*** Huhtikuun helmet 2009 - syyskuu ***
Kommentit (299)
Nyt on jo parempi olo, kun maailma tuntu romahtavan niskaan tossa pari päivää sitten. Kai sitä pohjalla pitää käydä, että seuraavaksi on nousua ylöspäin!
Ja nyt on takana isompien lasten hammaslääkärireissu ja ei enää mitään ylimääräisiä juoksenteluja mihinkään enää. Nyt linnottaudun tänne kotiin ja max 1km etäisyydellä liikutaan kodista!
Ja kyllä tuo hamppilääkärireissu pisti väsyttämään, kun sain pikku-ukon imetettyä ja nukkumaan, taisin torkahtaa ite sohvalle hetkeksi, olin sitä ennen komentanut isommat omaan huoneeseen. Ja kun havahduin vauvan itkuun, oli kumman hiljaista, ja mitä ihmettä: isosisko ja isoveli oli kömpinyt itse omaehtoisesti omiin sänkyihinsä ja nukkui!! Jo oli ihmettelemistä siinä äidillä!!!! Yleensä kun päikkärit on nou nou ja touhutaan ja leikitään mieluummin.
Joku kyseli kestovaippailijoista, täällä on yks joka käyttää välillä kertiksiä (lähinnä yöt ja pidemmät ulkoilu- ja kyläilyreissut) ja kestovaippoja. Sain juuri ystävältä harsoja ja villahousuja, niitä oon eilen ja tänään pitänyt meiän pikku-ukolla ja hyvin on toimineet, yllättävän mukava vaippa-vaihtoehto meille!! ?
Päkkänä, tää kuuluu niihin, jolla ei vielä oo menkat alkaneet. Taitaa olla sama homma ku edellisten kanssa: ku yösyötöt loppuu, alkaa menkat. Ja arvaappa vaan kuka pitkittelee yösyöttöjen lopettamista… ;) Ja tavaraa täällä huushollissa ihan liikaa. Ollaan semmosia ”ei raaski viedä pois/voi tarvita vielä joskus johonkin” –tyyppejä miehen kanssa, että nyt hukutaan kirjoihin ja turhaan roinaan ja lasten lelutkin vaan lisääntyy kummasti. Just on tarkotus käydä rankalla kädellä mm leluja läpi, jotta niitä uusia synttäri- ja joululahjojakin mahtuu tilalle. …ja pitäis imuroida ja pyyhkiä pölyt ja pestä pyykkiä… Kauheesti siivottavaa!!!!
Äitsykkä3, pikaista paranemista teiän pikkuselle korvakipulaiselle ja jaksuja kovasti!
Lyytin vauvalla kakkavaivoja, voi pientä, jaksuja teillekin!
Nyt kaikille oikein mukavaa viikonloppua ja tää valmistautuu viettämään huomenna omia synttäreitä, eli lepoa ja suklaata ja jädeä ja karkkia on luvassa! :)
PikkuKeiju
Jotain sain tehtyäkin, kiitos äidin.
Äitsykälle ja Tuutille voimia! Olen ollut muutaman kerran todistamassa siskojeni kätiäidin hermoromahduksia (molemmilla 3 lasta) ja se ei ole kaunista katseltavaa. Toivottavasti lohduttaa, että muitakin on samassa tilanteessa. Katselkaa niitä vintiöitä, kun ne nukkuu J on helpompi rakastaa.
Oli ihania kuvia Päkkänän linkissä.
Urho tosiaan nukkui vahinkoyön ihan hyvin. Se piti herättää sitten väkisin ja saada katsekontakti. Viime yö meni taas hulinoidessa. hmm. Nyt ährää tuolla lelulaatikossaan kypärä vinossa, maito-oksut suupielessä. Välillä vaihdetaan hymyt. Urho taitaa muuten olla vasenkätinen. Ainakin syödessä ottaa lusikan aina vasuriin...mä siis syötän toisella lusikalla ja toisella se leikkii (lue: mä lapan ruokaa suuhun, se sieltä pois).
Meillä syödään kaikki jääkaappikylmänä tai huoneenlämpöisenä, puuro joskus lämpimänä.
Parisuhdeterapia olis kyllä hyvä idea. Olin aikoinani käsikirjoituskoulussa ja tein lopputyön, joka perustui parisuhteen pakolliset terapioihin. Ilmeisesti olen siis suhteissani aina kokenut olevani terapian tarpeessa.
Nuhanenille, kolotusvaivaisille ja korvakipuisille tervehdyttäviä ajatuksia. Meillä on ihme kyllä oltu terveinä. Mitä nyt taas matkakuumetta, jota Tsilin kuvat ei kyllä laskenut. Ikeniä kyllä kutittaa vimmatusti.
Meiän pitäs ostaa turvaistuin autoon. Voisitteko suositella jotain. Mä en tajua noista mitään. Meillä Jetta, johon voi laittaa iso-fix-kiinnityksen. Vai voiko kaikkiin?
Tiuhtille. Meillä pehmusteet, ostin 4 eurolla kirppikseltä ihan nätit ja helposti pyyhittävät. Nyt meinaan hankkia lattialle vielä jonkin muovin suojaamaan mattoa. Pakko pitää, kun parketti on karmeuskunnossa.
Menkoista. Mä lopetin imetyksen kohta 2 kuukautta sitten, yhet "5 min" menkat tuli, mutta sitten ei mitään. Eli niitä ootellessa. Olis kiva, jos tulis, kun kumminkin ollaan ilman ehkäisyä (ja ikävä kyllä, lähes ilman seksiä). Tietäis vähän.
Pottia? Ei meillä ainakaan ole ollut ajatustakaan potasta eli ei varmaan vuoteen ole tarvetta.
Laulamisesta. Meillä lauletaan paljon ja huonosti. Mutta Urho on kiitollinen yleisö. Ja kun itku on tulossa, rauhoittelu onnistuu laulaen, esim. Ukko Noan nuotilla "Taas se kopsuu, taas se kopsuu, kallo lattiaan x 2, mutta meit ei haittaa x 2, koska meil on, koska meil on, pehmeä kypärä.
