*** Huhtikuun helmet 2009 - syyskuu ***
Kommentit (299)
Hei mammat,
kiva on ollut lukea teidän viestejä taasen.
Me ollaan käyty vauvajumpassa ja vauvakerhoissa, on ollut mukavaa, kun Urho nauttii muiden vauvojen seurasta ja lauluista. Usein unikin maistuu niiden jälkeen.
Viime yö oli aika hankala. Urho nukkui 21-23.30, valvoi 23.30-02. Nukkui 02-6.45. Sitten heräsi. Ensimmäisille päikkäreille uuvahti 11.45. Todellinen kukkeliskuu. Yöllä narisi, ryömi, konttaili, karhukäveli, istuskeli (ilman tukea!).
Hänellä nähtävästi on elohopeaa veressä. Nooh, nuutuneina selvittiin tämä päivä.
Toi on niin liikkuva painijapungertaja, että vahinkoja sattuu koko ajan. Pelottaa pitää perhepedissä, kun jos herää, lähtee välittömästi kohti reunaa. Tänään laskin hetkeksi rattaisiin unisen lapsen, hain avaimet n. 10 metrin päästä ja sanoin vielä, että älä kulta vaan tipahda siitä. Mies tuli samaan aikaan toisesta huoneesta ja kysyi, "Tipu mistä?" Urho oli konttausasennossa lattialla menossa kohti uusia seikkailuja. Eli nyt vahdin joka hetki.
Eikä tässä vielä kaikki. Oltiin just saunassa ja Urho leikki aina toisen vanhemman kanssa pukkarissa. Näytti erehdyttävästi Klonkun liikkeiltä. Lopuksi Urho tuli mun kanssa suihkuun. Annoin pojan miehelle, se otti pojan ja Urho just jotain pungersi, jolloin lipsahtaa tippui miehen märistä käsistä kaakeliin naama edellä. Hirveä huutoahan siitä tuli ja paniikki vanhemmille. Mä vaan ajattelin, että jos itkee, se on hyvä asia. Soitin tossa sairaalaan, mutta käskivät tarkkailla. Eli levoton yö tänne, pliis. Jos nukkuu liikaa, täytyy herättää.
Meinasi jo itku tulla, mutta nyt onneksi poika nyt oma itsensä - taas harjoittelemassa. Seurailee onneksi katsetta ja silmät näyttävät normaalilta. Säikähdyksellä siis taidettiin selvitä, mutta, kuten siskoni sanoi, ei ole ton puuhapetterin viimeinen vahinko. Toinen silmä turvoksissa ja kaksi venttiä naamassa.
Nyt menen rakastamaan sen ehjäksi.
Sande ja Pikku-Klonkku, kohta 6 kk
Toivottavasti nuhanenät ovat jo parempina ja karhunpojat terveinä!
Oi urhea Urho kun aina pitää olla liikkeellä! Varmasti kauhea säikähdys! Vauvat taitavat kuitenkin olla aikamoista kumia, eihän nuo muuten pysyisi hengissä kun yrittävät ja erehtyvät. Mun miehen päälaessa on litteä kohta, semmonen kämmenen (poislukien sormet) kokoinen. Tullut kuulemma siitä kun äitinsä tiputti hänet vauvana pää edellä kaupan kiviportaille. Ihan fiksu mies tuli kuitenkin, tai juuri siksi. Arvatkaa annanko Sylvin mielelläni anopin kanniskeltavaksi!
PikkuKeiju, oletko kokeillut keppijumppaa? Onnistuu millä tahansa harjan varrella, ja kun ottaa vauvelin siihen jalkojen juureen, niin sille on yllin kyllin viihdykettä. Googlaamalla löytyy ohjeita. Mulla auttoi pahaan jännetuppitulehdukseen kun viitsi tehdä päivittäin. Nyt on taas jäänyt, pitäisi tehdä. Jaksuja!
Kuulostaa niin tutulta tuo turvatissinä toimiminen. Nyt meillä on maisteltu soseita jo kuukauden päivät ja tuntuu et tissiä pitää silti saada useasti ja paljon. Ylimääräiset tulee kyllä ylös ja ulos... josta syystä mustikkaa ei meillä maistella ennen kuin pulauttelu loppuu! =P
Joo soseista kysymys: oletteko aina lämmittäneet? Voiko hedelmäsosetta antaa jääkaappikylmänä? Olen kyllä antanut ja aina mietin et onkohan tää järkevää, mut ei nuo huonot unet siitä voi johtua...
Aloitettiin riisipuuron (mun pakastemaitoon) antaminen iltaisin ja se maistuu hyvin ja ehkä myös pitää kylläisenä pidempään. Ehkä. Nyt on pari helpompaa nukutusiltaa ollut, toivottavasti johtuu siitä.
Huomenna haetaan Stokkalta Tripptrappi kun on joku Exclusive-asiakkaiden -10% päivä. En ole löytänyt valkoista käytettynä, joten törsätään sitten. Näyttävät olevan saman hintaisia joka puolella. Katastrofi koittaa kun äitiyspäiväraha loppuu. Vastapainona löysin kirpparilta isohkon villahaalarin (helmikuun) pakkasia odottelemaan parilla eurolla.
Meidän nukkumattinukke heittää taas kaikille PALJON unihiekkaa! Myös äideille!
t Tsili & tänään vain vartin unta huudellut Sylvi
Tänään suihkussa Tompan kanssa olin ja liukas poika kun saippuaakin vähän käytettiin, ei kai kovin järkevää. Tää vielä painaa ainakin kymmenen kiloa. Että vähällä oli tehdä Urhot. Hui, mutta kyllä nämä vauvelit vaan aika paljon kestääkin, nimimerkki imukuppisynnyttäjä. Elämässä ei kolhuilta välty.
Viime yö oli pienen tukkoisen nenän kanssa etten sanoisi aika rankka. Isommilta huutamisilta vältyttiin kuitenkin. Nukuin poikien kanssa päiväunet, kerrankin molemmat nukkui yhtäaikaa. Tutti ei tullut petiin mukaan niin toimin itse ihmistuttina, mutta pääasia, että saatiin nukuttua kaikki. Jokohan Jupen nenä on selvinnyt?
Minäkin olen antanut joskus jääkaapista suoraan hedelmäsosetta, lämpeneehän se siinä syöttäessä eka lusikallinen mukavan viileää ikenillekin ja annan kylmää raanavettäkin. En aina mieti asioita kovin pitkälle, en tiedä siis onko moinen järkevää, mutta hyvin näyttää poika pulskistuvan. Nukkuu nyt sylissä pulska nuhanenä. Yöllä muuten laitoin Tompan parilla tyynyllä melkein istuvaan asentoon nukkumaan sai siten nukuttua. Onneksi 3veen nuha näyttää menneen ohi. Oli tänään jumpassa ja mll:n kerhossa oltiin myös. Onkohan meillä jo ensiviikolla 6kk neuvola? Kiitos unihiekasta väsyttääkin ihan kauheasti kunpa saisi vaan nukuttuakin.
Tämä vähän sekava sepustus. pikkuisen uupunut pikkuäiti ei niin pikkuinen poika käsivarrella pikkuisen lähtee nyt nukkuun myös. Hyvää yötä, kauniita unia ja omien vauvojen kuvia (muittenkin äitin mussukoitten ja vähän ukkeleidenkin)
Sandella on tosiaan liikkuvainen poju :)
Onneksi selvisitte säikähdyksellä sauna-tippumisesta, tuommoiset tapahtumat on ikäviä ja niistä jää aina karmea ja mälsä olo, ymmärrän fiiliksen!
Tsili, kiitokset keppijumppavinkistä. Täytyy kurkkailla netistä! :) Kävin kans tänään just ostamassa semmosen jumppakuminauhan, fysioterapeutti anto muutaman perusliikkeen tonne hartioille, ojentajille ja selälle, joita pitäisi nyt tehdä, jotta mun surkastuneet lihakset vähän vahvistuisi, kun ei raskauden aikana saanu liikuttua juuri yhtään, nyt sit ollaan raihnasessa kunnossa...
Taas vähän valivalia:
Jotenkin elämä on osannu olla niin koettelemuksia ja vaikeuksia täynnä tän vuoden ajan! Ihan karmee olo henkisesti tällä hetkellä.
Oma fysiikka reistailee, ei jaksa olla huonokuntoinen, ottaa pannuun uupumus tästä johtuen.
Ei ole rahaa, velaksi eletään.
Parisuhde on ollut kovilla, onneksi on saatu setvittyä asioita, mutta paljon on vielä tehtävää, että kaikki olisi täysin hyvin. Eikä kauheesti ole miehen kanssa yhteistä aikaa että voisi jutella kunnolla. Kai tässä johonkin parisuhdeterapiaan pitää kohta lähteä.
Anoppi ja oma äiti on niin ongelmaisia ja vaikeita tapauksia, että menee hermo, ei jaksa niitä ja niiden ongelmia kun omakaan elämä ei ole helppoa tällä hetkellä, ja ei niiltä kovin helpolla heru apua lastenkaan hoitoon. Ihme mummoja nykyjään, semmosia citymummoja, jotka vaan dokaa ja ostelee vaatteita ja on teinitytön tasolla elämän ongelmineen, tuntee ittensä oman äidin äidiksi!! Missä on ne mummot, joita itellä oli pienenä tyttönä elämässä, joilla oli aikaa lastenlapsille, jotka kutoi, leipoi pullaa, oli "mummon näköisiä", mummon vaatteissaan, otti elämän rauhallisina vastaan, olivat niin viisaita ja aikuisia, etteivät enää hätkähtäneet pienistä vastoinkäymisistä ja elämän ongelmista????????
Ja meiän 5- ja 3- vuotiailla on molemmilla jonkinmoinen uhmavaihe meneillään. Kumpikaan ei tottele mitään! Todella vaikeita tapauksia. Ja itellä ei riitä pinna lempeään maanitteluun ja pyytelyyn. Suoraa karjumista ja uhkailua ja tavaroiden takavarikoimista on tämäkin päivä ollut. Täytyy kai ottaa jäähypenkki käyttöön ja täytyy tosissaan yrittä tsempata, että olisi lempeämpi ja halivampi äiti! Ei siihen auta muu kun nauru ja huumori ja rakkaus kai. Ja kun vauvaa pitää niin paljon nukutella nykyään, kun ei helpolla tule uni ilman auttamisia, niin nämä kaksi täystuhoa ottaa näistä vauvan nukutushetkistä ilon irti ja sotkee hurrikaanin lailla kodin ja teloo toisensa ja ittensä ja huutaa ja kiljuu ja itkee...
Iso huokaus!!!!
Tekisi mieli oksentaa, on niin paha olla.
Onneksi tuolla ulkona hiekkalaatikoilla pystyy juttelemaan muiden äitien kanssa näistä elämän ongelmista ja tsemppailemaan toinen toisiaan. Ja samoin mukavaa tulla tänne purkamaan oloaan teiän kanssa! :)
Ja onneksi aamuisin on aina levänneempi ja positiivisempi olo, ja jaksaa taas!
Toisaalta tässä tän ja viime viikon ajan on ollut meillä aika hetkistä aikataulua, kun oon ravannu joka ikinen päivä jossain: ite lääkärillä ja fysioterapeutilla. Lasten kanssa 5-vuotisneuvolassa, 5-vuotisneuvolalääkärillä, 3-vuotisneuvolassa, 4kk-neuvolassa, 5- ja 3-vuotishammastarkastuksessa. Ja 3 vuotissynttärikestit oli justiin sukulaisille... AAAAARRRGGHH!
Ei ole ollut pitkään aikaan ihan normaalia arkea! Että olisi kotona, tekisi ruokaa, kävisi puistossa leikkimässä... Onneksi huomenna on semmoinen päivä! Ja jos en jaksa jotain tehdä niin en jaksa, makaan sohvalla ja lepään ja sillä sipuli.
Mut nyt nukkumaan, että jaksan huomisen päivän! Haleja kaikille ja jaksuja elämän vastoinkäymisiin!
PikkuKeiju
Pikkukeiju, meidän arki on just tota, 3&5 v tappelee, karkaa ulos ja sotkee talon ja menee just kakalle, kun nukutan Jupea. Ulos karkaaminen ja kakalle meno on tosi käteviä, koska niihin äidin on PAKKO reagoida. Meillä on jäähyhuone kovassa käytössä. mulla ei hermo pidä jäähypenkin kanssa, koska pojat testaa sitä koko ajan seisomalla penkillä tai sen vieressä. Siksi olen siirtänyt jäähyt vierashuoneeseen, pois mun silmistä. Mutta joo, tavallinen arki ja muutama harrastus on saanut elämän taas kohtuullisesti rullaamaan ja onneksi mun äiti on se pullantuoksuinen mummo, joka katsoo noita isoja poikia aina välillä. (Tosin värjää tukkansa...) Ikää on jo sen verran, etten kolmea sinnekään voi antaa hoitoon, mutta on todella ollut avuksi. Parasta terapiaa on kuitenkin ne leikkipuiston muut äidit, kunnia leikkipuistolle!
Jupen nuha sen kun pahenee, mutta vielä on nukuttu kohtuudella. Imetys pitää tehdä istualtaan, joten itse herään siihen enemmän kuin normaalisti yöllä, mutta sehän on pieni murhe. Eilinen tyrälääkäri kirjoitti lähetteen lastenklinikalle, kuten odotinkin, että nyt sit odotellaan sitä leikkausaikaa sieltä suunnalta. Meidän 5 kk neuvola on vasta kahden viikon päästä ja joku menee jo 6 kk neuvolaan, hassua!
Urhon haaveri kuulosti hurjalta, mutta ilmeisesti Sanden on niihin paras tottua, sellaiselta menijältä urho vaikuttaa. Mä olen sanonut meidän kakkosesta, että jos se joskus tippuu katolta ja katkaisee jalkansa, niin huokaan tyytyväisenä, että onneksi tuli jaloilleen. Mistä tulikin mieleeni, että meno on tänä kesänä aika lailla rauhoittunut (kopkop). Onkohan sille tullut järkeä päähän?!?
tuuti
Huomentapäivää
Joskos ehtis nyt kirjoittelemaan, kun en jaksanutkaan alkaa korttei väsäämään..
Kiva kuulla Tsilin hyvin sujuneesta berliinin reissusta. Olis niin ihana itsekin päästä berliiniin.. Tosin tällä hetkellä tuntuu että joku hyvin lämmin maa olis aika jees..
Pukkaa meinaan flunssaa ja oon koko ajan ihan jäässä.. Täällä mä istun villapaidassa ja villasukissa jne ja palelen ku mikäki jääkarhu.. :D
Heh.. Tsili tuosta sanoi että Nea vähentää maidon juontia itsestään.. Niinhän se varmaan tekeekin.. Tai sitten ei.. Taas eilen saatiin muistaa kuinka meidän neidillä ei ole mitään rajaa tuon syömisen kanssa.. Eli veti överiksi, söi liikaa ja kaarioksensi keittiön lattiat, kaapistot, sitterin, itsensä ja äitinsä.. Voi jee!! Sitä ennen oltii käyty ostamassa syöttötuoliin valjaat niin kait se meinas et ei hän missää sitteris haluu syödä..
Mut siis monesti käy näin, et neiti vaan vetää ruokaa ja sit oksentaa.. bulimia.. :D hah..
Tänään syötiin sit eka aamupuuro syöttötuolis ja syöminen sujui paremmin kuin sitterissä koskaan.. Että jei!!! Ja eikä tarvinnut edes lattioita luututa. Jei!!
Nean yöunet on kyl aika ihanat kuten joku mainitsi.. En muista koska meillä olis yöllä herätty syömään. Viime yönä kuten monena muunaki yönä niin 21 men nukkumaan ja 8 herätin ylös leikkimään leluilla..
Tosin nyt ollaan aikaistettu niin että 20.45 mennään iltasyömisille, koska tuossa ku 21 mentiin niin se alko menee siihen et Nea joi 150ml maitoa niin 45min.. Nyt ku aikaistettiin vartissa niin kello 21 se on jo pinnikses nukkuus.. Yritetään viel et onko vaikutusta jos 20.30 laitetaa syömingeille.. Kun illoista on tullut aika huutoa tuosta 19 eteenpäin.. Ja ennen malttoi aamusella leikkiä 8-9 leluillaan lattialla niin nyt jaksaa enää vaan puoli tuntia ja sit pittääki jo saaha ruokaa..
Iza se oli joo ketä tuosta sano :D .. Minäki alkuun ku Nea alkoi nukkuu omassa huoneessa ja sitten ku se veti ekan kerran näitä 10-11h yöunia niin heräsin vähän väliä siihen et mahtaakohan se nyt hengittää siellä jne.. Parina yönä kävin tarkastaas samal ku vessas kävi mut kyl se vaan hengitti joka kerta ja sittemmin olen antanut sen rauhassa koisaa..
Allergioista.. Meilläkin oli tuossa kun jokin aikaa sitten.. Se oli tuo 6.9 kun kokeiltiin banaania ekan kerran niin tuli läikkiä ja kaikkee et ois allerginen.. Mut nyt sit taas tauon jälkeen aloin eilen antamaan ja ei oo enää tullut mitään.. Mut joku sanoi tai jostain luin, että ei välttämättä ole allergioita nämä banaanit ja päärynät vaan se kun ne on niin voimakkaita hedelmiä niin kestää kauemmin lapsen elimistön? niihin tottua.. Mäkin vähän odotin et sama käy varmaan päärynän kans, mut ei se on lempparia!! :D ..Seuraavaks olis banskun jälkeen persikan vuoro totutel.. saa sit nähä.. Mut sitä ennen pitäis viel riisipuuro totuttaa ettei kyllästy kaurapuuroon ja sitten parsakaalin vuoro vielä..
Pikkukeijul vähä samat vaivat ku täälläki.. Ensin tai siis kokoajanhan meitsil oli tuo selkä.. Alaselkä niin muussina ja yläselkäkin jo.. No siellähän oli se 6mm siirtymä jota sitten yritetään ensin fysioterapialla hoitaa ja ensimmäinen aika sinne on 9.10.. Noo sitten tulehtui molemmat olkapäät.. Ne nyt on suht ok parantunut, mutta kyllä suuremmasta rasituksesta eli jos suurimman osaa päivästä joutuu neaa kanniskelee niin sitten kyl tulee kipeeks.. No nyt on alkanut sitten oikee käsi lyömään itseänsä välillä ihan poissa pelistä..
Siinä on niin kovat kivut välillä, et tuossa pari päivää sitten ku mentiin aamul kauppaan ni mä aloin poraamaan siellä kaupassa ku sattu niin saat.. Ja sitä ennen kauppamatkalla.. Jotain ihan järkyttävää.. Olkapää ja niska, kaula seutu se on mihin se sen kivun vetää ja kättä voi pitää sit vaan yhdes asennos..
Ei ollut Sandella ollut hyvä päivä.. Herätti meillä keskustelua tuo juur et jos laps tippuu suihkussa.. Ei siis Sanden tapauksesta juteltu ei!! Vaan siitä että entä jos meillä.. Koska mun pahin pelko on ollut aina tuo et Nea luiskahtaa miehen käsistä suihkussa. Ja olen sille yrittänyt toitottaa et kylpyyn mieluummin ku suihkuun, mut ei.. mut eilen mies vannotti et pitää kyllä tosi tiukkaan kiinni Neast aina.. Mut ei se paljoo lohduta..
Miten teillä Sande yö meni? Jouduitko herättelee? Miten Urho voi?
Soseista.. Mie annan jääkaappikylmänä hedelmäsoseet ku ei Nea muuten oikein tykkää.. Ja tekee kutiaville ikenille hyvää saaha viileetä ruokaa..
Joo-o.. Pitäisi lähteä vaunuilla keskustaan.. Jos menis syömään aamupalaa johonkin.. Kissat on oppinut avaamaan meidän leipälaatikon.. Ja tuossa kun yksi päivä tein sämpylöitä niin jätettiin 4 leipälaatikkon.. Kait se tuore sämppärintuoksu sit sai kissat tekemään ihmetekoi ja aukas leipälaatikon ja söi sieltä kaik leivät ja joulupiparit ym.. Jei.. Ja nyt sit alettii säilyttää mikros leipiä niin enkös mie eilen unohtanut ne sinne nostaa ja tänä aamuna oli leivät syöty..
Et aamupalalle johonkin juu..
Mutta jos sitä alkaisi tässä tekemään vielä jotakin järkevää ennen kuin nea herää n. puolen tunnin-tunnin päästä..
Verticia
3kk:
Kaarna@laiva 3kk 61cm 5950g
4kk:
Iza80 4kk 65cm 9000g
Jadeade 4,5kk 65cm 7190g
Lyyti 4kk 62cm 7405g
Magda83 4kk 63,3cm 5860g
Mikumamma 4kk 67cm 8450g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Paik 4kk 63cm 6295g
Pikku-Keiju 4kk 64cm 6005g
Pikku-Tiuhti 4kk 65cm 7140g
Sailori 4kk 66cm 7395g
Smoothie 4kk 62cm 5495g
Tiituska 4kk 68,5cm 8585g
Tuuti 4kk 64cm 6980g
Vikasi 4kk 67cm 7400g
5kk
Emminen 5kk 70cm 8430g
Juliaana 5kk 66cm 6910g
Kaisa_kissa 5kk 71,5cm 8725g
Kristiina75 5kk 69cm 7950g
Pikkanen09 5kk 64,6cm 8255g
Pikkuäiti 5kk 69,8cm 9325g
Päkkänä 5kk 63,7cm 9030g
Sande-75 5 kk 66,7 cm 7120 g
Satuilija 5kk 67,5cm 7340g
Shinon 5kk 69cm 8880g
Sirppu83 5kk 68cm 8400g
Taapero82 5kk 67,4cm 9660g
Tsili 5kk 61cm 6280g
Verticia 5kk 66,5cm 7100g
Äitsykkä3 5kk 68cm 7845g
Piti laittaa syöttötuolikuva eiliseltä kun tuolia kokeiltiin ja istumista..
Kiva kuulla ettei ole ainoa raihnanen täällä porukassa. Mulla on aina ollut ongelmia noiden kaulan lihasten ja jänteiden kanssa. Siitä ne usein miten nuo migreenitkin alkaa. Nyt on ongelma lisäksi särky käsissä, kyynärpäistä alaspäin ja alaselkä sekä jalat on ihan jumeksessa. Välillä ei pysty makaamaan selälleen suorana sängyssä kun on ristiselässä niin kovat kivut. Juu, pitäisi venytellä ja liikkua, tiedetään tiedetään, mutta milläs ajalla sitä teet.
Niin ja noista menkoistahan täällä ei olekaan puhuttu pitkään aikaan. Onko vielä monta onnellista jolla on ne tulematta? Mulla on jatkuvaa tiputtelua noiden minipillereiden takia. Ei kunnon vuotoa, mutta kiusallista pientä ja koko ajan. Välillä oli alavatsakin niin kipee, että ajattelin jo gynelle mennä. Onneksi meni ohi. Papaan pitäis mennä, jotta sais joskus sen kierukan.
Poitsulla jäi pikaiset iltaunet eilen väliin. Oli kyllä suhteellisen reipas. Syötiin päärynä ensi puuroa eilen illalla ekaa kertaa. Sain sen jotain Lindexistä näytteenä. Hienosti sammahti sänkyyn vähän ennen ysiä. Se yökkärin pukeminen aiheuttaa meillä joka ilta säännölliset huudot. Sitten kun se tietää että heti sen jälkeen saa vellipullon niin se pinna on niin lyhyt että. Eilen oli paljon rauhallisempaa kun olin antanut maistajaispuurot ennen yökkäriä niin huutokin oli pienempi.
Aika mukiin menevä yön jälkeen (2 syöttöä edelleenkin). Herättiin kaikki tyytyväisenä seiskalta. Sakukin jäi hereille syönnin jälkeen. Mutta, mä alan kohta tulla jo katkeraksi, se oli nukahtanut uudestaan ja nukkui taas KYMMENEEN! Miksei se koskaa teen sitä viikonloppuna!
Juu, ja voi kun mä olen niin iloinen teidän kaikkien puolesta jotka pystytte/osaatte syöttää makuultaan. Meillä se on ehkä onnistunut muutaman kerran. Siitä ei vaan tuu mitään, ei tullut muuten esikoisenkaan aikana. Joten aina kun yöllä syödään niin istun tikkana selkä sängyn päätyä vasten ja nuokun. Tosi ärsyttävää välillä kun pää alkaa hakkaa seinään kun meinaa nukahtaa kesken kaiken.
Istuupa Neea tosi tomera tuolissa. Niin ison näköinen tyttö että.
Ja voi että sitä Urhoa. Toivottavasti on poika kunnossa. Tuntuu ihan utopistiselta tuollaiset murheet kun tuo meidän poika ei sitten liiku millään. Vähän se on nyt hoksannut, että kun vatsallaan makaa niin peppu voi vähän yrittää nostella. Ehkä se hämeen hitainkin vielä siitä joskus....
Extra jaksut kaikille joilla pyörii toiset pienet vielä jaloissa. Mahtaa olla vilinää.
Mulla on mitta täynnä kun kaikki on kotona sotkussa. Taas ois sellainen tunne, että pommin voisin sinne laittaa ja räjäyttää kaikki kamppeet poies. Turhauttavaa! Pitäis varmaan soittaa johonkin lähetyskirppikselle ja kysyä että tulis hakee meiltä kaiken ylimääräisen pois. Tuntuu ettten koskaan ehdi mihinkään kirpparille mitään myymään. Sitten kaikki nyssäkät pyörii jaloissa. Tavaroilla ei ole paikkoja kun joka paikka on täynnä.
Mun pitäisi tehdä jotain mun valokuvillekin. Olen kuvannut aikoinani niin paljon, että mulla on 2 senkkiä täynnä valokuvia. Sillekin tilalle ois muuta käyttöä. Osa niistä kuvista on triplana tai viitenä eri kokona, johtuen aikaisemmasta työstäni. Mitään en voi pois heittää ennenkuin ne ois lajiteltu. Siihen menis varmaan vuosi aikaa. Huokaus!
Niin piti sitten sanomani, että tuntuu turhalta siivota samoja roinia edes takaisin. Pitäisi varmaan enemmänkin keskittyä sen roinamäärän vähentämiseen. Siinä kun sitä näkyvää vaan ei tule niin helposti aikaiseksi.
Tänään ois tosiaan se kantispäivän ale Stockalla. Jos oisin fiksu ollut niin ois tosiaan pitänyt hokata se ja käydä se tripp trapp hakee sieltä. Toisaalta, että Jumbon stockalla ne ois kuitenkin ollut vähissä ja tuo kaupunkiin raahautuminen ei ole oikein mun juttu. Ahistaa mennä sinne autolla ja se on kuiteskin täynnä kun turusen pyssy. Ehkä poikkean tänään kuitenkin Jumboon hakee vaikka muutaman joululahjan. Yritän ne ostella aina pikku hiljaa ja hyvissä ajoin.
No tulipahan rutkutukset rutkutettua. Positiivisuuspäivää voisi taas ajatella....
Siihen varmaan auttais pieni hetki kullan kainalossa ja siisti koti.
Päkkänä mietteliäänä
Välillä tuntuu että pinna palaa noiden 5v ja 3v kans, kaikki temput kokeillaan, ainakin just silloin kun äippä puhelimes tai vieraita meillä!!
Arvatkaa mitä, %vk kului ja meillä korvatulehdus!! Eilen soitin tk:hon ei päivystystä, menkää kaupunkiin ilman ajanvarausta pääterveysasemalle, siellä jonos 15 ennen meitä.Odotin tunnin, sit hermot jo meni, kun siinä ajassa meni kaksi lääkärille...Lähdin kotiin ajamaan ja hoksasin viisaana et mä soitan neuvolaan kun tiesin että siel lääkäripäivä!!
Selitin asian ja iltapäivällä mentiin sinne ja yllätys, yllätys korvassa tulehdus!!
Terkkarikin sanoi, että täytyy kyllä sanoa että hyvin tunnet lapsesi!!
Oireena oli juomattomuus, välillä sai itkukohtauksia kun laittoi maate sänkyyn tai hoitopöydälle ja hieroi toista korvaansa!!
(vaikka korvalääkäri meinas että näin pieni lapsi ei osaa paikallistaa kipua, mutta näyttääpä tuo osaavan)
Nyt sit kuuri taas päällä...
Syksy on tullut, lehdet putoilee ja kylmä on...Pikkumies onneksi tykkää nykyisin nukkua päikkäreitä ulkona ihan hyvin!!
2vk kuluttua meillä olis miehen kans kaksinainen päivä-yö pois kotoa, kun yhet juhlat tiedos.Lastenhoito järkätty, mutta nyt iski äipälle sellanen et raaskinko antaa pikkumiehen kaverille yökylään, muut jää kotia mumman kanssa.
Mumma ei pärjää kaiikien 3 kanssa, meinaa myös itse niin. Ja 5v ja 3v on yleensä hänelle mahdottomia kun tietävät että kuria ei oo!!
Kohta sais taas alkaa ruokaa laittamaan..
Pyykkiäkin taas pesty ja kaappiinkin kuskattu!!
Joku kyseli mistä mulla virtaa niin paljon touhuta kaikkia...Ehkä se johtuu siitä, että mulla jatkuvat kuukautiset (kierukan jälkeen)Sain runsaan vuodon takia hormonikierukan ja paskat nyt ne vasta tympeet onkin kun 2kk tullut ja välillä kipeätkin, huomenna menen näytille!!
Voi olla että kierukka ei sovi mulle!!
Nyt puh piippaa ja lapset riehuu, mä meen..
äitsykkä ja kiljuset
Pian jo lokakuu. Meillä 6k neuvola päivä 6.10. Kotiäidin kalenterissa ei ainakaan mulla kovin paljoa merkintöjä ole. Joten isolla nämä neuvolapäivät merkitään.
Meillä oli esikoisen kanssa korvatulehdusten kulta-aikaa kun hän oli 1-2v. Kitarisat leikattiin 2vuotiaana ja sen jälkeen yhden kerran taisi tulehdus olla. Kaikkia konsteja kokeiltiin mistä saattaisi apua olla xylitolit, gefilus-tuotteet.. xylitolia syödäänkin aika säännöllisesti (myös itse syön ehkä hyötyä Tompallekin mene ja tiedä) Kitarisojen leikkaus poisti myös karsean kuorsauksen, kuulosti poika siltä ettei henkeä saanut. Särkylääkkeelläkin hoidettiin jotain lievää tulehdusta. Mutta nyt ei ole ollut melkein kahteen vuoteen mitään. Ehkäpä Luukaksellakin helpottaa ja piankin vaikkeihan se tietysti nyt paljoa lohduta.
Mun on helppoa täällä olla positiivisella päällä kun viimeyö nukuttiin hienosti! 3veekin antoi meidän nukkua puoli yhdeksään. Meillä kiltti poika ainakin pohjimmiltaan tuo isompi, on reipas ja puhelias, mutta ei lähde ulos yksin on sen verran arka kuitenkin. Aamullakaan ei yksin halunnut mennä olohuoneeseen vaan höykkyytti äidin ylös no, puoli yhdeksältä saa aamu-uninenkin äitikin jo pompata ylös. Oliko tämä vähän omaakehua? Anteeksi, meillä vaan nyt (tällähetkellä) kiltit pojat. Pahin "uhma" oli 2,5 vuotiaana jolloin jäähyllä istuttiin joka päivä monta kertaa. Eikä äitilläkään vielä mitään vuotoa ole. Pillerit toimii näköjään mulla vaikka paras ehkäisykapseli on ehdottomasti n.10 kilon mötikkä sängyssä keskellä. Suosittelen.
hyvällä tuulella pikkuäiti
Täällä on yöt menny risaseks ja tissi sekä tuttipullot on hyljätty. Syynä on nuo hampaat. Yhtään hammasta ei näy, mutta lusikka kopsahtaa tuonne alas... Öisin oon saanu "huijattuu" tytön tissille, mutta hereilllä ei onnistu. Toivon, että maidontulo ei loppuis, kun yöllä se on kova sana ja saa jatkamaan unia tai muuten rauhoittumaan. Mun yö on nyt viimeisen viikon ollut sitä, että nukun max. 1,5h putkeen ja sit hereille, kun likka vähänkin äänähtää tms. Ihmeen hyvin tässä ollaan vielä selvän ihmisen kirjoissa, kun täytyy siellä koulunpenkilläkin käydä 3x viikossa. Noh, mut aikansa kutankin... kyllä siellä haudassakin saa nukkua ;) (huono vitsi..).
Päikkärit OLI hyvällä mallilla, jopa 4h yhteensä päivän aikana. Mutta nyt nekin katos ja tyydytään siihen 3x 0,5h... miten toi tyttä jaksaa olla niin iloinen?
Meillä oli tuo painokontrolli neuvolassa ja kumma kyllä oltiin päästy jo normikäyrille painon suhteen. Jännäsin tuota, kun maidon juonti on ollut niin huonoa, mutta soseitahan me jo syödään ja niistä saa myös sitä nestettä. Meillä syödään noin 4-5 prk soseita päivässä.Korvikettakaan ei tyttö syö, joten pävisin tarjoon vettä. Oon pystynyt sentään muutaman kerran päivässä imettää silloin kun tyttö on juuri herännyt.Eipä jää tuo kalsiuminsaanti sit aivan retuperälle...
Kivoja kuvia ootte laittaneet! Kovin jo liikkuvat vauvat. Meillä käännytään koko ajan selältä mahalle ja istumaankin tarvis päästä ;)Ja mikä höpötyskausi onkaan alkanu, tosin vain äitin ja isin kuullen!
Vauvajumpassa ollaan käyty ja tykätään, mutta tuo vauva-uintikin kiinnostais. Ollaan käyty kävelemässä koiran kanssa niin että tyttö on rintarepussa. Muuten ei olla kauheesti liikuttu, just kun tuo syöminen ei oo enää niin "helppoa". Kaverit on kyllä käyny ja koulussahan sitä omaa aikaa saa samalla, joten kaipa se nyt riittää tämmöinen hiljaselo täällä kotona.
Magda ja likka 5,5kk
Lapsemme kummitäti sen keksi! Laita lapsi vaunuihin mahalleen, kuomu alas ja avot. Tyttö oli vaunuissa jonkinmoisen tovin ihan kiltisti, kun näki ympärilleen. Mahtavaaa! Mahtavaaaaaa! Ei hän nyt vieläkään pitkään ollut, mutta muutama sata metriä päästiin. Ja sit reppuun. Että vinkiksi vain muillekin kenellä huonoja vaunumatkaajia, jotka ei vielä istu.
Tänään oli 5kk nla, onhan tänään myös 5kk-synttärit. Mitat oli komeat 8360g ja 65cm, pipo muistaakseni 42cm. Ei saatu kolmoisrokotteen vahvistusta, kun otetaan se huomenna rokotetutkimuskäynnillä. Menee sit molemmat rokotteet samalla kipuilulla, kun ilta menee kuitenkin kipeänä, ehkä hitusen kuumeisenakin aina rokotuksen jälkeen. Ei tartte lapsparkaa kahta iltaa peräkkäin itkettää.
Ja sitten ikävämpiin uutisiin. Meillähän oli tytöllä elämänsä ensimmäiset 2kk se suolistotulehdus peräsuolessa. Käytiin tähystyksessä ja kaikkea, lääkettä ruiskittiin 4vk suoleen. Oireena oli siis veriset ulosteet ja hirmuinen itku ilmojen ja kakkojen mukana. No, viime viikonloppuna tuli kaksiin kakkoihin veriviiruja taas ja tänään kerran. Meillä on nyt puhelinaika Lastenklinikalla tähystyksen tehneelle lääkärille maanantaille. Saas nähdä mitä sanoo, vai odotellaanko vain taas että paheneeko. Vielä tuo ei kamalasti itke, mutta ehkä ähisee kakkoja enemmän. Ja lirukakojahan ne edelleen on, kun tissillä mennään edelleen.
Kiinteätkin pitäs aloittaa, mut nyt odotetaan maanantain yli, että on tuon kirurgin kanssa ensin puhuttu ennen kuin käydään muuttamaan ruokavaliota.
Äitsykälle tsempit jälleen yhden korvatulehduksen selättämiseen. Ja siivousintoa minäkin ihmettelen. Tai lähinnä sitä, että miten ihmeessä pystyt siivoamaan 6h putkeen. Ei meidän vauvan kanssa onnistuisi, kun ei tuo viihdy isänsäkään kanssa kamalan pitkään.
Niin, meillä on tullut tämä vain äiti on hyvä -vaihe. Onko muilla vastaavaa?
Satuilijalle vielä pahoittelut koira-asian tiimoilta. Inhottava juttu. Mä itkin, kun meidän kissa oli vuoden vanha, että tää kuolee joskus. No, nyt se on jo 9v eikä enää ihan niin paljon pelota, vaikka hirvittää edelleen se ajatus.
Tsilin tai siis Sylvin matkakuvat tosiaan hienoja! Sylvi käyttää muuten näköjään samoja värejä, kun meidänkin tyttö. Vai Tripp Trapp Stockalta. Olis meidänkin pitäny pistää anoppi hakemaan, mutta myöhä tavoitti. Päätettiin se kuitenkin hankkia. Meillä on vielä 150e lapsen syntymästään saamia muistamisia, ehkä sijoitetaan ne hänen tuoliinsa ja pistetään sit omasta pussista loput.
Ikävää, että Jupen nuha pahenee. Miltäs tuntui se tyräleikkauskutsu? Helpotusko vai kauhistusko?
Tompan nuhatilanteen mä jo unohdin, mutta varmaan on jo parempi, jos Pikkuäiti sai nukkua kunnolla. Meillä on muuten sama ehkäisymenetelmä. Aika turhaan noita Cerazetteja nieleskelen…
Päkkänän kaalilaatikko kadehdituttaa. Mulla olis kyllä jauhelihat ja kaalit sitä varten ostettuna, mutta en oo saanu aikaiseksi. Huomenna, huomenna…
Menkoista kyselit Päkkänä myös. Mä tosiaan niitä minipillereitä syön, eikä oo vuotoja tullut. Mistä mä tiedän, että mulla olis jo menkat, kun noita minipillereitä syön? Oikeasti. Onko tuo tyhmä kysymys?
Voi Urhoa ja kolausta. Kamalaa, kun mun sydän muljahteli jo lukiessa. Tuo oli juuri jo odotusaikana mun pahin pelko. Mitä Urholle tosiaan nyt kuuluu? Miten yö meni?
Aika menijältä Urho kuulostaa. Täälläkin tyttö vain makoilee lattialla, mieluiten vielä selällään. On kyllä hurjaa, kun on taitoa mennä jo noin paljon, mutta ei minkäänlaista tolkkua päässä.
PikkuKeiju, mä oon just miettinyt, että pitäs varmaan pyrkiä eduskuntaan vain ja ainoastaan yhdellä missiolla. Mä ajattelin alkaa vaatia kaikille pariskunnille pakollista parisuhdeterapiaa, kun lapsi on puolivuotias. Kaks sessiota pakko käydä, enemmänkin saa, mutta noista kahdesta ei pääse eroon, kun psykologin lausunnolla. ? Ja jokaisen lapsen jälkeen sama juttu.
Ja joo, tuo ikuinen nuoruuden palvominen mietityttää täälläkin…
Koetahan jaksaa siellä.
Vielä se, että kateeks tosiaan käy Vertician Nean unet ja puolen tunnin lattialla leikkimiset.
Ai niin ja vielä kuka se ruokien lämpötiloista puhui. Mä oon kanssa antanut tytölle kylmää vettä kraanasta. Tosin tuttipullosta ei hoksaa sitä juoda, kunhan pureskelee tuttia ja leikkii pullolla. Lääkemitasta oon hörppyyttänyt, se on tytöstä hauskinta ikinä!
Oh-hoh. Tulipahan romani! Ei mun pitäs tätä wordisysteemiä käyttää, kun oon muutenkin niin laveasanainen. Ei kohta mahdu nettiin nää mun turinat.
Mut vielä yks. Heh. Saatiin seurakunnalta kutsu vauvakirkkoon. Nauratti, kun siinä oli, että kirkon jälkeen kahvi- ja vauvoille sosetarjoilu. Heh.
Lyyti ja laps tasan 5kk
3kk:
Kaarna@laiva 3kk 61cm 5950g
4kk:
Iza80 4kk 65cm 9000g
Jadeade 4,5kk 65cm 7190g
Lyyti 4kk 62cm 7405g
Magda83 4kk 63,3cm 5860g
Mikumamma 4kk 67cm 8450g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Paik 4kk 63cm 6295g
Pikku-Keiju 4kk 64cm 6005g
Pikku-Tiuhti 4kk 65cm 7140g
Sailori 4kk 66cm 7395g
Smoothie 4kk 62cm 5495g
Tiituska 4kk 68,5cm 8585g
Tuuti 4kk 64cm 6980g
Vikasi 4kk 67cm 7400g
5kk
Emminen 5kk 70cm 8430g
Juliaana 5kk 66cm 6910g
Kaisa_kissa 5kk 71,5cm 8725g
Kristiina75 5kk 69cm 7950g
Lyyti 5kk 65cm 8360g
Pikkanen09 5kk 64,6cm 8255g
Pikkuäiti 5kk 69,8cm 9325g
Päkkänä 5kk 63,7cm 9030g
Sande-75 5 kk 66,7 cm 7120 g
Satuilija 5kk 67,5cm 7340g
Shinon 5kk 69cm 8880g
Sirppu83 5kk 68cm 8400g
Taapero82 5kk 67,4cm 9660g
Tsili 5kk 61cm 6280g
Verticia 5kk 66,5cm 7100g
Äitsykkä3 5kk 68cm 7845g
Mun pitäisi olla jo nukkumassa, mutta muutamat kuulumiset ja kommentit kirjoitan ennen sitä.
Meitä taitaa vaivata noi hampaat tai konttaamisen opetteleminen, sillä öistä on tullut tosi rikkonaisia. Santtu syö hyvin illalla ja tankkaa yhden kerran yöllä. Sitten se herää joskus viiden maissa ja sen jälkeen yleensä huutaa ja herää ja ottaa tutin ja sylkee sen pois ja huutaa ja ottaa tutin ja sylkee sen pois ja huutaa ja niin edelleen. Mua väsyttää ihan kamalasti, eikä kamalasti naurata kirjoitella vielä jotain pirun referaatteja. Tänäkin aamuna piti herätä ihan itkun kanssa, mun siis, kun päivä tuntui niin pahalle.
