Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteesi:inko H1N1 todella vakava vai onko media tehnyt siitä liian suuren numeron?

Vierailija
27.08.2009 |

Koko ajan luodaan uusia teorioita ja seuraavaksi ne kumotaan.Ristiriitaista tietoa tiedon perään,kukaan ei tunnu tietävän mitään.

Kuka on riskiryhmässä,kuka ei.

Eikö tutkijat tosiaan pääse tuosta selvyyteen.

Media saa ihmiset ahdistuneeksi (ainakin minut),kuka on vastuussa?

KUnpa voisi taas elää normaalia elämää ja tuo kutaleen tauti saataisiin jollain tapaa aisoihin,tai edes rokote jo vihdoin markkinoille!!!

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni koko kevät ja kesä pilalle kun panikoin sikainfluenssasta. Uutiset lietsoivat paniikkia joka päivä ja oikeaa, varmaa tietoa ei tullut.

Nyt on jo tullut niin paljon muita murheen aiheita, etten ole asiaa enää ehtinyt edes ajatella ja varsinkin kun uutisointi siitä väheni.

Nykyisin uutisointi on kovin ahdistavaa. Ei tee paljon mieli niitä lukea ja seurata. Mieluummin olen uutispimennossa kun jatkuvasti ahdistuneena.

Vierailija
2/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu minulla.Olen vielä synnyttänyt tässä välissä ja tuntuu ettei vauvastakaan osaa iloita,jos sen menettää.IHan kamalaa.Kukaan ei ota vakavasti pelkoani,olen harkinnut jopa ahdistuslääkkeen aloittamista tämän vuoksi.

Pelkään siis lasteni puolesta,vaikka itse ilmeisesti olenkin riskiryhmässä tuon UUSIMMAN tutkimuksen mukaan.

Ajattelen asiaa jatkuvasti,se pilaa kaiket päiväni.En osaa olla enää iloinen voimakkaan ahdistuksen takia.

Kesälomalla olin pari viikkoa uutispimennossa osittain,ja se helpotti,nyt taas kaikki palasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tauti olisi kuolemaksi on edelleenkin todella pieni. Mutta jos 0,6 prosenttia sairastuneista menehtyy ja Suomessa kolmannes saa taudin, niin kuolleita on kuitenkin huimalta tuntuva määrä, yli 10000. Ja jos todellakin on niin, että kuolleista yli 50 prosenttia on nuoria perusterveitä ihmisiä, niin se tarkoittaa yli 5000 nuoren perusterveen ihmisen kuolemaa Suomessa. Jos väestöstä sairastuu 2/3 niin nuoria kuolleita haudataan yli 10000. Eli aika pahaltahan tuo luku kuulostaa...

Vierailija
4/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten pelkäänkin herkästi kaikenlaisia sairauksia. Ja olen vielä raskaanakin!

En syyttäisi mediaa. Tästä asiasta on alun perin oltu huolissaan asiantuntijatasollakin. Media kertoo sen, mitä ihmiset haluavat kuulla eli kaiken. Jos lehdissä ei kirjoiteltaisi asiast,a niin sitten ihmiset valittaisivat että tietoa pimitetään, eikös niin. Nykyihmisen vitsaus on se, että meillä on mahdollisuus tietää, siksi haluamme tietää ja se lietsoo huolta.

Kaiken kaikkiaanhan tilanne näyttää kuitenkin lieventyneen. Keväällä epidemian jylletessä Meksikossa tilanne näytti paljon pahemmalta kuin nyt. Viimeaikaiset uutisethan ovat suorastaan rauhoittelevia!

Ennusteita on vaikea tehdä. Ei niitä ihmisten kiusaksi muutella. Onneksi ainakin nyt näyttää, että alun kauhuskenaariot eivät ole toteutumassa.

Vai mikä teitä oikein ahdistaa tässä nykytilanteessa?

Vierailija
5/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemaan kansainvälisiä lähteitä. Suomalainen media kuitenkin poimii vain yhden jutun sieltä, toisen täältä ja siitä muodostuu epäselvä sillisalaatti.

Esim. se että nuoret ja keski-ikäiset aikuiset sairastuvat vakavimmin, ei ole mikään uutinen. Jo alkukesästä Jenkeissä uutisoitiin, että 70% kaikista sairastuneista on ollut alle 20-vuotiaita, mutta kuolleista suurin osa 30-50-vuotiaita, ja heistä vielä puolet perusterveitä. Lapset eivät missään vaiheessa ole olleet pahimmassa riskiryhmässä.

Esim. WHO:n sivuilla on asiallista ja kattavaa tietoa tästä pandemiasta. Lukekaa sieltä, niin ette ole mutun varassa.

Pari linkkiä: http://www.who.int/en/

http://www.cdc.gov/h1n1flu/

5

Vierailija
6/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäkö ahdistaa?

-se että menettää lapsensa

tai

-lapset menettävät jomman kumman vanhempansa

Ahdistaa,kun tuntuu ettei rokotetta saada kehitettyä tai jos saadaan,ei tiedä tehoaako se ja jos tehoaakin niin kuinka kauan.

Ahdistaa se toinen (ja kolmas) aalto,jos ovat kuten espanjalaisessa.

Yksinkertaisesti,miten tässä pitäisi olla ja elää normaalisti jos pitää koko ajan pelätä ettei tautia saada kuriin!

Vierailija
7/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä oli aika kauhuskenaario FAKTA kun n.8000 sairaalahoitoa vaatineista 522 kuollut.Kertokaa,miten tämän tiedon puitteissa pitäisi ollaa rauhallisesti..?

Vierailija
8/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä oli aika kauhuskenaario FAKTA kun n.8000 sairaalahoitoa vaatineista 522 kuollut.Kertokaa,miten tämän tiedon puitteissa pitäisi ollaa rauhallisesti..?

Sadasta sairastuneesta 99,5% paranee?

Minusta on jotenkin hassua, että juuri tämä tauti saa ihmiset paniikkiin. Esim. rintasyöpään sairastuu vuodessa yli 3000 suomalaisnaista. Ettekö pelkää sitä? Rintasyöpä on sentään harminamme joka ikinen vuosi, sikainfluenssa vain nyt!

5

Vierailija
9/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asiantuntijoilla ole ristiriitaista tietoa tai epäselvyyttä riskiryhmistä ollenkaan, ei ole ollut missään vaiheessa. Epäselvyys on tyhmillä taviksilla, jotka lukevat tietonsa jostain Iltalehdestä. Toimittajilla on paitsi oikeaa epätietoisuutta, myös taipumusta tahalliseen dramatisointiin.

Vierailija
10/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää senkin tosiasian, että SAIRAALAHOITOON joutuu influenssan vuoksi alle 0,5 % sairastuneista.

Vierailija
11/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ovat muuten samat kuin tavallisen kausi-influenssan riskiryhmätkin. Se että Seiskan toimittaja tajuaa jonkun riskiryhmän olemassaolon vasta nyt, ei tee siitä uutta riskiryhmää.

Vierailija
12/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevään ja kesän panikoin, nyt lähinnä huvittaa tuo median paisutus. Missä se epidemia on, joka piti käynnistyä heti koulujenalettua?? Hei daa, sanon mä. Maailmalla ( varmaan siis myös Suomessa) sairastuneiden määrä kääntynyt laskuun. SI on " so last season ;)"

t:riskiryhmäläinen

Vierailija
13/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. rintasyöpään sairastuu vuodessa yli 3000 suomalaisnaista. Ettekö pelkää sitä? Rintasyöpä on sentään harminamme joka ikinen vuosi, sikainfluenssa vain nyt! 5

rintasyöpä ei tartu metrossa ja harvemmin tappaa miehiä tai pieniä lapsia. Ehkäpä siinä syy, miksi sitä ei osata niin pelätä. Itselläni tosin on erittäin vahva sukurasite tuohon kyseiseen tautiin (sekä äitini että isoäitini sen ovat sairastaneet), joten aion kyllä tulevaisuudessa käydä mammografioissa säännöllisesti.

Vierailija
14/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläpä paljon todennäköisemmin kuin sikainfluenssa.

Kyllä minä pelkäisin sitä paljon ennemmin kuin tätä possunuhaa. Tai itse asiassa en pelkää hirveästi myöskään rintasyöpää, sillä siinäkin on aika hyvä ennuste. Pahanlaatuista aivokasvainta pelkään ja leukemiaa. Ja ALS:ää.

5

Vierailija
15/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta rintasyöpä voi tappaa sinut, naisen ja äidin. Vieläpä paljon todennäköisemmin kuin sikainfluenssa.

on se, että MITÄ pelkää. Minä en henkilökohtaisesti ainakaan pelkää omaa kuolemaani, sillä sitten kun on kuollut niin on kuollut eikä tunne enää mitään. Pahempi pelko omalla kohdallani on perheenjäsenen menettäminen, sillä omasta kokemuksestani tiedän kuinka ahdistavaa ja henkisesti uuvuttavaa on läheisen ihmisen kuolemasta toipua. Se jättää arvet koko loppuelämäksi, vaikka aika parantaakin. Minulla arvet näkyvät juuri tässä läheisen menettämisen pelossa. En haluaisi sitä enää valmistautumatta kokea.

Vierailija
16/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpään sairastuu elämänsä aikana joka 10. nainen. Heistä 80% paranee. Toisin sanoen naisen riski kuolla rintasyöpään on noin 2%.

Sikainfluenssaan taas sairastuu (arvion mukaan) joka 3. ihminen. Heistä 99,5% paranee. Eli koko riski kuolla sikainfluenssaan on alle 0,2%. Kun vielä otetaan huomioon että about puolet kuolleista on miehiä, niin naisen riski kuolla sikainfluenssaan on 0,1%.

VIELÄ RAUTALANGASTA: SINÄ KUOLET RINTASYÖPÄÄN 10 KERTAA TODENNÄKÖISEMMIN KUIN SIKAINFLUENSSAAN!

(Toivottavasti laskin oikein, korjatkaa jos tuli virheitä)

5

Vierailija
17/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläpä paljon todennäköisemmin kuin sikainfluenssa.

Kyllä minä pelkäisin sitä paljon ennemmin kuin tätä possunuhaa. Tai itse asiassa en pelkää hirveästi myöskään rintasyöpää, sillä siinäkin on aika hyvä ennuste. Pahanlaatuista aivokasvainta pelkään ja leukemiaa. Ja ALS:ää.

5

Vierailija
18/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIELÄ RAUTALANGASTA: SINÄ KUOLET RINTASYÖPÄÄN 10 KERTAA TODENNÄKÖISEMMIN KUIN SIKAINFLUENSSAAN!

5

5

Vierailija
19/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5

Vierailija
20/55 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tavalla kun sikainfluenssaa.