Ihana kuva pikkuäidin pojista! Noi on niin liikuttavia, kun isompien kanssa tehdään rauhassa ja sulassa sovussa juttuja. Vaikka voihan olla, että muutaman vuoden päästä on taistelut käynnissä.
Anteeks Satuilija, hihittelin tolle sun jutulle. Meille niin vois käydä noin. *koputtaa lasipöytää*. Ja jos leffaan meet yksin, romanttista ;) niin muista ostaa popparit. Voisin lähtee seuraksi, mutta mies menee risteilylle, joten ollaan taas kahestaan Urhon kanssa, samoin kuin ens viikonloppuna. Pitäsköhän mun ruveta rajoittaa sen menoja. Ehkä.
Paljon onnea vaan, Pikkukeiju! Taidan herkutella huomenna sun kunniaksi.
Nyt ukko tuli, ihanaa viikonloppua kaikille!
Sande ja Merirosvoliininen
Ihana perjantai, ehkä mullakin välil hengähdystauko kun mieskin kotona viik.lopun.
Meillä 5v meni yökylään kaksi nuorinta kotona. Käytiin 3v kans ostamas herkkuja illaksi ja kohta mennään saunaan!!
Joku kirjoitteli parisuhde jutuista, me käytiin muutama vuosi sitten sellanen parisuhde viik.loppu joka oli kyllä hyvä.Ei tarvinnut muille puhua omista asioista vaan kivalla tyylillä käytiin asioita läpi oman puolison kanssa ja muille ei kerrottu mitään omista ongelmista tms...
Suosittelen kyllä!! Onhan se suhteen hoitaminen tosi tärkeetä kun se on lasten elämän kivijalka!!
Ja varsinkin kun muksut pieniä suhde on koetuksella, kaksinaista aikaa tosi vähän!
Meidän pikkumiehelle alkaa kuuri tehota!!
Tämän viikon on nukkunut ulkona aina päivisin 2-3h!!Ja yötkin yhellä alkuyön syötöllä on menty!! Ihanaa!!!!!!!!
Nyt 3v kans saunaan ja sit kyllä illan päälle nautin siiderin ja vähä jotain hyväskää!!
Huomenna hoitamaan parisuhdetta srk Ilta Rakkaudelle!!
Imuria tarttis näyttää mökissä, on meinaa sen näköstä ja pyykkiähän aina riittää meillä, mut huomiseen saavat odottaa TÄNÄÄN PIDETÄÄN LEPPOINEN KOTI_ILTA, EI TEHDÄ MITÄÄN MUUTA KUIN PAKOLLISET!!!!!!!!!
Iloista viik.loppua kaikille!!
Mä oon varmaan laiskin kirjoittaja tällä palstalla mut käyn lukemassa kuitenkin ni ajattelin kommentoidakin paria juttua ( jos muistan enää mitä ne oli).
Urho on ihana! Täällä vasta käännytään... Mut osataan pärisytellä ja äännellä vaikka miten. Nyt on ranskalainen -r kovin juttu! :)
Parisuhdekurssi ois tännekin jee! Jostain luin että usein parisuhde on huonoimmassa kunnossa vuoden ikäisen lapsen vanhemmilla... Eli vielä on alamäkeä edessä? :) No onneks me puhdistetaan ilmaa aina välillä ja tällä hetkellä kaikki ok! Tai itseasiassa paremmin ku koko tänä vuonna!
Täällä kans tullu pari hammasta alas keskelle. Tissi kelpasi vähän liiankin hyvin just ennen ku ne hampaat puhkes (?) ja nyt sit nokkamukista menee melkeen kaikki maidot (iltatissiä lukuunottamatta). Oon joutunu pumppaamaan muutamana iltana ku tissit niin täynnä. Nannia juo nokkamukista siis tai sit pumpattua maitoa.
Joku kyseli vinkkejä mistä vauva vois juoda jos vaan tissi kelvannu. Meillä ihan paras on ikeasta ostettu nokkamuki. Sellasessa setissä jossa oli lautanen ja ruokalappu kans. Prisman halpa nokkamuki kelpaa kans. Siinä on vaan vähän liian isot reiät ja puolet valuu suupielestä ulos. NUK -pehmeä nokkamuki kelpaa välillä, mut useimmiten ei. Sellaset siis joista vettä tai maitoa valuu imemättä on meillä parhaat. Aluksi siis vaan nieleskeli mut nyt on alkanu vähän imeäkin.
Kestoilusta. Musta kans on tuntunu että vähän kalliimmaksi tulis ku kertikset. Ainakin jos uutena ois ostanu kaiken! Mulla melkeen kaikki käytettynä huuto.netistä.
Kenellähän oli koiran lopetus edessä? Mä jouduin luopumaan mun ihanaisesta papparaisesta osittain Saran takia, mut oli se vanha ja raihnainen ja haastava tapaus muutenkin. Ihana persoona kuitenkin!
Tsemppiä kaikille!
Terv.
Sirppu ja Sara (sunnuntaina tasan puoli vuotta APUA!!!)
Lista päivitys vielä:
3kk:
Kaarna@laiva 3kk 61cm 5950g
4kk:
Iza80 4kk 65cm 9000g
Jadeade 4,5kk 65cm 7190g
Lyyti 4kk 62cm 7405g
Magda83 4kk 63,3cm 5860g
Mikumamma 4kk 67cm 8450g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Paik 4kk 63cm 6295g
Pikku-Keiju 4kk 64cm 6005g
Pikku-Tiuhti 4kk 65cm 7140g
Sailori 4kk 66cm 7395g
Smoothie 4kk 62cm 5495g
Tiituska 4kk 68,5cm 8585g
Tuuti 4kk 64cm 6980g
Vikasi 4kk 67cm 7400g
5kk
Emminen 5kk 70cm 8430g
Juliaana 5kk 66cm 6910g
Kaisa_kissa 5kk 71,5cm 8725g
Kristiina75 5kk 69cm 7950g
Lyyti 5kk 65cm 8360g
Pikkanen09 5kk 64,6cm 8255g
Pikkuäiti 5kk 69,8cm 9325g
Päkkänä 5kk 63,7cm 9030g
Sande-75 5 kk 66,7 cm 7120 g
Satuilija 5kk 67,5cm 7340g
Shinon 5kk 69cm 8880g
Sirppu83 5kk 68cm 8400g
Taapero82 5kk 67,4cm 9660g
Tsili 5kk 61cm 6280g
Verticia 5kk 66,5cm 7100g
Äitsykkä3 5kk 68cm 7845g
6kk:
Sirppu83 6kk 70,5cm 9005g
Pakko laittaa vielä kuva ku neiti oppi irvistämään :) Tää ilme näytetään useimmiten vieraille... mitä lie sit tarkoittaakaan...
Keijulle ihanaa syntymäpäivää!
Onpas Urho ottanut osumaa. Ihme jos vanhemmat ei saanu sydäriä. Ja mä en varmaan ois uskaltanut viedä lasta ihmistenilmoille, ettei katella pahalla. Sain jo käteenimetystä fritsusta hysteria kohtauksen ja pelkäsin, et neuvolan täti ottaa multa vauvan pois. Mutta reippaalla lapsella on varmaan reippaat vanhemmat.
Ystini on viemässä vuoden vanhaa lasta Argentiinaan. En edes sano, et hullu se on vaarallista, koska oon vaan itse niin kateellinen, kun en uskaltaisi tollasta irtiottoa. Eikä mihkään kahden viikon hotellilomalle vaan kolmenkuukauden sohvasurffailu reissulle.
Varmaan otamme maton pois keittiöstä ja levitämme tilalle kernikankaisen liinan.
Joo en tietenkään mitään herätä nukkuvaa lasta syömään. Vaik ruoka on tärkeä asia niin uni on kaikista tärkein.
En osaa laulaa-enkä muista sanojakaan. Kaivoin sitten kantelettaren esille ja luin sieltä tuutu-säkeitä neidille. Nukahti ilman mitään kitinöitä. Vissiin vanha kansa tietää mistä narusta vedellä. Mut oli sielläkin sellasta säettä, että univaikeuksia on ollut .
"Vaan eipä minussa liene
lapseni nukuttajata,
ei taia emo poloinen
saa'a lasta nukkumahan.
Äijä on emolla huolta,
paljon pantua muretta;
uni ei tule use'in
huolellisen huonehesen,
kaihollisen kartanohon,
murehellisen majahan.
Satuilijalle kävi kuin mun äidille, kun minä oli 6-v ja eskarissa. Äiti nukutti veljeäni partsilla ja toinen veli 1 ja 1/2 v laittoi oven lukkoon. Ihan sattumalta isä tuli kesken päivän kotiin ja päästi jengin partsilta sisään. Yksi syy olla tyytyväinen siihen et ei oo partsia. Huonoissa asioissa on aina edes jtn. hyvää.
Niinhän se on et moni asia tulee halvemmaksi jos pitää useammalla lapsella. Pitää varmaan tehdä se kakkonen, et saa ostoksille paremman hyötysuhteen. Mun henk.koht mielipide on et jengi pyytää hirveesti käytetyistä vaipoista ja vimpaimista. Mun mielestä puolet ovh.sta on ihan maksimi. Yhet ruskovillat oon sillain saannut huudettua.
Siis todellakin avattu hedelmäsose jääkaappikylmänä ja avaamaton huoneenlämpöisenä.
Ihanaa mies tulee Trondheimistä työmatkalta huomenna. Paras olla jtn. tuomisia. Ite vaan vedelly siel pitkänkaavan illallisia ja mä könkänny tääl kipeen jalan kanssa ja kanniskellu 7kilon punttia.
Vähän pitäny tv.tä päällä ja repesin niin jollekin juotavallejugurttimainokselle, jossa yöllä vauva parkuu ja sitä imetetään ja sit äiti ja daddy vetelee jugurttia.:D
Sisarrakkaus on aina niin hellyyttävää. Mutta ei oo ikäerosta vaan kemioista kiinni tullaanko läheisiksi ja/tai otetaanko matsia. Mä ainakin otin matsia s e i t s e m ä n vuotta nuoremman veljen kanssa vielä teini-iässäkin.
Aattelin sitä pottia kyl ihan tosissaan sit kun istutaan. Oon ite joskus reilun vuoden iässä oppinut kuivaksi, joten oon jotenkin aatellut et opettelemalla oppii. Tai ainakin niin et jos pottaa ei ole ni sit ei ainakaan opi. Ehkä vuoden päästä oon viisaampi tässäkin asiassa. Aika montaa asiaa voi luulla muuksi kuin miten sitten loppupeleissä menee.
Ai vuoden vanhan lapsen kanssa parisuhde on suurimmassa kriisissä. Mielenkiintoista, pitäsköhän matkaa siirtää auvoisampaan ajankohtaan???
Oliko teillä kellään niin ihanaa kätilöä, että oisitte jotenkin kiittäneet. Mulla oli yksi aivan ihana...annettiin lapsen kolmas nimi hänen mukaan. Ja nyt aattelin ryhdistäytyä ja kutoa sukat ja viedä nimipäivälahjaksi tai jos ei edisty niin sitten joululahjaksi.
Oikein hyvää viikonloppua kaikille ja ne jotka ulos pääsevät niin nauttikaahan täysin siemauksin ja minunkin puolesta.
Tiuhti
Hirvenmetsästys alkaa huomenna, että tiedoksi vaan. Meillä pappa lähtee hirviä saalistamaan. Esikoinen siellä yökylässä saa nähdä onnistuuko pappa aamulla lähtemään hirvimetsälle hiljaksiin. Tomppa jo yöunilla, joten vietämme miehen kanssa parisuhdeiltaa; hän katsoo töllöä ja minä naputtelen tässä. Hmm. mikähän tässä mättää? Mutta ei ainakaan riidellä.
Pikku-tiuhtin tekstistä tuli vielä mieleen, että olen miettinyt miksei missään ole myynnissä vauvoille sellaisia bodeja, että:" Älä koske käsiini!" Tai: "Katsoa saa muttei koskea!" "Näpit irti musta!" tjs. Jos joku vaatesuunnittelija porukassa on niin vapaasti saa ideaa käyttää.
Urhoa ei kovasti musta silmä näytä vaivaavan. Onko kurkannut peiliin? Meillä peili saa aina hymyn. Tein mangojuustotortun jääkaappiin hyytymään (nam!) olikohan se pikku-keijun juhlan ansiota? Tuleeko 32v täyteen? Meillä nyt juhlitaan ensiviikon isyyslomaa. Kivaa kun on mies kotona ja auto jolla voin johonkin lähteä...
Lämmintä viikonloppua luvattu. Täytyy koettaa nauttia ja pestä pyykkiä. Äidin iso ilo, puhdasta pyykkiä koko pino.
Hyvää yötä ja rentouttavaa viikonloppua!
Viikonloppuja kaikille!
Ihanat syysilmat ollu. Eilen oltiin kolme tuntia suppilometsässä Niilaksen kaa ja jätkä käyttäyty kuin unelma.Oli kiltisti kantorepussaan,jutteli kasveille ja nukku ku nukutti vaikka mä kumartelin sienten perässä. Kymmenen litraa saatiin herkkusuppiloita ja kaik pienet jätin kasvamaan ni voi hakea vaikka ensi viikolla kun tuo poika kerran tykkää metsäilystä. Eilen oli muutenkin varsinainen touhupäivä. Metsästä mentiin suoraan mun isälle vaihtamaan mun pikkukoppero auto sen pakettimalliin että saahaan muutto käyntiin. Siellä maalla vaunuiltiin kuutisen kilsan lenkki ja niilas oli kiltti. Se on alkanut viihtyä vaunuissa ratasasennon myötä vaikkei vielä istukkaan.
Sitten juu, se oli viimeinkin se virtsan takaisin virtaustutkimus. Mittään virtauksia ei löytynyt ja saadaan lopettaa se estolääkitys antibiootti,ihanaa!!Tutkimus oli kyllä aika inhottava. Laitettiin katetri ja sitten piti maata selällään sellasen kameran päällä melkeen tunti. Niilas inhoo olla selällään, joten hieman siinä oli huutoa, mut onneks nukahti sitten ja loppututkimus meni kivuttomasti.
Voi pientä Urhoa..mut tekevälle sattuu eikä hän näytä olleskaan surulliselta. Luulen et tässä pikkuvauva aikana tulee vielä monen monta melkein sydänkohtausta noiden touhottajien kanssa.
Menkkoja ei oo vielä kuulunu täälläkään.Eikä kyllä oo ikävä.
Soseita on hiukan kokeiltu riippuen ollaanko kotona vai ei.Mutta eipä sinne masuun paljon mitään mene,kunhan maistellaaan. Neuvolatäti sanoi ettei oo kiirus niin ei kai sitten. Yöllä tosin heräillään aikas monta kertaa joten oon miettiny voiskohan sitä iltavelliä kokeilla. Miten muut,ootteko antanu iltavelliä jo ennen kun syö kunnolla soseita?Miehellä alko eilen kolmen viikon loma(ihanaa!)kun kesälomat vielä käyttämättä.Ajattelin täs loman aikan kokeilla velliä,jos tulee risanen yö niin saan sit kummiski nukkua päivällä.
Pikkuäidillä mahtava idea bodeihin, tommonen teksti ois paljon hyödyllisempi kuin ne "äidin pikku kullanmuru" tekstit..
Nyt meen pakkailemaan kun noi miehet viel nukkuu,isompi vielä yöunilla ja pienempi aamupäikyillä.
Heips!
jadeade
Pikkukeijulle synttärionnittelut. Muista juhlia ihan itseäsi. Urholle tsemppiä ja urhon äidille, älkää välittäkö jos mummot tuijottaa. Ne nyt tuijottaa vähän ketä vaan. Äitsykälle ja Lyytille tsemppiä pikkuisten sairasteluihin, tosin korvatulehdus taisi olla jo taittumassa.
Jupen tyräleikkaus on jotenkin meillä muodostunut sellaiseksi faktaksi, että joskus se on edessä (niin iso että tyhmempikin tajuaa, että jotain on tehtävä), eli ihan hyvillä mielin odottelen leikkausta (höpöhöpö, itkettää ja jännittää niin pirusti) Mutta pitäähän se hoitaa pois. Meillä nuha on tasaantunut, tosin 3 v on nyt kipeä. Kunhan en itse tulis, sairaita (ja myös terveitä) lapsia on ikävä hoitaa, jos hoippuu tajunnan rajamailla.
Syöttötuolin pehmuste on kiva, jos innostuu paukuttamaan päätään taaksepäin/kaatuu kun ei osaa vielä kunnolla istua. Myöhemmin vain vaikeuttaa pesua. Nokkamukeista meillä on kans toimineet ne prisman halvat mukit. Ja keittiön matot on ihan nounou, onneksi ei ole parkettia, että pitäis suojella. Potalla ei kumpikaan isoista pojista koskaan viihtyneet, mutta joskus yritettiin pottailla, 2 v molemmin puolin. Jotkut kuulemma oppii ihan pienenä ja jotkut ei, yksilöllistä. Meillä pissataan seisaalteen (pallilta, että paremmin yltää). Pienenä oppineet yleensä viihtyy potalla, kun se on turvallisempi ja isompana oppineet (ainakin meillä) halusivat heti pytylle.
Parisuhdeviikonloppu kuulostaa upealta. Saako kysellä, mitä kautta olette käyneet/ajatelleet käydä? Tekis meinaan hyvää saada sanottua kaikki ne sata vaivaavaa asiaa positiivisessa hengessä. Ja olis varmaan hyvä tietää mikä mussa nyppii, kun en itse usko ihan täydellinen vaimo olevani ...
Höh, taas lastenhuoneessa tapellaan,
tuuti
Apua, taas oon kerännyt romaania wordiin. Pitää lähettää äkkiä ennenkuin tästä tulee ihan lukukelvoton.
Oi Urho! Ihanaa kun minimies jaksaa hymyillä, vaikka naama on kolhuilla! Heh mikä Kallion kundi, ja ihan ilman alkoholia tuon näköinen ;) Ei siedä sitä Liberopupua =D =D Oot Sande rohkea kun kävit Urhon kans kaupassa, mä olisin varmasti jäänyt neljän seinän sisälle. Antaa ihmisten ajatella mitä ajattelee.
Eiköhän me kaikki hidasliikkeisten vauvojenkin äidit päästä vielä pelkäämään jälkikasvumme kohellusta.
Tomppa tekee kaiken isoveljen perässä, suloinen! Vaikka mä ihmettelen miten te jaksatte useamman lapsen kanssa, niin niistä on varmasti paljon seuraa toisilleen ja taitaa pienet oppiakin asioita nopeammin kun on esimerkki vieressä.
Ihana linkki Päkkänältä! Nukkuva vauva on maailman kaunein asia! Tai ehkä oma hymyilevä vauva sittenkin.
Vaikka äitiä välillä vähän väsyttää, niin aamuisin on parasta kun Sylvi vetää leveimmän hymyn naamalleen pinniksessä kun sinne kurkkaa. Päikkäriaikaan tekis mieli mennä itsekin pitkälleen, mutta pitää vatkata sitteriä jotta neiti nukkuisi. Tissit pysyy pois päikkärinukutuksesta, siihen en sorru tai siitä tulee tapa.
6 kk neuvolassa käyty ja pikkuneidin mitat ovat 6830g, 64cm ja pipo 42,5cm. Höyhensarjassa mennään, mut kasvu on ollut tasaista. Kalaa tai lihaa pitäisi kuulemma kohta antaa, jos olis reipas niin tekisi itse. Öö, voiko lohta keittää? Eiku tietty höyryttää, pitää opetella moinen... Lihaa Sylvi saa myöhemmin sormiruokana, mies saa huolehtia siitä. Tulipa hyvä äiti -olo kun olen antanut kylmää sosetta, tottakai hyvää kutiaville ikenille! Näin vaistomaisesti (lue = laiskuuttaan) meni tämä juttu! =)
Tripp trapp saadaan ens viikolla kun oli valkoiset loppu. Neuvolasta sanottiin et saa istuttaa lyhyitä aikoja, vaikkei istu vielä itse ilman tukea. Siinä trippitrappissa on tosi hyvä se vauvatuki. Meidän kaikkien pitäs saada syöttötuolimme kunnon alennuksella, niin paljon me ollaan sitä täälle toisillemme kehuttu! Pehmusteet on kai aika turhat myöhemmin, mut nyt ne on välttämättömät et neiti pysyy tuolissa.
Tiuhti, meillä kans miljoona kippoa kaapissa tissin korvaamista varten. En suoraan sanoen ole jaksanut treenata niiden kanssa. Pari kertaa ollaan annettu vettä ihan vesilasista, sillä Sylvi oikein näyttää siltä et pitää tarrata kippoon ja vetää se huulilleen. En kyllä tiedä mitä on mennyt alas. Mulla on liput parille keikalle lokakuussa, jonne pitäs mennä seiskaksi. En tiedä miten käy kun tissit on pois nukkumaanmenoaikaan. Tissimaitoon tehtyä riisipuuroa menee hyvällä ruokahalulla alas lusikalla, joten tyttö tuskin jää nälkäiseksi. Oletteko Tiuhti kokeilleet sitä? Siis tuommoista vauvojen riisipuurohilettä, mikä vaan sekoitetaan lämpöiseen nesteeseen.
Nauratti tuo "pottiakin oon kuolaillut" =D
Pitää varmaan alkaa tuijottamaan tv:tä et näkis jugurttimainoksen, kuka on asentanut meille piilokamerat ja kuvannut kun me miehen kans käydään jääkaapilla juomassa jugurttia klo 4 aamulla? =O =)
Kuukautisia ei ole onneksi kuulunut. Sain kierukan asennusajan lokakuun lopulle, joten koko kierukkaprojektiin menee mahtavat 4kk siitä kun varasin ekaa aikaa! Nyt jos vielä tulee jotkut pirun menkat sotkemaan tuon ajanvarauksen, kun sit se pitäs asentaa menkkojen aikaan, enkä usko et menkat ja Helsingin kaupunki pääsee koskaan sopuun aikatauluistaan. Eli ollaan vaan tyytyväisiä, että tyttö vaatii tissiä monta kertaa yössä, pysyy kuukautiset (ja väsyn myötä seksihalutkin) poissa!
Vielä kultturivinkki: Kiasman Pipilotti Ristin näyttely on kuin tehty vauvoille, suosittelen! Mattoja joissa loikoilla ja tissitellä, liikkuvaa kuvaa (mukana myös tissit =)) jota ihmetellä, puun oksia, roikkuvia esineitä ja roikkuvia kankaita, joiden läpi kävellä. Oli ehkä vähän turhan hippiä videotaidetta mun mieleen, mut Sylvin väsymys unohtui ja tyttö olisi voinut jäädä näyttelyyn vaikka asumaan!
Piti vielä kommentoida jotain, muttei kukaan oikeasti jaksa lukea enempää...
Edelleen suurjaksut sairasteleville!
Mukavaa viikonloppua!
t.Tsili&Sylvi 6kk
Taisi ehtiä vuorokausi vaihtua. Ei oikein toimi tämä lähetys. Tänään on ollut lämpöinen syyspäivä. Vaikka meinas käydä tiuhtit, nukuin Tompan kanssa aamulla puoli kymmeneen (!). Sitten nukutin poikia vielä päiväunille ja kas nukuin siinä itsekin. Pyykkikonetta välissä täytin ja tyhjensin. Imuriakin heiluttelin aamupäivästä ja juustokakku saatiin koristeltua melkein myös syötyäkin mummo ja pappa kävi auttamassa syömispuuhassa.
Onneksi sain tehtyä pienen vaunulenkin kuitenkin sen verran tuhtia tavaraa juustokakku on. Sellainen päivä täällä. Tässä koetan saada sykkeen tasaantumaan ja rauhoittumaan olon että uni tulisi. Monena iltana olen ihmetellyt väsyneenä missä uni on. Nukkumatti unohtaa minut. Tietysti tänään nukuttu liikaakin väsymystä silti ilmassa ehkä rautaa olisi syötävä minunkin. Eihän nuo yöunet niin yhtenäiset ole että ne virkistäisi. Illalla Tomppa nukahtaa omaan sänkyynsä tai syliin josta laitan sänkyyn, mutta yöllä syötön jälkeen jää viereen lämpöpatteriksi. Muutenkin aina kuuma yöllä. Onko muilla samaa ongelmaa?
