Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko siivoojalla vaitiolovelvollisuus?

Vierailija
27.08.2009 |

Siis jos sama siivooja siivoaa minun ja tuttavani tiloja, pitääkö hänen olla hiljaa, jos kyseeessä on vaikka minun lähtöni reissuun? En halua, että kukaan muu kuin minä itse puhuu minun asioistani yhtään mitään kellekään. Tuttuni utelee aivan varmasti minusta jotakin.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan kahden ison siivousfirman palveluksessa työskennellessäni oli vaitiolovelvollisuus, ihan kirjallisena se lupaus annettiin.

Eikä työpaikkoina ollut sen hämärämmät paikat kuin yliopisto ja erään suuren sanomalehden toimituksen tilat..

Vierailija
22/27 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut yli 5-vuotta elämästäni huostaanotettuna, juuri tuohon aikaan kun tuon kommentin.

En rehellisesti sanoen usko sen todenperäisyyteen, sen verran olen tutustunut huostaanottolakiin ja kuullut sen verran monta syytä huostaanotolle. Sitä paitsi se olisi terveysriski muille huostaanotetuille samalla osastolla, jos joku nuorista kävisi edes lomilla kämpässä missä lutikoita. Olen myös entinen tuholaistorjuja.

Jos näin kuitenkin on ollut ehdotan asian viemistä takautuvasti oikeuteen. Ei ole varmasti laillinen peruste huostaanotolle yksistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen laitosnuori ja tuholaistorjuja kirjoitti:

Oon ollut yli 5-vuotta elämästäni huostaanotettuna, juuri tuohon aikaan kun tuon kommentin.

En rehellisesti sanoen usko sen todenperäisyyteen, sen verran olen tutustunut huostaanottolakiin ja kuullut sen verran monta syytä huostaanotolle. Sitä paitsi se olisi terveysriski muille huostaanotetuille samalla osastolla, jos joku nuorista kävisi edes lomilla kämpässä missä lutikoita. Olen myös entinen tuholaistorjuja.

Jos näin kuitenkin on ollut ehdotan asian viemistä takautuvasti oikeuteen. Ei ole varmasti laillinen peruste huostaanotolle yksistään.

Siis tuohon aikaan kun kommentin kirjoitit* 🙈

Vierailija
24/27 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulosta jotenkin hämärälle. Mitä ihmettä jonkun kodissa tai elämäsäs nyt on semmosta salattavaa, että siivoojankin pitäisi pysyä hiljaa?

Tosin mitä niin kiinnostavaa jonkun kodissa edes olisi, että siitä viitsisi juoruta?

Mutta joka tapauksessa, työntekijänä pitäisin tuollaista epäilyttävänä.

Sairaanhoitajien vaitiolovelvollisuus on ihan eri asia kuitenkin.

No vaikka siks että sulla on huumeongelma ja huumeita kaikkialla kotona. Tai oot vaikka hullu joka keräilee jotain epämääräistä. Tai juoppo. Tai sit et vaan muuten vaan halua, että kukaan puhuu sun tutuille siitä millasta sun kotona on. Onhan se nyt todella ahdistava ajatus vaikka noista yllämainituista ongelmista ei yhtäkään löydy.

Vierailija
25/27 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siivoojalla on mahdollisuus nähdä ihmisten henkilökohtaisia tietoja työskennellessä. Nytkin olen nähnyt ihmisten puhelunnumeroita ja henkilötunnuksia. Kyllä meillä on salassapitovelvollisuus. Joskus siitä tehdään erillinen sopimus kohteesta riippuen. Tiedän myös tapauksen vuosia sitten jossa siivooja oli lukenut tuttujen tietoja terveyskeskusta siivotessa. Siihen aikaan oli vielä tiedot paperilla enimmäkseen.

Vierailija
26/27 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen velvollisuus kuin muuallakin arkielämässä, jotta jos on sattumoisin saanut tietoonsa arkaluonteisen asian jota ei ole tarkoitettu, niin sellaisen levittäminen on rikos. 

Vierailija
27/27 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siivoojat joutuvat allekirjoittamaan, vaitiolovelvollisuuden tietyissä työpaikoissa.

Se koskee täysin niitä tehtäviä ja töitä, mitä siivoojat ja laitoshuoltajat, joutuvat, ja heidän tehtäviinsä kuuluu, eri työpaikoissa.

Esimerkiksi se, kenen tehtäviin kuuluu, silppuriin, eli silppuriin menevien asiakirjojen hävitys,

Noissa asiakirjoiss on yleensä ihmisen henkilötiedot, nimi, osoite, henkilötunnus, puhelin nro, ja usein jokun aidan ydin.

Usein näiden asiakirjojen hävitys silppurissa, kuuluu osaston, laitoksen vahtimestarille.

Joissakin toimistoissa ja virastoissa, viranhaltijat itse. laittavat itse heti salaiset asiakirjat silppurissa hävitykseen.

Siivojat näkevät joissakin työpaikoissa, myös työpöydillä olevia keskeneräisiä, salaisia asiakirjoja. joskus.

Siksi ja vain siksi, jonkun tietyn viraston siivoojille, tehdään myös turvallisuus tarkastus, ennen työsopimusta.

Toisin kuin joku tyhmyri vois luulla, siivojat näkevät roskakoreista, mitä kummallisempia, tulostettuja sähköposteja, niin pettämisistä, kuin peliveloista, pankkitilien saldoista, kuin muistakin työntekijän hlökohtsista asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän