Miksi vauvan pitää nukkua äitiyspakkauslaatikossa?
Eikö pinnasänky ole sitä varten?
t. tuleva äiti ihmeissään
Kommentit (39)
pinnasängyssä, joka ylimmällä tasolla. Se oli hyvä pesä pienelle vauvalle:) Ja mielestäni oli somaa käyttää vauvan omaa laatikkoa niin kauan, kun hän siihen mahtui.
Kyllä, vauvakin saa nukkua ihan oikeassa sängyssä. Eikö siinä pakkauksessa ole ohjeissa että vauvaa ei ole pakko nukuttaa laatikossa? Toivottavasti tämä helpotti!
Meillä on vielä tallella ihanat retrot äp-laatikon suojukset, jotka äiti teki mun laatikkooni 70-luvulla. Pitsireunat, raikkaankeltainen kuviokangas. Kun mä saan vauvan, hän nukkuu ainakin omassa pahvilaatikossaan, joka on kauniisti somistettu samalla kangashupulla, joka oli silloin joskus mun käytössäni.
Minusta on hienoa, että meillä on Suomessa tällaisia perinteitä. Minusta ei mitenkään loukkaa "taivaanlahjalasta" se, että hän syntyy maahan, jossa jo vuosikymmeniä ollut niin hyvä elintaso, että saa äitiyspakkauksenkin synnyinlahjana. Puhumattakaan neuvolahoidosta, jne. Sitä se pahvilaatikko symboloi.
Kapaloitiinhan aikoinaan se kaikkein tärkeinkin pikkuinen vauva eläinten seimeen...
pinnasänky on aika suuri muutos ahtaaseen kohtuun verrattuna, ja äitiyspakkauslaatikko on kooltansa huomattavasti lähempänä sitä mihin vauva on tottunut vatsassa. Turvallisempi olo pienelle siis.
jos laitat vauvan pinnasänkyyn nukkumaan - jos siis et halua pahvilaatikkoon laittaa.. niin mä ajattelin tehdä kunhan toukka syntyy :) kokeilemalla se selviää missä ja miten parhaiten viihtyy :)
kauhea ajatuskin laittaa vauva laatikkoon (vaikka olisi kuinka koristeltu)
Meillä kolme lasta
äp-laatikossa, minusta se ei tuntunut hyvältä ajatukselta. En myöskään tunne ketään, joka olisi nukuttanut. Esikoisella oli pieni kehto aluksi, ja toisella sellainen vuokrattava "sairaalasänky", mutta yöt toinen lapsi nukkui enimmäkseen vieressä.
En kiistä, etteikö laatikossa nukkumisessakin ole hyvät puolensa, juuri tuo koko ja liikuteltavuus. Ja jos siinä on kauniit koristeet, niin eihän sitä laatikoksi tiedä.
Enkä ole pitänytkään. Ajatuskin kammottaa! Pinnasänkyyn olen tehnyt pienen pesän, jossa on rauhallisen yksivärinen verho kattona siihen tarkoitetussa kannakkeessa, ja imetystyynyllä pienennetty kolo vauvalle.
Ja äitiyspakkauksia on muuallakin, esim. Virossa.
Meillä on vielä tallella ihanat retrot äp-laatikon suojukset, jotka äiti teki mun laatikkooni 70-luvulla. Pitsireunat, raikkaankeltainen kuviokangas. Kun mä saan vauvan, hän nukkuu ainakin omassa pahvilaatikossaan, joka on kauniisti somistettu samalla kangashupulla, joka oli silloin joskus mun käytössäni.
Minusta on hienoa, että meillä on Suomessa tällaisia perinteitä. Minusta ei mitenkään loukkaa "taivaanlahjalasta" se, että hän syntyy maahan, jossa jo vuosikymmeniä ollut niin hyvä elintaso, että saa äitiyspakkauksenkin synnyinlahjana. Puhumattakaan neuvolahoidosta, jne. Sitä se pahvilaatikko symboloi.
