Voiko nelihenkinen perhe sulloutua 75m2 asuntoon, jossa vielä sauna?
Olemmeko ihan kahjoja, kun mietimme muuttoa pienempään (nyt meillä 79m2 ja ei ole saunaa, joten asumisneliöitä on lähes kaikki).
Kommentit (58)
Huoneen leveys on 2m. Eli siihen jos 1,6 m leveällä patjalla oleva sänky, niin sen leveys on 1,7 m. Tarkoittaa sitä, että olis 30 cm käytävä siinä. Auts.
Tällä seudulla 4h+k ei yksinkertaisesti uudemmista taloista oikein ole tai jos on, niin hinta on niin suuri, etten halua niin paljon oikein sijoittaa niihin. Hinnat on jotain 350t luokkaa.
Haluaisimme siis mieluummin parempaa sijaintia (tai parempaa ja parempaa, riippuu mihin vertaa, meillä tuolla Etelä-Leppävaarassa on tiettyjä intressejä, myös Perkkaa kiinnostaisi, jos pääsisi siihen yhteen ja ainoaan uudempaan taloon, mutta TOSI vaikeaa). Suurimmat intressit on kuitenkin pysyä nimenomaan Leppävaaran alueella ja nimenomaan vielä eteläisellä puoliskolla rataa.
Mietittiin ASOakin tältä alueelta, mutta ollaan siihen liian rikkaita. Sitten vuokra-asunto on tietty toinen vaihtoehto myös, tykättäisiin siitäkin taatusti ja siinä voisi katsella rauhassa asuntoja.
Kämppä löytyy oikotieltä tuolla Huvilinnanmäki osoitteella. Niin ja huone on todellakin 2 m leveä, olen sen joskus mitannut, kuten myös sen, että olohuone on 7 m pitkä, joten meidän alkuperäinen ajatus olisi, että iso makkari meille, isommalle pojalle pieni makkari ja pikkuiselle sitten katkaistaisiin tuosta 7m olohuoneesta oma 2,5 metrin pätkä.
Musta ei raihnaisena ole kömpimään sänkyihin mistään 30 cm raoista (puhumattakaan, että haluaisin pedata moisia) eikä selkä anna periksi esim. 140 joustinpatjasängyssä nukkumista, joten vanhemmilla on mun takia pakko olla 160 cm leveä normaali sänky.
21:lle kiitokset kovasti noista lisätiedoista. Se minkä mä tiedän oli kolmannesta kerroksesta ja toteutunut hinta oli ilmeisesti 215. Siihen tehdään täydellistä keittiöremonttia parhaillaan, kaikki rungotkin on otettu pois. En tiedä, että onko ihan makuasiasta kyse, mut nuo runkojen uusiminen tuntuu aikamoiselta. Ehkä ovat keksineet siirtää samalla vaikka sitä keittiön seinää ja suurentaa sitä pikkumakkaria? Eihän nuo seinät ole kantavia.
Teini ja ipana eivät tietysti mene samaan huoneeseen. Eivät ole koskaan olleet ja eivät koskaan mene. Me aikuiset voidaan mennä kyllä myös tarvittaessa olohuoneeseen... Eli lähinnä arvon tässä että olisko pikkuinen olkkarissa omassa jaetussa sopissa vai me aikuiset. Esikoinen saa oman huoneen joka tapauksessa. Kuopusta potkitaan siis päähän ;-)
Terveisin 5-henkinen perhe 71 neliön saunallisesta kolmiosta! =D
2 aikuista ja 2 tyttöä (6 ja 11v.) Asutaan tässä vain rakennusaika eli n. vuoden. Nyt ollaan asuttu 5 kk ja mitta on jo totaalisen täynnä ja seinät kaatuu päälle. Odotan todella, että talo valmistuu ja pääsen hiukan väljempiin oloihin yli 160 m2. En siis suosittele.
kun teillä on tuo aluekin aika tarkkaan rajattu. Mikäs se on se Onnenapila (tai joku apilajuttu) mitä NCC rakentaa Perkkaalle? Siinä tietysti on hinnat varmaan huipussaan, kun on ihan uusi...
Itse puolestaan haluamme pysytellä tässä Helsingin ja Espoon rajalla ja kytätään koko ajan josko vapautuisi 4-henkiselle perheelle sopiva asunto tästä läheltä uudesta kerrostalosta... Myös tuo Perkkaan rakenteilla oleva talo kiinnostaa...
