5/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain jos ovat itse halunneet jäädä. Puhelinta ovat osanneet käyttää.

Pikkuhiljaa pidentänyt aikaa.

Vierailija
6/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kun menee meillä ehkä 15-20 min. Yksinolon harjoittelu alkoi meillä kyllä jo aiemmin sillä että isi/äiti vei roskia ja lapsi katsoi ikkunasta :)

Vierailija
7/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt ekaluokkalainen alkoi itse eskarivuonnaan haluta jäädä kotiin esim. kauppareissun ajaksi (lähikauppa, siis n. 15 min).

Olen pitänyt sen linjan, että jos itse haluaa ja uskoo voivansa jäädä, niin jää. Pakko ei ole edes harjoitella kun olen lasten kanssa vielä kotona = käytännössä ollaan aina yhdessä.

Meillä onneksi pieni, viiden asunnon kerrostalo, jossa kaikki tuntevat toisensa, joten avunpyyntöön ei mitään esteitä.

Vierailija
8/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksospoikia yksin kotiin edes hetkeksi. Pojilla ei ole edes puhelinta saati et osaisivat käyttää sitä, en vain nää vielä mitää järkeä hommata niille puhelimia vielä, katotaan vuoden päästä. Lisäksi ovat aikasta vilkkaita velikultia jotka keksivät milloin mitäkin, en ota siä riskiä. Saavat toki olla pihalla ilman aikuista, mutta aikuinen kuitenkin vahtii eli pitää olla joko näkö- tai ääniyhteys =)

Vierailija
9/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän jos jotain sattuu ei lapsen.

Ei muuten, mutta lainkirjain langettaa melkoisia tuomioita, jos lapsi vammautuu tai jopa kuolee.

Silloin ei auta, "luultiin että pärjää jo yksinkin".

Vierailija
10/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän jos jotain sattuu ei lapsen. Ei muuten, mutta lainkirjain langettaa melkoisia tuomioita, jos lapsi vammautuu tai jopa kuolee. Silloin ei auta, "luultiin että pärjää jo yksinkin".

Miksi ei voisi kotonaan olla? Tokihan kotiin on moni kuollut...

Vierailija
11/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman minuutin on ollut, jos olen käynyt esim. roskiksella tai naapurissa piipahtamassa. Pidempiä aikoja saa alkaa harjoittelemaan sitten, kun itse haluaa ja osaa toimia oikein esim. tulipalon sattuessa tai ovikellon soidessa (mitä jos joku romanialainen kaupustelija vaikka kävisi meidän oven takana, vaikkei täällä sellaisia liikukaan). Pojalla ei ole omaa kännykkää, joten jos esim. lähtisin kauppaan, niin ei hän saisi minua kiinni. Oma kännykkä ostetaan sitten ekalla luokalla ja ensi kesänä saa alkaa viimeistään harjoitella kotona yksin olemista.

Vierailija
12/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole kypsä vielä edes kokeiluun meillä..

Jos lapsi itse olisi vamis ja halukas yksin jäämään, niin voisin ehkä piipahtaa äkkiä jossain, mutta ei pitkäksi aikaa (5-10min).

Vierailija
13/14 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdestaan kotiin, kun olen käynyt koiran kanssa ulkona.

Vierailija
14/14 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liioittelua??? Kaikkihan tuntuvat olevan varsin vastuuntuntoisia. Ei sitä lasta voi jalkaan kiinni sitoa, muutaman minuutin piipahdus kaupassa on todella ok jos lapsi itse uskaltaa jäädä. Eri asia on jättää eskari kotiin vaikka tunniksi. Toisaalta tämä yhteiskuntahan on sitä mieltä että ekaluokkalainen, viimeistään kolmasluokkalainen voi hyvin ottaa vastuun itsestään kun vanhemmat yrittää vastata työelämän haasteisiin. Tosiasiahan on että 3-luokkalainenkin kaipaa vielä huolenpitoa, pärjää kyllä, mutta tarvitsee jonkun muun kantamaan vastuun.

Mut onhan elämässä miljoona tilannetta missä eskari-ikäinen joutuu tekemään omia ratkaisuja ja on omissa oloissaan ihan normaalistikin- jos ei tosiaan ole se ainokainen jota äidin silmä valvoo taukoamatta. (mikä ei liene kovin hyvä asia edes?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi