HS:n vastuu sienimyrkytyksissä
IS ja HS uutisoivat kuinka vkonloppuna oli huomattavasti enemmän valkokärpässienimyrtyksen saaneita ja ihan vakavassa tilassa. Lehdet kuitenkin unohtivat jutuissa mainita, että HS esitteli juuri ennen myrkytyksiä artikkelin ja koosteen sienistä, joissa luki em. sienen kohdalla, että nautitaan tuoreena. Seuraavana päivänä oli pieni oikaisu lehdessä, ohje oli virheellinen, ja että sieni on oikeasti tappavan myrkyllinen... kyseinen sienitunnistus-juttu oli juuri sellainen, joka on kätevä napata retkelle mukaan... huomasiko kukaan muu tätä "unohdusta"...
Kommentit (72)
niin aivan käsittämätön moka Hesarilta! Totta helkkarissa tietämättömät kaupunkilaiset poimivat sienen, jos sitä valtakunnan päälehdessä kehutaan syötäväksi. Jonkun tulisi nyt tuoda tämä virhe julkisuuteen.
Luulisi, että ip-lehdet ainakin kiinnostuisivat asiasta.
ja miten taata, että jutun lukeneet huomaavat oikaisun? Mutta pointti lienee, että "sopivasti" unohdettiin tämä kertoa myrkytysjutun yhteydessä. Jos olisi kilpaileva lehti tms. niin varmasti olisi kissankokoiset kirjaimet huutamassa vastuuta. Suljetaankohan tämäkin ketju kohta, Vauvahan kuuluu Sanoma Magazineen..?
kuuluu Sanoma konserniin, ei varmasti julkaise tietoa. Iltalehti on ainoa toivo.
Osaan valmistaa ja syödä sieniä, sienestäjänä olen surkea. Miellän herkkusienen kasvatetuksi sieneksi. Kirjoitukseni pointti oli kuitenkin toinen.
Se, joka väitti ettei herkkusieniä kasva Suomen metsissä.
Suomen luonnossa kasvaa useita eri herkkusienilajeja ja ne on todella herkullisia. Sanoisin, että männyn herkkusieni on huomattavasti parempaa kuin herkkutatti. Joinain vuosina olen löytänyt niitä jopa takapihaltani Nurmijärveltä. Samoin Tapion herkkusientä löytyy hyvänä syksynä omasta pihasta. Nurmiherkkusieniä on joka vuosi
Ei sen sienijutun perusteella voi tunnistaa sieniä. Eikä niin muodoin kukaan ota sellaista sieniretkelle mukaan. Eihään siinä edes ollut kuin muutama hassu kuva, miten sellaisen avulla kukaan voisi sieniä tunnistaa?
Miksi lehti silti "unohti" mainita erheensä?
...että Hesarin lukijoista osa päätteli että uusi suositus olikin että ennen tappavana pidettyä sientä sai nykyään syödä jos se oli nuori? :D Aika ontuva selitys mutta ei välttämättä mahdoton syy sille miksi osa söi sientä; suositukset muuttuvat lähes vuosittain.
korjauksen ihan kuvan kanssa.
Miksi lehti silti "unohti" mainita erheensä?
miksi maininta tästä mokasta "unohtui" tämän päivän myrkkyjutuista? SE lienee tässä jutun ydin.
Koko lapsuus ja aikuisikäni on ollut yleistietoa että Pluto on planeetta. Nyt sitten luokitusta on muutettu eikä se enää sellainen olekaan. Yleistieto meni uusiksi.
Maksamakkara oli ensimmäisessä raskaudessani aivan ehdottomasti kielletty edes pieninä määrinä. "Sehän nyt on yleistietoa että maksatuotteita ei syödä pätkääkään raskausaikana". Nyt toisen raskauteni aikana sitä saakin syödä taas mutta määrät ovat tietenkin pieniä. Silloin kun äitini odotti minua oikein kehotettiin raskaana olevia syömään maksaruokia 1 x vkossa.
Valkokärpässieni on yleistietoni mukaan ollut myrkyllinen ja ei syötävä. Yhtä hyvin nyt saattaisi olla uusin tieto että juu, voi sitä kuitenkin syödä...
Saattaisin jopa uskoa...
"Useat ihmiset söivät myrkkysieniä Helsingin Sanomien jutussa olleen virheen vuoksi."?
Mistä sen voi tietää, varmasti?
Ai olisiko uutisen pitänyt olla että: "Useat ihmiset söivät myrkkysieniä Helsingin Sanomien jutussa olleen virheen vuoksi."?
Mistä sen voi tietää, varmasti?
Jutun lopussa olisi vaikka voinut mainita, että HS teki kyseiseen sieneen liittyvän virheen viikonloppuna ja nyt selvitetään, onko tapauksilla yhteyttä toisiinsa. (koska näin varmasti tehdään kulissien takana)
Hesari ei kirjoita, että välillä on piristävää ajaa kahdeksaakymppiä päin kiviseinää. Ehtyisi Suomen kansa.
kun taas herkkusieni on aika harvinainen, joten kyllä mä ainakin aina oletan metsässä, että löytämäni valkoinen sieni on tappavan myrkyllinen.
Orakkaat ovat valkoisia, ja erittäin hyviä. Ei tulisi mieleenkään jättää niitä metsään jos satun näkemään. Tosin täytyy olla täydellinen idiootti ja sokea, jos ei erota orakasta ja valkokärpässientä toisistaan.
Kaikki eivät tunne sieniä, ja väittäisinpä että heitä on paljon. Itsellä esim. ei ole hajuakaan siitä, miltä joku orakas näyttää. Silti pidän itseäni ihan fiksuna ihmisenä - sienet vaan eivät ole vahva lajini.
Tämän vuoksi poimin itse vain kanttarelleja.
Nää neljä jotka on sieniä syöneet on erillisiä tapauksia. Mä luulin että kyseessä on yksi porukka. Onneksi en ole HS:n (ruoka)toimittajien housuissa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009082610139713_uu.shtml
Ja seuraavan päivän lehdessä oli iso oikaisu kuvan kera.