Laihduttajalle neuvoja?
Ostin kuntosalikortin reilu kuukausi sitten ja siitä lähtien olen huhkinut oikein urakalla verrattuna entiseen elämääni, jossa vihasin urheilua ja yritin laihduttaa vaan jokaisella mahdollisella ja mahdottomalla ihmedieetillä. Olen kyllä ylpeä itsestäni nyt, mutta..
Pyöräilen työmatkat 5 x viikossa, matkaan menee päivässä noin tunti ja kilometrejä tulee vähän alle 20. Tämän lisäksi käyn ohjatuilla tunneilla salilla 3-4 kertaa viikossa.. (yleensä spinningissä, mutta yritän laajentaa muihinkin lajeihin) Lisäksi lenkkeilen ja teen kävelylenkkejä useamman kerran viikossa eli enempää en mitenkään pysty liikkumaan. Työ on toimistotyötä, joten siinä ei juuri liikuntaa tule.
Ruokailu on ihan peruskauraa, proteiinia olen yrittänyt lisätä ruokavalioon ja hiilihydraatteja olen vähentänyt eli lounaalla/päivällisellä syön yleensä lihaa/kalaa/kanaa kasvisten kanssa, aamupalana puuroa/hedelmiä/jugurttia ja iltapalaksi rahkapurkillinen, johon sekoitan lasten hedelmsoseita. Kaloreita päivässä kertyy keskimäärin 1 500 kcal. Pituus 168 cm ja paino n. 80 kg.
Kuukaudessa paino ei ole tippunut yhtään, se tuntuu olevan enemmänkin nousevaan suuntaan... APUA :-( Turvotusta kyllä on (nilkat todella turvoksissa!) ja tiedän, että liikunta kerää nestettä, mutta mitä ihmettä minun pitäisi tehdä? Syödä enemmän, syödä vähemmän, liikkua enemmän, liikkua vähemmän? Usko alkaa horjua..
Kommentit (41)
Eli jos olet siirtynyt 0-liikunnasta noin aktiiviseen elämään, niin sun lihakset ei vielä ole mukana touhussa. Juo paljon vettä ja sekoitapa vaikka parin viikon ajan siihen iltarahkaan anansmurskapurkki, se poistaa nesteitä! Puntarilla ei kannattaisi ikinä käydä treenin jälkeen (alkuun), eli jos olet illalla treenannut, niin aamupaino voi olla paljonkin liikaa.
Säästöliekkiin en usko, koska liikunta pitää kulutuksen kuitenkin koko ajan käynnissä.
Itse syön suurin piirtein yhtä paljon kuin sinä (arkisin), treenaan suurin piirtein yhtä paljon (aerobista treeniä pelkästään, pyöräily ja juoksu) ja paino pysyy 57 kilossa viikonloppujen herkutteluista huolimatta. Niin ja olen myös 168cm.
Uskoisin, että muutaman viikon kuluessa rupeaa puntarikin näyttämään uusia lukemia.
pastaa ja riisiä. Ja lähes ilman leipää ja puuroa.
Paino on pudonnut vuoden mittaan vajaan kymmenen kiloa, mutta yhtään ei ole tuntunut, että laihduttaisin. Muutin siis ruokavaliotani ja sen ohessa myös laihduin.
Syön rasvaa. Kaikki maitotuotteet syön rasvaisina (ah, makunautintoja), lihaa syön sekä rasvaisena että vähärasvaisena, samoin kalaa. Lisäksi käytän oliiviöljyä.
Kasvikset, liha/kala ja rasva pitävät yhdessä nälkää niin, että syön yleensä kolme kertaa päivässä: aamiaisen kahdeksalta, lounaan noin kahden aikaan ja illallisen kuuden seitsemän kieppeissä.
Siis eikös siinä ole niin, että kun tuote on omassa tuoteryhmässään (jollain mittarilla) terveellisempi, se voi saada sydänmerkin? Eikö joillakin välipalakekseilläkin ole sydänmerkki? Saatan olla väärässä, mutta juuri päivänä muutamana ajattelin, että pitäisi oikein katsoa, minkalaisilla tuotteitta tuo merkki on. Välipalakeksi ei ole sydänystävällinen millään...
pastaa ja riisiä. Ja lähes ilman leipää ja puuroa.
Paino on pudonnut vuoden mittaan vajaan kymmenen kiloa, mutta yhtään ei ole tuntunut, että laihduttaisin. Muutin siis ruokavaliotani ja sen ohessa myös laihduin.
Syön rasvaa. Kaikki maitotuotteet syön rasvaisina (ah, makunautintoja), lihaa syön sekä rasvaisena että vähärasvaisena, samoin kalaa. Lisäksi käytän oliiviöljyä.
Kasvikset, liha/kala ja rasva pitävät yhdessä nälkää niin, että syön yleensä kolme kertaa päivässä: aamiaisen kahdeksalta, lounaan noin kahden aikaan ja illallisen kuuden seitsemän kieppeissä.
Mää oon 160 senttinen ja 70 kilonen (raskaana tosin)ja just kävin ravintoterapeutilla haukuttavana! :D
Mun vika on se etten syö rehuja riittävästi, just viinirypäleitä pitäisi syödä naposteluun!!
Painontarkkailua pitäisi harrastaa ja silti näitä suositeltiin.
Mimmonen sokeripommi tollanen valmislastenruoka on? Olen aika varma ettei niitä sun kannata popsia päivittäin, samaten valmiiksi maustetut jogurtit on kamalia! Niissä sitä sokeria riittää.
Maitoa juon liian vähän. Normaalisti litra pitäisi juoda päivittäi. Siitä tulee myös proteiinia ja pitää kylläsyyttä.
Tuoremehuista tulee sokeria..
Tummaa viljaa pitäis kiskoa, riisi, makarooni tummaksi (nämä kohdillaan). Katso että leivän kuitu on lähellä 10%.
Käytäkkö sää jotain energiajuomia?
Rasvaa ihminen TARVITSEE. Syötkö pari kertaa viikossa kalaa? Mitä rasvaa käytät?
Sää harrastat liikuntaa nyt niin paljon että sun pitäisi saada päivittäin paljon energiaa, joten määkin veikkaan säästöliekkiä. Kroppa kun elää ensin rennosti ja hemmottelet ravinnolla ja ykkiä se loppuu niin keho hetken ihmettelee.
Ei niitä tuloksia tule heti.
Oletko mitannut vartaloa? Ympärysmitta kertoo enempi nyt kuin paino että jotain tapahtuu.
Pelkään puolestasi että teet nyt liikaa ja odotat liikoja.
Samaten epäilen noita sun laskelmia koska 1200 kaloria riittää laihduttamaan sinua vaikket liikkuisikaan. Siksi sun kannattaa tutkia enempi että mitä niissä valmiissa jogurteissa ja hedelmämössöissä on; ehkä mustikka siinä iltajogurtissa tuo tuloksia kuin valmishillot ja niitä rypäleitä SAA syödä vaikka painoa tarkkailee.
mutta kroppaasi kertyneet nesteet hämäävät. Koeta siis saada nesteet liikkumaan; täällä on suositeltu mm. ananasta mutta varmaan voisit ainakin kokeilla myös jotakin apteekista saatavaa valmistetta - jos turvotus on tuota luokkaa, että sukistakin jää jälki.
Olet päässyt hyvään vauhtiin! Tsemppiä vaan! Säästölikiestä huutelijat jättäisin ihan omaan rauhaansa, itse en usko siihen pätkän vertaa.
tuon kaiken muun lisäksi..?
Luulenpa, että sun annoskoot on kuitenkin liian suuria, vaikka söisit "terveellisiä" ruokia.
Jos sulla on paino laskenut vaikka vaan kilon, max 2 vaikka niin onhan sitä painoa jo laskenut!
Noi suurin pudottaja- ohjelmat on siitä petollisia että TAVALLINEN työssäkäyvä laihduttaja ihminen pettyy kun tuloksia ei tule kuin ehkä 1/5 kiloa viikossa ja siinä ohjelmassa putoaa jollain 4 kiloa..
Mutta hei: ne ohjelmassa on tiukan valvonnan ja ohjauksen alla! Ne ei käy työssä vaan laihduttaa.
Näitä esimerkkejä löytyy kun otetaan sairaalaan kuurille ihmisiä jokka sanoo ettei voi laihtua -ja kas: laihtuupahan!
Itsepetos on ihaninta. 1 suklaapötkö ja se sun päivän kalorit nousee lihottavalle tasolle.
27
sillä todellakin olen tutkinut lähes kaikkien syömieni elintarvikkeiden tuoteselosteet. Olenhan jo vuosia ollut jojolaihduttaja, joka ei harrastanut liikuntaa vaan pihisti syömisistään kunnes taas repsahti ja alkoi ahmimaan... Nyt jopa tämä 1 500 kcal tuntuu minusta paljolta :-) Ja liikunnan jälkeen on niin ihana olo, että minun on vaikea pitää itseni poissa salilta.
Mitään välipalasnackseja en tosiaankaan syö, myslipatukat yms. tekee minut vaan nälkäiseksi. En tiedä aionko olla loppuelämäni ilman riisiä/pastaa/perunaa, mutta aion nyt jonkun aikaa jatkaa tätä, sillä olen huomannut, että nuo laukaisevat minussa ahmimishimon. Leivän kanssa sama juttu, vaikka olisi kuinka tujua tavaraa niin tekee mieli syödä koko paketti :-( Parempi siis olla erossa nyt toistaiseksi, koska haluan onnistua!! Kerrankin..
Kiitos vastauksista :-)
-Ap
Ja toi ananas: joku säilykeananas joka on sokerilillussa on huono valinta..
Tarkkuutta! :D
27
Tuossa luumussa nyt on hieman enemmän kaloreita kun niissä muissa, mutta yritän sillä edistää vatsan toimintaa. Ei meinaa toimia millään ja joka paikkaa ahdistaa kun on tosiaan sitä turvotustakin kaupan päälle. Jugurteissa syön niitä valion rasvattomia purnukoita, joissa on 40 kcal desissä eli eipä juuri kevyempiä löydy :-)
Vatsalaukkuni on suuri, jaksaisin kyllä vetää kilonkin porkkanoita kerralla ;-) Mutta ruoka-annokset on pieniä, en ota ikinä paljon PAITSI kasviksia. Saa kai sitä nyt edes porkkanoita syödä puoli kiloa? Annoskoot on kondiksessa siis enkä huijaa itseäni. En ole syönyt makeisia, joskus kamalaan hätään pienen paketillisen sokerittomia pastilleja. (joku 40 kcal aski)
Ehkä olenkin sitten laihtunut pari kiloa, mutta turvotuksen takia tulosta ei ole näkynyt... Pitää vaan tsempata ja jaksaa yrittää :-)
-Ap
Kaverini teki muutama vuosi just samanlaisen elämäntapamuutoksen (ruokavalio+liikunta)kuin sinä ja ekaan kolmeen kuukauteen puntarissa ei näkynyt mitään muutosta, semmoista plusmiinus 2 kilon heiluntaa. Huomasi kyllä että kroppa rupesi kiinteytymään mutta oli jo ihan masis kun ei laihdu. Sitkeästi vaan jatkoi, jäi jotenkin siihen liikuntaan kiinni (kuten sinä) ja ajatteli että ei tämä pahaksikaan ole. Ja sitten padam, paino meni humahtaen alas, kilot vaan vilkku puntarissa (tyyliin -2 viikossa), ja hän saavutti tavoitepainonsa. Eli tämän kokemuksenanna sanoisin että jatka saamaan rataa! Kyllä se siitä!
Lääkäri kun kuuli, että karppaan, hän sai melkein slaagin, mutta kun kerroin, mitä syön päivässä, hän ei keksinyt vastaan väitettävää (ottaen huomioon veriarvoni ja painoni : )
En ainakaan ikinä ole itse törmännyt moiseen. Omassa mehussaan ne on murskattuna.
en kaikkia viestejä lukenut, samaa on varmaankin jo sanottu, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa:
jokunen vuosi sitten pudotin painoa samalla tavalla kuin sinä. Aluksi paino ei laskenut moneen kuukauteen - tuskastuin tuosta mutta jatkoin silti. Tuskastuin jopa niin että heitin puntarin pois kuvioista. Huomasin kuitenkin vaatteissa että muodot alkoivat palautumaan eli läskiä lähti ja lihasta tuli tilalle. Kun kuukausia oli kulunut alkoivat vaatekoot pienentymään ja kun myöhemmin uskalsin nousta vaa´alle niin kiloja oli lähtenyt toista kymmentä. Syö riittävästi (kalorimäärääsi voisit mielestäni nostaa) mutta terveellisesti äläkä pelkää rasvoja. Lihas painaa enemmän kuin läski, joten katso peiliin äläkä kyttää painoasi kiloissa. Nytkin olet varmasti saanut lihasta lisää, vaikka sitä muuta ylimääräistä vielä päällä olisikin. Jos jollakin tavalla haluat tarkkailla niin mittanauha on hyvä.
Kahvi kerrytti minulla nesteitä elimistöön. Vaihdoin sen vihreään teehen ja söin silloin tällöin ananasta ja greippiä, lähti sitten nesteetkin liikkeelle.
Jatka vaan samaan malliin (ehkä hieman enemmän syöden) niin kyllä se vartalo siitä muuttuu - HUOM vartalon muutosta sinä luultavasti haluat etkä hurjan alhaista puntarin lukemaa. Tuolla uudella elämäntavalla saavutat kestävämmän vartalon muutoksen, kaikenlaisilla ihme poppakonsteilla kyllä laihtuu mutta kilot tulevat sitten takaisinkin.
Ensi jouluna voitkin jo ihastella uutta peilikuvaasi :)
itse olen huomannut, että hedelmät ja juurekset, vaikka niissä kuitua onkin, voivat raakana turvottaa ja jumittaa vatsaa. Oletko huomannut, toimiiko sun vatsa paremmin, jos syöt esim. just ruoan kanssa höyrytettyä kukkakaalia sen sijaan että söisit raakaa porkkanaa?
Niin ja rasvaa saatat tarvita enemmän, kun et syö leipää (jonka päällä tulisi jotakin ravintorasvaa) ja liha on vähärasvaista, jogurtti ja salaatinkastike kevyitä jne. Itse huomasin, että kun karppasin aika tiukasti välillä, että rasva taisi olla siinä juuri se, joka sai vatsan toimimaan, vaikkei kuituja varmasti tullutkaan suositusten mukaan.
Erikseen sitten on tietysti erilaisia kuitulisiä, vaikka leseitä ja siemeniä, joita voisit sekoittaa salaattiin ja tuohon rahkaan.
Niin ja näköjään sulla oli tuossa iltarahkassakin makeutusainetta. Ehkä kannattaisi kokeilla jättää kaikki keinomakeutuskin pois? Kyllä se makuaisti pian tottuu. Ne lasten soseet sisältää kuitenkin hedelmäsokeria jo ihan luonnostaan.
Mutta ap, jos painosi ei noilla ruoka- ja liikuntamäärillä liikahda mihinkään suuntaan, marssi työterveyslääkärille ja pyydä testaamaan kilpirauhasarvot. Ota vaikka parin viikon ruokapäiväkirja mukaan, jossa määrät tarkasti kirjattuna.
Niin ja tuo säästöliekki on aivan myytti ainakin tuonpainoisella ihmisellä, joka on laihduttanut vasta kuukauden.
Lihakset painavat enemmän kuin läski! Älä syö 6 jälkee mitää! Syö vähä välin joku hedelmä niin kova nälän tunne ei tunnu! :)
et kuitenkaan voi elää niin lopunelämääsi! vaihda risii ja pasta täysjyvään niin kalorit puolittuvat melekin puolella ja peruna on terveellistä!! otat aterialle 2 perunaa ja kauhallisen kastiketta ja juuri tuota salaattia,lisäksi öljypohjaista salaatinkastiketta. kannattaa myös katsoa tarkkaan KEVYT tuotteita koska ne eivät aina olekkaan niin kevyitä...yleensä rasvattomissa jugurteissa on huimasti sokeria! kannattaa valita lihaleikkeistä,leivistä,ja jugurteista,kermoista sydänmerkillä varustetut tuotteet,löytyy todellapaljon erituotteita ja ovat varmasti sopivia laihduttajalle kun oavyt sydänmerkin saaneet.