Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minulla on inhottava vaiva; päänahka kutisee ja koko ajan tuntuu siltä kuin päässä olisi ötököitä. Ei, minulla ei ole täitä! Olen kammannut pääni tiheällä kammmalla viimeksi tänään ja lisäksi tutkituttanut hiukseni useaan otteeseen muilla, viimeksi tänään. Mitään elukoita/munia ei ole löytynyt. Ei myöskään muilta perheenjäseniltä. Sen sijaan hilsettä on, voiko se selittää kutinan? Itse mietin, voisiko tämä olla vain joku "vainoharha", koska tuttavaperheessä on täitä ja siitä lähtien, kun siitä kuulin, tuntuu kuin minua kutittaisi joka paikasta koko ajan!

Mitä muita päänahan kutinan syitä voisi olla?

Sivut

Kommentit (51)

Tuskin hilsettä vaan päänahkasi on kuiva, käypä ostamassa kosteuttavaa shampoota ja hoitoainetta niin johan helpottaa...

Itselle tämä selvisi kerran kampaajalla, olin käyttänyt hilseshampoita, mutta eipä ne mitään auttaneet kun ongelma olikin kuiva päänahka.

Lainaus:

Tuskin hilsettä vaan päänahkasi on kuiva, käypä ostamassa kosteuttavaa shampoota ja hoitoainetta niin johan helpottaa... Itselle tämä selvisi kerran kampaajalla, olin käyttänyt hilseshampoita, mutta eipä ne mitään auttaneet kun ongelma olikin kuiva päänahka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kannattaa mennä kampaajalle tai ihotautilääkärille. Mä veikkaisin, että ongelma voi johtua tosiaan päänahan kuivuudesta (ja kyllä, sitä voi rasvata ihan kosteusvoiteella) tai allergiasta. Voit olla allerginen esimerkiksi hoitoaineelle, jota käytät.

Kun raavit ärsyyntynyttä päänahkaa, niin siellä voi olla pian tulehduskierre.

Kannattaa varmistaa, että sulla on sopivat hoitoaineet ja samppoot.

Pese Humektan kosteusvoiteella tai osta apteekista kosteuttavaa hoitoshampoota tms. Nizoral taas parantaa rasvaisen päänahan hilseen. Kuivan tilaa voi vain pahentaa.

todella kutiseva päänahka. Eri sampoo kokeilujen(päivittäistavara kaupan hilse/herkälle iholle, luontaistuoetteet, apteekin Nitzorall, kaampaamosta bio+) kävin kampaajalla päänahan mikrokuvauksessa.

Hiustupet olivat tukossa kristallisoituneesta talista/hilseestä ja päänahkani oli silti myös kuivakin, tämä ei ihmeeksi ollut vaikuttanut hiusteni kuntoon heikentävästi.

Ostin kamppamosta 4 system sarjan sampoot, hiuspohjan hoitonesteen ja kävi kampaajalla vielä olikohan se nyt päänahan laserhodossa.

Olen nyt noita tuotteita käyttänyt vuosia ja saannut melko hyvän tasapainon päänahkaani.

Päänahan kutina voi aiheutua muistakin kuin näistä syistä mitä minulla oli esim. ravinnosta, hormoneista, stressistä...

Käy tutkituttmassa päänahkasi ammattilaisella ja kokeile esim. noita 4 system tai muita kampaamo tuotteita. Useissa tavallisissa sampoissa on esim. silikonia ja muita aineita jotka eivät välttämättä sovi päänahallesi.

Tiedän, että päänahan kutina voi olla tosi ilkeää, kun päivät(ja yötkin) menee päätä raapiessa kirjaimellisesti

todella kutiseva päänahka. Eri sampoo kokeilujen(päivittäistavara kaupan hilse/herkälle iholle, luontaistuoetteet, apteekin Nitzorall, kaampaamosta bio+) kävin kampaajalla päänahan mikrokuvauksessa.

Hiustupet olivat tukossa kristallisoituneesta talista/hilseestä ja päänahkani oli silti myös kuivakin, tämä ei ihmeeksi ollut vaikuttanut hiusteni kuntoon heikentävästi.

Ostin kamppamosta 4 system sarjan sampoot, hiuspohjan hoitonesteen ja kävi kampaajalla vielä olikohan se nyt päänahan laserhodossa.

Olen nyt noita tuotteita käyttänyt vuosia ja saannut melko hyvän tasapainon päänahkaani.

Päänahan kutina voi aiheutua muistakin kuin näistä syistä mitä minulla oli esim. ravinnosta, hormoneista, stressistä...

Käy tutkituttmassa päänahkasi ammattilaisella ja kokeile esim. noita 4 system tai muita kampaamo tuotteita. Useissa tavallisissa sampoissa on esim. silikonia ja muita aineita jotka eivät välttämättä sovi päänahallesi.

Tiedän, että päänahan kutina voi olla tosi ilkeää, kun päivät(ja yötkin) menee päätä raapiessa kirjaimellisesti

Siis tarvitseeko mennä kampaajalle? Kun joissain lukee että kosteuttavat hiuksia, mutta eivät mun hiukseni ole erityisen kuivat vaan nimenomaan päänahka.

