Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua ositukseen?

Vierailija
31.08.2009 |

Jos talosta yhteistä lainaa 120 000, eli kummankin osuus 60 000.

Talon nykyinen arvo 160 000 eli nettoomaisuutta 40 000/ 20 000 per nuppi.

Otetaanko henkilökohtaiset velat osituksessa huomioon?

Jos miehen nimellä tehtyä muuta velkaa 17 000

ja minun nimellä tehtyä 9000 euroa.

Jotenkin ihmeessä ex on saanut nyt väännettyä niin, että minä olisin maksumiehenä noin 4000e hänelle koska hänellä vähemmän velkaa kuin minulla.

Tilanne on siis se, että mies haluaa lunastaa talon itselleen jä tähän olen suostuvainen, mutta miten ihmeessä minä silti jäisin maksu mieheksi?

Mitä jos MINÄ haluaisin lunastaa talon itselleni? (mitä en kyllä halua)

Eli jos siis annan miehen lunastaa minut ulos talosta niin joudun hänelle maksamaan, MUTTA jos talo myytäisiin ja myyntivoitosta maksettaisiin velat, niin kummallekin jäisi vielä plussaa.

En tajua tätä ja nämä asiat mies on joltain varauomarilta käynyt tarkistamassa???

Voiko asia todellakin olla näin?

Huomenna otan kyllä oikeusaputoimistoon yhteyttä, että saan asialle varmuutta, nyt edes joku mutu tieto olisi tarpeen, ettei mene ensi yön unet näitä raha-asioita vatkatessa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ettei tarkkoja laskelmia voi tehdä, kun koko omaisuus ei selvä. Mukaan pitäisi tietenkn

ottaa autot, pankkitilit yms

Mutta mennään näillä annetuilla. Eli kuten jo moneen kertaan on laskettu, niin puolisoiden yhteenlaskettu netto-omaisuus on 14.000 euroa, jolloin kummankin osuus on 7.000 euroa. Sitten se omaisuuden reaalinen jako:

Mies saa talon 160.000 euroa

Ottaa vastatakseen asuntolainan 120.000 euroa

vastaa edelleen omasta lainastaan 7.000 euroa

Hänellä on tämän jälkeen omaisuutta 33.000 euroa

ELI

33.000 euroa - 7.000 euroa =26.000 euroa on summa, jonka mies maksaa ap:lle

Ap:lle tulee tasinkona 26.000 ja kun siitä vähennetään Ap:n laina 19.000 euroa ihme ja kumma ap:lläkin on 7.00o edestä omaisuutta

Eli pitäkää erillään osituksen laskennallinen ja reaalinen vaihe. Laskennallisessa vaihessa lasketaan se, mitä kummankin kuuluu saada eli tässä tapauksessa tuo 7.000 € ja reaalisessa vaiheessa tehdään jako, jonka lopputulemana lasketaan tasinko eli se summma, jolla jako "tasataan". Ap:n mies voi myös ottaa tuo Ap:n lainan vastatakseen (jos pankki suostuu), jolloin hän maksaa AP:lle 7.000 euroa.

Vierailija
22/24 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ettei tarkkoja laskelmia voi tehdä, kun koko omaisuus ei selvä. Mukaan pitäisi tietenkn ottaa autot, pankkitilit yms Mutta mennään näillä annetuilla. Eli kuten jo moneen kertaan on laskettu, niin puolisoiden yhteenlaskettu netto-omaisuus on 14.000 euroa, jolloin kummankin osuus on 7.000 euroa. Sitten se omaisuuden reaalinen jako: Mies saa talon 160.000 euroa Ottaa vastatakseen asuntolainan 120.000 euroa vastaa edelleen omasta lainastaan 7.000 euroa Hänellä on tämän jälkeen omaisuutta 33.000 euroa ELI 33.000 euroa - 7.000 euroa =26.000 euroa on summa, jonka mies maksaa ap:lle Ap:lle tulee tasinkona 26.000 ja kun siitä vähennetään Ap:n laina 19.000 euroa ihme ja kumma ap:lläkin on 7.00o edestä omaisuutta Eli pitäkää erillään osituksen laskennallinen ja reaalinen vaihe. Laskennallisessa vaihessa lasketaan se, mitä kummankin kuuluu saada eli tässä tapauksessa tuo 7.000 € ja reaalisessa vaiheessa tehdään jako, jonka lopputulemana lasketaan tasinko eli se summma, jolla jako "tasataan". Ap:n mies voi myös ottaa tuo Ap:n lainan vastatakseen (jos pankki suostuu), jolloin hän maksaa AP:lle 7.000 euroa.

Että miehen saama 33.000- tasinkosumma 26.000 on myös 7.000 €. Eli tasan meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on koko ketjun ajan valittanut sitä, että hän on joutumassa maksumieheksi ja että hänen pitäisi ottaa lisää velkaa maksaakseen tasinko miehelle.

Missään kohtaa ketjua ei ole sanallakaan viitattu siihen, että ap olisi saamassa tai mies olisi tarjoamassa 20 000 euroa talon lunastuksesta. Kyse on ollut siitä, että ap:n mies on aikonut unohtaa koko sen 20 000 euroa ja ap:tä on yritetty huijata sen verran.

Mikäli olet asiaa ajatellut, niin ainakaan et ole sitä mitenkään esiin tuonut. Et ole yhdessäkään viestissäsi ennen tätä sanallakaan maininnut talosta saatavaa 20 000 euron lunastushintaa (jolla ap voi tasingon ja lainansa maksaa). Eli jotenkin tulee mieleen, että keksit sen vasta nyt selitykseksi. Vaihtoehtoisesti olet aika luupää kun et ole ymmärtänyt ap:n todellista hätää ja ongelmaa, vaan olet vääntänyt pelkästä tasingosta ja unohtanut koko lunastushinnan.

Vierailija
24/24 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on vatkattu rautalankaa niin, että ap:kin ymmärsi... vielä kun saisi sen exän ymmärtämään =(

Yritin pitää tämän kysymyksen kohtuullisen yksinkertaisena ja jätin kaiken muun ulkopuolelle, koska niistä on suht koht yhteisymmärrykseen päästy. Tosin nyt kun exällekin, ehkä tämä totuus valkenee niin voi siinä suulliset sopimukset unohtua ja väännetään sitten niistä vihki kapustoistakin ositusta.

Todellakin ex ihan kirkain silmin antoi minulle tänään ositusehdotuksen jossa minä maksan hänelle 4000e ja hän saa pitää talon ilman, että maksaa siitä minulle mitään.

Näillä näkyminhän minulle tulee muutama tonni lainaa jäämään käten, mutta elämä välillä on...