Miksi vauvan pitää nukkua äitiyspakkauslaatikossa?
Eikö pinnasänky ole sitä varten?
t. tuleva äiti ihmeissään
Kommentit (39)
Ei tietenkään mikään pakko ole, mutta mä olen pitänyt äippäpakkauslaatikkoa (kankailla pehmitettynä) pinnasängyn sisällä...ja hyvin on molemmat siinä nukkuneet. Turvallisemman tuntuinen kuin avara pinnasänky, vauvahan on vasta ahtaasta turvaisasta kohdusta maailmaan putkahtanut. Etenkin kun päällystelee esim punertavilla sävyillä laidatkin...sitten parin kuukauden iässä olen laatikosta luopunut kun alkaa enemmän pyöriskellä sängyssä, eikä kunnolla enää mahdu laatikkoon
kopassa tai kehdossa nukutaan vauvana (alle 1v)
voi ulkomaalaisten antaa kauhistella sitä, että meidän mussukka on pahvilaatikossa nukkunut, niin kuin suurin osa suomalaisista. Anna kauhistella hetken ja sitten kerro, minkälainen pakkaus on kyseessä! Ah, niitä kateellisia silmäyksiä, kun valtio antaa rikkaillekin vauvoille uutta tavaraa...
Mä en tunne ketään, jonka vauva olisi nukkunut ÄP-laatikossa! Ymmärrän kyllä idean miksi pieni sänky sopii vauvalle. Meidän lapset ovat pienenä nukkuneet vieressä, korisängyssä tai vaunun kantokopassa. Pinnasäkyyn siirtyneet hieman isompina.
On myös olemassa ihan pienille vauvoille tarkoitettuja sänkyjä. Mm. vuokrattava vaavisänky on kätevä, pyörätkin alla. Meillä oli sellainen, suosittelen.
http://www.vaavi.fi/
Rattaiden kantokoppa on monen mielestä kätevä ensisänky.
Oma mielipiteeni on, että kun minä en ole koira enkä kissa enkä muukaan elukka -> mun pentuja ei mihinkään pahvilaatikkoon laiteta. :D
On sellainen turvallinen pieni pesä, josta voi siirtyä pinnasänkyyn parin kuukauden iässä.
Ja voit toki aloittaa suoraan pinnasängystä jos haluat.
Vauva oli niin pieni ja pinnis niin iso. :-)
Sitäpaitsi haluan kannattaa perinteitä.
Pinnasaänky on vastasyntyneelle jättimäisen suuri, joten se pieni vastasyntynyt tuntee olonsa turvallisemmaksi pienemmässä "pesässä". Mikään ei tosin estä järjestämästä sitä pesää sinne pinnikseen tai jonnekin muualle. Ihan voi vapaasti valita missä sen vavansa nukuttaa.
Vauvalla saattaa olla turvallisempi olo, jos hän on pienemmässä tilassa. Se äitiyspakkauslaatikko on vain yksi mahdollisuus.
ja meidän muksu ei siitä laatikosta pitänyt, ei sängystäkään, parhaiten nukkui viltillä lattialla!
vastasyntynyt vauva on tottunut kohdun pieneen tilaan. Siksi monet vauvat saavat turvallisuuden tunnetta siitä, että heidän ympärillään oleva tila on pieni. PALJON pienempi kuin pinnasänky. Kaikkia vauvoja avaruus ei tietysti häiritse, mutta monia häiritsee. Siellä omassa sängyssä on vähän suojassa häilyviltä valoilta, ilmavirroilta ja ääniltä. Se on samanlainen pikkuloukko sille vauvalle kuin missä vanhemmat lapset tykkäävät leikkiä luolaa ja majaa jne. Oman kokoinen turvapaikka.
Mutta ei sen tietysi ole pakko se pahvilaatikko olla. Voithan sinä sisustaa siihen vaikka sopivankokoisen korin tai veistää kehdon puusta tai nukuttaa vaikka vaunuissa.
voi ulkomaalaisten antaa kauhistella sitä, että meidän mussukka on pahvilaatikossa nukkunut, niin kuin suurin osa suomalaisista.
Anna kauhistella hetken ja sitten kerro, minkälainen pakkaus on kyseessä! Ah, niitä kateellisia silmäyksiä, kun valtio antaa rikkaillekin vauvoille uutta tavaraa...
Mutta ei meidän vauva siinä kuin kerran pari nukkunut.
Miksei saisi kannattaa vaikka just tuommosia perinteitä?
välissä eli päivisin joskus siinä laatikossa.
Meillä nukkuin pari ensimmäistä kuukautta vaunujen pehmeässä kantokassissa. Sitä on helpompi nostellakin pinnikseen ja pois. Kätevä myös kyläreissuilla kun oma sänky aina mukana. En edes ottanut koko äitiyspakkausta.
Siis vastasyntynyt vauva pahvilaatikkoon, käsittämätöntä!
Siis pinnasänkyyn laitoin ja tein sinne turvallisen "pesän".
Siis imetystyynyn uoma muodostaa suojaisan kolosen ja täkilläkin saa muotoiltua sopivan kokoisen ja muotoisen pehmeän sopukan.
nukkui kolme ekaa kuukautta tyytyväisenä äp-laatikossa. Löysin kirpparilta vielä hyväkuntoisen reunasuojan/koristeenkin, joten sänky oli tosi söpö ja hyvin siellä vauvani nukkui.
Laatikkoa oli helppo kanniskella huoneesta toiseen vauvan nukkuessa ja vetäminenkin onnistui kivasti laminaattilattialla. Oli helppo pitää vauva aina siinä huoneessa missä itsekin oli. Makuuhuone on asunnon kaukaisimmassa päässä. Lähellä vauvasta näki, kun alkoi tulemaan nälkä, jo ennen huutoa.
nukuttaa lasta pahvilaatikossa.Pinnasänky on ainakin meillä sitä varten oman sängyn aivan vieressä.