Usein ensimmäinen ajatus aamulla kun herään on että argh miten kutittaa päänahkaa.

ACO SPECIAL CARE Mieto Shampoo Kuivalle Päänahalle oli nimeltään tuo shampoo. Jos siis kutina johtuu kuivuudesta eikä rasvaisesta hilsetalista.

Nyt muutaman viikon on koko ajan kutittanut päänahkaa. Mutta sen lisäksi myös naamaa ja ylävartaloa.

Itse ja mies on syynännyt mun pään lukemattomia kertoja ja mitään ei löydy. Muulla perheellä ei myöskään ole mitään kutinaa missään.

Vaindoin jokunen viikko sit shampoota, ostin maitokaupasta jotain Fructis (tms.) shampoota ja epäilen sen aiheuttavan kutinan. Toisaalta ihmetyttää miksi naama ja yläkroppakin kutisee...

Todella ärsyttävää ja kiusallista :(

Tuo Humektan on auttanut minua. Itselläni on ollut kutiava päänahka mutta ei hilsettä. Kutina on loppu ja hiuksetkin puhtaat Humektanilla pestynä. Tuttavallani oli iso ongelma hilseilystä, jonka sai aisoihin myös tuolla perusvoiteella.

Mullakin on viime viikot kutissut naama, kaula ja päänahka. Kaikki asettuu öljyllä (ainakin hetkeksi). Kaupasta ostin päänahalle jonkin tyniöljyhoidon ja kroppaa olen öljynnyt Weledan öljyillä. Hiuksille ostin myös neutraalin hajuttoman shampoon, mutta saa nähdä auttaako se ollenkaan.

Olen miettinyt voisiko päänahan kuivuminen/kutina olla psoriasta, mutta toistaiseksi olen tullut siihen tulokseen, että Iho on kuiva ja kutiaa sen takia. Minulla tulee pakkasesta kutiavaa nokkosihottumaa naamaan. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00252

Itselläni päänahka kutisi ennen hiustenpesun jälkeen. Kokeilin sekä kaupan että kampaamon merkkejä.

Tällä hetkellä pesen hiukseni luonnonkosmetiika shampoolla. Käytössä Prismassa myytävä Urtekram, joka ei ole aiheuttanut päänahkan kutinaa.

Kuiva päänahka. Ehkä myös peset liian usein hiukset. Ihosi on myös voinut herkistyä pesuaineille.

Oma päänahan ihoni on herkistynyt markettishampoiden hajusteille. Käytän nykyisin joko apteekista saatavaa herkän ihon Decubal-shampoota tai Cutrinin Sensitive-shampoota, joka on hajusteetonta ja jota saa kampaamoista.

En myöskään enää käytä poishuuhdottavaa hoitoainetta, koska sitä menee aina päänahkaan ja aiheuttaa kutinaa. Käytän pesun jälkeen latvoihin jätettävää hiusöljyä, pitänyt pitkät hiukset tosi hyväkuntoisina ja helposti selvitettävinä!

Pesin aiemmin hiukset joka päivä tai vähintään joka toinen. Tämä lisäsi päänahan kuivumista. Nykyisin pesen 3-4 päivän välein, kutina lieventynyt selvästi. Eikä hiukset rasvoitukaan enää yhtä nopeasti kuin ennen.

Voit myös koittaa hiuspohjaan laitettavia ja jätettäviä hoitoöljyjä/nesteitä. Decubalillakin on.

Käy varmuuden vuoksi ihotautilääkärillä. Syy päänahan kutiamiseen voi olla myös taliköhnä-niminen tauti. Siihen auttaa vaina antibioottikuuri.

Lainaus:

Itselläni päänahka kutisi ennen hiustenpesun jälkeen. Kokeilin sekä kaupan että kampaamon merkkejä.

Tällä hetkellä pesen hiukseni luonnonkosmetiika shampoolla. Käytössä Prismassa myytävä Urtekram, joka ei ole aiheuttanut päänahkan kutinaa.

Kaverini suositteli sitä, mutta ei sopinut minulle lainkaan. Ekan kerran kun pesin, tuntui pesun jälkeen siltä, että tulen hulluksi! Niin paljon ei ole kutittanut koskaan.

Noissa luonnonkosmetiikkajutuissa voi olla allergiselle todella allergisoivia aineita. Kannattaa olla varovainen ja pyytää vaikka näyte ensin!

T. 19

Kaikenlaista voi olla, esim nikkeliallergiaa jos on nikkelikorvikset. Vahvan hajuiset shampoot ja hoitoaineet.. Nyt on monenlaista öljyhoitoa jota kannattaa kokeilla. Monissa apteekin rasvoissa on parabeeneja, eli niitäkään ei kannata laittaa jo mahdollisesti tulehtuneelle päänahalle (itse en laittaisi niitä mihinkään, paraben=myrkkyä)

Vierailija

Siis tarvitseeko mennä kampaajalle? Kun joissain lukee että kosteuttavat hiuksia, mutta eivät mun hiukseni ole erityisen kuivat vaan nimenomaan päänahka.

Ihme. Tuolla S 24 palstoillahan sulla kutisee perse.

Usein ensimmäinen ajatus aamulla kun herään on että argh miten kutittaa päänahkaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat