Miksei nelivuotiaalle saa kertoa mikä on lesbo??
Seurakunnan kerhoa käsittelevässä jutussa, joku oli ottanut lapsensa pois, kun lapsi oli kerhopäivän päätteeksi kertonut äidilleen, että mikä on lesbo??
Kertokaa hyvät ihmiset, että MIKSI?
Kommentit (76)
he voivat aikanaan valita puolisokseen joko samaa, tai eri sukupuolta olevan kumppanin. Näinhän Suomen lakikin sanoo..
LTO
homoseksuaaleista. Itsellenikin oli yllätys, kun eräs neljän lapsen äiti sanoi, että heillä on periaatteena, että homoseksuaaleista ei puhuta. Lapsille ei hänen mukaansa haluta antaa "väärää mallia". Vain mies ja nainen voivat siis rakastua toisiinsa, mennä naimisiin ja hankkia lapsia.
oletko kertonut tämän asian myös lasten vanhemmille? Jos minun lapsilleni antaisit tuota propagandaa, vaihtaisin päiväkotia.
todella surullista, että asiasta ei puhuta avoimena mahdollisuutena. Ajatelkaa nyt pientä alle kouluikäistä tyttöä tai poikaa, joka tietää olevansa tässä suhteessa erilainen, mutta jopa omat vanhemmat esittävät asiaan liittyvät ilmiöt huonoina ja tuomittavina...
Voiko siitä kovin terveenä selvitä, kun seksuaalisuus on niin syvälle identiteettiin menevä juttu..
oletko kertonut tämän asian myös lasten vanhemmille? Jos minun lapsilleni antaisit tuota propagandaa, vaihtaisin päiväkotia.
Tiedäthän, että Suomessa samaa sukupuolta olevien avioliitto on lainvoimainen. Tiedätkö, että homoseksuaaleja on joka puolella ympärilläsi? Perustele propaganda-väitteesi. Haluaisitko sinä, että maailma esiteltäisiin paikkana missä ei ole monimuotoista seksuaalisuutta?
Eikö tuo sitten olisi indoktrinaatiota?
Mikä totuuspohja tuolla halullasi on?
Voiko todella olla mahdollista, että nykyisen tietämyksen valossa edelleen lapsille valheellisesti viestitetään miehen ja naisen välisestä suhteesta sinä ainoana oikeana...
Perustelkaa jooko?
Lto
kasvattaa lapsensa niin kuin parhaaksi katsovat. Minä opetan lapsilleni että Jumalan tarkoitus on, että mies ja nainen menevät naimisiin ja saavat lapsia (joskus tietysti jäävät naimattomiksi). Homoseksuaalisuudesta voi puhua vähän myöhemmin, sitten kun lapsella siitä kysymyksiä herää. Enpä usko, että nelivuotias luonnostaan moista miettii. Ei ole tarkoitus, että kaksi miestä tai naista menee keskenään naimisiin tai harrastaa keskenään seksiä. Osa kristityistä on homoseksuaaleja samoin kuin muutkin ihmiset. Jumalan Sanaan uskova homo tai lesbo ei kuitenkaan toteuta taipumustaan, koska Raamattu sen erittäin selkeästi toteaa vääräksi.
TOivoisin todella, että kerhoissa, päiväkodissa ja koulussa on tilaa myös kristilliselle käsitykselle näistä asioista. Suvaitaanhan maahanmuuttajien, jehovantodistajien ja muiden ryhmien uskomuksia mahdollisuuksien rajoissa.
eikä niistä tarvis lapsille vaahdota ollenkaan
todella surullista, että asiasta ei puhuta avoimena mahdollisuutena. Ajatelkaa nyt pientä alle kouluikäistä tyttöä tai poikaa, joka tietää olevansa tässä suhteessa erilainen, mutta jopa omat vanhemmat esittävät asiaan liittyvät ilmiöt huonoina ja tuomittavina...
Voiko siitä kovin terveenä selvitä, kun seksuaalisuus on niin syvälle identiteettiin menevä juttu..
poikkeavia valintoja ja ne kuuluvat maailmaan siinä missä kristitytten arvojen mukaiset valinnat.
Jos puhutaan homoseksuaaleista, ei liene tarkoituksena ikäänkuin tarjota sitä valittavissa olevana vaihtoehtona.
Meillä kun jutellaan näistä asioista lasten kanssa, jätetään ne panemiset ja muut ihan sikseen. Olemme kyllä maininneet, että joillakin miehillä on mieskumppani eikä vaimoa (tai naisilla naiskumppani eikä miestä).
Vai siis onko kristillinen kasvatus sitä, että kerrotaan vain koko maailma sellaisena kuin Jumala on sen "tarkoittanut" ja sitten ollaan hiljaa kaikesta muusta?!?!
kasvattaa lapsensa niin kuin parhaaksi katsovat. Minä opetan lapsilleni että Jumalan tarkoitus on, että mies ja nainen menevät naimisiin ja saavat lapsia (joskus tietysti jäävät naimattomiksi). Homoseksuaalisuudesta voi puhua vähän myöhemmin, sitten kun lapsella siitä kysymyksiä herää. Enpä usko, että nelivuotias luonnostaan moista miettii. Ei ole tarkoitus, että kaksi miestä tai naista menee keskenään naimisiin tai harrastaa keskenään seksiä. Osa kristityistä on homoseksuaaleja samoin kuin muutkin ihmiset. Jumalan Sanaan uskova homo tai lesbo ei kuitenkaan toteuta taipumustaan, koska Raamattu sen erittäin selkeästi toteaa vääräksi.
TOivoisin todella, että kerhoissa, päiväkodissa ja koulussa on tilaa myös kristilliselle käsitykselle näistä asioista. Suvaitaanhan maahanmuuttajien, jehovantodistajien ja muiden ryhmien uskomuksia mahdollisuuksien rajoissa.
ja iässä, missä ihastutaan toiseen sukupuoleen, nämä lapset kokevat ihastumista samaan sukupuoleen. Eikö ole turhaa, että lapsi joutuisi kokemaan tällaisesta turhaa ahdistusta, vaan että voisimme vapaasti esittää lapsille sen mahdollisuuden että asian voi itse valita sen ollessa luonnollista.
Kristinusko taas on läpäisemässä niin vahvasti yhteiskuntaamme, ettemme voi mitenkään välttyä näiltä dogmeilta. Miksi emme voisi aivan yhtä hyvin viestittää tieteen piiristä tulevia totuuksia yhtä vapaasti, kuin kristinuskon totuuksia.
"nainen peittäköön päänsä" ja naista ei ole tarkoitettu papiksi?? Varhaiskristillisyydessä oli yleistä, että naiset toimivat pappeina. Naista alistavat opinkappaleet on lisätty pääasiassa Rooman valtakunnan aikana, poliittisin perustein.
Lapset leikkivät usein päiväkodissa äitiä ja isää, eli perinteistä mallia. Eihän tuolloinkaan liikuta itse seksin alueella, vaan kyse on ns. hyväksytyistä malleista.
Se LTO
ole tarkoituksena kasvattaa lasta pullossa. Eikä se ole mahdollistakaan, mikäli lapset käyvät koulua. Mutta perheellä on todellakin oikeus kertoa asiat siinä valossa, kuin he ne näkevät. Lapset oppivat sanat homo ja lesbo ensin lähinnä haukkumasanoina ala-asteella. Siinä vaiheessa on viimeistään kerrottava, mitä sanat tarkoittavat. Seurakunnan kerhoikäisille ei mistään "panemisista" tarvitse puhua, mutta siinä vaiheessa kun muutenkin tiedotetaan, mistä lapset tulevat noin tarkasti ottaen, voi tarpeen vaatiessa sivuta tätä seksuaalivähemmistöaihettakin. Mutta edelleen; mielestäni päiväkodin työntekijä tekee virheen, jos esittelee asian piittaamatta lainkaan vanhempien katsomuksesta.
että mies ja nainen menevät naimisiin ja perustavat perheen. Näinhän enemmistö ihmisistä joka tapauksessa toimii.
Mutta olen kyllä kysyttäessä kertonut senkin, että kaksi naista tai kaksi miestä voi rakastua ja mennä naimisiin. Ei asiasta tarvitse sen isompaa numeroa tehdä - kunhan toteaa faktat. Jos lapsi isompana kertoo olevansa homo/lesbo, niin sitten asia on konkreettisempi ja sitä voidaan käsitellä enemmän.
t. 7- ja 6-vuotiaiden äiti
miksi on opetettava että on oltava parisuhteessa.
Voisiko opettaa että voi valita onko yksin vai jonkun kanssa.
tai lapsi päättää yllättäen ryhtyä homoksi, jos asiasta puhutaan liikaa. Esim. eräs tuttu pappi oli huolissaan siitä, kun nuoret pohtivat riparilla sitä, ovatko ehkä bi-seksuaaleja. Siellä hän oli toki hoitanut tilanteen ammattitaidolla, mutta kertoi minulle myöhemmin huolestaan.
Itse en kyllä tajua, mitä haittaa tuollaisesta pohdinnasta on. Ei kai kukaan nyt muutu homoksi/bi:ksi vai siksi, että kaverikin on. Sitä paitsi ei asian ajattelun luulisi olevan syntiä kirkasotsaisimmalle uskovaisellekaan.
t. 16, joka on muuten myös itse uskossa
jotkut tykkäävät kolmen kimpasta?
keskusteluun, missä toteavat, että "ei tyttö voi mennä tytön kanssa naimisiin". Tällöin on vain oikein kertoa sivusta, että kyllä itse asiassa voi mennä. Että sen saa jokainen päättää sitten aikuisena. Toki voi valita elämän, missä elää myös yksin, mutta suoranaisen luennon pitämistä aiheesta en ole pitänyt kovinkaan järkevänä.Lapset kun eivät jostakin syystä tunnu käsittelevän aihetta (yksin elämistä) oma-aloitteisesti.
Jos lapset juttelevat "sinisistä lohikäärmeistä", että mahtaakohan niitä olla. Saatan, aivan kuten edellisessä esimerkissä, todeta ettei niitä oikeasti ole (mutta että kuvittelumielessä ovat hauskoja:))
jotkut tykkäävät kolmen kimpasta?
vaan vallitsevan totuuden kertomisesta kiihkottomasti.
haluavat itse päättää milloin ja miten asiasta kerrotaan. En itsekään haluaisi, että seurakunnan kerho antaa seksuaalikasvatusta.