Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon mustasukkaisuudesta?

Vierailija
09.09.2009 |

Olen erittäin mustasukkainen ihminen, ja se ahdistaa. Olemme olleet puolisoni kanssa yhdessä vajaa kuusi vuotta ja olemme menossa naimisiin ensi kesänä. Parisuhteemme voi siis muuten vallan mainiosti, mutta minä olen aivan sairaalloisen mustasukkainen! Siskoni on aivan samaa sarjaa kanssani.

Tulevan mieheni opiskelut alkoivat nyt syksyllä ja olen aivan kauhuissani kaikista niistä mahdollisuuksista jolloin puolisoni voisi pettää minua. Olen harhaluuloinen ja mietin useasti päivän aikana tilanteita joissa mieheni voisi pettää minua. Näen kaikki naiset vihollisina. Naurettavaa! Yritän pitää epäilymölyt mahassani, mutta aika-ajoin tulee väkisinkin purkauksia, suotta.

Kyse ei niinkään ole siitä ettenkö luottaisi puolisooni, vaan minulla on heikko itsetunto. Tiedän, että maailmani romahtaisi jos mieheni pettäisi minua! En halua pilata hyvää suhdettamme ja menettää unelmieni miestä pelkkien luulojen takia. Mitä minä voin tehdä? Miten pääsen eroon tyhmistä ajatuksistani? Olemme puhuneet asiasta mieheni kanssa, mutta mustasukkainen käyttäytyminen ei sillä häviä.

Odotan asiallisia vastauksia. Kiitos.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tuossa mitään kikkakolmosia varmaan olekaan. Mutta se ainakin on plussaa, että tiedostat miten kummallisesti asioista ajattelet.

Jos taustalla on huono itsetunto, miten sitä saisi nostettua? Mistä se johtuu? Auttaisiko joku terapia-apu? Oletko itse helposti pettävää tyyppiä? Vai onko tulut siipeen jossain vaiheessa?

Järjellä ajatellen on kaksi asiaa:

Miehesi on valinnut sinut puolisokseen. Ei niitä muita mahdollisia. Fiksu mies ei riskeeraa suhdettaan ohimenevän mielihyvän takia.

Ja toisaalta, sinä et ovoi murehtimalla tai kyttäämällä vaikuttaa siihen, pettääkö mies tai rakastuuko hän toiseen. Ennemminkin päinvastoin. Mutta nämähän sinä tiesitkin.

Ja sitten uusi ajatus: mitä sitten, jos mies hairahtuu? miksi se on niin kauhistuttava ajatus? Eihän sitä kukaan toivo, mutta monille se ei ole maailmanloppu.

Vierailija
2/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tuossa mitään kikkakolmosia varmaan olekaan. Mutta se ainakin on plussaa, että tiedostat miten kummallisesti asioista ajattelet.

Jos taustalla on huono itsetunto, miten sitä saisi nostettua? Mistä se johtuu? Auttaisiko joku terapia-apu? Oletko itse helposti pettävää tyyppiä? Vai onko tullut siipeen jossain vaiheessa?

Miehesi on valinnut sinut puolisokseen. Ei niitä muita mahdollisia. Fiksu mies ei riskeeraa suhdettaan ohimenevän mielihyvän takia.

Ja toisaalta, sinä et voi murehtimalla tai kyttäämällä vaikuttaa siihen, pettääkö mies tai rakastuuko hän toiseen. Ennemminkin päinvastoin. Mutta nämähän sinä tiesitkin.

Ja sitten uusi ajatus: mitä sitten, jos mies hairahtuu? miksi se on niin kauhistuttava ajatus? Eihän sitä kukaan toivo, mutta monille se ei ole maailmanloppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taustalla on huono itsetunto, miten sitä saisi nostettua? Mistä se johtuu? Auttaisiko joku terapia-apu? Oletko itse helposti pettävää tyyppiä? Vai onko tullut siipeen jossain vaiheessa?

Ja toisaalta, sinä et voi murehtimalla tai kyttäämällä vaikuttaa siihen, pettääkö mies tai rakastuuko hän toiseen. Ennemminkin päinvastoin. Mutta nämähän sinä tiesitkin.

Vierailija
4/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en ole mitenkään mustasukkaista sorttia. Mutta jostain joskus kuulin määritelmän mustasukkaisuudelle: Mustasukkaisuus on rakkauteen verhottua kateutta.

Lähdepä pohtimaan asiaa sen kateuden kautta. Ja lisäksi vertaile eri tilanteita. Mitä menetät jos et ole mustasukkainen? Voitko menettää miehen ahdistamalla hänet nurkkaan mustasukkaisuudella? Kummasta luopuminen on vaikeampaa, mustasukkaisuudesta vai miehestä?

Mustasukkaisuus voi olla vai opittu tapa ja itsensä ja ajatusten muuttaminen voi pelottaa. Uskallatko olla rohkea ja kokeilla luottamista? Vaikka ensin määräajaksi. Pakota itsesi huomenna pois niistä ajatuksista ja kuulostele miltä tuntuu. Jos hyvältä koita vielä ylihuomennakin. Jos ei niin yritä viikon päästä uudelleen.

Vierailija
5/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin en voi olla miettimättä, etteikö mies vertaisi minua tähän toiseen naiseen. Pääni sekoaisi tästä ajatuksesta. Olenko huonompi sängyssä, olenko kauniinpi, seksikkäämpi yms...

Olen miettinyt että huonon itsetunnon lisäksi mustasukkaisuuteni voi johtua siitä, että itse "ihastun" helposti toisiinkin miehiin, mutta se on varmasti normaalia(?), sillä tunteet eivät ole vahvoja ja menevät ohi hetkessä. Mutta siis miehenikin voi yhtä herkästi ihastua työelämässä/koulumaailmassa minun tietämättäni... Inhottava ajatus.

En ole koskaan itse pettänyt, enkä usko että koskaan voisinkaan. Eikä minua ole aikaisemmin petetty.

AP

Vierailija
6/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin en voi olla miettimättä, etteikö mies vertaisi minua tähän toiseen naiseen. Pääni sekoaisi tästä ajatuksesta. Olenko huonompi sängyssä, olenko kauniinpi, seksikkäämpi yms...

Miksi ihmeessä tuo tapahtuisi vasta, jos mies pettää? Kyllähän ihmisiä voi vertaialla joka tapauksessa (sänkykäyttäytymistä ei tietysti voi, jos ei tiedä). Ja toisaalta ei noissa ole mitään asteikkoa, ihmisissä on seksikkäitä piirteitä ja kauniita kohtia eri tavoin.

Olen miettinyt että huonon itsetunnon lisäksi mustasukkaisuuteni voi johtua siitä, että itse "ihastun" helposti toisiinkin miehiin, mutta se on varmasti normaalia(?), sillä tunteet eivät ole vahvoja ja menevät ohi hetkessä. Mutta siis miehenikin voi yhtä herkästi ihastua työelämässä/koulumaailmassa minun tietämättäni...

Varmasti ihastuu. Mitä sitten? Se kuuluu osana ihmisen elämää ja useimmat suhtautuvat noihin ihan niinkuin sinäkin, ohimenevinä fiiliksinä, jotka parhaimmillaan piristävät omaa suhdetta. Miksi miehesi olisi jotenkin erilainen?

Pettämisiäkin sattuu, niin suunnitellusti ja harkitusti kuin "vahingossa", ajautuneena humalassa tms. Ne on juttuja, joista voi päästä yli, jos haluaa. Joku sivusuhteen pitäminen ja pitkä valehtelu on minustakin kamalaa ja tuomittavaa. Mutta pienet lipsahtelut ovat loppupeleissä aika pientä pitkässä liitossa, jos pääperiaate molemmilla on laittaa yhteinen elämä etusijalle.

Vierailija
7/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuntuu ettet omin voimin tai itseksesi miettimällä tai järkeilemällä pääse mustasukkaisuudestasi eroon. Olet varmaan sitä yrittänytkin.

Jos siskosikin on mustasukkainen, niin oliko teillä lapsuudessa joku mustasukkaisen tai epäilevän naisen malli, johon kumpikin olette samaistuneet?

Tai joku mies,joka käyttäytyi huonosti naisia kohtaan tai petti heitä?

Voisit mennä juttelemaan asiasta jonnekin ammattiauttajan pakeille. Esim. seksuaaliterapeutit varmaan osaavat myös tälläisiin ongelmiin antaa neuvoja. Itse olen käynyt yksityisen lääkäriaseman seksuaaliterapeutilla ja sain paljon vinkkejä oman elämäni kipupisteisiin.

Vierailija
8/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat edelleen yhdessä, mutta viimeisinä vuosina kun asuin nuorena vielä kotona, vanhempani riitelivat joka viikonloppu. Isä vihjaili erittäin selvästi riidoissa että epäilee äidin pettävän häntä. He luulivat, että olin mennyt jo nukkumaan, mutta tosiasiassa kuuntelin huoneessani oven takana kaikki riidat. En tiedä kumman "puolella" olisin, kumpaa uskoa.

En kuitenkaan syytä isääni omasta mustasukkaisuudesta, mutta varmasti on silläkin osansa asiaan, koska siskoni on samanlainen. Hän ei tosin asunut enää kotona noina riitavuosina.

Äitini kanssa juttelimme mustasukkaisuudestani kerran, ja hän kertoi myös olleen joskus mustasukkainen, mutta lohdutti että se on ohimenevää. Niin toivonkin. Olen kuitenkin ajatellut, että jos tämä ei tänä vuonna ota laantuakseen, on mentävä keskustelemaan asiasta ulkopuolisen ammattiauttajan kanssa. Eihän tässä muuten ole mitään järkeä.. Ajan itseni hulluksi ja puolisoni eroon minusta. Karu totuus...

Kiitos oikein paljon kaikille uusista näkökulmista! Sitä kun yksin miettii pienessä päässään, niin ei helposti näe muita katsontakantoja kuin sen yhden.

AP

Vierailija
9/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottavaa tietää, etten ole ainoa. En edes ole nyt parisuhteessa, mutta silloin kun olen, kehittelen mielessäni toistuvasti tilanteita, missä mies voi minua pettää, ja olen ihan varma, että osaan "ennustaa" ja juuri tällä tavalla hän tulee minua pettämään..ajattelin just yhtenä päivänä, että olisipa kamalaa, kun partneri aloittaisi esim. uudessa koulussa, siellähän on hirveästi jänniä uusia tilanteita missä tapaa jänniä uusia ihmisiä..epäilen olevani läheisriippuvainen, mutta eipä sillä diagnoosilla niin väliä ole, kun en näistä tunteista ja ajatuksista pääse eroon. Itse olen pettänyt, joten tiedän, miten helppoa se voi olla, ja miten helposti sitä ihastuu uusiin ihmisiin. Mutta mä en kestä edes sitä, että miehellä olisi naispuoleisia kavereita tai että hän vaikka fanittaisi hirveästi jotain julkkisnaista. Omassa päässähän tämä vika on, kun vaikka mies vaihtuu ja entinen unohtuu, niin minun mustasukkaisuuteni ei.

Vierailija
10/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuukin juuri "vihollisilta" (=hullua!). Miehelläni ei ole vapaa-ajan kavereissa naisia, mutta koulu ja työ on tietenkin naisia pullollaan, mikä tuntuu pahalle vaikka ei tietenkään saisi. Itse kun työskentelen miesvaltaisella alalla.

Olen niin epäreilu tässä asiassa ettei ole edes totta. Mieheni ei ole mustasukkaista sorttia ollenkaan. Ei ainakaan yhtään epäilevä kuten minä. Mutta jos julkisesti joku toinen mies tulee minua iskemään niin kyllä hän silloin näyttää kenelle sitä kuulutaan. Mikä onkin ihan ihastuttavaa..

Sinänsä ihana kuulla, että joku muukin on näin "tunnevammainen", vaikka en tietenkään toivo samaa kenellekkään.

AP

Vierailija
11/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis olin (ja myönnettäköön, että joissain tilanteissa olen edelleen..), hyvinkin mustasukkainen miehestäni.

Suhteen alkuaikoina varsinkin epäilin joka välissä miehen pettävän, tai ainakin harkitsevan sitä, tuntui, että kaikki muut naiset kiinnosti..

Mieheni oli ennen meidän seurustelun alkua melko kova menemään, ja naisia on riittänyt sen verran paljon, etten halua tietää.

Myös se, että mies ei koskaan millään tapaa näyttänyt olevansa mustasukkainen minusta, sai aikaan tunteen, ettei paljon välitä siitä mitä minä tekisin.

Vuosien saatossa olen kovasti opetellut ajattelemaan toisella tavalla. Ensinnäkin, mitä enemmän minä epäilen, tai käyttäydyn typerästi, sitä enemmän miestä varmasti muut alkaa kiinostaa, ja sitä varmemmin joku päivä pettää.