Juu, meillä kun on eroperhe, niin kauheasti haluaisin säilyttää pojan ystävät (osa heistä myös eroperheistä ja parhailla asuu vanhemmat toinen Perkkaalla ja toinen Etelä-Leppävaarassa). Meillä asuu "puoli sukua" tuossa Etelä-Leppävaarassa (kerrankin osuttiin samaan aikaan asuntoesittelyyn mun vanhempien ja mun serkkujen kanssa ;-), joten siinä yksi syy, miksi sinne olis kiva muuttaa. Mäkkylän asuntojakin olen katsellut sillä silmällä, mutta minä en uskalla ostaa uudesta talosta, josta on asuntoja vielä myymättä (viimeisen asunnon voisin ostaa) ja esim. kohtuullista hintaluokkaa olevissa asunnoissa on vielä huonommin jaettavissa huoneet meidän perheen tarpeisiin eli vaikkei omaa huonetta varsinaisesti olisikaan, niin joku pitkulainen huone on helppo jakaa, toisin kuin vaikka tässä, vaikka neliöitä on enemmän:
http://www.etuovi.com/kohde/211531
Tuo Onnenapila on sellainen, joka rakennetaan kovalla rahalla, mutta se menee suoraan sijoitusyhtiön omaisuudeksi ja pistetään vuokra-asunnoiksi. En tiedä yhtään vuokran suuruutta.
Perkkaa on taatusti rauhallisempi kuin Etelä-Leppävaara, mutta itse tykkään myös vilinästä.
Tää linkki ei tieten toimi, pitää poistaa vähintään jotain puolipisteitä, mutta jotain tämmöistähän voisi ajatella kenties kuopukselle, kun kasvaa isommaksi.
http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=26977&produc…
neljä henkeä 71,5m2 saunallisessa kolmiossa. Hyvin mahduttiin kun turhat tavarat karsittiin. :)
Onneksi oli kellarikomero lisäksi, sinne sai ylimääräiset kaverit.
mutta nyt olemme muuttaneet ja tilaa on...ihanaa. Meillä oli aiemmin myös tosi pienet makkarit. Pienempään ei mahtunut muuta kuin meidän vanhempien sänky, mutta hyvin pärjättiin. Laittakaa vaatekaappeihin peililiukuovet niin ei tarvitse ajatella aukeavia vaatekaappien ovia ja lisäksi peilit tuovat tilantuntua. Itse kannatan kyllä aikuisten makuuhuonetta jo siksikin että joskus jos toisen vanhemman mahdollista nukkua pidempään niin saapahan rauhassa koisia. Nyt kun mietin tuota meidän vanhaa makkaria niin eipähän siellä tullut edes verhoja avattua päivisin kun ei viitsinyt sängyn läpi hyppiä.
Tai sitten otat paperit asunnosta ja menet sisustussuunnittelijan luo. Tunnin työn joudut maksamaan, ehkä 2 ja hän näkee suoraan onko mahdollista että johonkin tekee nuoremmalle lapselle oman kolon.
Ystäväni vanhemmat teettivät parisängyn eteiseen, ulko-oven yläpuolelle, toiset keittiöön. Yksi tuttu repi kolmion väliseinät ja teki kahdesta makuuhuoneesta 3, jolloin keskimmäinen jäi ilman ikkunaa ja kelpas hyvin vanhemmille.
Mulla kun ei ole mielikuvitusta, en näe pohjan mahdollisuuksia, mutta suunnittelija näkee.
Sauna on muuten ihana ! Kun siihen on tottunut, siitä ei enää luovu, varo vaan.
4 henkeä ja 75 neliötä on ok määrä. Voit alkaa valmistelemaan mahdollista muuttoa jo miettimällä ylimääräisiä huonekaluja ja ala laittaa niitä jo huutikseen. Kun pikkuhiljaa alat toimimaan, sujuu muuttokin helposti.
Me muutettiin just ja vasta siinä vaiheessa kun kesähelteessä kantoi laatikoita tajus kuinka paljon ylimääräistä olikaan. Vaikka ette muuttaisikaan, voit suosiolla alkaa karsimaan tavaroita ja huonekaluja. On kivempi olla sitten kotonakin.
Ja muuten, kun olette haluamallanne alueella, ei ole todellakaan mitenkään harvinaista että esim naapurit päittäin vaihtavat asuntoa. Eli sitten paikan päällä voi muuttaminen isompaan ollakin helpompaa.