No onneksi päivästä tuli ihan hyvä ja mä sain kirjoitettua tuosta mielisairaasta kirjasta referaatin. Sain myös pestyä pyykkiä, imuroitua, leivottua omenapiirakkaan, käytyä lenkillä x2 ja viihdytettyä vieraita. Joten ihan hyvä saldo päivälle :D. Meillä kävi sellainen reilu 1 kk vanha poika ja olen kyllä ihan lovena tuollaisiin pikkuisiin. Onneksi kuitenkin osaan hillitä itseäni, enkä toiveile seuraavasta.
Siitä sainkin aasinsillan noihin kuukautisiin. Mä syön minipillereitä, eikä kuukautisista ole tietoakaan. Kerran ihan kuin olisi alkanut, mutta eipä ne kestäneet kuin noin 5 minuuttia :D. Tällainen elämä kelpaa kyllä mulle siihen asti, että yritämme seuraavaa lasta.
Olen kyllä kateellinen kaikille teille syöttötuolillisille. Meillä syötetään edelleen sitterissä ja se on kyllä suoraan alakerrasta koko keksintö. Santeri ainakin keikkuu hyvin vaarallisesti siinä ja luulisin, että syöttötuolissa olisi parempi katsella ympärilleen, eikä itsemurha tuntuisi hyvälle.
Itsemurhista tuli mieleen, että mä olen tipautellut Santtua taas sängystä noin kaksi kertaa. Ihan sekunnissa tapahtuu tuollainen. Santtu on myös kaksi kertaa tullut yli laidan pinnasängystä, joten pakko oli laskea pohjaa. Nyt kestää kyllä sängyssä, mutta paikallaan ei enää. Peruutusvaihde on jäänyt päälle ja eilenkin meni piiloon sängyn alle, mä sain etsiä vähän aikaa, ennen kuin kekkasin katsoa sieltä :D. Myös pöydän alla on kiva olla :D.
Koska Santtu pääsee jo vähän liikkumaan, niin viihtyy ihan hyvin lattialla, mutta ei kyllä niin hyvin, että itse ehtisi tylsistymään :D. Tänään kyllä jaksoi katsella imuria melkein kokoajan, kun imuroin koko kämpän, vaikka nukkumatti jo olikin aika lähellä.
Mä olen usein ehdottanut mun miehelle, että mennään parisuhdeleirille tms. mutta se ei ole ottanut vielä tulta alleen. Ymmärrän kyllä, että on vaikea puhua lapsiperheessä, kun aikaa ei tunnu olevan yhtään. Tai sitten jos on aikaa, niin ei ole halua. Mulle ainakin puhuminen on aina tuottanut ongelmia. Haluaisin vain miellyttää, mutta nyt olen kyllä ottanut itseäni niskasta kiinni ja pystynyt sanomaan omasta väsymyksestä ja muista masentavista asioista. Tämä on hyvä alku.
Tsilillä oli ihania lomakuvia! Ja ihania kuvia teillä muillakin. Tulee hyvä mieli katsoessa noita kuvia :D!
Meillä taitaa olla menossa kaikki on hyviä -vaihe, toisin kuin Lyytillä. Onni se on sinänsä, ettei Santeri vierasta tai ole kovasti äitin perään, pääsee joskus jonnekin. Olenkin viime päivinä käynyt yliopistolla päivisin lukemassa ja kirjoittamassa sitä refeä. Huomenna alkaa sellainen pe-la -päivät kestävä kurssi tuki-ja ystäväkoulutuksesta, johon ajattelin osallistua. Ja hyvä on, että voin mennä sinne rauhallisin mielin, että kyllä mies pärjää täällä.
Kovasti paranemisia korvatulehdukseen ja toivottavasti muutkin taudit menee ohitse tai ei tule ollenkaan :D.
Ruokajutuista, mä annan lämmintä kasvissosetta, mutta kyllä se ehtii jäähtymään todellakin, ennen kuin se on masussa. Hedelmäsoseet annan jääkaappikylmänä, eikä painele lainkaan. Haaleaa (koska meidän hanoista ei tule kylmää) vettä suoraa kraanasta ja jääkaappikylmää maitoa toisinaan. Kaikki kelpaa kyllä ja hyvä niin :D.
Mutta ehkä tämä mamma oikaisee tuonne petiin. Huomenna on taas pitkä päivä ja toivottavasti tuleva yö on viime yötä parempi.
Hyvää illanjatkoa!
Terkuin
Kaisa_kissa ja Santeri 5 kk 2 vkoa
Oi Sylvi-maailmanmatkaajaa ja Nea jo istuu! Vissiin moni muukin, me tullaan vaan pikkasella viiveellä perästä.
Enkä nyt sillain koe et ollaan jotenkin jäljessä vaikka ei vielä istuta. Rokotetutkimuksessa mulla oli mennä mehut väärään kurkkuun, kun kuulin yhden vaavan iän olevan melki 5kk...se tyttöhän oli aika rääpäle, oisin luullut kolmekuiseksi. No sitä saattaa luulla, jos omassa kodissa on ronskilan-Hilkka.
Säikähdin kauheesti sitä, et Nausikaa ei opi syömään ni paniikissa en uskaltanu täysimettää vaan lähettiin soselinjalle. Parin viikon lusikoimisen jälkeen alkoi ruuat mennä suuhun. Ja tänään Stockalla neiti vetäs koko purkin päärynää, kun yleensä on syöty vaan puoli. Mukaan tarttui kauan haaveiltu höyrytyskattila. Ja koska haaveilen tyttöni oppivan vielä juomaan niin ostin NUK-mukin pehmeällä nokalla ja Aventin pehmeän nokan. Myyjä ei kyl yhtään osannut sanoa, mikä muki olisi ratkaisu meidän juomapulmiin. Sanoi, et voi kokeilla useita...kohta mulla on varmaan kymmenen kippoa ja kuppia kaapissa. Oletteko löytäneet ratkaisua vauvoille, jotka joi vain tissistä?
Ja kaiken kuluttamisen lisäksi olemme alkaneet myös säästää ja sijoittaa rahastoihin noita lapsilisiä.
Olen löytänyt yönyliratkaisun kestoillen. Myllymuksujen kuorivaippa ja sisälle MM.n sisävaippa ja sinne taskuun 2 Imse Vimsen froteista imua. Näillä mentiin 10h. Tosin tollainen vaippasatsi maksaa 50€ ja yksi Libero n.20 senttiä. Siispä ennen kun kestoilusta tulee halvempaa pitää nukkua yli 250 yötä. Miten musta tuntuu, et toi kestoilu ei kaikesta mainostamisesta huolimatta ole edullisempi vaihtoehto. No ainakin jätemäärä on pienempi. Ehkä.
Kattelin talvipukuja. Mietin riittäkö 74cm vai pitäskö olla 80cm. Ja onko puku parempi kuin takki+housut. En tod. ostanut, kun tää syksykin on ollut niin leuto. Mitäs jos ei tuu talvea ollenkaan ja mennään välikausihaalarilla. Tai jos ei ees ehditä ulos, kun pitää vaan syödä niiden neuvolanohjeiden mukaan.
En huomannut, et Stockalla ois ollut tunkua. Mut olihan sielä taas yksi mummo, jonka piti tunkea kädet vaunuun. Ja sitten lapsi syö käsiään ja vastustuskyky kasvaa. Lapsia ei vissiin koske tuo koskemattomuuden suoja. Samalla tavalla kun jotkut miehet lääppii niin vastustamattomia tissejä/perseitä ni samalla tavalla monet lääppii toisten vauvoja ja lapsia lupaa kysymättä.
Nostin tänä iltana tytön korkealle käsien varaan ja hymyilin. Voi, pieni säikähti ja alkoi itkeä lohduttomasti. Kerran aiemmin on väsyneenä säikähtänyt jtn. yhtäkkistä samalla lailla. Oli aika järkytys äidillekin, että lapsi voi säikähtää omaa äitiä noin. Äidin pitäisi edustaa turvaa. Ehkä en väsytä vaavaani enää liikaa kaupungilla tai tolleen hyppyyttele illalla.
Onks mitään tolkkua noissa tuolin pehmusteissa? Mietin vaan, et nehän on soseessa tämän tästä. No kohtahan se nähdään tarviiko pehmusteita vai ei. Jokos teidän istuvat ruokailijat käy istuen potalla? Pottiakin oon kuolaillut kaupoissa ja miettinyt tuolimallisen potan ja ns. keijan väliltä.
Käykääpä tsekkaamassa miten ihania vauva kuvia:
http://today.msnbc.msn.com/id/32795587/ns/today-parenting_and_family/di…
(toivottavasti linkki toimii)
Päkkänä
Kävin kuvia vähän tuossa jo katsomassa. Eri asennoissa vauvat nukkuu. Meillä aina lähinnä selällään kädet ylhäällä tai alhaalla.
Huvittaa tuo pikku-tiuhtin koko ajan syömässä. Ei niistä syömisistä tarvii kauheasti stressata, tai minä ainakin ajattelen niin ei ole vaarallista jos vaikka joku välipala jää välistä tai ateria aika joskus siirtyy. En ainakaan herätä ruoka-aikaan syömään jos nukkuu. Syödään kun ehditään.
Nyt pitäisi mennä askartelemaan 3veen kanssa ja Tomppa huutaa aamuvelliään.(ei siis ole vielä syönyt)
Isoveli "lukee" Tompalle. Tomppaa kiinnosti kovasti. Tuli kuva näköjään vaikkei näyttänyt onnistuiko lähetys.
taitaa meidän Urhosta tulla kärpässarjan painija. Nyt ottaa matsia vihreän Libero-laukun kanssa. Se ei jotenkin siedä sitä pupua siinä. Oon muutaman kerran nähnyt sen uhittelemassa. Taitaa poika siis olla kunnossa. Multa meinas itku tulla eilen, kun oltiin kaupassa ja ulkoilemassa. Ihmiset kattoi ensin Urhoon, sitten merkitsevästi ja tutkivasti mua. Eikä kukaan hymyilly yhtään. Lisäksi jouduin ostamaan korviketta ja olin juonut yhden pillimehun kaupassa. Voi hitsi, kun tuli huono äiti -olo.
Oho, mun äiti tuli meille, että voin käydä kellarissa etsimässä talvivaatteita ja katsomassa muutenkin noi kaapit, mitä voisin viedä kirppikselle.
Ottaa päähän miehen työ. Meidän pitäs pitää sen vikat kaks isyyslomaviikkoa, mutta nyt ei vissiin työn puolesta käy, ainakaan koko aika tai sitten pitäs ehkä olla jossain puhelinpalavereissa tms. Mulle taas ei se käy. Sitä paitsi me ollaan tosi väsyneitä koko sakki, joten tulis tarpeeseen.
Ihanat kuvat Sylvistä, tyylikäs matkamimmi! Ja Santeriko siellä hymyili vai keiden muiden kuvia olikaan. Laittakaa vaan lisää, niitä on kiva katsoa. Kylläpäs Neakin istuu tomerasti! Ihana hymytyttö.
Ai niin, uus premium päärynä-kinuskijugurtti on törkeen hyvää. Suosittelen herkkusuille!
Jotain vielä oli, mutta unohtui. Juttelen nyt äidin kanssa, palailen myöh.
Sande
Onneksi tulin taas pitkästä aikaa lukemaan teidän kuulumisia, ehti taas joutua siihen luulotilaan, että oon ainoa äiti Suomessa, jolla on lapsia ja haasteita ja ongelmia ja väsymystä niiden lasten kanssa ;) Ihanaa vertaistukea! :) Eli en ookkaan ainoana, meitä on täällä muitakin! ;)
Heipat taas kaikille uusille, tervetuloa mukaan! :)
Seilori, ihanan runon laitoit :) täällä itkeä tihrustin...
tsili oli reissussa, kivoja kuvia ja kiva kuulla, että reissu meni hyvin!
Meiän vauveli on nyt vähän yli 4 kk. Neuvolassa oli mitat seuraavat: paino 6005g, pituus 64cm ja pipo 43cm. Kovasti meiän ukkeli kääntyilee masulleen, unissaankin, ja sit heräillään ja itkustetaan, kun ollaan ihme asennossa, voi toista. Hereillä jaksaa olla 1,5 - 2h ja sillon pitäisi saada paljon viihdykettä ja seuraa (onneksi isot sisarukset touhottaa ympärillä niin paljon, että äidin ei tarvii hela tiden olla viihdyttäjänä). Tissimaidolla mennään edelleen, ehkä siinä 5kk iän jälkeen alotellaan maistelemaan pottua. Öisin syödään tiheemmin meilläkin: välillä on jopa 1 ja 2 tunnin välejä, ei enää niitä mega 6 h syöttövälejä... jotka toivotan tervetulleiksi meiän öihin ;)
Neuvolan täti sanoikin, että on tiheän imun kausi ja että kun tähän asti vauvan huomio on ollut "sisäänpäin" ja nyt alkaa enemmän suuntautua tässä iässä "ulospäin" niin herkemmin vauva hakee turvaa tissistä, eli turvatissinä tässä ollaan! :)
Omasta fyysisestä jaksamisesta:
Välillä on päiviä, että jaksaa tehä vaikka mitä, siivota, touhuta lasten kanssa ja tehä ruokia jne. Sit on päiviä, et ei jaksa viedä lapsia ulos, äiti makaa sohvalla, on lasten erotuomarina tai karjuu mielipuolena. Heti, jos ei saa yöllä tarpeeksi unta tai päivällä ei saa hetken lepoa, niin kivasta äidistä tulee lasten silmissä hirviö-äiti.
Vaivoja riittää: olkapäät on kipeenä, jänteiden rasitus, on tullut ravattua lekurilla ja fysioterapeutilla ja ei auta hoidot ja hieronnat, ainakaan vielä. Ihan arsesta!!!!
Selkä ja hartiat ja niska jumissa myös.
Onneksi ilmotin itteni äiti-vauva joogaan, ai että sen jälkeen on hyvä ja ryhdikäs olo! Sitä koko ajan lysähtää ruttuun ja huonoon ryhtiin, pitää muistutella koko ajan itteä, että vetäisisi selän kunnon ryhtiin.
Positiivisuuspäivästä, hyvä idis! :)
Mäkin yritän ajatella kovasti positiivisemmin kaikkea elämää, niin omaa kuin muiden, niin elämä olisi mukavampaa ja helpompaa! Mut miten se onkaan vaikeeta olla ajattelemasta negatiivisesti!
Pikkukakkonen loppui, ja kaaos ja härdelli alkoi, nyt täytyy mennä.
Palailen jatkamaan taas!
Kaikille jaksamista vauva-arkeen!
T: PikkuKeiju