Toisaalta, jos mies pettää, minä en sille voi yhtään mitään, se on sitten hänen päätös, jonka jälkeen minäkin olen vapaa tekemään ihan mitä haluan. Mies saa myös sen jälkeen huoletta tehdä kuten lystää, koska se olisi meidän liiton loppu.

Toisaalta, on ollut hyvin vaikeaa olla olematta mustasukkainen, miehellä on ollut (työ, ja vapaa-ajan) rientoja, menoja, ja naispuoleisia kavereita ja entisiä heiloja vaikka muille asti jakaa. Minä taas olen ollut viimeisen 7 vuoden aikana kolme kertaa raskaana, ja vauvan kanssa "jumissa" kotona.

Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, jossa en jaksa, enkä halua enää olla mustasukkainen. Jos mies ei halua minua, vaan jonkun toisen, valitkoon toisen, mutta tietää, ettei takaisin ole tulemista.

Toisaalta, minä olen pitkästä aikaa, vuosiin esimmäistä kertaa käynyt kavereiden kanssa ulkona, nauttimassa kavereiden seurasta, ja viettämässä aikaa aikuisessa seurassa. Ja mitä siitä onkaan seurannut..Mies on mustasukkainen!!

Viimeisen vuoden aikana mies on kehitellyt muutamankin eri riidan, koska epäilee minun pettävän, tai vähintäänkin ainakin katselevan ja haluavan muita miehiä!

Huoh..Mutta omasta mustasukkaisuudestani olen päässyt yli, ja uskon, että muutkin voi.

Vierailija
12/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina todella mustasukkainen. Mies on koulussa ja mietin kotona että mitä kaikkee hän voisi tehdä päivän aikana.. ihastua, rakastua, pettää.. jne

mies petti ihan meidän suhteen alussa ja en vieläkään luota häneen vaikka meillä on yhteinen lapsi.

Haluan päästä tästä eroon, mutta miten?

Ahdistaa kun tää kenen kanssa petti on tyyppi johon voi törmätä koska vaan.. ja miehen entiset on kans hänen kavereitaan.. :(

Vierailija
13/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina todella mustasukkainen. Mies on koulussa ja mietin kotona että mitä kaikkee hän voisi tehdä päivän aikana.. ihastua, rakastua, pettää.. jne

mies petti ihan meidän suhteen alussa ja en vieläkään luota häneen vaikka meillä on yhteinen lapsi.

Haluan päästä tästä eroon, mutta miten?

Ahdistaa kun tää kenen kanssa petti on tyyppi johon voi törmätä koska vaan.. ja miehen entiset on kans hänen kavereitaan.. :( :(

Vierailija
14/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaisuus on mulle tuntematon juttu, en ole koskaan tuntenus sitä, vaikka ei itsetuntoni kovin häävi olekaan.

Kaikilla meillä on joitan mörköjä mielessämme ja niiden kanssa pitää oppia elämään, eikä sulloa muka olemattomiin. Jostain syystä olet mustasukkainen ja se nyt vain on osa elämääsi.

Tunteita tulee ja tunteita menee. Jokaisen fiilikseen ei kannata takertua, vaan antaa järjen valon loistaa ja kirkkaasti! Mies haluaa mennä naimisiin kanssasi, elää ja vanheta yhdessä. Siinä melkoinen fakta parisuhteen puolesta.

Onneksi tajuat naurettavat ajatuksesi. Onneksi tajuan niiden olevan Ajatuksia, anna niiden mennä ja ajattele tietoisesti jotain hyvää, mukavaa ja iloista. Tee tekoja´, ne muokkaavat ajatuksia.

Kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi!

Vierailija
15/15 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei olisi maailmanloppu sinulle. Mieti mitä tekisit elämälläsi, jos näin kävisi. Kun sinulla on selvä suunnitelma, se ei niin pelota.

Toinen mielestäni tärkeä seikka on se, kuinka miehesi käyttäytyy toisten naisten suhteen. Minulla oli ennen sellainen mies, joka katseli aina muita naisia jne. Väkisilläkin se ärsyttämällä sai aikaiseksi mustasukkaisuuden tunteita, vaikka en sitä tyyppiä ole. Nykyinen ei ole ikinä yrittänyt ärsyttää minua niillä keinoilla ja luottamus onkin 100 %.