Kiitos kivasta viestistä. Mä pyöritin viime yönä tuota pohjaa ja meidän huonekaluja ja sain ne lukuunottamatta meidän toista sohvaa ja toista ruokapöytää ja yhtä lipastoa lukuunottamatta mahtumaan sinne. Eli ei kovin hankalia puutteita minusta. Vieraat kärsii, mut ei meidän kämpän tarttee olla vieraille vaan meille sopiva. Muutamia ihan hauskoja ideoitakin syntyi, kuten telkkari pianon yläpuolelle. Tilaa säästyy kummasti. Ainut ongelma on vaan, et se seinä on ihan paperiseinä (tiedän, kun ollaan niitä seiniä porattu ja paklattu), joten kovin painavaa telkkaria ei varmaan uskalla laittaa.
Tavaroiden läpi käymisen aloitin jo, tosin työsarkaa on varmaan vuosiksi... Onneksi ei ole mikään kiire, kun ei ole mitään myyty eikä mistään ole tuli hännän alla.
Kiitos kivasta viestistä. Mä pyöritin viime yönä tuota pohjaa ja meidän huonekaluja ja sain ne lukuunottamatta meidän toista sohvaa ja toista ruokapöytää ja yhtä lipastoa lukuunottamatta mahtumaan sinne. Eli ei kovin hankalia puutteita minusta. Vieraat kärsii, mut ei meidän kämpän tarttee olla vieraille vaan meille sopiva. Muutamia ihan hauskoja ideoitakin syntyi, kuten telkkari pianon yläpuolelle. Tilaa säästyy kummasti. Ainut ongelma on vaan, et se seinä on ihan paperiseinä (tiedän, kun ollaan niitä seiniä porattu ja paklattu), joten kovin painavaa telkkaria ei varmaan uskalla laittaa. Tavaroiden läpi käymisen aloitin jo, tosin työsarkaa on varmaan vuosiksi... Onneksi ei ole mikään kiire, kun ei ole mitään myyty eikä mistään ole tuli hännän alla.
niitä saa tosi halvalla nykyään. ongelma voi olla vanhasta eroon pääsy. Sen voi laittaa myös toiselle lapselle huoneeseen.
Mä olin tosi taulutelkkaria vastaan, koska vanha toimi. No, appivanhemmilta meni kakkostelkkari rikki ja heillä oli muitakin rahamenoja. Yhtenä päivänä oli meidän telkkari muuttanut osoitetta ja mies pyöri saksalaisilla sivuilla. Pari pv myöhemmin oli uusi taulutelkkari kotona ja pois en enää päästä. Loistava vehje. Voit ostaa sen huutiksen tuotoilla.
n. 75 neliön ok-talossa, mutta vain vuosi eli raksa-ajan. Ei silti moittimista, hyvin mahduttiin. Minä ja mies nukuttiin olkkarin nurkassa. Nyt mun 10-vuotias kaipailee tippa silmässä noita onnellisia aikoja, kun oli ahdasta ja kaikki olivat lähellä toisiaan;-D!
Kai sä itse tiedät, mahdutteko vai ette.
Onko tämä taas jotain huomionhakua tyyliin "haluan myydä velattoman omistusasunnon ja muuttaa vuokralle"?
Useimmille asunto muuten on koti eikä sijoitus.
Juu, meillä on taulutelkkari, mutta ongelma on tosiaan tuossa se, että sen saaminen seinälle on vähän kysymysmerkki, kun on niin paperia nuo väliseinät. Meillä oleva taulutelkkari on 26", joten sen saattaa kyllä saada jopa tuommoiseen seinään kiinni.
No suoraan sanottuna en tiedä ennen kuin kokeilen. Ja omistusasunto on sen verran iso ostos, että mielelläni kuulen muiden kokemuksia. Tässäkin ketjussa on paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan eli ei tämä kai ole itsestäänselvä asia ja paljon on kivoja miettimisen arvoisia ideoita tullut. Huomionhakua minusta voisi olla, jos kirjoittaisin, että mahdummeko 120 m2 asuntoon neljästään. Itselleni koti on tosiaan ehkä vähän toisin kuin monelle muulle myös sijoitus. Aina se raha minkä asuntoon laittaa on jostain muualta pois. Meillä se, että ollaan asuttu halvasti on mahdollistanut monia asioita, kuten hoitovapaita, osittaista hoitovapaata, autoja ja nämä kaikki esim. ovat lyhentäneet lasten hoitopäiviä.
olemassa pohjapiirustusta? Netissä siis? Ois kiva nähdä se pohjaratkaisu!