Kapaloitiinhan aikoinaan se kaikkein tärkeinkin pikkuinen vauva eläinten seimeen...
joten tällaisiakin asioita tulee mietittyä. Olen ajatellut nukuttaa lasta vieressä (kaveripiirissä hyävksihavaittu keino), mutta tuo pakkauksen laatikko kuulostaa kyllä aika hyvältä ensisängyltä, jos sellaista tarvitsee. Meillä on semmoinen n. 70-vuotias pinnasänky, jonka pohjaa ei voi nostaa, joten siitä on hankalaa tehdä pienelle vauvalle hyvää. Kai.
Itse en varmaankaan laatikkoa aio käyttää.
Meillä on ollut alusta saakka pinnasänky ja siihen on sitten peitoilla tehty "ahdas" nukkumatila. Hyvin on nukkuneet vauvat siinä. Tuo äitiyspakkaus sängyksi aiheutti muuten äidilleni harmaita hiuksia. Se kun olisi haluamalla halunnut, että vauvat nukkuu siinä, kun "muillakin" nukkuu. En nähnyt mitään ideaa alkaa vääntämään jotain reunaröyhelöitä erikseen, kun sänky kerran oli jo. Ja jokaisen lapsen synnyttyä olen kuullut saman liirumlaarumin, laita nyt se äitiyspakkaus sängyksi kun se on sitä varten annettu... Huoh!
Kun vauva vielä nukkui paljon päivisin, eikä säännöllistä päiväunirytmiä ollut. Laatikkoa oli kätevä nostella huoneesta toiseen, kun en olisi malttanut pitää häntä jatkuvasti makuuhuoneessa yksin. Yöllä nukkui kyllä pinniksessä, tai yleensä ekalta syötöltä vieressä. Pinnistä olin pienentänyt peitoilla. En ymmärrä, miten voi olla niin kauheaa, jos lapsi nukkuu laatikossa, joka on siisti ja jossa on lakanat. Jossain dokumentissa oisko ollut englantilaiset tai yhdysvaltalaiset kakoset nukkuivat pyykkikoreissa, koska niissä heitä oli helppo siirellä kaksikerroksisessa asunnossa :)
vaikka nukkuisi piirongin laatikossa kunhan nukkuu hyvin ja turvallisesti.Meillä vauva välillä ottaa päivätorkut lattialla, hui kauhistus sentään! Mahdankohan nyt taivaanlahjaani arvostaa tai välitänkö hänestä lainkaan!?!
laatikkoa nukkumiseen ensimmäisen kuukauden ajan - laatikosta saa ihan söpön näteillä lakanoilla ja reunapehmusteilla (+kehtojalat). Monesti kieltämättä nostimme laatikon pinnasänkyyn, koska pieni laatikko lattialla tuntui mielestäni jotenkin turvattomalta - kaamea ajatus, että aikuinen unenpöpperössä kompuroisi siihen.
Kahdella seuraavalla en ole käyttänyt äitiyspaketin laatikkoa sänkynä, pinnasänky tai mikä tahansa muu turvallinen ja rauhallinen paikka, josta ei voi pudota, sopii nukkumiseen hyvin.
pahvilaatikko. Jos muuta ei ole sitten jees, mutta esim. kirpputorilta voi löytää halpoja sänkyjä. Varsinkin jos on isompia sisarruksia, ei vauvalle ole turvallista nukkua laatikossa.
pahvilaatikko. Jos muuta ei ole sitten jees, mutta esim. kirpputorilta voi löytää halpoja sänkyjä. Varsinkin jos on isompia sisarruksia, ei vauvalle ole turvallista nukkua laatikossa.
Onhan se vauva muutenkin lattiatasolla, pötköttelee peitolla tai matolla. Ei ne sisarukset sitä survo.
Esikoista nukutin aluksi äp-laatikossa, se mahtui mukavasti oman sänkyni viereen kun pinnis ei siihen sopinut. Kaksoset sitten nukkuivat yhteisessä pinnasängyssä vierekkäin, eivät olisi samaan laatikkoon mahtuneet ;-)
kohdun ahtauteen tottuneelle vauvalle liian iso. Lisäksi laatikon pystyy helpommin kuljettamaan asunnossa, jos ei halua jättää vauvaa nukkumaan yksin.
Minusta tuo laatikko tsydeemi on kiva :D
Paljon helpompi alkuun ainakin kun asuu pienessä asunnossa. Itse en ole vielä äiti, enkä tahdo vielä ollakkaan mutta tulevaisuutta ajatellen.