Lasten tapaamisista
Minulla on ex:n kanssa yhteishuoltajuus kolmesta lapsesta. Lähihuoltaja muutti lasten kanssa 500km päähän eli toiselle puolelle Suomea.
Olen tavannut lapsiani koulujen lomilla eli juhlapyhinä sekä pidennettyjen viikonloppujen aikana noin kerran kuukaudessa ympäri vuoden.
Nyt lähihuoltaja rupeaa hankalaksi vaatien juhlapyhiä lasten kera itselleen eli tapaamiset harvenisivat nykyisestään. Hän saa kuitenkin olla useat viikot lasten seurassa toisin kuin minä.
Kirjallisessa sopimuksessa on lastenvalvojalla jaettu joulu sekä uusi vuosi "jokatoinen vuosi" periaatteella.
Ikävä on lapsia, mitä tehdä asialle?
Kommentit (10)
toinen joulu.
Ei ole oikein lapsia eikä lähivanhempaa kohtaan, että lapset ovat aina kaikki juhlapyhät etällä.
Hae oikeudesta muutosta tapaamisiin mutta väitänpä, että oikeuskaan ei suostu niitä muuttamaan.
joulusta ja uudesta vuodesta vaan pääsiäisestä, vapusta, juhannuksesta, koulujen loma-ajoista jne.
Lähivanhempi haluaa viettää näitä lasten pitempiä vapaita lasten kanssa, vaikka ne ovat ainoat mahdolliset tapaamisajankohdat minulle. Aina ei voi olla pois koulusta jatkettua viikonloppua esim. to-ma.
Pääsiäinen, vappu, juhannus ja koulujen loma-ajat ihan todellakin jaetaan erossa molempien vanhempien kesken.
Lapsella on oikeus viettää ko aikoja molempien vanhempiensa kanssa eikä vain toisen kanssa.
Paska juttu ymmärrän mutta näin se eron jälkeen aina menee. Kaikki juhlapyhät (luen yllä mainitut kaikki juhlapyhiksi) ja koulun lomat jaetaan joka toinen vuosi periaatteella.
Eli sinun mielestäsi lähivanhemman oikeus viettää näitä juhlapyhiä on vahvempi oikeus kuin etävanhemman kerran kuukaudessa tapahtuvat tapaamiset mm. juhlapyhinä?
asia ja koskettaa kaikkia eroperheitä. Näin se vain menee.
Jos lähivanhempi haluaa noudattaa tehtyä sopimusta, niin se on hänen oikeutensa. En ymmärrä, mikä tekee lähivanhemmasta hankalan, jos hän haluaa pitää sopimuksesta kiinni.
Jos etävanhempi haluaa muuttaa voimassa olevan tapaamissopimuksen ja lähi ei tähän suotu, voi etä viedä asian oikeuteen. Uskallan lyödä pääni pantiksi, että oikeu jakaa nuo juhlapyhät vuorovuosille.
Näin se vain on ja sinun pitää se hyväksyä.
Vaihtoehtoja: muutat samalle paikkakunnalle tai lähemmäs, jotta voit tavata lapsia joka toinen viikonloppu tai sitten alat tavata lapsia joka toinen viikonloppu.
Paitsi jos olette sopineet, että kerran kuukaudessa, niin taas on haettava sitä tapaamissopimuksen muutosta.
Sopimus on sopimus asiassa kuin asiassa. vain muuttamalla sopimusta voi käytäntö muuttua.
on maininta vain joulusta ja uudesta vuodesta. Ne vuorotellaan tottakai. Näistä muista juhlapyhistä ei sopimuksessa mitään mainintaa.
Oletko todellakin sitä mieltä, että minun pitää jättää työpaikkani ja uusi perheeni (vaimo, jolla myös työpaikka täällä ja 2v. lapsi), että voin tavata näitä toisia lapsiani joka toinen viikonloppu?
tapaamisista?
Toteutuvatko sovitut asiat?
Mutta sinun ei tarvitse suostua vaatimuksiin,teillä on kirjalliset sopimukset tapaamisista ja niiden mukaan mennään.
Ex käytti heikkoa tilannettani hyväksi, olin eron jälkeen masentunut ja väsynyt.
Jälkeenpäin olen selvitellyt tuota muuttamisasiaa.. en olisi pystynyt estämään muuttoa työn perässä.
Vieläkö saataisiin keskustelua aikaiseksi?