Esikoinen nukkuu kivasti huoneessaan nyt kolmas viikko lähtee pojalla omassa valtakunnassaan. Yksi yö itki isiä ja äitiäkin kun kärpänen pörräsi. Ärsyttäviä nuo kärpäse isot sekä ne pienet "ystävät" jotka keittiössä asuu. Tämä oli tämmöinen päivän kertaus.
Kukaan ei jaksa tätä varmaan lukea, mutta lukekaa tää loppu: Kohtapa meillä kaikilla jo puolivuotiaat vauvelit! Vai onkos nämä enää vauvoja? Tomppa istuu syöttötuolissaan aika topakasti kun siinä on se pehmuste, se muuten lähtee pois sitten kun on isompi ja osaa istua hyvin. Tuutille kysymys kuinka saisi opetettua 3veen (tai tää on jo 3,5v) pytylle? Teillä homma hallinnassa. Kun tämä meidän muuten reipas kaveri pelkää putoavansa sinne. Supistaja on olemassa, mutta sitä ei huoli. Kyllästynyt olen jo jatkuvaan potan kippaamiseen. Tai kohtahan se taas alkaa. Esikoiselta vaipat jätettiin pois kokonaan kun oli 2,5v. Oli opetellut pottailua jo aiemmin siitä alkaen kun oppi istumaan, mutta välillä tuli sellainenkin kausi, että pelkäsi pottaakin, piti lahjoa kokeilemaan sitäkin. Toimisikohan sama pöntölle opettamisessa?
Lastenkasvatus metodimme:kiristys, LAHJONTA ja uhkailu
Mukavaa sunnuntaita kaikille! toivoo pikkuäiti
Huomenta huomenta. Isot miehet nukkuu taas, oli aika villi yö, kun kakkonen kuppas pari tuntia pystyssä. On siis kipeä. Herätin miehen 4.30 kun Jupelta tuli maitotilaus, että sun vuoro. Tuli seiskan nurkilla takas omaan sänkyyn. Ehdotin kyllä että haluisko jatkaa menestyksekästä nukuttajan uraa Jupen kanssa, mutta ei ymmärtänyt huumoria, uninen kun oli. Eli hipsittiin olkkariin ja annetaan ukon nukkua.
Pikkuäidin poika varmaan osaa käydä puskapissalla? Eli pissaamiset onnistuu siirtää pyttyyn pienellä houkuttelulla. "Katso näin isä/ukki(ko se oli) pissaa, näin miehet tekee." (Tarvitset tähän kyllä apua isältä/ukilta) ;-) Sit kun se menee rutiinilla, niin lahjonta on tehokas konsti ;-) istumaan houkuttelussa, jos ei ole vatsan kanssa ongelmia. Meillä parit ekat kakat tehtiin äitiä kaulasta kiinni pitäen (jalat puutuu kyykyssä äidillä) ja sit riitti että piti kädestä. Ja sit potta vaan katoaa mystisesti vintille, niin on pakko. Ei ton ikäinen enää ihan sinne putoa, mutta kyllä se tasapainoilua vaatii. Tosi nopeasti meillä ainakin pojat oppi istumaan itse.
Kamala nälkä, nyt kahvin keittoon
tuuti
tässä kirjoitellessa Jupe oli jotenkin punnertanut itsensä kontilleen ja nyt karjuu, kun maha putosi maahan. Hurjaa tuo kehitys 5 kk iässä
tuuti
Vidoinkin pääsin koneen ääreen kirjoittelemaan. Kaikki jutut oon lukennut, mutta jos meillä on vaan yksi tietsikka auki niin siihen on ihan turha kuvitella pääsevänsä kirjoittaa. Nyt otin omani esiin joten avot, heti rupee hommat pelittämään.
Jos viikolla nukuttiin pari yötä suht kunniallisesti niin on taas niin risasta että. Ajattelin, että teippaan ens yönä seinään ison A4:sen paprun ja kynän siihen viereen. Joka kerta kun nousen laittaa tuttia tai annan ruokaa niin vedän siihen viivan. Ei mitään hajua viime yönäkään, että heräsinkö 5 tai 50 kertaa. Paljon niitä kuitenkin oli. Vähänks rupee ottaa jo pannuun! Onneksi sentään viikonloppuaamusin saa köllötellä sitten sängyssä. Muuten aamut on Sakun parhaita hetkiä ja se köllöttelee heräämisen jälkeen varmaan puoli tuntia sängyssä (mun puolella) ja juttelee pitkät tovit juttuja ja venyttelee jalkojaan. Liekö sitten kertoo öisiä uniaan tai jotain. Mun unet on menneet taas ihan villeiksi noiden pätkien takia. Viime öisistä unista muista vaan, että Sakulle oli ilmestynyt 3 alahammasta. Joo, unta se vaan oli, ei ollut jäbällä hampaita vielä aamulla suussa.
Eilen ihan kaikella uhallakin lähdettiin aamupäivällä kaupoille. Yleensä Saku nukkuu silloin pisimmät unensa. Mutta jos jäät kotiin ja annat nukkua unet niin seuraavan kerran pääset kaupoille joskus kahden aikaan. No, niihän siinä kävi ettei poitsu tietystikkään paljoa kaupoilla nukkunut. Iltapäivä ja alku ilta menikin sitten siinä, että sitä yritettiin saada nukkumaan kotona kunnon unet. Nukkui partsilla ja nukkui mun kainalossa sängyssä. Tutittaa piti jatkuvasti. Kuuden aikaa sitten illalla noustiin kun oltiin harjoiteltu 3 h pätkänukkumista.
Tänä aamulla Sakulla oli hauskaa kun se oli vatsallaan sängyn päällä ja minä nostelin sitä vatsasta ja yritin laittaa jalat konttausasentoon. Sillä oli tosi hauskaa ja se vaan hirnuskeli ääneen. Vähän se on jo hokannut, että peffaa voi nostella ja hienosti mennään jo käsiä käyttämällä navan ympäri. Mutta kääntelyistä ei tietoakaan.
Nyt meillä ei olekaan sitten Tompan kanssa samaa neuvolapäivää tällä kertaa. Me mennään tasan 6 kk päivänä eli 8.10. Täytyy katsoa paljonko meidän jötkölle on tullut silloin painoa. Meinaan kyllä jossain vaiheessa yrittää vähentään sen yhden yösyötön pois.
Jollain oli täällä kovasti kaikennäköistä lääkäriä ja meno ja rientoa. Meillä alkaa kanssa kohta kauhuviikot. On aika pankissa, on mun hammaslääkäri, esikoisella 5 hammaslääkäri aikaa (katsotaan että joutuuko oikomishoitoon), on Sakun neuvolaa ja mihen lääkäriä. Sitten pitäisi ehtiä menemään papa kokeeseen sekä lekurille uusimaan päänsäärky lääkitys ja estolääkitys virtsatietulehduksiin. Jipii!
Ei meilläkään vielä kunnolla istuta, mutta me kokeillaan aina pieniä pätkiä kerrallaan tuossa tripp trappissa. Se on kiva kun pääsee muiden korkeuksille. Jossain jemmassa on esikoisen baby björnin selkänojallinen potta, mutta se on sitten vasta joskus. Täytyis muutenkin mennä sinne anopin vintille penkomaan kaikki laatikot kun pelkään että sinne jää joku vaatelaatikko jota en hoksaa käyttää. Nyt sieltä löytyi nuo esikoisen kevyttoppapuvut. Täytyy katsoa mahtuuko ne meidän micheliinille.
Eipä kai muuta ihmeellistä. Tai ei tuu ainakaan nyt mieleen. Ne tulee heti kun poistun tästä koneen äärestä.
Niin monesti oon jo varmaan kertonutkin, että jos mulla on nukkumisongelmia niin mä kuuntelen aina kuunnelmia. Siinä kun kuuntelee tasaista puheensorinaa niin uni tulee taatusti nopsasti. Normisti mulla ei ole ongelmia nukkua, mutta esim. raskausaikana ja nyt kun joutuu heräilemään ja syöttämään istualtaan, niin monasti pitästän ipodin korvaan ja loppupelissä huomaan, että olen päässyt kunnelmassa ehkä 10 minsaa eteenpäin kun uni on tullut. Hankalampaa se oli silloin esikoisen aikaan kun mulla oli vielä C-kasetit ja korvalappustereot (hui, oonks mä tosiaan niin vanha). Nyt ipodihan on tosi kätsä. Ei tartte kelailla ja käännellä ja on vielä pienikokoinenkin.
Nyt lähden puuhastelemaan. Kerran kävin jo vaunuillakin nytkyttämässä.
Päkkänä
Oli meilläkin. Esikoinen näki jotain painajaisia ja läpsytteli meidän sänkyyn, jossa jo Tomppa tietysti oli kädet levällään, kerran pojan palautin takaisin, mutta läpsytteli takaisin. Joo ja Tompan vaippa falskasi (housuvaippa) sivusta piti vaihtaa pukua ja peittoa.. Nyt Tomppa on äkäinen puhuu äittääittäeijätä täitäitäi. Rupesin miettiin korvatulehduksen mahdollisuutta kun ei imettäminen meinaa luonnistua, tai sitten maitoni alkaa loppua, pullo lämpenenmässä. Palaan myöhemmin, nyt suuttuu ja karjuu hän.
meidän poika on yliväsy ja piti taas huudot. Tuntuu ettei mihinkään voi lähteä kun unet kärsii heti ja sit ei oo kenelläkään meidän perheessä kivaa.
Huomenna taas töihin enkä jaksais ollenkaan. Luvassa taas kuitenkin miljoona yöherätystä.
Saku yrittää nitistää rättiään sängyssä parhaillaan. Toivottavasti uni tulis pian.
Tämä äiti painuu kohta itsekin pehkuihin ja nukkuu pahan tuulensa pois.
By the way, meidän 10 v tepasteli myös viimeyönä unissaan. Siitä ois tullu heräämiskirjaan myös yks merkintä. Ei sentään meidän sänkyyn tullut.
Päkkänä
No niin, laitoin sitten sen lapun ja kynän yöpöydälle yötä vasten. Menin 21.30 itse nukkumaan ja töihin lähdin hipsuttelemaan 7.10. Sillä välillä olin noussut sängystä yöllä 18 kertaa ja syöttänyt kolmesti.
##%#%XXX%%###X##%% !!!!!!!!!!!!!!!
Kiirettä pitää, sienestystä, marjastamista, vieraita joka viikonloppu ollut ja tulee varmaan vielä pari viikkoa olemaan.Ei oikein kerkee kirjoittelemaan mutta käyn lukemassa ja olen hengessä mukana:)
Paljon flunssaa liikenteessä,niin täälläkin.
Voimia siis kaikille flunsaisille potilaille.
Satuilijalle paljon voima haleja täältä,mutta koiralla varmaan nyt parempi olla.
Potasta, minä otin potan pois kun meidän neiti oli2,5vuotias! Pakko sen oli mennä pöntölle kun ei ollut pottaa, ei niin vaikeeta!?
Komia kuva mustasilmäisestä pojasta,kerkeevä mukula, ihana!
Ei menkkoja täällä mutta täysimetyksellä mennään.
Mulla vuosi alakerta muistaakseni 10viikkoa, kierukan laiton jälkeen.
Sitten ne loppu kokonaan.
Olavi vaatii äitin nyt.
Päkkänälle voima haleja myös.
Sailori
huhhuh päkkänän unia, miten olet edes tolpillasi? kokemus sanoo että kaikkeen tottuu, mutta tuo kuulostaa kyllä kamalalta.
meillä ollaan sen sijaan saatu jatkettua jupen aamu-unia hieman. syötän yöllä "vain" yhden tissin, niin siinä 5.30-6.00 kun jupe herään aamuun, on vielä sen verran nälkä, että hörppää toisen tissillisen. ja nukahtaa siihen 30-50 minuutiksi. kahtena aamuna peräkkäin noussut sängystä 7 jälkeen, hurraa!
nuhakin on parempi, eikä kakkonen kuumeillut eilen, joten puistokeikkaa pukkaa. kun nyt ei alkaisi satamaan, kun sateeseen en tuota toipilasta vielä viitsis raahata.
hyvää alkavaa viikkoa kaikille
tuuti
Mun piti jo aikaisemmin kertoa teille mitä meillä tapahtu viime viikolla, mutta kaikki unohtu niin koiran varjoon…
Menin parvekkeelle laittamaan kukkia, ja ajattelin samalla viihdyttää siinä Aamua kun kattelee mun touhuja. Ilta oli siis käsillä, vähän ennen 19. Pakkasin tytölle vaatetta päälle ja mietin et tais tulla liikaa, mut tommonen vanupuku oli niin helppo sujauttaa päälle ja eihän me kauaa olla. Kerkeisin siis laittamaan sopivasti kukat ennen iltapuuroa. Mies tuumas et hän lähtee lenkille, ottaa työpuhelimen mukaan kun oma oli taas jossain jemmassa eikä jaksanu kaivella sitä, et jos tulee jotain. Rupesin touhuamaan, ja huomasin et koira haluu kans parvekkeelle, no pakkohan se on päästää… tadaa… mies oli sit laittanu oven automaattisesti lukkoon. Joten koira oli sisäpuolella ja minä lapsen kanssa ulkopuolella. Ei oo todellista. No laittelin kukat ja tyttö rupes napsuttaa suutaan kun ois nälkä, yritin syöttää mut eipä suostunu tyttö syömään. Onneks oli verhot auki ja tullu ostettua sen verran isompi telkkari että kattelinpa sitten pokka pitää siitä ikkunan läpi tyttöä sylissä heijaten, johon onneks nukahti istualleen. Sillä kertaa ei kyllä todellakaan haitannu että tyttö nukku sylissä niin lähellä yötä. Koiran reaktiosta huomasin että mies tais tulla kun koira katteli ulko-ovelle mutta ei suostunu menee vastaan, jolloin mies tuli sisälle kattomaan et tuleeko se… huidoin ikkunan takana. Sit mies vielä hävis eteiseen, ja minä pihisin ja puhisin et eikö se todellakaan oo tulossa päästämään meitä sisään. Kävi vaan laittamassa ulko-oven kiinni. Sit se dorkana kysyy: en kai mä teitä sinne jättäny? , mut ei voinu kyllä ollenkaan olla vihanen koska se oli täys vahinko. Kuinka ollakaan eihän mulla siellä parvekkeella ollu puhelinta mukana, ja tajusin että kännykän myötä on päästä hävinny ihmisten numerot, en siis ois voinu huutaa naapurillekaan että soita johonkin numeroon että tulevat päästämään sisälle. Onneks mies ei ollu kauaa. Mutta otanpa kyllä tästä lähtien kännykän partsille mukaan, jos meen sinne jotain tekemään.
Nyt taitaa taas tulla megaluokan romaani kun avasin sen hemmetin korjaavan worksin.
Päkkänä laitto kyllä ihanan linkin, mahtavia kuvia.
Pikku-tiuhtia kompaten, en koe et oltaisi kauheasti kehityksessä jäljessä vaikka ei istuta… mutta ei me kyllä vielä liikutakaan muuta kun paikallaan nostellaan jalkoja, siinä on hiissanu itseensä alas. Kädet heiluu senkin edestä ja huutaa palleasta asti, eli oon vakuuttunu et meijän tytöstä tulee oopperalaulaja, valitettavasti äiti ei vaan osaa ehkä kauheasti arvostaa sitä taiteenlajia. Pikku-tiuhti ei oo vissiin tarpeeksi pelottavan näkönen että ihmiset tunkee vaunuihin, meillä ei oo ollu semmosta vaivaa. Laivalla ainoastaan yksi mummo tuli. Kyllä ne sinne kurkkii, mutta eivät oo kyllä menny lääppimään.
Kaisa _kissalle jaksamista koulun ja santun oppimisen kanssa, tai hampaitten.
Urhosta mulla tulee elävästi mieleen siskon poika, joka lähti kävelemään 9 kk. Ekat tikit sai alta 1 v. Mutta on nykyään 4 v. ja varsin liikunnallinen poika. Mutta sydän syrjällään sillon kattelin sen menoa, joten voin arvata kuinka usein sande saa olla sydän syrjällä Urhon kanssa. Onneks lapset on kovaa tekoa, ja eihän ne ihan suuresta aukosta itseensä tähän maailmaan väkisin tunge. Voi liikuttava kuva Urhosta… niin iloinen mustan silmänsä kanssa.
Menkkoja ei oo vielä näkyny, eikä nyt niin kamala ikävä niitä ookaan. Ehkäisynähän meillä on kortsu ainakin imetyksen ajan, kun ei saanu vielä laastaria. Ja pillerit on mulla ihan yhtä tyhjän kanssa kun en muista niitä syödä ja kierukkaan en vielä halunnu kun meinataan kuitenkin toinen muksu tehdä kohtuullisen ajan sisään… ehkä.
Toivottavasti Lyytille selviäis vaan pelkkää hyvää, suolistoasian tiimoilta. Ei kyllä pikkuselle toivo mitään niin inhottavaa.
Voiskohan joku lähettää tännekin niitä virtapiikkejä et sais siivottua täällä… kauheat pyykivuoret odottaa, on ollu pyykkihuolto näköjään retuperällä. Ja vaikka on tiskikone, niin on eri kummaa ettei ne astiat hypi sinne itsekseen.
Käytiin välillä puistoilemassa ja väsyhän siitä tuli, katotaan nyt kuinka pitkät unet saatiin aikaseks.
Mies vähän lupaili että saisin mennä huomenna päivällä leffaan yksin, romanttista komediaa. Toki samaan keskusteluun tuli kyllä perään että josko hän vois mennä viettää kaverinsa luokse sit illalla poikien iltaa… lupa heltis.
Taidanpa ottaa minäkin nokoset, sen verran toi raitisilma väsyttää, toki tuntuu et muutenkin väsyttää jatkuvasti, täytyis taas hakea rautakuuri.
Satuilija ja Aamu 5 kk ja melkein 2 vkoa